Pagina 1 van 1

dakkoffer

Geplaatst: 20.08.2013 - 11:38
door Spikes
Er heeft voor de V70/XC70 een dakkoffer bestaan die als het ware een geheel vormt met het dak. Ik geloof dat deze door Volvo zelf werd verkocht, maar ik weet dat niet zeker. Voor mijn zwarte XC70 zoek ik zo'n koffer (ook zwart). Weet iemand waar dit te krijgen is en welk type dit betreft?

Geplaatst: 20.08.2013 - 12:06
door Walter
Dat is de Carline koffer, origineel Volvo:
Afbeelding

Werd gespoten in kleur en ligt heerlijk windstil op de auto. Zat op mijn V70 toen ik 'm kocht maar heb 'm weer verkocht omdat ik er geen kant mee op kon. Te groot qua opslag. En zo gestroomlijnd dat deze lastig te tillen is. Koffer van een V70 en XC70 zijn gelijk alleen heb je bij de eerste opvulblokjes nodig. Die schroef je eraf bij montage op de XC.

Geplaatst: 20.08.2013 - 12:09
door Spikes
Bedankt voor je snelle antwoord!

Geplaatst: 20.08.2013 - 12:11
door Walter
You're welcome :)

Geplaatst: 20.08.2013 - 14:48
door Jers3n
Deze zijn sporadisch tweede (of meer) hands te koop op Marktplaats. Nieuw, normaal gesproken, niet meer te koop en waren ook erg duur (in 2007 € 1130,- excl. spuiten). Prijzen op MP variëren nogal maar reken op minimaal 300 à 400 euro (tot ca. € 1000,-), en daar komen eventuele spuitkosten dan nog eens bij....

Wellicht dat huur ook een optie is (wordt wel eens ook op MP aangeboden)...

Geplaatst: 20.08.2013 - 15:24
door ovwest
Ik heb gehuurd en dat werkte prima. Kosten vallen ook heel erg mee. Er zijn genoeg aanbieders en ze schroeven hem ook voor je op je auto!
Voor 1100 euri kan je zo 6 a 8 x 2 weken huren!

Geplaatst: 21.08.2013 - 13:59
door Spikes
300-400 euri is nog wel te doen. Mocht iemand een aanbieder weten....

Geplaatst: 21.08.2013 - 15:21
door Walter
.. dan kan die zich per PB bij TS melden ;)

Geplaatst: 23.08.2013 - 01:16
door Jers3n
Kwam er net een tegen op MP: >klik<

Geplaatst: 23.08.2013 - 11:48
door jpwg001
Weegt alleen die box al 38 kg???

Geplaatst: 23.08.2013 - 11:53
door Walter
ja, is echt loeizwaar. En dat icm de afgeronde hoeken is het ding lastig te hanteren. Heb aan degene die mijn koffer kocht geadviseerd een fietskatrol bovenin de garage te hangen en zo de koffer aan het plafond van de garage op te bergen. Auto eronder, electrische lier laten zakken en koffer monteren

Geplaatst: 23.08.2013 - 11:55
door jpwg001
Jeetje, wat een knoest. Heel mooi, maar onhandig dus.

Geplaatst: 23.08.2013 - 14:11
door prwi
Is een Towbox niet veel praktischer ? Gunstiger voor het gebruik, makkelijker bereikbaar, makkelijker op te bergen etc. http://www.autobagagebox.nl/images/Thule%20easybag.jpg

Geplaatst: 23.08.2013 - 14:54
door Walter
Maar wat doen al die kilo's zo ver achter de achteras met de wegligging?

Geplaatst: 26.08.2013 - 19:51
door msx4ever
Heb hem tijdens de vakantie in Zweden gezien. Erg mooie koffer, erg hoge prijs alleen...

Geplaatst: 26.08.2013 - 21:07
door ferretje
msx4ever schreef:Heb hem tijdens de vakantie in Zweden gezien. Erg mooie koffer, erg hoge prijs alleen...
Wat een ding. Je kan er bijna in wonen, geen recht op hypotheekrenteaftrek?

Geplaatst: 27.08.2013 - 10:30
door prwi
Walter, en wat doen al die kilo's hoog boven op het dak met het zwaartepunt ? De towbox (of liever nog die tas van Thule) mag volgens mij 50 kilo hebben, daar merkt een V70 weinig van. Het is handig voor spullen met veel volume. Ik rij liever met iets op de trekhaak dan op het dak, al was het alleen maar om het verbruik en de beperking op de max snelheid.

Geplaatst: 27.08.2013 - 10:48
door Walter
prwi schreef:Walter, en wat doen al die kilo's hoog boven op het dak met het zwaartepunt ? De towbox (of liever nog die tas van Thule) mag volgens mij 50 kilo hebben, daar merkt een V70 weinig van. Het is handig voor spullen met veel volume. Ik rij liever met iets op de trekhaak dan op het dak, al was het alleen maar om het verbruik en de beperking op de max snelheid.
Ben met je eens dat het zwaartepunt verandert met de doos op het dak. Aan degene die de boel inlaadt de mooie taak daar verstandig mee om te gaan. Dus zware dingen in de auto. Bij goede belading rust het hele gewicht op het midden van de auto dus op beide assen en zonder hefboom. De boel is zwaarder maar in balans. Achter op de trekhaak gaat de afstand mee werken. Moment = kracht x arm. Kracht is het gewicht en arm is de afstand, de hefboom. Door de afstand van de belading tot de achteras van de auto wordt het gewicht van 50 behoorlijk versterkt. Dat heeft imho veel meer invloed op het stuurgedrag dan de koffer op het dak. Gewoon simpele natuurkunde

Hier kun je zien wat er kan gebeuren na verkeerd laden van de koffer. klik en klik, waarbij de eerste natuurlijk met 110kg erg zwaar beladen is.

Geplaatst: 27.08.2013 - 10:56
door Jers3n
En als aanvulling hierop:
Wat is het verschil dan in max snelheid tussen dakbox of trekhaakbox (tas)? Op beide zit geen beboetbare beperking en ik durf wel te wedden dat voor zowel de (een)dakbox als de Thule-tas (of fietsendrager) een maximale adviessnelheid van 130km/h geldt.

En ondanks dat ik geen ervaring heb met de hierboven benoemde V/XC70 carline-design dakkoffer, wel met een andere meer vierkante en ook met een vergelijkbare thule (fietsen)drager met net geen 50 kg er op, durf ik (in lijn met Walters verhaal) te stellen dat het prettiger is om met een dakbox harder te rijden dan met een drager op de haak. Of het (met beide) verstandig is is een tweede....

Geplaatst: 06.09.2013 - 14:47
door Walter
Spikes, kijk eens wat ik op het 850 forum zie:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... cseen.html
)()()sT schreef:Ik werd gisteren door de magazijnman van de plaatselijke Volvodealer benanderd of ik iemand wist voor een originele skibox voor een 855 of V70.
Het is een origineel Volvo onderdeel welke direct op de roofrails geplaatst wordt.

Mocht er interesse zijn, dan stuur een pb. en dan kun je direct contact opnemen met Volvo Klijn (Heerlen).
Foto's:
Afbeelding
Afbeelding