Pagina 1 van 3
Orientatie LPG V90
Geplaatst: 27.08.2013 - 13:51
door RoyvW
Beste Liefhebbers,
Mijn vriendin haar Opel Corsa is aan vervanging toe. Nu is mijn vriendin gek op de S60 en zou deze ook als dagelijkse auto willen rijden. Mijn S60 gaat dan dus naar mijn vriendin, maar papa zelf wilt natuurlijk ook weer leuk speelgoed ervoor terug krijgen.
Nu ben ik altijd gek geweest van de "tank"der Volvo's, de 960/V90.
Ik ben dus een beetje aan het orienteren naar een nette V90, maar deze auto moet voor de vele kilometers die ik maak net zoals de S60 uitgerust zijn met een LPG installatie.
Nu zijn er twee type motoren, de oudere 2.5 en twee varianten van de 3.0
Welke van deze motoren is het beste geschikt voor LPG? Hebben bovenstaande blokken standaard hydraulische kleppen of moeten ze gesteld worden om een bepaalde periode? En welke LPG installatie is het beste geschikt voor deze motoren?
Hopelijk kunnen jullie mij passend antwoord geven.
In ieder geval bij voorbaat dank!
Geplaatst: 27.08.2013 - 15:19
door arjan_de_jong
Wat is er oud aan de 2.5? De 3.0 was er eerder.
Hebben beide hydraulische klepstoters.
Ik zou voor een lpi installatie gaan van vialle zit er bij mij ook in en bevalt prima
Als ik kijk aar de lijst met km's op deze site dan lijkt het dat de 2.5 over het algemeen meer km's haalt. Maar dit blok kom je bijna niet tegen in een V90.
Schakel kan enkel in. Combi met de 2.5 (tenminste zover ik weet)
Geplaatst: 27.08.2013 - 15:42
door RoyvW
arjan_de_jong schreef:Wat is er oud aan de 2.5? De 3.0 was er eerder.
Hebben beide hydraulische klepstoters.
Ik zou voor een lpi installatie gaan van vialle zit er bij mij ook in en bevalt prima
Als ik kijk aar de lijst met km's op deze site dan lijkt het dat de 2.5 over het algemeen meer km's haalt. Maar dit blok kom je bijna niet tegen in een V90.
Schakel kan enkel in. Combi met de 2.5 (tenminste zover ik weet)
Je hebt gelijk, ik heb mijn woorden vedraaid. Schakelen kun je ook met een 3.0 180PK, de 204PK variant is alleen in Automaat verkrijgbaar.
Wat Vialle betreft, dat heb ik nu ook in de S60, met z'n koude injectie lijkt me dit ook het beste systeem, minder warmte en geen kans op backfires.
Maar ik lees ook dat Vialle niet goed werkt i.c.m. de 6-cilinder, vandaar dat ik twijfel over een Vialle in een 6-cilinder.
Geplaatst: 27.08.2013 - 16:23
door arjan_de_jong
Mijne doet het prima met vialle en 6 cilinders.
Geplaatst: 27.08.2013 - 16:37
door Gast
En wil je persé een V90 of mag het ook een S90 zijn? De laatste zijn meestal goedkoper in aanschaf. Ik heb er vorig jaar ook een gekocht, geweldig fijne auto om te rijden en om te zien natuurlijk!
Geplaatst: 27.08.2013 - 16:40
door arjan_de_jong
De blokken zijn trouwens allemaal even oud in prencipe. Het zijn de zelfde blokken. In 95 kwam de 2.5 erbij maar het bleef het zelfde blok en de 3.0 werd toen vernieuwd met o.a de vacuüm pomp.
Geplaatst: 28.08.2013 - 08:36
door RoyvW
lingsper schreef:En wil je persé een V90 of mag het ook een S90 zijn? De laatste zijn meestal goedkoper in aanschaf. Ik heb er vorig jaar ook een gekocht, geweldig fijne auto om te rijden en om te zien natuurlijk!
Het moet niet persé een V90 zijn, als ik een nette S90 vind dan ga ik daarvoor.
Nu maar eens zoeken naar een leuk exemplaar, gelukkig heb ik nog even de tijd. De Volvo heb ik dan ook het liefste met de 3.0 204PK motor en een licht lederen interieur met hopelijk een kilometerstand niet hoger dan 300-350k.
Geplaatst: 28.08.2013 - 08:37
door RoyvW
RoyvW schreef:lingsper schreef:En wil je persé een V90 of mag het ook een S90 zijn? De laatste zijn meestal goedkoper in aanschaf. Ik heb er vorig jaar ook een gekocht, geweldig fijne auto om te rijden en om te zien natuurlijk!
Het moet niet persé een V90 zijn, als ik een nette S90 vind dan ga ik daarvoor.
Nu maar eens zoeken naar een leuk exemplaar, gelukkig heb ik nog even de tijd. De Volvo heb ik dan ook het liefste met de 3.0 204PK motor en een licht lederen interieur met hopelijk een kilometerstand niet hoger dan 300-350k.
