Pagina 1 van 1
Nivomat op 940?
Geplaatst: 31.08.2013 - 10:13
door Siebert
Na een tijdje 'dubben' heb ik toch maar besloten om door te rijden in onze fantastische 940. Dan maar weer wat onderhoud er tegenaan, maar hij bevalt nog prima, dus waarom wat anders?
Ik heb ondertussen een scheur in het leer van de bestuurdersstoel laten repareren evenals de bekleding van het geintegreerde kinderzitje in de achterbank. Bij Heyman in Zwolle doen ze dat fantastisch mooi. Weer als nieuw.
Voor wat ander onderhoud ben ik weer bij Timen Smit in Vaassen geweest. Hebben we onder andere een nieuwe uitlaat eronder gezet (vanaf de katalysator).
Even de boel nagekeken. Wat bleek? Ik heb 1 lekke Nivomat. Nooit geweten dat ik ze eronder had! Dacht dat ze alleen onder de 960 en V90 zaten. Is toch niet standaard onder de 940? Iemand anders ervaring mee?
Geplaatst: 31.08.2013 - 13:47
door lint
Nivomaten waren een optie op de 940, op sommige uitloop modeljaren was het standaard als onderdeel van een pakket zoals de Polar versies.
Geplaatst: 31.08.2013 - 20:32
door arjan_de_jong
Volgens mij is de 940 ook heel kort geleverd met multilink er onder. Geen idee of dat dan ook exact gelijk is als de 960 maar dan zou je die nivomats nodig hebben
Geplaatst: 01.09.2013 - 13:51
door Siebert
Wat houd de multilink precies in?
Geplaatst: 01.09.2013 - 14:02
door lint
Multilink is een onafhankelijke achterwielophanging.
Geplaatst: 01.09.2013 - 16:40
door arjan_de_jong
Multilink kan je herkennen aan 1 dikke bladveer van links naar rechts en 2 losse aandrijfassen van de dif naar de wielen.
Een starre as is een geheel met 2 losse spring veren.
Mocht je een starre as hebben dan kan je ook Nivomat hebben maar dit zijn niet dezelfde als bij multilink. Deze zijn wat smaller namelijk.
Geplaatst: 01.09.2013 - 17:23
door Msuidgeest
Multilink is toch alleen geleverd op de latere 760 en alle 960 en S/V90's?
Geplaatst: 01.09.2013 - 17:47
door lint
Msuidgeest schreef:Multilink is toch alleen geleverd op de latere 760 en alle 960 en S/V90's?
Dacht ik ook, de 940 is volgens mij nooit geleverd met multilink achterwielophanging.
Geplaatst: 01.09.2013 - 18:15
door arjan_de_jong
Rear Suspension Identification. Solid (Live) Rear Axle or Multilink? How do I tell if my rear axle is solid or multilink?
[Response: Rob Bareiss] If you look under the back of the car, and see a big round differential in the middle of a tubular axle, that's the "live" or regular solid axle rear. If there is a big framework in the center and long control arms and little constant velocity flexible driveshafts running from center out toward each wheel, then it is multilink (Independent Rear Suspension). The only cars with IRS in the US/Canada market are: late 760 sedans, 940SE sedans, all 960 sedans, late 960 Normal Rear Shock AbsorberNivomat Rear Shock Abosrberwagons, and S and V90's.
Nivomat or Normal Shock? Nivomats have springs integral to the shock absorber.
Blijkbaar enkel de sedan en dan iig in Amerika en canada.
Geplaatst: 01.09.2013 - 18:25
door lint
arjan_de_jong schreef:Rear Suspension Identification. Solid (Live) Rear Axle or Multilink? How do I tell if my rear axle is solid or multilink?
[Response: Rob Bareiss] If you look under the back of the car, and see a big round differential in the middle of a tubular axle, that's the "live" or regular solid axle rear. If there is a big framework in the center and long control arms and little constant velocity flexible driveshafts running from center out toward each wheel, then it is multilink (Independent Rear Suspension). The only cars with IRS in the US/Canada market are: late 760 sedans, 940SE sedans, all 960 sedans, late 960 Normal Rear Shock AbsorberNivomat Rear Shock Abosrberwagons, and S and V90's.
Nivomat or Normal Shock? Nivomats have springs integral to the shock absorber.
Blijkbaar enkel de sedan en dan iig in Amerika en canada.
Dank voor deze informatie, is voor mij nieuw.