Pagina 1 van 2

Inruilen of doorrijden?

Geplaatst: 08.09.2013 - 11:09
door sequence
Een dilemma, sinds een half jaar reis ik met de trein naar mijn werk ivm parkeerkosten en goede treinverbinding. Een diesel kan eigenlijk niet meer uit, dus ben ik al enige tijd op zoek naar een wat kleinere benzineauto.

Ik heb een berekening gemaakt en de V50 vergeleken met een Peugeot 207, wanneer ik uit ga van zo'n 500km per maand met de V50 (veel meer zal het niet zijn verwacht ik) dan kom ik qua kosten (wegenbelasting, brandstof, verzekering) op een verschil van 70 euro per maand in het voordeel van de 207.

Maar, ik moet die auto eerst aanschaffen, en dat kost ook 4000 euro. Dan ga ik wel twee jaar jonger rijden en 76.000km op de teller. De V zit momenteel op ruim 220.000. Dus daar komt straks de D-riem en de schijven voor zijn aan vervanging toe.

Het zal wel de emotie zijn, want ik kan slecht afstand doen van de V, wat is nu economisch de beste keuze? 70 euro per maand is geld, maar op de V schrijf ik niet zoveel meer af denk ik.

Misschien hebben jullie suggesties / opmerkingen?

Edit: Heb ook vergeleken met een V50 2.4 benzine en dan vind ik het verschil te klein. Dan liever een fijne diesel met veel koppel.

Edit2: Is overigens een inruilprijs van 3750 euro op een auto van 8000 euro wel genoeg? De V50 is technisch en cosmetisch in goede staat. Lakwerk en interieur krijg ik telkens wanneer ik een auto bekijk complimenten voor. De V50 2.0D Kinetic is dealer onderhouden en heeft 220.000 op de teller. Bij 200.000 zijn beide draagarmen voorzijde vervangen.

Geplaatst: 08.09.2013 - 12:11
door MU
Ik kom in mijn excelsheet (met aannames) ook op ongeveer hetzelfde getal, rekening houdend met afschrijving, onderhoud en reparaties, wegenbelasting, brandstof, verzekering en dat je iets moet bijleggen bij deze ruil.

Afhankelijk van inkomen en bestedingspatroon valt 70-80 euro per maand in de marge -- dan zou ik voor de Volvo gaan simpelweg omdat je daar (denk ik) veel meer plezier en tevredenheid uit haalt. Tja, dat is een emotioneel argument, maar geld uitgeven aan een auto die je niks doet is ook weggegooid. Dan liever iets meer uitgeven en veel tevredener achter het stuur?

De vakantie van een gezin kost ook zomaar >160 euro per maand als je het middelt over het jaar. Kun je 2 jaar de Volvo van rijden (uitsluitend ter vergelijking, voor de duidelijkheid :P).

Geplaatst: 08.09.2013 - 12:38
door lint
Het is verstandig de maandelijkse kosten voor beide auto's exact uit te rekenen, dus ook je afschrijving!
Je moet niet alleen kostentechnisch kijken maar het gevoel bij een bepaalde auto speelt ook een grote rol.
De keuze tussen een Peugeot 207 en een Volvo V50 lijkt mij niet zo moeilijk!

Geplaatst: 08.09.2013 - 17:03
door Marcnij
Ik ben van een 207SW naar V50 gegaan.
Het verschil in comfort is aanzienlijk!
Een 207 doet 3800 rpm bij 120 en dat hoor je.

Geplaatst: 08.09.2013 - 17:34
door Longone
Als je echt goed gaat rekenen, met afschrijving, reparatie en onderhoud, dan kost die 207 ongeveer de helft per maand. Dat noemt men Total Cost of Ownership.

Vul beide kentekens maar eens in op Zomoto.nl en dan naar waardebepaling, waarna je een totaal kostenplaatje kunt maken per maand.

En tja, qua inruil krijg je altijd een "schijtprijs" in verhouding met de waarde die Zomoto aangeeft. Het verschil is de marge en ingecalculeerd-risico-geld van de handelaar.

Geplaatst: 08.09.2013 - 17:50
door MU
Dat lijkt me sterk - heb mijn excelsheet natuurlijk ook ingericht obv TCO en kom niet eens in de buurt van een halvering van de kosten met de gegevens die TS aangeeft (uitgaande van een leeftijd rondom ~6 jaar van beide autos -- daar zou 't in kunnen zitten ivm nogal uiteenlopende afschrijving op jonge leeftijd).

Zou graag de berekeningen vergelijken, het kan altijd dat ik een foutje heb gemaakt maar gebruik die sheet al jaren.

Geplaatst: 08.09.2013 - 20:38
door V480-S60
Kosten zullen lager zijn. Maar plezier van rijden? Ik denk dat je heel gauw terugverlangd naar je Volvo. En ik heb ervaring met een 207 als bedrijfswagen gehad. Ik blief hem niet privé.

