Pagina 1 van 2

Volvo V40 - Pirelli banden

Geplaatst: 26.08.2013 - 12:16
door kstuff
Hallo,

Ik ben sinds een maandje of 2 een Volvo V40 D2 rijder. Inmiddels heb ik er een kleine 6500km opzitten. Wat me vooral opvalt, is dat de gemonteerde Pirelle banden (205-50 R17) veel afrol geluid geeft, maar dat tijdens rechtuit rijden ook vaak gecorrigeerd moet worden tijdens het rijden. Zijn er meer mensen die dit herkennen?

Geplaatst: 26.08.2013 - 12:52
door lint
Ik heb op mijn S80 ook Pirelli banden, 245/40/18, het zijn inderdaad geen stille banden maar dat corrigeren tijdens rechtuit rijden herken ik niet.

Geplaatst: 26.08.2013 - 13:03
door Berriezelf
Hier idem.

Geplaatst: 26.08.2013 - 13:35
door HakanC
Kijk naar de bandenspanning.. deze wordt door ECO instelling van de D2 op 2.6 bar gezet in fabriek en vaak ook met aflevering/beurt.

Echter de normale waarde (fijnste rijeigenschappen) is 2.3 bar (zie insructieboekje).

verbruikt misschien iets meer maar rijdt veel beter.

Geplaatst: 27.08.2013 - 14:28
door V40D2
Heb dezelfde banden onder de V40 D2 en ervaar hetzelfde wat betreft het bandengeluid. Het corrigeren op rechte stukken heb ik minder/ geen last van (nu 24.000 km gereden).

Bandenspanning staat op de aangegeven 2.3 bar.

Geplaatst: 27.08.2013 - 14:41
door zakraket
Hmm..ik vind de D2 op deze banden juist erg stil ivm de vorige auto. Daar voelde je zelfs het schrapen van de banden en elk steentje in het stuur, dat is bij mij niet zo.
1300km gereden nu.

Geplaatst: 27.08.2013 - 19:41
door LHillen
Ik heb altijd gedacht dat Pirelli's erg snel zouden slijten maar dat valt me 100% mee ( misschien wel een fabeltje van vroeger? ). Het geluid vind ik ook acceptabel en hij ligt strak op de weg op rechte stukken. Met mijn winterbanden had ik een spanning van 2.5-2.6 bar maar momenteel houd ik het op 2.2-2.3 en dat bevalt prima.
Hoeveel km's zou je er mee moeten kunnen maken voordat ze aan vervanging toe zijn?

Geplaatst: 27.08.2013 - 19:44
door lint
LHillen schreef:Ik heb altijd gedacht dat Pirelli's erg snel zouden slijten maar dat valt me 100% mee ( misschien wel een fabeltje van vroeger? ). Het geluid vind ik ook acceptabel en hij ligt strak op de weg op rechte stukken. Met mijn winterbanden had ik een spanning van 2.5-2.6 bar maar momenteel houd ik het op 2.2-2.3 en dat bevalt prima.
Hoeveel km's zou je er mee moeten kunnen maken voordat ze aan vervanging toe zijn?
De levensduur van banden is erg afhankelijk van het gebruik/rijstijl!

Geplaatst: 28.08.2013 - 12:23
door willemmeints
Hier zelfde problemen met de banden.
Zoeken op de weg. Trekken bij optrekken.
Dealer heeft de auto opnieuw uitgelijnd. Mocht niet helpen.

De discussie loopt nog.

Het zoeken en wegtrekken is niet heel erg maar wel vervelend.

Geplaatst: 28.08.2013 - 13:40
door TomXC60
Het rolgeluid ken ook ook op mijn 255/55/r20, trekken doet hij niet, ondertussen 30000km gedaan op deze pirelli scorp zero sloffen, de vorige zijn vervangen op 45000km wat ik best netjes vind, er was Nog goed profief maar tijdens uitsturen bij rotondes bij nat weer deed hij wel eens een stapje opzij ^^)

Geplaatst: 28.08.2013 - 15:08
door zakraket
willemmeints schreef:Hier zelfde problemen met de banden.
Zoeken op de weg. Trekken bij optrekken.
Dit heb ik ook. Ik ben vrijdag zowieso bij de dealer om te kijken naar de uitlijning (mijn stuur staat ongeveer 1 graad naar links en ik krijg na een half uur rijden kramp in mijn hand), zal dit ook nog even melden.

Geplaatst: 28.08.2013 - 15:24
door tvherpen
Hmm, ben ik dus toch niet gek. Na de eerste paar weken vond ik hem wat zenuwachtig worden, veel correctie op rechte stukken, stuur niet helemaal in het midden. Toen ben ik terug gegaan naar de dealer en die hebben uitgelijnd. Ze zeiden toen dat de uitlijning goed was, maar dat het stuur niet goed in het midden stond. Toch merkwaardig voor een nieuwe auto.

Het stuur staat nu goed in het midden maar ik blijf hem af en toe nerveus vinden, bijvoorbeeld bij het remmen. Ook het terugdraaien van het stuur in de bochten (als je hem door je handen laat glijden) gaat niet helemaal soepel, een beetje met lichte schokken.

De spanning verlagen van 2.6 naar 2.3 helpt in ieder geval wel voor de soeplesse

Geplaatst: 28.08.2013 - 15:36
door Praveen
Ben benieuwd hoe de auto rijdt op de bredere banden die ik erbij heb genomen.
Heb wel gemerkt dat de scherpte van sturen en wegligging lekkerder is met 225/45/17 banden dan met 205/50/17. Een collega heeft namelijk ook op zijn D2 bredere banden.
Qua geluid zijn ze stil en rotondes zijn elke keer weer een uitdaging.

