Pagina 1 van 2
Vakantiepech: schokbrekers/vering stuk?
Geplaatst: 21.08.2013 - 11:13
door Buurtje
Beste allen,
Ik ben momenteel op vakantie in Frankrijk met mijn V70 D5(2003) en kwam erachter dat de auto, bij belading met alle zooi die een mens met een tent zonder sleurhut meeneemt, linksachter verder in de veren hangt/blijft hangen dan rechtsachter. De auto heeft nivomat veren.
Ik heb de auto onlangs stevig op de proef gesteld qua belading, want ik ben mijn huis aan het verbouwen.
Kan iemand mij vertellen wat er (mogelijk) aan de hand is, hoe ernstig dit is en of ik ermee terug naar NL kan rijden?
(Ik heb namelijk geen zin in Fransen die aan mijn auto gaan rommelen. Voor je het weet, rijdt je auto net zo zweverig als een renault megane scenic!)
Geplaatst: 21.08.2013 - 11:22
door lint
Het kan slijtage van de linker nivomat zijn maar ook een breuk in de achterveer.
Toch maar even laten controleren op met name een veerbreuk is aan te raden.
Geplaatst: 21.08.2013 - 12:39
door mad
Een béétje Franse Volvo-dealer kan wel een paar nieuwe nivomats plaatsen. L'avant avec la chèvre! Ik zou er niet mee terug willen rijden in ieder geval... :oops:
Geplaatst: 21.08.2013 - 12:58
door Turbodesk
Het is een Nivomat schokbreker en daarom heen zit de veer.
Als een kant lager blijft staan is het hoogstwaarschijnlijk dat de Nivomat schokbreker lek is.
Met een zaklamp kan je vrij gemakkelijk zien of de veer die om de schokbreker heen zit nog heel is. Als deze gebroken is dan zie je dat echt wel.
Staat de auto ook scheef als je er een stukje mee hebt gereden?
Of zit je op je campingstoel er naar te kijken, nu de auto al een tijdje stil staat.
De schokbreker kan waarschijnlijk lek zijn , maar niet zo erg dat je tijdens het rijden er last van hebt, maar dat hij sneller terug zakt als de andere nadat hij al een tijdje stil staat.
Geplaatst: 21.08.2013 - 20:40
door Gast
Hangt een beetje af waar je in Frankrijk zit (omgeving Lyon?) en als je natuurlijk lid bent van de ANWB, kan je vragen of ze even willen kijken.
Geplaatst: 22.08.2013 - 06:59
door Doeke Dobma
Maar als ie lek is, is dat geen accuut probleem hoor. Kun je rustig mee naar NL rijden. Als jein FR bij de dealer nieuwe nivomats last plaatsen, reken er dan maar op dat je de absolute' hoofdprijs zult betalen...
Geplaatst: 22.08.2013 - 07:50
door Oceanracer
Hij moet bij stilstand inderdaad wel recht staan. Als de kont scheef omhoog staat, zal de hoogste kant erg snel inzakken. Heb ik hier op de oprit ook...
Geplaatst: 22.08.2013 - 18:15
door Buurtje
Zo, weer ff internet.
Hij hangt bij lang stilstand scheef en ook na een langere rit. Ik zal ff kijken of de veer nog heel is.
Anders gaat ie gewoon mee naar NL.
Eergister een stuk gereden, maar reed niet heel erg anders (afgezien van de apen en beren die ik op de weg heb gezien)
Ik zit mu bij La Rochelle, dus lyon zal ik niet tegenkomen.
Bedankt voor jullie reacties!
Geplaatst: 25.08.2013 - 16:18
door Marelli
Mijn AWD 70 hing ook zo scheef. Lekke Nivomat.
Nieuwe Nivomats zijn erg duur (€400 of meer/stuk)
Na lang zoeken heb ik er 2 uit een geprakte jonge V70 gesloopt.
Omdat er maar 1 lek was heb ik er nu 1 over (compleet met veer etc.). Interesse? Compleet vervangen is een uurtje werk.
Geplaatst: 25.08.2013 - 17:29
door V70 T5 assen
Ik zou toch altijd beide kanten vervangen ook al is er maar 1 defect.
Geplaatst: 25.08.2013 - 17:32
door lint
Inderdaad is bij het vervangen van schokdempers/nivomaten aan te raden beide kanten te doen.
Je kan bij vervanging van 1 kant een ongelijkmatige werking krijgen.
Geplaatst: 25.08.2013 - 17:43
door Jan
Doeke Dobma schreef:Maar als ie lek is, is dat geen accuut probleem hoor. Kun je rustig mee naar NL rijden. Als jein FR bij de dealer nieuwe nivomats last plaatsen, reken er dan maar op dat je de absolute' hoofdprijs zult betalen...
