Pagina 1 van 2
Centrale vergrendeling, rechtervoorslot doet gek
Geplaatst: 29.08.2013 - 13:17
door Candisa
Hoi,
Mijn centrale vergrendeling doet gek: Wanneer ik de auto volledig afsluit met de "Lock" knop op de afstandsbediening, gaat alle deuren + kofferklep op slot, maar het pinnetje van het rechtervoorportier gaat direct terug omhoog. Dat portier is dan ook wel degelijk los.
Ik moet dan het portier openen, het pinnetje indrukken en het portier terug dicht gooien...
Wanneer ik vervolgens de wagen ontgrendel met de Unlock knop, gaat het rechtervoorportier niet mee open. Ook wanneer ik dit portier gewoon gesloten laat (pinnetje naar beneden dus), gaat dit portier los na het terug sluiten van de wagen, dus:
- Openen = bestuurders- + achterportieren los
- Sluiten = eerst alles op slot (rechtervoorportier blijft op dit moment op slot), daarna gaat het rechtervoorportier los...
Heeft er iemand hier iets gelijkaardigs voor gehad, en zo ja, hoe is dit opgelost geraakt?
Isabelle
Geplaatst: 29.08.2013 - 13:43
door Oceanracer
Daar zijn slechts 2 oplossingen voor:
een nieuw slot (laten) plaatsen. Kosten: ca € 300,00
Een gebruikt slot plaatsen. Kosten: ca € 75,00
Succes!
Geplaatst: 29.08.2013 - 16:11
door Candisa
Het vreemde is, ik moest daarnet iets uit de auto halen via het rechtervoorportier, dus ik dacht:
- Ik doe de auto los --> alles gaat open behalve het eerder manueel gesloten rechtervoorportier
- Ik doe de auto op slot, zodat het rechtervoorportier open springt --> Bleef op slot!
- Ik doe de auto nog eens los --> Alles inclusief rechtervoorportier gaat los!
- Ik haal wat ik nodig heb uit de auto en doe daarna op slot --> Rechtervoorportier sluit netjes mee met de rest en blijft op slot!
Direct nog een paar keer los/vast/los/vast... Het rechtervoorportier doet gewoon weer normaal!
Ik zal zien wat het de komende dagen doet, sowieso probeer ik zondag wat tijd te maken om het deurpaneel eens er af te halen en de boel eens te inspecteren...
Isabelle
Geplaatst: 29.08.2013 - 16:26
door VolvoTech
Evt. eens grondig inspuiten met WD40 van binnen.
Evt. een reset van je PDM kan soms helpen.
Alternatief idd toch een gebruikt slot er in als het probleem blijft.
Geplaatst: 29.08.2013 - 17:04
door Willempie5
Die van mij heeft exact hetzelfde bij het achterportier. Hij gaat hier maandag aanstaande voor naar de dealer.... Ik zal laten weten wat het was
Geplaatst: 30.08.2013 - 14:42
door Candisa
Ik bekijk het zondag even...
Wat is PDM, waar zit dat, en hoe reset je dat?
Ook ben ik benieuwd naar de oplossing van de dealer bij Willempie5, al vrees ik dat het een nieuw slot zal zijn...
Isabelle
Geplaatst: 30.08.2013 - 22:42
door jpwg001
PDM= passenger door module.
Geplaatst: 31.08.2013 - 01:03
door kevinwalter
Heb hier zelf ook last van. Bij vochtig weer gaat het slot niet goed open. Gaat na het indrukken van unlock gelijk weer op slot. De rest van de deuren zijn wel goed. na net snel openen van de deur lukt het wel. Echter is dat wel een beetje vervelend.
Kwestie van een afstelling?
Geplaatst: 31.08.2013 - 07:46
door Oceanracer
Kwestie van slijtage...
Geplaatst: 02.09.2013 - 10:35
door Candisa
Ik heb gisteren het deurpaneel van het rechtervoorportier er af gehad (best makkelijk bij een V70n blijkbaar), maar veel verder ben ik niet geraakt. Het framewerk is blijkbaar aardig dicht en om het slot te demonteren had ik even geen zin...