@Arjan: Hoe groot is de LPG tank en wat is hoeveel liter kun je daadwerkelijk tanken en hoever kom je daarmee?
Geplaatst: 28.08.2013 - 08:40
door Ben
Carlo Schmidt heeft net weer een hel;e mooie binnen zag ik of facebook
Geplaatst: 28.08.2013 - 09:20
door piet22
Als je veel kilometers maakt zoals je in de openingspost schrijft, en geen specifieke voorkeur hebt voor een estate, bedenk dan dat in een sedan vaak een grotere LPG tank gemonteerd is (achter de achterbank) als in een estate (op de plaats van het reservewiel). Een nadeel van Vialle LPI is dat je de tank niet leeg mag rijden. Een Vialle LPI in een estate levert je daarmee een actieradius van 300-350 km op. Op het V700 forum is hier al veel over geschreven en wordt daarom vooral in een estate meestal de voorkeur gegeven aan bijvoorbeeld Prins VSI, waarvan de tank wel mag worden leeg gereden.
Bovendien is een sedan goedkoper als een estate. En de technisch en optisch vrijwel gelijke 960 model II is weer goedkoper als de S90/V90.
Piet
Geplaatst: 28.08.2013 - 09:33
door RoyvW
piet22 schreef:Als je veel kilometers maakt zoals je in de openingspost schrijft, en geen specifieke voorkeur hebt voor een estate, bedenk dan dat in een sedan vaak een grotere LPG tank gemonteerd is (achter de achterbank) als in een estate (op de plaats van het reservewiel). Een nadeel van Vialle LPI is dat je de tank niet leeg mag rijden. Een Vialle LPI in een estate levert je daarmee een actieradius van 300-350 km op. Op het V700 forum is hier al veel over geschreven en wordt daarom vooral in een estate meestal de voorkeur gegeven aan bijvoorbeeld Prins VSI, waarvan de tank wel mag worden leeg gereden.
Bovendien is een sedan goedkoper als een estate. En de technisch en optisch vrijwel gelijke 960 model II is weer goedkoper als de S90/V90.
Piet
Bedankt voor je reactie Piet. Een actieradius van 300-350km vind ik een beetje mager om eerlijk te zijn. Mijn S60 rijdt zo'n 350-450km op Vialle LPi. Natuurlijk snap ik dat een 3.0 een slokje meer lust dan een 2.4
Ik had dan ook verwacht dat de tank groter zou zijn.
Dat je de tank niet mag leegrijden is mij bekend, maar is voor mij geen reden om een auto met Vialle installatie te laten staan. mijnvorige auto had een Prins VSI installatie wat ook niet slecht is, maar ik prefereer toch een Vialle installatie wegens de koele vloeibare injectie wat in ieder geval beter is voor de inlaatkleppen. Met Vialle heb ik ook geen kans op backfires zoals dat kan gebeuren met een dampgasinstallatie.
Een S90 vind ik ook erg mooi, maar een 960 is mij qua leeftijd net iets te oud, dus het zou een S90/V90 moeten worden.
Geplaatst: 28.08.2013 - 21:05
door Msuidgeest
Ik heb een S90, Broker heeft een S90, Lingsper ook een S90 ... Het kan niet op hier bij dit forum.
Geweldige auto's die je koopt voor een paar duizend euro en dan lekker fijn in kunt rijden.
Geplaatst: 28.08.2013 - 22:50
door arjan_de_jong
Ik heb een 960 2.5 met Vialle LPG onder bouw. Ik kan meestal zon 300-350 km rijden op 1 tank van rond de 30-35 euro. Let er eigenlijk niet op hoeveel liter ik tank.
Een sedan is idd goedkoper in aanschaf en er kan een grotere tank mooi achter de achterbank.
Maar ik heb 1 keer een 960 sedan gehad (oud type) en ik ergerde me kapot dat ik iets niet mee kon nemen... Even laddertje mee nemen... Nee dat past niet.
Droger kapot, andere op MP gekocht... op halen Hmmm dat past niet in de volvo... Dan maar op halen met de Alto...
Volgende is zeker weer een estate!
Geplaatst: 28.08.2013 - 23:39
door broker
Ik heb in mijn eerste S90 LPI van Vialle gehad. De intankpomp bleek zeer kwetsbaar en is in 100000 km 2 keer vervangen. Bovendien maakt die intankpomp een zoemend geluid wat in een stille auto als de S90 tijdens het rijden duidelijk te horen is. Daarom heb ik 8 jaar geleden in mijn huidige S90 een computergestuurde dampgasinstallatie laten zetten. Die tot op heden prima voldoet. Alleen gaan de injectoren ( het is een OMVL installatie) niet zo lang mee.Na klokslag 45000 km is het tijd voor nieuwe. Maar dat is met 100 euro ook weer opgelost. De installaties die nu worden ingebouwd hebben degelijker injectoren. Wellicht laat ik die de volgende keer ( nog ca. 20000 km te gaan) monteren. Wat de ruimte van de sedan betreft: met een trekhaak en een kar kun je er heel veel mee vervoeren. Met de 100 liter lpg-tank kan ik makkelijk 600 km rijden en alle troep komt niet meer in mijn auto. Heb ook diverse estates gereden maar ik vind een sedan qua geluid stiller binnen en ook in mijn estates bleven de wasmachines/ drogers en dergelijke lekker buiten. Aanhanger erachter, blijft je interieur tenminste netjes.
