Pagina 1 van 1

acceleratie d2

Geplaatst: 23.08.2013 - 19:28
door rebride
wie weet hoe het komt dat tussen de v40 en de v60 met de d2 motor een verschil zit in accelaratie in het voordeel van de v60 terwijl die groter en zwaarder is

Geplaatst: 23.08.2013 - 19:57
door Soepkop
Wellicht dat de D2 in de V40 nog iets verder afgeknepen is om aan de uitstooteisen te voldoen (14%)?

Geplaatst: 23.08.2013 - 20:34
door Longone
De V40 D2 is "ge-eco-tuned" en heeft een CO2 uitstoot van 94 g/km.

De v60 D2 zit op 119 g/km met precies hetzelfde motorblok.

Geplaatst: 23.08.2013 - 20:37
door bart simpson
een V40 D2 stoot 88gr/km uit, een wagengewicht is ook bepalend voor de CO2 uitstoot, de D2 zal in de verschillende modellen ook heel verschillende uitstootcijfers geven

Geplaatst: 23.08.2013 - 22:02
door Fietsventje
Ook de versnellingsbak is anders. De V60 heeft kortere versnellingen en heeft dus bij eenzelfde motorkoppel een hoger koppel aan de wielen, waardoor hij sneller optrekt.
Hieronder het aantal omwentelingen van de motor per omwenteling van het wiel:

Code: Selecteer alles

      |   1  |   2  |   3  |   4  | ...
------------------------------------------
V40   | 13.5 | 7.39 | 4.54 | 3.32 | ...
V60   | 14.6 | 7.93 | 5.04 | 3.53 | ...
De wielen zelf zijn even groot. Dus bij eenzelfde snelheid en eenzelfde versnelling heeft de V40 tussen de 7.5 en 6 % minder trekkracht aan de wielen. Toevallig ook (ongeveer) het verschil in acceleratie (8.5%).

Geplaatst: 27.08.2013 - 15:26
door D2
Volgens mij ligt het puur aan de bakverhoudingen (en dus nergens anders aan). De 3 tot en met de 6e versnelling zijn in beide auto's zelfs alledrie als overdrive uitgevoerd (bakverhouding <= 0,### : 1). De V60 heeft echter iets kortere verhoudingen dan de V40 (en een kortere eindoverbrenging) en accelereert daardoor iets vlotter. De V40 zou in theorie hogere topsnelheid moeten hebben door de langere eindoverbrenging, ware het niet dat 'ie begrensd is (V60 ook volgens mij).

Maar goed, het blijft slechts een 0-100 sprint, puur van academisch belang. Deel- en tussenacceleraties (0-50, 0-80, 80-120, 100-130) zijn veel nuttiger om te weten.
V60 D2 V40 D2
overbrenging 1e 3,58:1 3,73:1
overbrenging 2e 1,95:1 2,05:1
overbrenging 3e 1,24:1 1,26:1
overbrenging 4e 0,87:1 0,92:1
overbrenging 5e 0,94:1 0,74:1
overbrenging 6e 0,79:1 0,62:1
overbrenging achteruit5,10:1 3,82:1
eindoverbrenging 2,96:1 3,61:1
toerental bij 120 km/h (theoretisch)
2.300 tpm 2.250 tpm

(gegevensbron)

Geplaatst: 28.08.2013 - 09:19
door pascalw
Als ik dit dus lees heeft chiptuning geen enkel nut, je zou als je echt verschil wilt maken een andere versnellingsbak moeten monteren, en wellicht daarbij ook de chiptuning. Maar alleen chiptuning zal dan dus marginaal verschil gaan maken.

Geplaatst: 28.08.2013 - 21:53
door Fietsventje
Goh, als een chiptuning je koppel/vermogen bij eenzelfde toerental met 10% verhoogt, dan zal de V40 D2 gechiptuned even snel zijn als een V60 D2 af fabriek.

Sneller wordt-ie er (normaalgezien) sowieso van :-)

Geplaatst: 29.08.2013 - 14:46
door D2
pascalw schreef:Als ik dit dus lees heeft chiptuning geen enkel nut, je zou als je echt verschil wilt maken een andere versnellingsbak moeten monteren, en wellicht daarbij ook de chiptuning. Maar alleen chiptuning zal dan dus marginaal verschil gaan maken.
Tuurlijk heeft chiptuning wel nut. Daar wordt de motor immers krachtiger van; Als je permanent in de zwaarste versnelling rondfietst, ga je toch ook harder op het moment dat je meer kracht op de pedalen uit kan oefenen?

Geplaatst: 30.08.2013 - 12:38
door rebride
hoe is de trekkracht als je bv naar oostenrijk heen gaat?

kun je hem dan in de 6 houden of moet je veel schakelen?

Geplaatst: 30.08.2013 - 13:17
door Timmy
rebride schreef:hoe is de trekkracht als je bv naar oostenrijk heen gaat?

kun je hem dan in de 6 houden of moet je veel schakelen?
Dat valt allemaal best mee. Als je een bergpas op gaat zul je 'm binnen het levendigde toerenbereik moeten houden maar verder, en zeker op de snelweg, kan je in z'n 6 prima uit de voeten.