Ikzelf heb nog onlangs ook die berekening gemaakt. Maar dan met gelijkwaardiger auto's. Ook dan ben je goedkoper uit. Maar ik moet bekennen dat het in mijn geval wel minder voordeel oplevert. Maar ik rij nu wel een V70 op benzine.

Geplaatst: 08.09.2013 - 20:40
door Bakboord1
Ik meen mij te herinneren dat er ook kids in het spel waren.
1000e per jaar is veel geld.
Maar nu weet je wat je hebt. Op vakantie is de volvo fijner.
Hij is veiliger.
Is 500 km per maand wel realistisch?
6000 per jaar is wel echt weinig. Dan ga je niet op wintersport of met de auto naar de zon want dan kom je al snel hoger uit.

Is er geen tweede auto die de deur uit kan?
Toen ik ging treinen is de tweede auto de deur uitgegaan en de v70 gebleven.

Geplaatst: 08.09.2013 - 20:43
door V70/2.4D/2003
Gelet op eventueel bij te leggen bedrag, staat van de huidige auto, renteverlies, afschrijving etc etc.....gewoon in deze blijven rijden.

Geplaatst: 08.09.2013 - 20:49
door MU
En aldus verkiest het Volvoforum unaniem Volvo boven Peugeot. ::D

Geplaatst: 08.09.2013 - 21:14
door sequence
Haha en hoe kan het ook anders, in ieder geval bedankt voor de reacties. :)

Geplaatst: 08.09.2013 - 21:49
door diesel01
Kijk even terug naar mijn topic tussen een "groene" BMW en de huidige XC60.
Iets met "het gras lijkt altijd groener", blij dat ik dat niet gedaan heb.
Hij heeft net weer een klap op de kop gehad van bijna 1000 pop voor een setje banden maar man wat rijd dat weer goed...

Geplaatst: 09.09.2013 - 11:22
door Longone
MU schreef:Dat lijkt me sterk - heb mijn excelsheet natuurlijk ook ingericht obv TCO en kom niet eens in de buurt van een halvering van de kosten met de gegevens die TS aangeeft (uitgaande van een leeftijd rondom ~6 jaar van beide autos -- daar zou 't in kunnen zitten ivm nogal uiteenlopende afschrijving op jonge leeftijd).

Zou graag de berekeningen vergelijken, het kan altijd dat ik een foutje heb gemaakt maar gebruik die sheet al jaren.
De helft is misschien wat overdreven, maar het is ca. 300 Euro t.o.v. 500 Euro.

Ga maar eens rekenen op: http://www.zomoto.nl/SearchMyCar.aspx

09-TT-ST t.o.v. 59-XL-JX (2007 auto's)

of

82-NNK-9 t.o.v. 44-KSP-1 (2010 auto's)

Kentekens van Marktplaats afgehaald :)

Wel overal dezelfde km-standen en kilometrages invullen natuurlijk.

Geplaatst: 09.09.2013 - 11:32
door NielsPHEV
wij van wc eend....

de kunst is altijd om dit soort berekeningen zo te manipuleren dat er uit komt wat je wil dat er uitkomt. Met andere woorden de emotionele beslissing met ratio onderbouwen daar word je gelukkig van !

Geplaatst: 09.09.2013 - 11:45
door mslik
Hoi,

Misschien een stomme suggestie, maar de kans is groot dat als je op een Volvo intruilt je meer terug krijgt voor je huidige auto. Maar kleiner betekend dan een C30 oid en dat moet je natuurlijk maar net liggen.

Over je eigen berekening als het 70,- euro per maand scheelt moet je dus 4 jaar rijden om het bij te betalen bedrag terug te verdienen en in die 4 jaar kan je een hoop kosten voor de 207 voor je kiezen krijgen natuurlijk. Persoonlijk zou ik het verschil te klein vinden om hem om te ruilen. Ik hanteer zelf altijd dat ik het verschil in kosten (als het gaat om besparing dan) er in zeg een jaar wel uit wil hebben (alleen de aanschaf, niet onderhoud etc.) dan is het voor mij te rechtvaardigen.

Zal een voorbeeld geven. Ik reed een super Seat Leon met 300pk en alles uitgebouwd zoals ik het wilde hebben. Was een zeer dure auto (ik ben zpp'r dus had hem op de zaak staan). De volvo V50 scheelde mij alleen aan leaseprijs al 344,- euro per maand. Omdat het een nieuwe lease auto werd (nouja 2e handse auto, nieuw leasecontract) moest ik zelf de BTW betalen van zo'n ruim 3000,- euro. Ik heb dat er dus met zo'n 8 maanden uit. En nu kan ik zeggen, omdat hij zuiniger is, goedkoper in verzekering etc. etc. ben ik er al met 6 maanden uit.

