Pagina 1 van 2
Heeft Mijn auto een 2 massavliegwiel of niet?
Geplaatst: 09.09.2013 - 11:16
door luuk123456
Beste Mensen,
Ik zou graag willen weten of mijn V70 2.5 10v uit `98 met 290.000km op de teller, over een 2 massa vliegwiel beschikt of niet.
Ik heb met de zoekfunctie veel gezocht, interessante informatie gevonden, maar helaas geen direct antwoord op m`n vraag.
Ik zou graag de koppeling, drukgroep etc. Laten vervangen maar kwam tot de ontdekking dat als je auto over dit dual mass vliegwiel beschikt, het verstandig is om dit ook te vervangen.
Aangezien de prijs van dit vliegwiel (ontzettend) hoog is, vraag ik me af
of ik überhaupt aan deze operatie moet beginnen...
Bij voorbaat vriendelijk bedankt!
Luuk
Geplaatst: 09.09.2013 - 12:36
door Jurijn
Waarom zou je dat vervangen een vliegwiel als dat denk ik toch niet nodig is ?
Geplaatst: 09.09.2013 - 12:47
door luuk123456
Jurijn, Bedankt voor je reactie!
Ik las in verschillende forumberichten dat het verstandig zou zijn om dit te doen. Dit om `n tweede dure/grote toekomstige reparatie te voorkomen.
De 'symptomen' die m`n auto vertoont lijken erg op die van `n versleten drukgroep, maar `n versleten vliegwiel durf ik ook niet uit te sluiten.
Het zou natuurlijk erg zuur zijn om tijdens het vervangen van de koppeling er achter te komen dat ook het (dual mass) vliegwiel van rond de duizend euro vervangen moet worden.
Geplaatst: 09.09.2013 - 13:56
door RoyvW
Bij mijn auto hebben ze de koppeling vervangen om deze versleten was, toen heb ik ook gevraagd of het vliegwiel vervangen diende te worden. Bij een inspectie van het vliegwiel bleek het niet nodig te zijn, het hoeft dus blijkbaar niet. Ik zou gewoon wanneer de boel open ligt het vliegwiel laten controleren, als deze nog goed blijkt te zijn niet laten vervangen.
Geplaatst: 09.09.2013 - 14:53
door luuk123456
RoyvW, jij ook bedankt voor je reactie.
gelukkig dat bij jou het vliegwiel nog in orde bleek te zijn!
maar ik moet er niet aan denken dat tijdens het vervangen van de koppeling duidelijk wordt dat de auto `n 2 massa vliegwiel heeft dat vervangen moet worden! de reparatie wordt dan in een keer 1000 euro duurder...
daarom zou ik graag willen weten of de auto überhaupt zo`n 2 massa vliegwiel heeft.
Geplaatst: 09.09.2013 - 16:04
door c70_ibo
Ik denk zelf eigenlijk dat je geen vliegwiel heb op een benzine motor uit 1998...
kijk eens op
www.mister-auto.nl en vul je kenteken in en kijk bij koppeling of je een vliegwiel kunt bestellen... zo niet beschik je er niet over
Geplaatst: 09.09.2013 - 16:26
door edraket
c70_ibo,
Dat werkt zeker niet altijd. Die onderdelen boeren hebben vaak een slechte database, en als je uitgaat van wat zij adviseren krijg je niet zelden de verkeerde onderdelen.
Dit is een goed voorbeeld: de auto's uit 98 hebben een vast vleigwiel, en de auto's uit my99 een dual-massa vliegwiel. Mister auto kan zeker niet zien of de auto my98 of my99 is.
De vraag aan Luuk is dus, wat is het modeljaar van jouw auto. als je het niet weet kun je ook hier de VIN code opgeven.
Geplaatst: 09.09.2013 - 17:07
door luuk123456
c70_ibo Dit heb ik gedaan en tot m`n schrik staat er `n 2 massa vliegwiel tussen t.w.v. 960 euro excl. bouten!!
Ik hoop dus dat Edraket in dit geval gelijk heeft en de database niet klopt.
Edraket: Het modeljaar? niet het bouwjaar dus....ik heb geen idee.
Misschien kan je me zeggen waar ik de VIN code kan vinden,
ook die weet ik tot m`n spijt niet!
gr. Luuk
Geplaatst: 09.09.2013 - 17:41
door edraket
Op je kentekenbewijs of achter de voorruit. VIN=chassisnummer
Geplaatst: 09.09.2013 - 17:42
door edraket
Wat is het bouwjaar op het kenteken? Of het kenteken zelf?
