motorstoring

De grotere Volvo's
Gebruikersavatar
haasje
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
Locatie: Boxtel

Kans op zich is niet groot, maar te krappe klepspeling kan ook andere oorzaken hebben.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
Gebruikersavatar
haasje
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
Locatie: Boxtel

Oeps ik zie net dat ik dit niet meer geupdate heb, bij deze dan:

bypass op de kabelboom heeft niet geholpen helaas. Als volgende een andere ecm gekocht. Deze heb ik laten wissen en door de dealer laten programmeren in mijn auto, helaas bleek dat ook niet de oplossing te zijn.

Omdat de problemen eigenlijk alleen aanwezig zijn als het warmer is buiten, heb ik er de hele winter geen last van gehad ... tot 3 weken geleden alle symptomen weer terug kwamen. Toch maar weer eens op zoek gegaan naar een kabelboom en na veel bellen en mailen er 1 kunnen vinden. Vorige week nog gemonteerd, maar je raad het al, ook dat was niet de oplossing (voordeel is nu alleen wel dat ik nu van de bypasses af ben en de kabelboom er weer normaal uit ziet).

Nu zijn de symptomen wel aan het veranderen, dus even een nieuwe lijst met symptomen:
- afslaan bij gas los, dit is vaak te voorkomen door op de motor af te remmen tot ca 1000 rpm en dan pas de koppeling in te trappen, helaas gaat dit niet altijd.

- bij optrekken "slaat" de motor vaak (eigenlijk dezelfde symptomen als hierboven) mijn gevoel zegt dat hij gewoon brandstof tekort komt.

- sinds kort heeft hij ook meer moeite om stationair te blijven lopen, in het verleden was het zo dat als de motor afsloeg, hij direct weer te starten was en vervolgens gewoon stationair blijft lopen. Sinds de problemen weer terug zijn slaat de motor ook stationair regelmatig af.

- de problemen zijn vaak even weg als de auto spanningsloos geweest is (zoals bv vorige week na het wisselen van de kabelboom), soms zelfs 1-2 dagen zonder problemen.

Al met al kan ik een deel beschrijven als zijnde een traag systeem, dat wil zeggen, ik geef gas en een halve seconde later lijkt de auto pas te reageren. Het gasklephuis gaat wel open, maar de brandstof toevoer nog niet, hierdoor staat de motor (bijna) af. Indien ik alles heel rustig aan doe, dus heel rustig gas geef dipt het toerental niet, trap ik het gas in zoals je normaal gesproken doet als je wegrijdt, dipt het toerental eerst behoorlijk om vervolgens met een klap "wakker" te worden en het toerental op te voeren.

De problemen zijn de laatste tijd wel erger geworden als dat het vorig jaar was voor hij met zijn "het is winter en ik heb nergens last van" periode had.
Ik heb nog met iemand zitten brainstormen en we hebben de conclusie getrokken dat het waarschijnlijk adaptiewaardes zijn, de reden hiervoor is dat na het loskoppelen van de accu (of als de ecm op een andere manier geen spanning heeft gehad) of soms ook na het wissen van foutcodes (1 van mijn achterportiersloten geeft meestal een melding) vaak de problemen weg zijn voor 1-2 dagen (afhankelijk van het aantal startcyclussen).

Indien het werkelijk adaptiewaardes zijn, kan het dus ook in de brandstofafhandeling zitten (lpi neemt namelijk alleen de inspuittijden over, geen andere waardes). De vraag is dus alleen nog waarom hij de adaptiewaardes zo instelt dat hij niet tegen wat snellere wisselingen van het toerental kan (zowel van als naar stationair).

Is er iemand die de adaptiewaardes kan uitlezen en interpeteren? Ik heb een laptop met vida, als ik weet welke waardes er interessant zijn en hoe ik die kan vinden kan ik ze eventueel ook doorgeven.