Voor de rest kan ik een S90 van harte aanbevelen. Ik rijd al vanaf 2002 in dit type Volvo en wil niets anders meer. Vandaag nog heen en weer naar Duitsland geweest en bij een kruissnelheid van 160 km/u genoten van het comfort en vooral de stilte die dan nog steeds van binnen heerst. En niet te vergeten die heerlijke soepele en oersterke 6 cilinder in lijn. En vanavond aan de pomp toch nog 1: 7,6 op gas gereden. Dat lukte me met de diverse 4 cilinder redblocks op geen stukken na. Die snoven bij dat soort kruissnelheden zonder probleem iedere 6 km een liter gas op.
Voor mij is de S90 de ultieme Volvo. Zelfs de S80 D5 aut.( Phase 2 uit 2004) die ik er gedurende 2 jaar ook naast heb gereden heeft de S90 niet van zijn plekje kunnen verdringen. Prima auto, maar toch is die in 2007 weer verkocht.
En is de S90 gebleven.
Groeten, Jan.
Geplaatst: 29.08.2013 - 08:50
door RoyvW
Ja broker ik moet zeggen dat je me lekker aan het maken bent. De V90 vind ik erg mooi maar een mooie S90 zou ik ook niet laten staan, zo heb ik ook een S60 gekocht i.p.v. een V70 waar ik toen naar opzoek was.
Als ik opzoek ga naar een auto op het internet dan kom ik verschillende kilometerstanden tegen die varieren van 250k tot 600k. Daar heb ik nog een "paar" vragen over.
Wat is maximum KM-stand om zo'n Volvo aan te schaffen.
Hoe is de automaatbak, is deze gevoelig en moet geflushed worden?
Is er bij een bepaalde KM-stand duur onderhoud?
Waar moet ik op letten bij de aankoop van een 3.0 S90/V90?
Gaat de distributie van deze auto's ook 160k mee?
Kunnen garages deze auto goed onderhouden (onderdelen) of moet ik echt naar een specialist zoals EFMA in Aachen?
Wat is jullie ervaring met bovenstaande vragen?

Geplaatst: 29.08.2013 - 10:20
door piet22
Aankooptips voor de S90/V90 staan op het forum van de volvo700vereniging.
http://www.volvo700vereniging.nl/node/780
Je kunt je daar gratis registreren en dan lezen. Om dat allemaal hier te gaan overschrijven heeft niet zo veel zin.
Zoals bij vrijwel alle auto's is er in feite geen maximum kilometerstand als de auto maar goed onderhouden is. Aan het interieur (bestuurderstoel, stuur) is natuurlijk wel vaak te zien of een auto veel kilometers heeft gemaakt.
Je moet naar de kleur van de automaatolie kijken, als die nog mooi rood is en de automaat schakelt goed is er geen reden tot flushen.
Elke 90.000 km heb je een nieuwe distributieriem nodig.
Piet
Geplaatst: 29.08.2013 - 12:45
door arjan_de_jong
Distributie wissel is bij de nieuwe 960 V/S90 120.000 of 160.000 km weet ik even niet uit mijn hoofd.
goed onderhoud is belangrijker dan een lage stand.
Ik koop liever een.auto met 5 ton en goed onderhouden dan 1 met 2 ton waarvan niks bekend is.
Geplaatst: 29.08.2013 - 13:11
door RoyvW
arjan_de_jong schreef:Distributie wissel is bij de nieuwe 960 V/S90 120.000 of 160.000 km weet ik even niet uit mijn hoofd.
goed onderhoud is belangrijker dan een lage stand.
Ik koop liever een.auto met 5 ton en goed onderhouden dan 1 met 2 ton waarvan niks bekend is.
Volledig met je eens Arjan!
Geplaatst: 29.08.2013 - 19:59
door Msuidgeest
Distributieriem is om de 90.000, net als de hulpaggregatenriem.
Geplaatst: 30.08.2013 - 07:13
door arjan_de_jong
Net even op gezocht. Distributie riem voor 960 II en S/V90 is om de 120.000 of de 96 maanden
Het eerste model van voor 1995 moest om de 45.000 km
Maar als je twijfelt zou ik hem gewoon vervangen. Het is prima zelf te doen. Riem plus spanners bij VOMD kost iets van 120 euro dacht ik. Pomp hoeft niet perse vervangen te worden. Meeste dealers vervangen hem enkel als hij lekt.