Pagina 1 van 2

nieuwe remmen voor geplaatst

Geplaatst: 04.09.2013 - 18:13
door OOge
Vandaag nieuwe remschijven en blokken geplaatst, aangezien de andere ijzer op ijzer was.
Alles mooi goed gangbaar gemaakt ingesmeerd en huspakee erop.

Maar ik vind nu wel dat ik hem ver naar de bodem moet trappen. Met die oude was dat niet. Als ik dan ook maar mijn teen kromde, stonden je tanden al in het stuurwiel.

Ook vind ik ze herrie maken. Tijdens bochten hoor je het geluid van een schuivende stoel.
Ik heb wel vaker remmen vervangen, maar dit nog nooit gehoord.

Iemand een ideetje.

O ja. Heb de remmen pas ontlucht na de proefrit toen ik dat pedaal al zover naar beneden vond gaan. (60-75% ingedrukt) Er kwam wel wat zwarte troep uit, maar bij schone olie ben ik gestopt.

Als ik de rem loslaat en opnieuw rem, dan zit hij wel verder boven in. Je zou bijna denken dat er lucht in zit.

Geplaatst: 04.09.2013 - 19:22
door lint
Klinkt als lucht in het remsysteem. Wat voor merk schijven en blokken heb je gemonteerd?

Geplaatst: 04.09.2013 - 20:06
door OOge
ik heb ze van autopartsonline. Remblokken zijn van ABS en de schijven van ferodo dacht ik. Nog nooit van gehoord, maar die man van autpartsonline zei dat ze alleen goed spul zouden verkopen en geen rommel. Aangezien er meer op dit forum daar kopen, volgde ik het voorbeeld.

Geplaatst: 04.09.2013 - 20:22
door edraket
Eerst maar eens inremmen. Als schijven/blokken nieuw zijn gaat het pedaal altijd wat verder naar beneden. Maar dat moet wel vrij snel beter worden.

Je geeft aan dat je geluid hoort in de bocht. Is dat remmend, of raak je die niet aan?

Geplaatst: 04.09.2013 - 20:23
door Gast
kan inderdaad lucht zijn, maar ook hoofdremcilinder.
Hoe heb je de remmen ontlucht ? 2 man en dan pompen?
In dat geval - wellicht ook pedaal tot op boden ingedrukt?
Dan kunnen de afdichtingen van de hoofdremcilinder beschadigd zijn.

Geplaatst: 04.09.2013 - 20:51
door OOge
Als het de hoofdremcilinder was had hij het met de oude remmen toch ook moeten doen. Dat is niet het geval. Omdat mijn compressor stuk was en ik dus niet mijn ontluchter kon gebruiken heb ik het op de 2man methode gedaan.

Het geluid is inderdaad als ik door de bocht ga.

Geplaatst: 04.09.2013 - 21:00
door edraket
Je trapt met ontluchten opeens een heel stuk verder het pedaal in, daardoor kun je vuil losmaken wat daar in de loop van de tijd is verzameld. Dat kan problemen veroorzaken. Dus jouw conclusie is niet zo zeker!

Geplaatst: 04.09.2013 - 21:21
door OOge
Tja zoals ik al zei...bij het ontluchten was de olie echt zwart. Ik heb door ontlucht tot er weer schone olie uit kwam, en daarna nog een beetje natrappen.

Geplaatst: 04.09.2013 - 21:39
door OOge
Even nog vooropstellen dat het alleen bij de eerste rem is. Daarmee trap je bijna tot op de bodem. Noodstop werkt overigens perfect :)
Als je nogmaals remt zit hij wel hoog. (natuurlijk met motor aan)
Hij voelt niet echt sponsig aan. Het is ook niet zo dat het pedaal verder zakt na de tweede keer drukken.

Geplaatst: 04.09.2013 - 22:23
door Gast
OOge schreef:Als het de hoofdremcilinder was had hij het met de oude remmen toch ook moeten doen. Dat is niet het geval. Omdat mijn compressor stuk was en ik dus niet mijn ontluchter kon gebruiken heb ik het op de 2man methode gedaan.

Het geluid is inderdaad als ik door de bocht ga.
Nee, dat is niet zo.
Kan door het ontluchten stuk gegaan zijn. In de hoofdremcilinder bouwt zich namelijk een "kraagje" aan materiaal op, waar de zuiger normaal gesproken nooit komt, omdat je het pedaal niet zover induwt. Bij het ontluchten druk je het pedaal wel helemaal in, waardoor de o-ringen van de zuiger beschadigt raken en hij dus gaat lekken.

Dat wil best wel eens gebeuren tijdens het ontluchten.

Geplaatst: 04.09.2013 - 22:25
door Gast
En ......... remmen moeten 200% bedrijfszeker zijn, en niet zo ongeveer.
Daar wil je geen risico mee lopen !

Geplaatst: 04.09.2013 - 22:36
door OOge
Als die hoofdremcilinder stuk is zou hij toch het pedaal moeten laten zakken als ik hem vasthoud. Dat is nml niet zo.

Geplaatst: 04.09.2013 - 22:58
door Gast
daar heb je wel een punt.
Belangrijk dus om eerst de boel nog eens goed te (laten) ontluchten. Als dat niet helpt, zou je de hoofdremcilinder kunnen controleren.

Geplaatst: 04.09.2013 - 23:01
door Johan s60
Ik zou eerst in remmen (al eerder aangegeven), de nieuwe blokken hebben nog "hoge kantjes" die moeten eerst weg zijn, dit veroorzaakt het sponzige gevoel, ook kan er anti piep materiaal op de blokken zitten, als dit nog vers is (nog niet goed samen geperst) is het pedaal ook nog niet echt hard.

Geplaatst: 05.09.2013 - 07:46
door DrRossi
In welke volgorde heb je ontlucht ?

Geplaatst: 05.09.2013 - 07:51
door OOge
ontlucht volgorde was LV LA, RV, RA

Maar idd, misschien gaat het weg en zijn de remmen nog niet ingewerkt.

Geplaatst: 05.09.2013 - 08:32
door Gast
volgens mij is dat niet de juiste volgorde (maar ik geef mijn mening voor een betere). Volgens mij is de juiste volgorde:
RA
LA
RV
LV

Geplaatst: 05.09.2013 - 08:57
door OOge
Dat ga ik dan nog even opnieuw doen.

Geplaatst: 05.09.2013 - 13:14
door OOge
Kan ik de hoofdremcilinder bij een volvo ook ontluchten ?

Geplaatst: 05.09.2013 - 13:38
door Gast
nee