Geplaatst: 28.08.2013 - 15:52
door Tankiej
Misschien heb ik te weinig ervaring met verschillende banden/auto's, maar ik merk niet dat de auto zenuwachtig is en/of trekt naar een bepaalde kant. Ik kan gewoon redelijk vlot en strak een bocht door, geen probleem bij vlot optrekken, geen storend rolgeluid. Banden staan nog op de spanning waar ze op stonden toen ik hem ophaalde, misschien eens kijken wat er gebeurd als ik hem op 2.3 bar zet. Maar ik kan niet zeggen dat ik nu klachten heb :)

Geplaatst: 28.08.2013 - 16:03
door dbt
Ik dacht altijd dat het aan de soort auto lag in plaats van de banden :oops:

Met mijn DS3 moet ik ook enorm uitkijken als ik ineens hard op de rem moet of als ik na een bocht vol optrek omdat hij dan opzij trekt. En liggen geen B-merk banden op.

Maar als het zo'n verschil maakt zal ik de dealer ook vragen de 225/45/17 te monteren...

Geplaatst: 28.08.2013 - 18:58
door Herko_ter_Horst
dbt schreef:Ik dacht altijd dat het aan de soort auto lag in plaats van de banden :oops:

Met mijn DS3 moet ik ook enorm uitkijken als ik ineens hard op de rem moet of als ik na een bocht vol optrek omdat hij dan opzij trekt. En liggen geen B-merk banden op.

Maar als het zo'n verschil maakt zal ik de dealer ook vragen de 225/45/17 te monteren...
Bij vol optrekken kan er zgn. torque steer ontstaan (m.n. bij voorwielaandrijvers). Dat ligt w.s. niet aan de banden, tenzij je hele slappe, hoge banden hebt.

Bij stevig remmen moet de auto in principe gewoon rechtuit gaan. Naar links/rechts trekken kan aan de banden(spanning) liggen, maar ook aan de uitlijning. Als je echt "enorm moet uitkijken" in dergelijke situaties, dan zou ik er toch eens naar laten kijken. De breedte van de banden mag hier niet echts iets uitmaken.

Geplaatst: 28.08.2013 - 19:43
door spacewagon
tvherpen schreef:Hmm, ben ik dus toch niet gek. Na de eerste paar weken vond ik hem wat zenuwachtig worden, veel correctie op rechte stukken, stuur niet helemaal in het midden. Toen ben ik terug gegaan naar de dealer en die hebben uitgelijnd. Ze zeiden toen dat de uitlijning goed was, maar dat het stuur niet goed in het midden stond. Toch merkwaardig voor een nieuwe auto.
Bij mij staat het stuur ook iets naar links. Zo kwam 'ie uit de fabriek. Hij rijdt wel netjes rechtdoor bij 'losse handen'.
tvherpen schreef:Ook het terugdraaien van het stuur in de bochten (als je hem door je handen laat glijden) gaat niet helemaal soepel, een beetje met lichte schokken.
Ik merk dat bij heel snel genomen en lange bochten, de auto een soort meestuurt in die bocht. Hij helpt me als het ware in de bocht te blijven. Is dat een feature? Of juist net niet?

Geplaatst: 28.08.2013 - 20:29
door LHillen
lint schreef:
De levensduur van banden is erg afhankelijk van het gebruik/rijstijl!
Uitgaande van een D2 met gemiddeld verbruik van 1:20 of beter. Normaal gebruik dus met een normale rijstijl.
De D2 is geen racemonster en als je een aardig verbruik haalt dan houd dat automatisch in dat je geen scheurneus bent.
Misschien dat er al mensen zijn die al een nieuwe set hebben laten plaatsen, ben benieuwd!

Ik heb bij mijn laatste bezoek aan de dealer de banden van voor naar achter en v.v. laten leggen. Voor de, in mijn ogen, gelijkmatige slijtage. De dealer adviseerde dit niet te doen ivm meer trillingen en geluid.

Geplaatst: 28.08.2013 - 21:57
door Fietsventje
LHillen schreef:Ik heb bij mijn laatste bezoek aan de dealer de banden van voor naar achter en v.v. laten leggen. Voor de, in mijn ogen, gelijkmatige slijtage. De dealer adviseerde dit niet te doen ivm meer trillingen en geluid.
Altijd de banden in de beste staat achteraan laten liggen! Als je achterwielen eerder grip verliezen van je voorwielen is je wagen veel minder stabiel dan omgekeerd!

On topic: De eerste paar maanden reed ik op Michelin Energy Savers van 205 mm breed. De overstap naar de Pirelli's van 225 mm breed was toch duidelijk merkbaar in het lawaai, in het nadeel van de Pirelli's. Het rijplezier daarentegen ... 8)

Geplaatst: 29.08.2013 - 13:34
door tvherpen
Wat ik nog vergeten was te melden is dat bij mijn V40 ook redelijk wat trilling op het stuur voel. Dit is van de motor maar ook elke oneffenheid van de weg (vooral op de snelweg) voel je op je stuur. Dit valt me echt op ten op zichte van mijn vorige auto (Seat Leon). Is dit nou het sportchassis of de banden, of een combinatie? Zou toch ook weleens in een andere V40 willen rijden om te kijken of ik het daar ook heb.