Zoals jullie wel zullen begrijpen ben ik het aardig zat en zoek ik naar een oplossing, alle ideeën zijn welkom.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
Gebruikersavatar
haasje
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
Locatie: Boxtel

Voorlopige conclusie:

nadat ik eindelijk de conclusie getrokken heb dat het adaptiewaardes zijn, moest ik mijn manier van denken en zoeken naar een oplossing aanpassen.
Waar ik in het begin er van uit ging dat er een sensor (regelklep, spoel etc) was die een verkeerde waarde doorgaf, was mijn manier van testen:
- sensor etc wisselen (mijn buurman heeft een zelfde type auto)
- proefrit maken
- mijn eigen sensor terug monteren omdat het probleem er nog steeds was.

Nadat ik er een aantal weken geleden achter kwam dat dat het adaptiewaardes zijn die de problemen veroorzaken (na wissen van de waardes rijdt de auto goed voor ca 1 dag) moest ik anders gaan testen.

Als eerste maar eens een ander gasklephuis geprobeerd (heb hier al vaker problemen mee gehad), na montage de adaptiewaardes gewist (computer spanningsloos voor paar minuten is de makkelijkste methode).
Na een aantal dagen rond gereden te hebben de conclusie getrokken dat dit niet de oorzaak was.
Vervolgens mijn oude lmm terug gezet. Deze heb ik ca 2 jaar geleden vervangen ivm een minimale hik bij constante snelheden op de snelweg. Toen ik op de hertenkamp meeting was had ik al tegen een aantal mensen gezegd dat er een verandering was, maar dat juist die dag de problemen er weer waren. Omdat ik op dat moment bij mijn moeder was en ik geen zin had om de nieuwe terug te zetten ben ik er toch gewoon mee door blijven rijden.

Tot mijn verbazing werd het de dag erop weer beter en leken de problemen weg te zijn. De woensdag na de meeting is de bak eraf geweest en daarom de accu los geweest. Na de reparatie waren er de eerste dagen daarna weer wat kleine problemen (af en toe afslaan), maar al veel minder erg als met de nieuwe lmm en daarom de lmm maar gewoon laten zitten en kijken wat er na een aantal dagen gebeurt. Na een dag of 2-3 had hij weer een slechte dag, waarna het weer beter werd. De laatste 3 dagen heb ik geen problemen meer gehad.

Nu gaat morgenavond de bak er weer af en zal de computer dus weer gereset worden, als hij daar ook weer na een aantal dagen weer goed van hersteld durf ik het wel aan om een klein feestje te bouwen.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
Gebruikersavatar
haasje
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
Locatie: Boxtel

Hmmm, ik dacht dat ik van de problemen af was, echter:

ik ben vandaag voor de apk keuring weg geweest en behalve een paar kleine dingetjes toch 1 groot probleem, de CO is nog/weer te hoog (schommelt tussen de 2,8 en 3 bij stationair en mag max 0,05 zijn) , de waardes bij verhoogd toerental zijn goed. Omdat het afslaan bij gas los over was, ging ik er eigenlijk van uit dat alle problemen weg waren dit blijkt dus niet zo te zijn. Het lijkt er dus op dat er 2 dingen mis waren en iik er maar 1 opgelost heb.
Heeft er iemand een idee waar ik miet gaan zoeken, ben weer even ideeëloos.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

[flauwmodus] iemand bij VW bellen? Die hebben daar
Perfecte oplossingen voor![\flauwmodus]

Zijn alle overige waarden volgens Vida normaal?
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Gasklephuis niet de boosdoener?
Ik denk namelijk van wel.
Elke keer je accupolen los halen is niet bevordelijk voor het vinden van een storing.
Keer goed uitlezen tijdens het rijden?
Dan komt de storing er zeer zeker uit.
Het kan iets simpels zijn, bijv de temperatuurzender enz.
Zoeken naar iets waarvan je niet weet waar je naar zoekt, dat schiet natuurlijk niet op.
Zoek iemand die kan lezen en schrijven met Vida, dan is je probleem zo opgelost.
Gebruikersavatar
haasje
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
Locatie: Boxtel