Geplaatst: 09.09.2013 - 17:49
door luuk123456
Ed, volgens mij heb ik het nummer.
Mag ik dit op het forum zetten of is het verstandiger om je dat via pb te sturen?
gr. Luuk
Geplaatst: 09.09.2013 - 17:51
door edraket
luuk123456 schreef:Ed, volgens mij heb ik het nummer.
Mag ik dit op het forum zetten of is het verstandiger om je dat via pb te sturen?
gr. Luuk
vin kun je probleemloos op het forum plaatsen, kenteken beter via pb.
Geplaatst: 09.09.2013 - 17:55
door luuk123456
VIN Code: YV1LW5102X2553349
Geplaatst: 09.09.2013 - 21:51
door edraket
Is modeljaar 99, dus hoogstwaarschijnlijk een dual massa vliegwiel. Niets is echter zeker, je weet het pas als de bak eraf is. In overgangsjaren worden wel een modellen door elkaar gebouwd met verschillende onderdelen. Als de koppeling overigens niet rammelt is je vliegwiel ok.
Bij de benzine versies gaat het vliegwiel eigenlijk nooit stuk.
Geplaatst: 09.09.2013 - 21:56
door luuk123456
Ed, bedankt voor je advies en de informatie.
maar m`n koppeling rammelt wel...
we zullen het wel zien tijdens de reparatie!
Ik hoop dat je gelijk krijgt en dat het vliegwiel inderdaad intact is
en niet vervangen hoeft te worden.
nogmaals dank!
gr. Luuk
Geplaatst: 10.09.2013 - 08:41
door Jurijn
Normaal moet dat vliegwiel nog intact zijn, ik kan het me niet echt voorstellen eigenlijk dat dit zou kapot zijn. Maar het natuurlijk hé, zeg nooit nooit.
Laat weten hoe het was!
Geplaatst: 10.09.2013 - 08:46
door luuk123456
Jurijn,
Ik hoop dat je, net als Edraket, gelijk krijgt.
De reparatie van de koppeling gaat sowieso nog `n aantal weken duren
(we hebben de Volvo te hard nodig de komende weken)
maar mocht het zover zijn, dan zal ik hier verslag komen uitbrengen!
gr. Luuk
Geplaatst: 10.09.2013 - 08:46
door c70_ibo
Diagnose
Dat begint bij ons uiteraard met een proefrit. Het starten van de auto en vervolgens stopzetten zegt soms al heel wat. Een echt kapot vliegwiel zal dan al van zich laten horen. Piepende, knerpende en soms zelfs klapperende geluiden vertellen dan al genoeg. Trillingen bij stationair draaiende motoren kunnen naast een kapot vliegwiel ook kapotte verstuivers of motorsteunen betekenen. Bokken met optrekken of schokken bij gas geven kunnen ook een teken zijn van een kapot vliegwiel of defecte verstuivers. Het is aan de diagnose expert om de verschillen daartussen te voelen, ervaring is hierbij een must. Wanneer een proefrit geen uitsluitsel geeft, of er vermoedelijk meerdere problemen aanwezig zijn is een andere vorm van diagnose nodig. Een goede manier is om een auto in de versnelling te zetten en vervolgens de aangedreven wielen te blokkeren. Door vervolgens de krukas heen en weer te draaien is de speling van het vliegwiel voelbaar. Het verschil tussen een goed en een defect vliegwiel zit hem vooral in het ontbreken van de verende werking, dit kan je voelen wanneer je de krukas in de beschreven situatie heen en weer draait.
Geplaatst: 10.09.2013 - 08:47
door c70_ibo
even van internet gepakt , maar hopelijk is je vliegwiel nog goed. Het is echt belahelijk veel geld zo'n wiel.
Succes
Geplaatst: 10.09.2013 - 08:52
door luuk123456
c70_ibo, Bedankt voor de beschrijving. Ik moet zeggen dat ik wel hoop put uit dit stukje tekst.
ik herken geen van deze symptomen. de problemen die ik ondervind:
lichte ratel bij loslaten koppeling
lichte ratel bij afzetten motor (soms, maar niet altijd)
zwaar in te trappen koppelingspedaal