Pagina 1 van 1
Welke motorolie voor V40 1.9 TD?
Geplaatst: 30.05.2006 - 17:08
door DN
Kan op het eerste moment er even niet achter komen welke motorolie ik moet gebruiken voor een V40 1.9 TD.
suggesties?
Geplaatst: 30.05.2006 - 20:07
door V480-S60
Je geeft niet aan of het de 90 of 95 pk versie is of de 102/115 pk commonrail versies. Dat maakt wel wat verschil uit.
Maar goed
De in 90 en 95 pk kan de 10W/40 (half)synthetische olie in (liefst wel voor dieselmotoren)
Voor de 102/115 pk versies (vanaf medio 2000) is toch wel 5W40 synthetische olie voor dieselmotoren aan te bevelen (0W40 is natuurlijk ook geen probleem maar duurder) 10W40 is af te raden.
Geplaatst: 31.05.2006 - 09:46
door DN
'T is een 1.9 TD uit 1999 met 95 PK.
Wat zijn precies die verschillen tussen de oliesoorten?
Wat zijn de aanduidingen, dan wel afkortingen? (TW etc)
groet,
Geplaatst: 31.05.2006 - 10:08
door V480-S60
Dat betekent dat je er gewoon 10W40 voor diesel in kan doen. Zolang het maar minimaal halfsynthetish, en voor turbodiesel motoren, is. Staat op de verpakking. Ik persoonlijk ben geen voorstander van de goedkope minerale producten zoals je bij de Aldi of Lidl kunt kopen.
Het verschil tussen 5W40 en 10W40 is de viscositeit (of stroperigheid) en de verwachte levensduur. Dat allemaal uitgebreid uitleggen zou een behoorlijke post worden. (en ik heb het niet meer helemaal juist in mijn hoofd)
Ga er van uit dat je met bijvoorbeeld esso, shell, castrol, elf etc. goede oliën hebt. De afkortingen zoals TW doen er dan niet toe. (vaak toevoegingen) Of een goede olie van Kroon-Oil. zie de website daarvan. Daar staat als ik het goed heb overigens ook een uitleg over de verschillen tussen de oliën.
Geplaatst: 31.05.2006 - 13:17
door Volmar
Als je het geld er voor (over) hebt, zou ik voor Shell Helix Ultra 0W40
gaan.
Ik heb zelf de 90PK uitvoering, dus met zo'n vreselijk turbogat en
stug bij koudstart. Sinds ik er Helix 0W40 in heb gedaan, kan ik maar
1 ding zeggen *WOW*.......
Start beter, rookt (nog minder), bij steenkoude motor geen stugge
bak meer, veel soepeler lopen, goed doortrekken, veel makkelijker
op het gas, zeker bij koude motor dus.....
Er zijn natuurlijk veel goede merken met goede olie, maar
na een zeer uitgebreid verhaal te hebben gelezen en een gesprek met
iemand die al 15 jaar in de motorolie zit, heb ik hier voor de 0W40
gekozen.
Geplaatst: 31.05.2006 - 18:39
door Remon
Op dit moment heb ik Castroll in mijn auto auto, hiervoor had ik shell. Dat beviel mij eerlijk gezegt toch wel beter. Het brandstof verbruik is iets lager met shell als met castrol. Verder heb je bij de shell bussen een uitgebreide aanwijzer die je helpt bij de olie keuze. Als je veel korte afstanden maakt, is een 0w40of 5w40 beter als een 10w30 bijvoorbeeld. Het eerste getal geeft de viscositeit aan bij een koude motor (hoe lager hoe dunner) en het tweede getal geeft de viscositeit aan bij een warme motor(hoe hoger hoe dunner hoe minder olie verbruik bij hele lange afstanden).
Olie keuze is van invloed op de levensduur van je motor!
Geplaatst: 10.07.2006 - 13:21
door Ollecram
V480-V40 schreef:Je geeft niet aan of het de 90 of 95 pk versie is of de 102/115 pk commonrail versies. Dat maakt wel wat verschil uit.
Maar goed
De in 90 en 95 pk kan de 10W/40 (half)synthetische olie in (liefst wel voor dieselmotoren)
Voor de 102/115 pk versies (vanaf medio 2000) is toch wel 5W40 synthetische olie voor dieselmotoren aan te bevelen (0W40 is natuurlijk ook geen probleem maar duurder) 10W40 is af te raden.
Waarom is 10W40 af te raden? In mijn 102pk zit namelijk 10W40 half synt. in. Moet ik me zorgen maken??
Geplaatst: 10.07.2006 - 13:42
door V480-S60
Ollecram,
Zorgen maken hoeft niet. Het is alleen zo dat de wat verder gevorderde elektronica in deze motor beter af is met een dunnere olie.
(Kort door de bocht: Er is minder wrijving waardoor het voor de elektronica makkelijker is alles op de juiste manier te regelen.)
Persoonlijk wil ik altijd het beste voor een motor die dagelijks moet presteren (geen topprestaties maar toch, en >45.000 km/j) Vandaar dat ik mij hou aan de door de fabrikant aangegeven motorolie.
(en theoretisch is bij een dunnere (volsynthetische) olie de verversingstermijn ook langer.)