VolvoTech schreef: [flauwmodus] iemand bij VW bellen? Die hebben daar
Perfecte oplossingen voor![\flauwmodus]

Zijn alle overige waarden volgens Vida normaal?
Kan in vida geen rare waardes vinden.
Ramon&Ramon schreef: Gasklephuis niet de boosdoener?
Ik denk namelijk van wel.
Elke keer je accupolen los halen is niet bevordelijk voor het vinden van een storing.
Keer goed uitlezen tijdens het rijden?
Dan komt de storing er zeer zeker uit.
Het kan iets simpels zijn, bijv de temperatuurzender enz.
Zoeken naar iets waarvan je niet weet waar je naar zoekt, dat schiet natuurlijk niet op.
Zoek iemand die kan lezen en schrijven met Vida, dan is je probleem zo opgelost.
Gasklephuis is nu ca 2 jaar oud (geleverd door dealer)
Accupolen loshalen had ik al lang niet meer gedaan, alleen gisteren wel bij de keuring toen hij niet door de keuring kwam.
De vorige keer heb ik zo ongeveer alles gewisseld wat er aan sensoren etc onder de motorkap zit (deels door nieuw, deels gebruikt).
Wat ik vergeten ben te doen is de co meten nadat ik het uitvallen had opgelost, misschien dat ik toen gewaarschuwd zou zijn dat het probleem nog steeds niet weg is.

Ik ben gelukkig al vroeg naar de keuring geweest, heb dus nog ca 2 maanden om het op te lossen.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
Gebruikersavatar
haasje
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
Locatie: Boxtel

Ik  heb vanavond een 4gasmeting kunnen doen en dit zijn de resultaten bij stationair:
vol CO2.40%
vol CO211.74%
vol HC157 ppm
vol CO cor2.55%
vol O20.02%
lambda / AFR    0.919
Vervolgens een meting gedaan met ca 2500 toeren hiervan heb ik alleen niet alle waardes opgeschreven.
vol CO0.00%
lambda / AFR    1.001
Misschien dat iemand hier iets mee kan.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
brulkjaer
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 18.07.2016 - 10:56

@haasje,

Hoe is dit afgelopen?
Ik heb redelijk hetzelfde probleem momenteel: bij gelijkblijvende snelheid of gas loslaten gaat de motor hikken en maakt een snorkend geluid. De lambda-waarde gaat bij gas loslaten naar 1,27 (te arm dus).
Laatst gewijzigd door brulkjaer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
haasje
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
Locatie: Boxtel

hmm. heb ik hier nooit het verhaal afgemaakt? Even kort samengevat de uitslag:

Na veel zoeken en meten kwam ik er bij toeval achter dat het adaptiewaardes waren die de motor lieten afslaan. Indien deze gewist waren (bv accu loskoppelen voor een aantal minuten) dan was het probleem tijdelijk weg (is is ook de reden waarom tijdelijk vervangen van onderdelen niet hielp, inleren kost namelijk een aantal dagen en ik deed de adapiewaardes niet wissen bij iedere test). Dit wijst erop dat het toch een sensor zou moeten zijn en wel 1 die een dergelijke grootte invloed heeft op het goed laten lopen van de motor. Nu zijn dat er eigenlijk maar een paar.
Weer opnieuw begonnen met het wisselen van een aantal sensors (en nu wel de adaptiewaardes wissen), Bij het wisselen van de lambda sonde voor een (gebruikte) andere bleef het grotendeels weg. Besloten om deze opnieuw te wisselen, nu voor een nieuwe en nu waren de problemen helemaal weg.
De lambdasonde was al wel vervangen door mij, echter al ruime tijd voordat dit probleem begon.
Na een hoop testen en meten lijkt er het volgende waarschijnlijk aan de hand te zijn geweest. De nieuwere sensors die door mij geplaatst waren in de loop van de tijd (sommige al voordat de problemen er waren) zorgde ervoor dat een deel van de afwijkingen die oudere sensors krijgen teniet gedaan werden (dat is ook waarom je nieuwe sensors plaatst), echter als 1 van deze sensors na korte tijd (een aantal maanden) afwijkingen gaat meten (sensor gaf aan dat de lambda waarde niet goed was en hierdoor ging de computer meer brandstof inspuiten, met het gevolg dat hij te rijk ging lopen en hierdoor onder bepaalde omstandigheden de motor afsloeg (verzoop). Met uitlezen zie je dit probleem niet, want de sensor geeft aan lambda ongeveer 1 is en dus goed is.
Al met al heeft me dit alles bij elkaar bijna 1,5 jaar gekost om op te lossen (probleem trad alleen op bij warm weer, in de wintermaanden geen problemen gehad.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
brulkjaer
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 18.07.2016 - 10:56