Wel kon ik met het deurpaneel er af het pinnetje wat op en neer doen, met als resultaat dat het slot nu nog waziger doet:
- Bij sluiten gaat het rechterslot mee op slot, maar in plaats van nu gewoon meteen weer open te gaan, gebeurt het ook dat het pinnetje maar gedeeltelijk terug omhoog komt, om zichzelf vervolgens terug neer te drukken, terug omhoog (minder), terug naar beneden...
- Soms gaat het pinnetje gewoon weer meteen volledig omhoog zoals voorheen, maar kan het gebeuren dat het na het openen van het portier en manueel indrukken weer omhoog schiet bij het dichtgooien van het portier.
- Soms gaat het pinnetje meteen weer volledig omhoog, maar blijkt het portier toch op slot te zitten.
- Soms blijft het pinnetje gewoon neer (zoals het hoort dus), maar gaat het omhoog na even aan de klink te trekken en is het slot dan ook wel degelijk los (wel héél makkelijk voor boeven zo)...
Kortom: het slot heeft vreemde manieren!
Hoe reset je die PDM? Zekeringetje trekken?
Bij het demonteren van het deurpaneel zijn de 2 stekkers aan het blok met knopjes om het raam en de centrale vergrendeling te bedienen een kwartiertje los geweest, maar dat heeft geen oplossing gebracht.
Isabelle
Geplaatst: 02.09.2013 - 11:20
door kevinwalter
Het resetten kan alleen via Vida(Computer). Het blok met de knopjes heet de DDM (Driver Door Module).
Geplaatst: 02.09.2013 - 16:48
door Willempie5
Ik ben zojuist bij de dealer geweest voor mijn rechter achterportier. Er wordt een nieuw slot besteld voor die deur, WD-40 ging niet meer helpen gaven ze aan.....
Van het weekeind deed de linker achterportier eenmalig hetzelfde en deze hebben ze gesmeerd en de stangen beter in positie gebracht. Dit zou afdoende moeten zijn....
Geplaatst: 14.09.2013 - 13:40
door Candisa
Ik heb inmiddels nog niets gedaan aan dit probleem, voorlopig maak ik gewoon handig gebruik van deze onbedoelde "functie" door de wagen eerst op slot te doen (waarbij het rechtervoorportier open springt), om vervolgens via de rechterkant mijn tas te pakken en de deur manueel op slot te doen vooraleer ze dicht te doen...
Ik heb echter een sterk vermoeden dat het om een softwarematig probleem gaat, of althans niet in het slot zit... Ik heb namelijk nog een rare, minder praktische eigenschap van het centrale vergrendelingssysteem ontdekt:
Wanneer ik enkel de koffer ontgrendel en open, en vervolgens een paar minuten open laat om dingen in/uit te laden, gaat niet enkel het kofferdeksel terug op slot na het dichtgooien er van... Het rechter-achter-portier ontgrendelt terzelfdertijd!
Verder heb ik vernomen dat het tankklepje x minuten na het afsluiten van de wagen op slot zou moeten gaan, ook dit gebeurt simpelweg niet, het kan gewoon altijd geopend worden (zoals bij mijn 940)...
Isabelle
Geplaatst: 14.09.2013 - 19:55
door jpwg001
Candisa schreef:Ik heb inmiddels nog niets gedaan aan dit probleem, voorlopig maak ik gewoon handig gebruik van deze onbedoelde "functie" door de wagen eerst op slot te doen (waarbij het rechtervoorportier open springt), om vervolgens via de rechterkant mijn tas te pakken en de deur manueel op slot te doen vooraleer ze dicht te doen...
Ik heb echter een sterk vermoeden dat het om een softwarematig probleem gaat, of althans niet in het slot zit... Ik heb namelijk nog een rare, minder praktische eigenschap van het centrale vergrendelingssysteem ontdekt:
Wanneer ik enkel de koffer ontgrendel en open, en vervolgens een paar minuten open laat om dingen in/uit te laden, gaat niet enkel het kofferdeksel terug op slot na het dichtgooien er van... Het rechter-achter-portier ontgrendelt terzelfdertijd!
Verder heb ik vernomen dat het tankklepje x minuten na het afsluiten van de wagen op slot zou moeten gaan, ook dit gebeurt simpelweg niet, het kan gewoon altijd geopend worden (zoals bij mijn 940)...
