Pagina 1 van 1

Olie seal tussen motorblok en transmissie

Geplaatst: 01.09.2013 - 12:24
door Veneficus
Ik heb al een tijdje last van lichte olielekkage en dan alleen in de winter. Intussen heb ik al aardig wat aan de auto geklust, waardoor er een hoop mogelijke oorzaken uitgesloten zijn.
Mijn huidige theorie is dat een O-ring van het motorblok aan de transmissiezijde aan het verouderen is, waardoor deze in de winterkou stijf wordt en iets krimpt en dan niet meer goed afsluit. De lekkage is niet dramatisch, maar wel een adviespuntje op de APK. Zijn er manieren om deze lekkage te verminderen waarbij NIET de hele transmissie uit de auto gehaald moet worden?
Ik heb al het advies gekregen om de bodem te reinigen en dan met remmenreiniger de lekkageplek nog eens te bewerken. Heeft iemand hier ervaring mee? Gaat dit helpen?

Geplaatst: 01.09.2013 - 12:30
door lint
Een lekkende oliekeerring moet je vervangen, niet met allerhande lapmiddeltjes gaan werken.
Maar dat moet wel de bak/koppeling van de motor om erbij te kunnen.

Geplaatst: 01.09.2013 - 14:43
door Veneficus
Daar was ik al bang voor. Enige indicatie van hoeveel tijd een Volvo Garage daar mee bezig is?

Geplaatst: 01.09.2013 - 15:02
door lint
Dat zal een reparatie zijn van enige uren, voor een prijsopgave even de dealer/garage bellen.

Geplaatst: 01.09.2013 - 19:36
door dennis850estate
Lekkage van de krukaskeerring is een kwaaltje waar iedere volvo van voor MY 1997 vroeg of laat mee te maken krijgt. Vanaf ongeveer dat jaar is de krukaskeerring aangepast en komt het veel minder vaak voor. Er is inderdaad geen andere oplossing dan de bak te verwijderen en de keerring te vervangen. Als je een schakelbak hebt zal er dan waarschijnlijk ook een koppeling gewisseld worden