@haasje,

Dank voor je update!
1 ding begrijp ik niet: hoe kan een lambdasonde 1 aangeven terwijl dat niet zo blijkt te zijn? De lambdasonde is toch zelfstandig in Vida te meten?
Gebruikersavatar
haasje
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
Locatie: Boxtel

Alle sensors hebben een (minimale) afwijking (oa door productiemarges en ouderdom), dat maakt verder ook niet uit. Echter was bij mijn lambda sensor deze afwijking veel te groot.
Even als voorbeeld, weet de exacte waardes niet:
Normaal zou bij een lambda van 1 de marges ongeveer 0,01 zijn (dus tussen de 0,99 en 1,01)
Bij mijn sensor gaf hij 0,94 aan ipv de werkelijke 1.
Hierdoor gaat het motormanagement extra brandstof inspuiten om dit te corrigeren
Door deze correctie is volgens de sensor lambda = 1, echter is deze in werkelijkheid 1,06 met het gevolg dat onder bepaalde omstandigheden de motor afsloeg.
Bij het uitlezen van de lambdasensor in vida zal deze dezelfde waarde aangeven als de computer ook gebruikt, in dit geval dus 1.
Wordt er echter een 4-gas meting gedaan (bv bij de apk) zal de werkelijke waarde getoond worden, in dit geval dus 1,06 en zal de auto afgekeurd worden.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
brulkjaer
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 18.07.2016 - 10:56

@haasje.
De oplossing was dus alle foutmeldingen en adaptatiewaarden wissen?
Gebruikersavatar
haasje
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
Locatie: Boxtel

nee, oplossing was nieuwe lambdasonde. Door de adaptiewaardes was het lastig te vinden wat het probleem was.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
brulkjaer
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 18.07.2016 - 10:56

Ah, voor mij jammer. Mijn lambdasonde is 1,5 geleden al vervangen. Dus dat zou het bij mij niet kunen zijn. Toch?
Ik had exact dezelfde problemen die jij in het begin schreef: geen foutmeldingen, pas in geavanceerd-menu: precies die 2 foutmeldingen die jij ook had.
Gebruikersavatar
haasje
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
Locatie: Boxtel

Welk merk en type is je nieuwe sensor? Mijn vorige sensor was ook nog niet zo oud. Dit was een denso sensor (mijn auto hoort een denso sensor in), waarschijnlijk alleen het verkeerde type.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
brulkjaer
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 18.07.2016 - 10:56

Denso dox1419

Motor B5244S2 140 pk non-turbo
Laatst gewijzigd door brulkjaer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
haasje
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
Locatie: Boxtel

Dat was volgens mij dezelfde die het bij mij ook niet zo lang vol hield. Ik heb er vorig jaar een andere ingezet en deze werkt (vooralsnog) goed.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
brulkjaer
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 18.07.2016 - 10:56

Da's vreemd. Want deze hoort er (bij mij) in te zitten.

Afbeelding


Wat heb jij er dan nu inzitten?
Laatst gewijzigd door brulkjaer op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Ik koop ze niet meer in de vrije handel. ook al zijn ze van denso. De volvo sondes zijn naar mijn idee toch weer net anders. Te vaak gekloot mee via de vrije handel, om gek van te worden. Koop een originele bij de dealer en je weet zeker dat er kwaliteit in komt.
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”