Zo redeneer ik als ik wil gaan besparen, ik zou lekker de V50 houden dan.

Michiel

Geplaatst: 09.09.2013 - 12:02
door Longone
NielsPHEV schreef:wij van wc eend....

de kunst is altijd om dit soort berekeningen zo te manipuleren dat er uit komt wat je wil dat er uitkomt. Met andere woorden de emotionele beslissing met ratio onderbouwen daar word je gelukkig van !
Samengevat in dit geval: Is het je 2000-2500 Euro extra per jaar waard om die Volvo te blijven rijden?

Niet al te veel denken/aannemen/voelen: Meten is weten ...

Geplaatst: 09.09.2013 - 17:50
door BG_Volvoforum
Ik ga nooit meer terug naar Peugeot,

versnellingen; das roeren in de soeppot,

heb een onafhankelijke expert een slaten rijden met mijn V50, hij had een peogeot 607, beide toen zelfde jaar en hij kon niet geloven wat een wereld van verschil in rijcomfort.

Maar, dat terzijde, ik heb net ook zitten rekenen; weg met die oude bak, of toch maar houden.

En, eerlijk gezegd, houden is mathematisch nog altijd het beste.

Dus; gevoelsmatig probleem met prijsverschil? Hou die oude V50 gewoon, dat is nog altijd beterkoop, ook al komen er de volgend ejaren een paar duizendjes bij aan stukken.

Nu weet je wat je hebt, voor hetzelfde geld splijt die 207 of andere V50 gewoon in twee... :P

Geplaatst: 09.09.2013 - 19:56
door sequence
Longone schreef:
NielsPHEV schreef:wij van wc eend....

de kunst is altijd om dit soort berekeningen zo te manipuleren dat er uit komt wat je wil dat er uitkomt. Met andere woorden de emotionele beslissing met ratio onderbouwen daar word je gelukkig van !
Samengevat in dit geval: Is het je 2000-2500 Euro extra per jaar waard om die Volvo te blijven rijden?

Niet al te veel denken/aannemen/voelen: Meten is weten ...
Het is me geen 2000 tot 2500 per jaar extra waard, maar zoveel is het gelukkig ook niet. De twijfel is na het lezen van de reacties bij mij wel toegenomen. Of anders gezegd, ik blijf nog even doorrijden in de V50. Heb de komende maanden nog een aantal trainingen waar ik heen rijd met de auto dus dat is ook 400km per week. Die maak ik dan nog comfortabel. Ik bekijk de situatie volgend voorjaar weer, of er moet een leuke auto / deal voorbijkomen.

Geplaatst: 09.09.2013 - 20:25
door Marcnij
Je kunt natuurlijk ook proberen de V50 particulier te verkopen.
Met een beetje mazzel krijg je dan meer dan bij inruil en je kunt dan vaak bij aankoop van wat anders nog wel wat van de (vraag)prijs af krijgen.
Onder de streep kan het maar zo ruim duizend euro voordeliger uitpakken.

Geplaatst: 09.09.2013 - 22:12
door MU
Longone schreef: De helft is misschien wat overdreven, maar het is ca. 300 Euro t.o.v. 500 Euro.

Ga maar eens rekenen op: http://www.zomoto.nl/SearchMyCar.aspx

09-TT-ST t.o.v. 59-XL-JX (2007 auto's)

of

82-NNK-9 t.o.v. 44-KSP-1 (2010 auto's)

Kentekens van Marktplaats afgehaald :)

Wel overal dezelfde km-standen en kilometrages invullen natuurlijk.
Ok, gedaan ;) bij de 2010 Volvo kon ik maar tot 194000 km invullen anders weigert hij een antwoord. Zo dus maar gedaan bij 2007 en 2010. Voor de Peugeot de 1.4 XS gekozen beide keren met 76000 km. Ook de waarde-indicatie van Zomotex over 3 jaar gebruikt voor de afschrijving: blijkt verwaarloosbaar voor beide voor zowel 2007 als 2010 (varieert tussen 500 en 700 per jaar). Daar begint mijn twijfel over de site ...

Helaas niet het maandplaatje van Zomotex gebruikt, want de bedragen zijn niet realistisch .... 220 euro aan reparaties/onderhoud per maand voor een V50 uit 2010? :eeeek: Dat is bijna genoeg om mijn hele auto (TCO) van te rijden bij de 6000 km/jr van Sequence.

Anyway, de kosten per maand komen (met de afschrijving van Zomotex) in mn sheet op 240 vs 330 voor zowel 2007 als 2010. Verzekering voor het gemak niet veranderd, maar goed dat zou de enige variabele zijn die flink verschilt i.v.m. wa+ t.o.v. all-risk (echter geen 100 of 200 euro!).

----> Kortom, TCO zoals je zegt is een uitstekende benadering, maar wel met realistische bedragen!