Pagina 1 van 1

remmen S80/V40

Geplaatst: 30.05.2006 - 21:33
door ajbv40
Zelf heb ik een V 40 1.9D van 2000. Een paar dagen terug heb ik in de S80 2.4T automaat, van mijn schoonvader gereden en wat mij opviel was de remkracht van deze wagen! Helemaal te gek! Nu ben ik toe aan nieuwe remschijven en blokken en mijn vraag is dus: zijn de remschijven en blokken van een S80 ook te monteren op een V40? Want zo'n remkracht zou geweldig zijn.
Is er iemand die mij antwoord kan geven?
Groet Arjan

Geplaatst: 30.05.2006 - 21:42
door menjo
Zou het ook niet uitmaken dat je remschijven en blokken aan vervanging toe zijn?

Geplaatst: 30.05.2006 - 22:41
door vox
lijkt mij ook dat nieuwe remschijven en blokken een aanzienlijke verbetering zal geven

Geplaatst: 30.05.2006 - 22:51
door ajbv40
Nieuwe remschijven en blokken voor €229,50 is toch niet teveel?

Geplaatst: 31.05.2006 - 09:55
door Hans
Mijn schijven en blokken van de V40 zijn nog prima en mij valt het verschil in remkracht ten opzichte van de V70 op. Het is aanzienlijk.
De V70 is behoorlijk veel zwaarder maar remt als een gek....heeft dan ook brake assist volgens mij....V40 heeft dat niet?

Geplaatst: 31.05.2006 - 09:57
door menjo
V40 heeft dat ook. Dat merk je wel als je de motor uitzet met de rem ingetrapt.

Geplaatst: 31.05.2006 - 10:06
door Hans
Oké, alleen blijft het duidelijke verschil in remkracht. Niet dat een V40 niet voldoende vetraagt, en ik kan me voorstellen dat onder jouw T4 Menjo, nog weer beter remspul zit als onder mijn bescheiden dieseltje :wink:

En een V70 is bijna twee keer zo duur, dus die zal ook wel wat forsere schijven en blokken hebben (S80 idemdito)

Geplaatst: 31.05.2006 - 10:18
door menjo
Ik denk dat de T4 dezelfde remmen heeft als alle andere V40's maar dat moet ik eens nazoeken, weet ik niet zeker. Rembekrachtiging hebben ze iig allemaal want dat had m'n vorige S40 ook al. Ik meen zelfs dat dat voor deze klasse in 1996 redelijk uniek was. Maar onder een V70 en S80 zullen inderdaad wel wat grotere remmen zitten, die auto's zijn ook veel zwaarder.

Misschien dat het door de rembekrachtiging juist voelt alsof hij niet zo hard remt, maar het wel gewoon hard doet? Kan me voorstellen dat de rembekrachtiging er voor zorgt dat er niet helemaal meer een verband is tussen het indrukken van het pedaal en het eigenlijk remmen. En dat kan bij verschillende auto's natuurlijk weer verschillend aanvoelen.

100-0 doet een S40 1.8 in ongeveer 40 meter
Een S80 2.5T (enige vergelijk dat ik kan vinden) in 38,5 meter

Geplaatst: 31.05.2006 - 11:58
door Hans
Het is dus echt alleen een gevoel en niets meer :D

Geplaatst: 31.05.2006 - 12:23
door BertjeB
menjo schreef: 100-0 doet een S40 1.8 in ongeveer 40 meter
Een S80 2.5T (enige vergelijk dat ik kan vinden) in 38,5 meter
je praat hier dan wel over een noodstop en dan ligt het ook aan de band en ondergrond en evt. ABS wat je uiteindelijke remafstand is.
en een auto van ruim 1600 kilo die in 38,5 meter stilstaat of een auto van 1300 kilo op 40 meter is nogal een verschil hoor!! :wink:

wat ik denk dat ajbv40 bedoeld is het happen van de rem bij aanraken van het rempedaal.
dat doet mijn wagen ook, als ik in een andere wagen rijd moet ik altijd weer ff wennen dat ik wat meer moet doorremmen om hetzelfde remeefect te krijgen.

Geplaatst: 31.05.2006 - 13:03
door menjo
Ja het gevoel zal anders zijn, maar dat betekent niet dat de S80 beter/harder remt dan de V40.

Geplaatst: 31.05.2006 - 13:14
door marsm104
Rembekrachtiging heeft elke auto. Ook m'n oude Renault 19 uit 1994. Niets bijzonders dus.

Feit is wel, dat nieuwe auto's, met nieuwe blokken en schijven in het begin goed remmen. Later moet je de pedalen wat verder in trappen. Met rijles ging ik toen over van een Golf IV naar V. Die remde een stuk beter, maar ook daar wen je wel aan!