Isabelle
Dat tankklepje kan best door de dealer zo ingesteld zijn in opdracht van de vorige eigenaar. Je kunt de tijd veranderen en het afsluiten uitschakelen.
Geplaatst: 16.09.2013 - 14:29
door Candisa
Dat is inderdaad een mogelijkheid, ik stoor er mij ook niet aan...
Wel is het vreemd dat het rechterachterportier (dat zich gewoon keurig gedraagt bij het openen/afsluiten van de hele auto) soms vreemde kuren heeft wanneer de kofferklep wordt dichtgegooid, en het rechtervoortier vreemd doet bij het openen/afsluiten van de hele auto maar weer niet achterlijk doet bij het openen/dichtgooien van de kofferklep...
Sowieso moet ik alles nakijken wat te maken heeft met dé reden waarom ik destijds na een 2000 Renault Clio mijn ouwe 1992 Volvo 940 kocht: de electronicawinkel!
Gisteravond viel me namelijk op dat ik de vogels uit de bomen scheen maar verder maar een matig zicht heb in het donker... Blijkt de rechterkoplamp veel te laag te staan, en de linker juist veel te hoog... Hoogteregeling? Nou, die werkt dus niet!
Ik heb een vermoeden dat er in het verleden ergens (een) stekker(s) tussen de kabelboom uit werd(en) geknipt en doorverbonden ter hoogte van de rechterkoplamp...
Ik heb geen bewijzen dat dit elders in de auto ook zou gebeurd zijn, maar ook geen enkel bewijs dat dit niet zo zou zijn, dus wie weet komen de centrale vergrendeling perikelen ook wel van een dergelijke "herstelling" vandaan...
Isabelle
Geplaatst: 16.09.2013 - 21:31
door Oceanracer
Als ik de achterklep dichtgooi, hoor ik ook wat geklik in de portieren en er is in mijn bedrading niet geknipt. Zal er wel bijhoren en de reden zijn dat jouw portierslot rechts achter in actie komt.
Geplaatst: 17.09.2013 - 10:01
door Candisa
Ik heb gisteren de bekabeling van de hoogteverstelling even grondig nagekeken:
- Het stuk dat in plakband gewikkeld zit ipv ribbelfolie blijkt gewoon ok te zijn, geen fiches, geen reparaties... Op die plaats is de ruimte nogal beperkt, dus welicht is dat de reden dat er plaatselijk een stuk gewerkt is met plakband ipv ribbelbuis... :roll:
- Ik heb zowel links als rechts een blinde fiche teruggevonden (fiche met rubberen dopjes in ipv draadjes en klemmetjes) die blijken te passen op de fiches voor de hoogteregeling-motortjes. Ik weet niet of dit origineel voorzien is, of later voorzien is... :?:
- De hoogteregeling werkt enkel aan de rechterkant, en dit zelfs niet helemaal goed (soms geen reactie, soms blijft dat motortje maar corrigeren). Ik heb de stelmotortjes dan maar afgekoppeld en de fiches hiervan aangesloten op de blinde fiches. Ik vermoed dat dit de bedoeling is van die blinde fiches en er in een later stadium iemand zal gedacht hebben: "Hé, dit klopt niet, even aansluiten zoals het hoort"...
--> Dit raadsel lijkt dus opgelost: de hoogteregeling is stomweg stuk -> afgekoppeld -> Binnenkort maar eens beide koplampen laten afstellen. :thumbleft:
In de hoop van de storingen ivm de centrale vergrendeling terug te vinden, heb ik alle zekeringen die hiermee te maken lijken te hebben even uitgetrokken en teruggeplaatst.
--> Het rechtervoorportier doet nog steeds vreemd. :-x
--> Het rechterachterportier is af te wachten, aangezien dit sowieso een probleem is dat zich slechts af en toe voordoet.
--> Het geklik in de portieren wanneer de kofferklep wordt dichtgegooid heeft volgens mij met het alarm te maken. Wanneer je de auto opent, instapt en vervolgens een tijdje blijft zitten, hoor je ook dat geklik, zonder dat er iets met de sloten gebeurd. Vanaf dat moment duurt het ook niet lang vooraleer het alarm bij de minste beweging afgaat.