Geplaatst: 30.08.2013 - 14:38
door D2
rebride schreef:hoe is de trekkracht als je bv naar oostenrijk heen gaat?

kun je hem dan in de 6 houden of moet je veel schakelen?
Ik ben nog niet met de V40 in Duitsland geweest, maar op de Franse Autoroute kon ik op een heel acceptabele manier een gemiddelde van 160 km/u aanhouden. Accelereren naar 170 ging dan ook nog heel aardig, sneller heb ik niet geprobeerd. Slechts bij een steilere glooiing kon de auto het tempo niet volhouden, toen even naar V teruggegaan, maar daarmee kreeg ik 'm niet terug op 160.

Over het algemeen schakel ik niet terug naar V als ik boven de 110 km/u wil accelereren. In VI is de reactie iets trager, maar als de versnelling eenmaal begonnen is, lijkt het soepeler te gaan dan in V.

Geplaatst: 01.09.2013 - 21:27
door rsnhakan
Geen ervaring met een V40 D2 maar wel met een C30 D2 en S60 D2.

Verschil tussen deze laatste twee is aardig groot in het voordeel van de C30. Zal wel iets met gewicht te maken hebben.

Geplaatst: 02.09.2013 - 21:46
door Black kiwi
rebride schreef:hoe is de trekkracht als je bv naar oostenrijk heen gaat?

kun je hem dan in de 6 houden of moet je veel schakelen?
Net terug van NL-autobahn-Oostenrijk met de V40 D2 MY2014.

Op de autobahn kun je goed uit de voeten met de V40, hij zit nog vrij vlot op een begrensde top van 200km/h. Verwacht echter niet veel actie als je in z'n 6 het gas in trapt - zeker niet met een lichte stijging.

De bergpassen (en we hebben er veel gehad!, Tuxerpas, Brennerpas, Gerlospas, etc) is een ander verhaal. Ik heb wel enkele malen mijn verwachting van 'dit-red-hij-toch-wel?' naar beneden bij moeten stellen. Sommige haarspeldbochten vereisen dat je terug schakelt naar de 1e versnelling. Bij meer dan 10% helling moet je al bovenin de toeren zitten, anders versnelt hij niet of begint de motor zelfs te bokken.

Al met al is het goed te doen hoor! Maar de lokale bevolking is onmogelijk bij te houden met hun D5 4x4. Zolang je het rustig aan doet, kom je overal wel langs.

Geplaatst: 02.09.2013 - 22:10
door Voskuh
Ok .. denk dat ik maar ga vragen of ik de prius kan houden :x

Geplaatst: 02.09.2013 - 22:19
door Black kiwi
Voskuh schreef:Ok .. denk dat ik maar ga vragen of ik de prius kan houden :x
Mijn vorige was ook een Prius (executive 2010).
Geen idee hoe die zich in de bergen zou gedragen, maar ik gok op hoogtoerig gejank. Je hebt daar waarschijnlijk niets meer aan je electromotor. Geen enkele Prius daar gezien.

Geplaatst: 02.09.2013 - 23:08
door Voskuh
Black kiwi schreef:
Voskuh schreef:Ok .. denk dat ik maar ga vragen of ik de prius kan houden :x
Mijn vorige was ook een Prius (executive 2010).
Geen idee hoe die zich in de bergen zou gedragen, maar ik gok op hoogtoerig gejank. Je hebt daar waarschijnlijk niets meer aan je electromotor. Geen enkele Prius daar gezien.
Ik ben meerdere malen over o.a. de brenner gereden met de toyota, maar geen centje pijn. Je hoort de motor goed inderdaad, maar geen terugval zoals jij beschrijft.

Geplaatst: 02.09.2013 - 23:19
door Black kiwi
Tja, het zal niet heel veel verschil maken denk ik. De V40 D2 moet je redelijk hoog in de toeren rijden in de bergen - de Prius rijdt áltijd hoog in de toeren :wink:

Geplaatst: 03.09.2013 - 07:22
door twcoolen
Voskuh schreef:
Black kiwi schreef:
Voskuh schreef:Ok .. denk dat ik maar ga vragen of ik de prius kan houden :x
Mijn vorige was ook een Prius (executive 2010).
Geen idee hoe die zich in de bergen zou gedragen, maar ik gok op hoogtoerig gejank. Je hebt daar waarschijnlijk niets meer aan je electromotor. Geen enkele Prius daar gezien.
Ik ben meerdere malen over o.a. de brenner gereden met de toyota, maar geen centje pijn. Je hoort de motor goed inderdaad, maar geen terugval zoals jij beschrijft.
Tot dat de accu helemaal leeg is, zoals ik regelmatig in mijn vorige Lexus had. De CVT is bij zowel Toyota als Lexus verre van comfortabel te noemen. De hele pas omhoog met 5000 toeren is niet prettig.