Pagina 1 van 3

Geplaatst: 10.09.2013 - 23:47
door nielsvo
Heb net een Volvo V70 D2 Powershift besteld met bus.pack pro, winterline en parkeersensoren voor. Levering is afhankelijk van wanneer ik met mijn huidige lease auto aan de 180.000 km zit (ergens in december). Kans is dus aanwezig dat dit pas januari wordt (i.v.m. kentekenregistratiestop einde jaar). Echter volgens de normen voor de bijtelling zou de 20% grens voor 2014 op <111 g/km liggen. Laat de V70 D2 Powershift nu precies op 111 g/km CO2 zitten volgens de specs waardoor deze dan ineens 25% bijtelling krijgt. Dealer en lease mij. geven aan dat de V70 D2 ook in 2014 in de 20% bijtelling blijft vallen, maar als ik de 2014 normen juist interpreteer geldt dit alleen voor de handgeschakelde versie en niet voor de Powershift automaat.

Kan iemand dat laatste hier bevestigen (of liever ontkrachtigen :P )?

Geplaatst: 11.09.2013 - 08:38
door NielsPHEV
> 111 is 25 % bijtelling en dan zou je precies goed zitten, zou het even met de leasemannen bespreken het voordeel van een 01-01 auto vs een 31-12 auto is heel beperkt tov het voordeel van 20% bijtelling vs 20% bijtelling

Geplaatst: 11.09.2013 - 09:24
door Tankiej
De overheid zegt dat 86-111 g/co2 voor diesel nog 20% is volgend jaar. Dus dan zit je precies goed volgens mij :)

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... uto-s.html

Geplaatst: 11.09.2013 - 10:23
door 4wielen
Als ik het lees zit je inderdaad goed. Maar het is wel vreemd, want eigenlijk betekent een streepje 'tot' en niet 'tot en met'. Ik begrijp je onzekerheid erover dus wel...

Geplaatst: 11.09.2013 - 11:21
door Mantis
De D2 Powershift is GEEN 20% volgend jaar, alleen de handbak..! Streepje is TOT, niet Tot en Met.

Bij http://www.autoweek.nl/bijtelling kun je checken tot en met 20% bijtelling, en het jaar waar het om gaat. In 2014 dus geen 20% voor de Powershift.

Maar..de nieuwe motor die eraan komt heeft dat dus wel !

Overigens, onze leasemij zet nooit een auto in Dec op kenteken...

Geplaatst: 11.09.2013 - 11:42
door Tankiej
Mantis schreef:De D2 Powershift is GEEN 20% volgend jaar, alleen de handbak..! Streepje is TOT, niet Tot en Met.

Bij http://www.autoweek.nl/bijtelling kun je checken tot en met 20% bijtelling, en het jaar waar het om gaat. In 2014 dus geen 20% voor de Powershift.

Maar..de nieuwe motor die eraan komt heeft dat dus wel !

Overigens, onze leasemij zet nooit een auto in Dec op kenteken...
Document van Rijksoverheid geeft voor 2014 aan dat 25% '>111' is, dat betekent 'groter dan 111'. Dus dan zou als je op 111 gram zit nog wel in de 20% categorie vallen.
Daarnaast staat er dit in de tekst:
Het 20%-tarief is uiteindelijk in 2015 van toepassing op alle auto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 110 gr/km.
Die 110 staat ook met een streepje aangegeven, namelijk '83-110'. Het betekent daar dus wel t/m 110. Waarom zou dat dan voor het getal in de 2014 kolom niet betekenen?

Tevens geeft de Autoweek site aan dat de D2 automaat een uitstoot heeft van 112 gram co2/km. Terwijl TS zegt dat het 111 gram moet zijn. Bij 112 is het inderdaad geen 20% meer op 1 januari 2014, maar bij 111 gram wel. Het lijkt mij dus zaak voor TS om uit te zoeken of het 111 of 112 is.

Er zijn genoeg leasemij's die uitzonderingen maken als het betekent dat je een verschil krijgt in bijtelling, als hij op of na 1 januari op kenteken staat :)

Geplaatst: 11.09.2013 - 13:34
door nielsvo
Tankiej schreef:Document van Rijksoverheid geeft voor 2014 aan dat 25% '>111' is, dat betekent 'groter dan 111'. Dus dan zou als je op 111 gram zit nog wel in de 20% categorie vallen.
Ik zal zeker een kopie van dat document bewaren, maar zie het nu ook bevestigd op de site van bijv. Belastingdienst
Ik had de informatie van een andere site en daar stond streepje 'tot' 111.
Tankiej schreef: Tevens geeft de Autoweek site aan dat de D2 automaat een uitstoot heeft van 112 gram co2/km. Terwijl TS zegt dat het 111 gram moet zijn. Bij 112 is het inderdaad geen 20% meer op 1 januari 2014, maar bij 111 gram wel. Het lijkt mij dus zaak voor TS om uit te zoeken of het 111 of 112 is.
Ik ga af op de Volvo V70 technische gegevens en daar staat duidelijk 111 g/km aangegeven.

Vraag is dus beantwoord wat mij betreft. Moet ik alleen wat langer wachten op mijn nieuwe auto :cry:

Geplaatst: 11.09.2013 - 21:43
door Mantis
Nee, dat is niet juist. Diesels per 1.1.2014 moeten MINDER dan 111 gr/km uitstoten, Dus 111 is 25%. Dat was 112 in 2013, en dus 111 in 2014, en 110 in 2015 (altijd per 1 januari)

Dus 25% als in 2014 de D2 Powershift tenaamgesteld wordt.

