Pagina 1 van 3

D3 met 50.000km koppakking lek

Geplaatst: 27.08.2013 - 19:29
door bookkeeper
Gisteren mijn S60 D3 bij de dealer gebracht. Naar aanleiding van verhoogd verbruik van koelvloeistof was de S60 al een keer bij de dealer geweest maar aangezien er in korte tijd weer een liter bij moest terug gegaan en helaas...

koppakking is lek...

Nu even in een V40 T3 tot mijn S60 weer terug is...

Geplaatst: 27.08.2013 - 19:38
door lint
Dat is wel erg snel de koppakking lek bij 50.000 km, wat is de oorzaak?

Geplaatst: 27.08.2013 - 20:01
door bookkeeper
Nog geen analyse gehad van de dealer.

Ik rij behoorlijk sportief maar altijd wel met een opgewarmde motor. Eerste reactie van de werkplaats receptie was dat mijn sportieve rijstijl geen oorzaak zou mogen zijn....

Baal er wel van nog even een paar dagen afwachten... ze hebben 3-4 dagen nodig...

Geplaatst: 27.08.2013 - 22:36
door remmm
aaaai book.... niet best hopelijk kan je snel weer genieten van je s60....

problemen met mijn motor na 55.000 zijn nog niet bekend, wellicht een kantelende zuiger? Even afwachten.. ben benieuwd wat ze als eventuele oorzaak geven bij die van jou

Geplaatst: 28.08.2013 - 16:23
door Laguna-S60
Pfff wordt je toch niet helemaal goed van zulke problemen bij deze km stand..

Geplaatst: 28.08.2013 - 17:31
door NielsPHEV
kan toch een keertje gebeuren

Geplaatst: 28.08.2013 - 17:40
door dutchlimits
NielsPHEV schreef:kan toch een keertje gebeuren
Als een dealer dat tegen mij zou zeggen..... nee dat kan niet als je een kwaliteitsproduct levert. Stevig rijden met warme motor moet een beetje degelijke motor kunnen hebben.

Geplaatst: 28.08.2013 - 17:48
door Summum
NielsPHEV schreef:kan toch een keertje gebeuren
Ja jouw gevoel voor techniek kennen we inmiddels! :D

Niettemin erg vervelend voor je Bookkeeper, ik mag toch hopen dat dit wel op een nette (lees: snel en kostenloos) manier opgelost gaat worden.

Geplaatst: 28.08.2013 - 17:53
door Rutger
Het is en blijft techniek. Zolang het op de juiste manier afgehandeld wordt dan is het goed.

Geplaatst: 28.08.2013 - 17:55
door NielsPHEV
zal ongetwijfeld onder garantie keurig opgelost worden en inderdaad mag dit niet niet gebeuren door stevig door rijden ik zou het meer zoeken in een zwakker punt in de koppakking icm met een juist op die plek iets grotere onvlakheid wat bij een wat zwaardere belasting maakt dat de pakking een keertje kapot gaat. Is de eerste melding die ik hier over de D3 voorbij zie komen wellicht weten de monteurs meer maar het lijkt een buitengewoon betrouwbare motor

Geplaatst: 28.08.2013 - 18:34
door lint
NielsPHEV schreef:zal ongetwijfeld onder garantie keurig opgelost worden en inderdaad mag dit niet niet gebeuren door stevig door rijden ik zou het meer zoeken in een zwakker punt in de koppakking icm met een juist op die plek iets grotere onvlakheid wat bij een wat zwaardere belasting maakt dat de pakking een keertje kapot gaat. Is de eerste melding die ik hier over de D3 voorbij zie komen wellicht weten de monteurs meer maar het lijkt een buitengewoon betrouwbare motor
Al is de motor nog zo goed, alles kan kapot!

Geplaatst: 30.08.2013 - 22:54
door bookkeeper
Vandaag bij de dealer geweest en een update gekregen over de problemen met mijn S60 D3.

Wat blijkt, de cylinderkop moet vervangen worden omdat deze niet volledig vlak was. Hier door ontstonden de problemen met het koelsysteem.

Vandaag de V40 T3 ingeruild voor een V60 T3.

...ik verlang stiekem toch wel heel erg naar mijn S60..... Waarschijnlijk is aankomende dinsdag alles weer ok...

Geplaatst: 31.08.2013 - 00:43
door Dimitri-Turbo
Kosten voor uw zelf/garantie? de oude betrouwbare motors :eggface:

Geplaatst: 31.08.2013 - 08:57
door bookkeeper
Volledig garantie....

Geplaatst: 31.08.2013 - 17:59
door BlackcurrantV70
Alles kan inderdaad wel eens stuk gaan, daar dient tenslotte de garantie voor.

Als er nooit iets zou kunnen stuk gaan was garantie ook niet nodig.

Keurig opgelost door Volvo vind ik.

Geplaatst: 31.08.2013 - 20:53
door bookkeeper
Ik begreep van de monteur dat het niet de eerste D3 is die binnen werd gebracht met hetzelfde probleem... Ik heb er niet eerder van gehoord hier op het forum...

Service van Svenscar uit Dordrecht is prima....

Wel moet ik zeggen dat ik nu een V40 T3 handgeschakeld en een V60 T3 automaat heb gereden als vervangende auto maar mijn D3 handgeschakeld is dan toch wel superieur....

Geplaatst: 01.09.2013 - 12:06
door Mart van der Steeg
[quote="bookkeeper"]Ik begreep van de monteur dat het niet de eerste D3 is die binnen werd gebracht met hetzelfde probleem... Ik heb er niet eerder van gehoord hier op het forum...

Dan is er toch iets fout in de productie, met de huidige technieken moet je een 100% vlakke kop kunnen maken.

Geplaatst: 01.09.2013 - 12:12
door V70/2.4D/2003
En dan is de vraag: was de kop voor de produktie niet vlak of is hij krom getrokken door het gebruik?

Ergens lees ik dat dit niet de eerste D3 schijnt te zijn die de kop kapot heeft en ben ik wel eens benieuwd hoe dat allemaal zo is gekomen. Dat het allemaal onder garantie gaat is leuk maar als producent van dit product is garantie verlenen iets wat je tot een minimum zou moeten beperken want dat gaat uiteindelijk ten koste van de winst.

Geplaatst: 01.09.2013 - 12:29
door Mart van der Steeg
Bij kromtrekken door gebruik denk je aan te heet worden van de kop, tgv koeling of overbelasting? Of zie ik dat verkeerd. Koeling zal normaliter geen probleem moeten zijn, tenzij daar een ontwerpfout zit. Overbelasting door sportief rijden, dan denk ik aan vrij extreme belastingen bv. rondjes Nurburgriing. Ook in vakanties worden auto's flink belast, en krijgen dan ook geen kromme kop, tenzij oververhit.

Geplaatst: 01.09.2013 - 12:32
door lint
Lijkt inderdaad het meest op een productiefout van de kop, hoewel je een defect door extreem gebruik nooit kan uitsluiten.