Mijn ervaringen van (deels) ruim 10 jaar terug zijn anders. Kapotte koplampunit van 740 razendsnel vervangen voor dezelfde prijs als hier. Vervangen van een kunststof afdekplaat onder motorblok van de 850 idem. Drie jaar terug een band (Bridgestone Potenza 17") voor de R was zelfs goedkoper dan in NL.
BTW in Frankrijk is nu ook lager dan hier!
Het is natuurlijk wel handig vooraf een prijsopgave te vragen.
Geplaatst: 25.08.2013 - 19:40
door Marelli
Kwestie van inhoud portemonnee....
€900-€1000 nieuw of een ervaren nivomat van €100
Geplaatst: 26.08.2013 - 12:13
door Jan
Dat klopt natuurlijk, gebruikt is veel goedkoper en gaat meestal ook nog wel een tijdje mee. Bovendien is het vinden van gebruikte Volvo-onderdelen in NL heel wat simpeler dan in Frankrijk.
Voor TS "Buurtje": succes!!
Geplaatst: 01.09.2013 - 21:34
door Buurtje
Ik heb de terugreis prima overleefd. We hebben de gewichtsverdeling van de spullen een beetje aangepast, zodat de 'kapotte kant' minder belast werd. De auto reed prima.
Morgen maar even mijn garage bellen. Misschien achter vervangen, maar misschien ook wel alles rondom. Ik hoor goede verhalen over de Koni FSD's.
Wél jammer dat ik nog middenin een verbouwing zit en dus regelamtig mijn koets als werkpaard moet gebruiken. Ik had dat het liefst op de ouwe veren/schokbrekers gedaan.
Geplaatst: 02.09.2013 - 20:22
door Plein69
Ik merkte aangekomen in Zuid-Frankrijk dat mijn nivomats ook niet meer nivelleerde.
Na een flink gat in het wegdek rechts achter kapot.
Terug met vouwwagen leek het wel een slecht beladen combi ondanks kogeldruk van 52 kilo. (Met zo'n knik in het midden.
Vandaag gereden zonder aanhanger. Leek wel een hobbelpaard / boot op volle zee. Via marktplaats een set gekocht van voor 175.
Woensdag er onder zetten.
Een gewone schokdemper heb ik al eens vervangen.
Zijn er nog afwijkingen met vervangen van nivomats?
Ik heb 2 krikken en as steunen tot mijn beschikking.
Geplaatst: 02.09.2013 - 20:30
door M@rcel
Vervanging van een nivomat is hetzelfde als van een gewone schokdemper met 1 verschil:
Je kunt een nivomat niet inschuiven om hem er makkelijk onder te zetten. De nivomat moet er volledig uitgeschoven uitgehaald/ingezet worden. Je moet de auto dus redelijk ver omhoog kunnen brengen met de krik.
Geplaatst: 03.09.2013 - 16:52
door sbv
Ik heb Koni FSD onder de S70R gehad en heb ze eraf gehaald. Niet mijn ding en ze waren niet fris meer. Nieuw gekocht en da 40000 km mee gereden.
Op langere hobbels in de weg bij wat hogere snelheden sloegen ze door zodat ik lekker aan het doorveren was.
Ed Raket alhier heeft ze ook onder zijn auto gehad en er weer afgehaald
Geplaatst: 04.09.2013 - 08:32
door FRANQ
Let op, als je gewone schokbrekers (en dus ook de koni's) monteerd dan moet je ook nieuwe veren.
Als je voor Koni gaat zou ik de koni rood nemen. Deze is bij montage in te stellen door de schokbreker in te duwen dicht te draaien en dan bijvoorbeeld een halve slag open te draaien.
Naderhand bijstellen is lastiger als bij koni geel, maar daar zit ook een prijsverschil aan.
Persoonlijk zou ik het bij de nivomats houden, zeker onder een V70 is dat een meerwaarde.
Met alle gewone schokbrekers zakt de kont zichtbaar bij belading. Dit staat niet volvo waardig, en het rijgedrag word ook aangetast.
Mvg,
Frank
Geplaatst: 05.09.2013 - 09:49
door Plein69
Nou gister mijn nivomats vervangen met behulp van een brug.
Waren beide in 45 minuten vervangen.
Kon bij de oude geen sporen van lekkage ontdekken.
Voelt nu als een compleet andere auto en ligt weer strak op de weg.
Zoek de verschillen....
Uploaded with
ImageShack.us