Ook ontdekt dat er ergens (ik geloof kentekenplaatverlichting) een zekering van 15A zat waar er één van 10A hoort te zitten.
--> Een reserve-exemplaar van 10A bleek niet aanwezig, dus heb ik maar de zekering van de telefoon verplaatst naar die locatie. De telefoon gebruik ik toch niet (geen duo-sim bij mijn provider mogelijk).
Ik hoopte tevens de oorzaak van het onverlichte airco-paneel (ik veronderstel toch dat de temperatuuraanduidingen, het zittend mannetje en "AUTO" verlicht dienen te zijn?) in de vorm van een kaduuke zekering te vinden, maar dit blijkt niet het geval... :?
Ik heb er nu wel een probleem bij, ongetwijfeld door het trekken van zekeringen: Ik krijg een mededeling in de aard van: "SRS Airbag, Service Spoed"...
Ik heb in het onderhoudsboekje teruggevonden dat de passagiersairbag werd afgekoppeld (er is geen achterbank aanwezig, dus vermoedelijk werd dit gedaan om een kinderzitje rechtsvoor te kunnen plaatsen), ik vermoed dat hiervoor een software-aanpassing is gebeurd die door het rondje zekeringetjes trekken is ongedaan gemaakt... :?:
Ik was na mijn avonturen met mijn 2000 Renault Clio lang gekant tegen electronica in de auto, waardoor ik destijds een basic Volvo 940 diesel heb gekocht... Intussen wordt het steeds moeilijker om een betrouwbare auto uit het pré-electronica-tijdperk te vinden en ben ik maar overstag gegaan... Ik heb het gevoel dat ik nu keihard teruggepakt wordt omwille van dit "verraad"...
Isabelle
Geplaatst: 19.09.2013 - 22:46
door Candisa
Ik heb vandaag een tip gekregen van iemand die bezig is met het oudere model V70...
Hij zegt dat sloten vervangen waarschijnlijk niet nodig is, maar het aan de "micro-switches" kan liggen, en verwees mij hierbij naar een tutorial op het 850 forum.
Die tutorial heb ik vrij makkelijk terug gevonden en daarin zie je op foto's mooi hoe het slot van een V70 Classic in elkaar zit, hoe de omzetting van mekaniek naar elektrische signaaltjes gebeurt en welke onderdelen gevoelig zijn.
Ik zie op die foto's een plastic hefboompje wat kan afslijten (en daardoor minder krachtig drukken op de contacten), en 2 3-polige switches (waarvan 1 slechts met 2 polen is aangesloten) die de status (open of dicht) van de deur aangeven.
Dit zou in ieder geval al het probleem met het rechtervoorportier kunnen verklaren: als de auto denkt dat dat portier open is, dan zal het sluiten maar vervolgens weer ontgrendelen om te voorkomen dat iemand de sleutel/afstandsbediening in de auto kan vergeten...
Zijn de sloten van een V70N vergelijkbaar met deze van een V70 Classic?
Tutorial:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 901.0.html
groetjes,
Isabelle
Geplaatst: 19.09.2013 - 23:01
door Oceanracer
Het zit inderdaad in het elektrische gedeelte, wat de contacten maakt en breekt. Maar je kunt de sloten niet goed repareren omdat ze moeilijk in elkaar te lijmen zijn.
>leesvoer<
Geplaatst: 04.11.2013 - 16:08
door Annemia
Ook bij mijn V70 MY2008 vertoont het slot van het rechter voorportier kuren. Ongeveer dezelfde als hierboven beschreven. Bij het via de afstandsbediening op slot doen, gaat het knopje wel naar beneden, maar als je dan die deur opent, gaat deze gewoon open. Wel gaat dan soms het alarm af, soms ook niet. Als je de deur eerst handmatig op slot doet en daarna de rest via de afstandsbediening, zit alles goed op slot.
Ook heb ik "ontdekt" dat als ik, terwijl de auto op slot zit, de kofferbak via de afstandbediening open en vervolgens weer sluit, deze niet meer op slot zit. Maar misschien hoort dat wel.
Ik hoop dat er via dit forum een oplossing komt.