Geplaatst: 11.09.2013 - 21:43
door Mantis

Geplaatst: 11.09.2013 - 21:47
door OGA244
het is nog pas september, peutert men er bij volvo nog 1 gram af is er niets aan de hand in 2014, duimen dus

Geplaatst: 11.09.2013 - 21:55
door Mantis
graag...

Geplaatst: 11.09.2013 - 22:00
door nielsvo
hm, ANWB was volgens mij ook de bron waardoor ik in verwarring werd gebracht.
Maar ik ga ervanuit dat de Belastingdienst wel de juiste cijfers presenteert en daar staat toch duidelijk: 111 gram of
minder en meer dan 85 gram = 20%.
Anyway, screenprint is gemaakt per vandaag van de pagina van de Belastingdienst dus als daar onjuistheden in blijken te staan heb ik dus een poot om op te staan per 1/1/2014. Daarnaast heeft de leasemaatschappij (Athlon) op mijn verzoek inmiddels ook schriftelijk bevestigd dat de auto in 2014 20% bijtelling blijft houden.

Geplaatst: 11.09.2013 - 23:28
door Tankiej
Mantis schreef:Nee, dat is niet juist. Diesels per 1.1.2014 moeten MINDER dan 111 gr/km uitstoten, Dus 111 is 25%. Dat was 112 in 2013, en dus 111 in 2014, en 110 in 2015 (altijd per 1 januari)

Dus 25% als in 2014 de D2 Powershift tenaamgesteld wordt.
Het lijkt mij handiger om bronnen te gebruiken van instanties die er daadwerkelijk over gaan, de eerder genoemde Belastingdienst en Rijksoverheid dus. Zij geven aan dat het tot en met 111 voor de 20% is :)

Daarnaast geeft jouw bron aan dat kleiner dan 111 20% is vanaf 1-1-2014 en groter dan 111 25%. Wat nou als het precies 111 is? Die valt buiten beide categoriën volgens die tabel van de ANWB.. Autoweek die je eerder aanhaalde heeft ook al een verschil met andere (volgens mij betrouwbaardere) bronnen. Autoweek zegt namelijk dat de D2 powershift 112 gram uitstoot, terwijl Volvo 111 gram zegt.

Misschien ook eens kijken naar de andere bronnen :P

Geplaatst: 12.09.2013 - 06:31
door Hoes
@Mantis, kijk het allemaal nog eens goed na.
Ik heb een BMW 320d touring automaat efficient dynamics besteld. Die stoot 112 g/km uit. Hij wordt eind november geleverd en valt DIT JAAR nog in 20% bijtelling. Voor 2014 zou ook bij die auto er 1 gram af moeten om recht te houden op 20%. Zo is het en niet anders (volgens mij en Tankiej).

Kijk ook hier (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... an-de-zaak). Uit het ">" teken in de tabel kun je duidelijk afleiden dat bijvoorbeeld 96-116 betekend van 96 tot en met 116. Immers daaronder staat >116 (dus 117 en meer).

Het lijkt me nu dus vooral belangrijk om te weten of die V70 111 of 112 gram uitstoot.

Geplaatst: 12.09.2013 - 08:36
door Mantis
Dat ben ik met je eens, 112 is wat eerst genoemd werd, en in sommige documentatie van Volvo staat 112, dan weer 111, lijkt dat ze handbak en powershift wel eens verwisselen daarin.

Jammer dat de nieuwe D4 met 181 PK alleen in handbak 20% wordt.
In automaat 117 gr. Wel 8-traps, maar nog altijd niet efficient genoeg.

Dit was de info die tot heden bekend was:

V70 en S80 D2
Door optimalisatie is het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van de V70 D2 en S80 D2 gereduceerd tot slechts 111 en 108 g/km. Hiermee komen de D2 varianten in aanmerking voor 20% bijtelling. Goed nieuws is, dat dit ook geldt voor de Powershift automaten. Met een CO2 uitstoot van respectievelijk 112 en 109 g/km voor de V70 en S80 vallen ook deze varianten in deze voordelige categorie

Geplaatst: 12.09.2013 - 08:51
door Tankiej
Dus is het even afwachten wat de uitstoot nu daadwerkelijk is.. Maar TS gaf aan dat hij zwart op wit heeft staan dat de leasemaatschappij zegt dat hij nog 20% bijtelling heeft volgend jaar. Mocht dit toch niet waar blijken te zijn, dan mag de leasemaatschappij het verschil bij lappen lijkt mij :P

Geplaatst: 12.09.2013 - 11:15
door mehrzahl
Wat een armoede, ben blij dat ik geen leaseauto heb....discussies over 1 gram extra uitsttoot. Scheelt het 90 Euro per maand? Lijkt me niet onoverkomelijk, in de klasse auto waar je in rijdt.

Anders kun je altijd nog een Prius leasen.

Geplaatst: 12.09.2013 - 12:17
door Rob Bakker
Ik kan me goed voorstellen dat jet het zeker wilt weten.

mehrzahl, maakt niet uit wat je kan leasen, 90 euro in de maand is genoeg lijkt me, ik hou het graag extra over aan het einde van de maand. ;)

Geplaatst: 12.09.2013 - 14:09
door mehrzahl
ik hou het graag extra over aan het einde van de maand.
_________________
S80 T6 Geartronic
Ik heb wel een -voor de hand liggende- suggestie om 90 Euro over te houden :-)

Geplaatst: 12.09.2013 - 22:43
door nielsvo
Scheelt me bijna €100 netto per maand. Is toch wel de moeite van het goed uitzoeken waard lijkt mij.
En zoveel alternatieven zijn er niet voor ruime stationwagons in het D segment met automaat en gunstige bijtelling...eigenlijk is bovengenoemde Volvo de enige die voldoet in alle opzichten (enige jammere is dat het uiteindelijk toch een diesel is).