Pagina 1 van 12
Sensus Connect
Geplaatst: 13.09.2013 - 12:16
door BanRay
De V60 PIHs die in 2014 worden geleverd krijgen standaard (af fabriek) Sensus Connect: “Sensus Connect met High Performance Audio. Met 7 inch kleurenscherm, Online diensten, DVD-speler, 4x40 Watt versterker, 8 High Performance luidsprekers, USB aansluiting en Bluetooth handsfree systeem met audiostreaming”. Dit is terug te lezen in
http://www.volvocars.nl/V60PHEVprijslijst
Daar zie je dat ook standaard geleverd wordt: "Sensus navigatie. Geïntegreerd hard-disk navigatiesysteem. Inclusief Nederlandstalige stembediening, stuurwielbediening, TMC, voorgeïnstalleerde Europa kaart en MapCare (gratis 2x update EU kaart)". Dus exit iGo?!
Zou dit dan toch iets anders zijn dan het verguisde Sensus Connected Touch? Misschien is het een doorontwikkelde softwareversie van het huidige Sensus 3.0? Want dan zou het t.z.t. ook in mijn PIH kunnen komen na een softwareupdate?
Geplaatst: 13.09.2013 - 12:55
door BDE
Ik zie jouw verhaal niet terug in de prijslijst (mss lees ik eroverheen?), wel onderstaand, tegen een meerprijs:
SENSUS CONNECTED TOUCH. Het RTI geïntegreerd hard-disk navigatiesysteem kan tegen een meerprijs van € 500,- worden
vervangen door Volvo’s nieuwste Sensus Connected Touch met Navigatie. MapCare vervalt. Sensus Connected Touch Navigatie biedt
een keur aan online diensten. Via een touch-screen komt u eenvoudig bij veel applicaties met functies zoals internetbrowser, navigatie,
internetradio, muziekdiensten, e-mail en online geactualiseerde file informatie.
Geplaatst: 13.09.2013 - 13:03
door BanRay
Kijk in je jouw kopie van de prijslijst? Ik vermoed dat je niet op de link hebt geklikt...
Daarom heb ik ook dit topic gestart. Voor de PIHs die dit jaar worden geleverd (wel MY2014) heette het nog SCT, moest je er relatief veel voor betalen én maakte het uit of je SCT af fabriek nam of achteraf liet inbouwen.
Geplaatst: 13.09.2013 - 14:28
door tomtom
SCT wordt niet in de fabriek ingebouwd maar je kunt het tóch als optie kiezen...
Geplaatst: 13.09.2013 - 14:52
door ferretje
Als ik dat lees: harddisk navigatie; mapcare.... Klinkt wel heel erg als RTI met een ander naampje....
Geplaatst: 13.09.2013 - 14:55
door Ben
Mijn bronnen vertellen me dat het systeem zonder Touch af fabriek wordt ingebouwd.
Geplaatst: 13.09.2013 - 14:57
door BanRay
ferretje schreef:Als ik dat lees: harddisk navigatie; mapcare.... Klinkt wel heel erg als RTI met een ander naampje....
Dat klopt. Maar vanwege het woordje Connect en de eigenschap "online diensten" heeft het wel wat weg van SCT. Vandaar dit topic

Geplaatst: 13.09.2013 - 15:06
door BanRay
Ben schreef:Mijn bronnen vertellen me dat het systeem zonder Touch af fabriek wordt ingebouwd.
Als er inderdaad geen touch meer in zit, blijft mijn oorspronkelijke vraag overeind: is Sensus Connect niks anders dan Sensus 4.0 en komt het als softwareupdate beschikbaar voor auto's met Sensus 3.0?
Geplaatst: 13.09.2013 - 15:08
door Ben
Dealers hebben deze week alle info gekregen.
Zij kunnen je daar vast veel meer over vertellen.
Ik weet niet meer dan wat ik al geschreven heb.
Geplaatst: 13.09.2013 - 15:17
door BanRay
Ben schreef:Dealers hebben deze week alle info gekregen.
Zij kunnen je daar vast veel meer over vertellen.
Ik weet niet meer dan wat ik al geschreven heb.
Ik heb mijn dealer vanochtend gemaild en ik krijg zojuist antwoord:
"Per productieweek 46 krijgt het Sensus systeem een update en is het Sensus connected touch niet meer te leveren op de S60, V60 en XC60!
Zoals ik het nu begrijp is dit een dusdanig grote update dat jouw V60 PIH niet te updaten is naar het nieuwe Sensus Connect."
Ik vind het maar ondoordacht van Volvo. Nu hebben ze Sensus 3.0, Sensus Connected Touch én Sensus Connect. Nu moeten ze 3 ballen in de lucht houden en dat is meestal slecht nieuws voor de (snelheid van de) doorontwikkeling

Geplaatst: 13.09.2013 - 15:48
door santu001
Ik denk dat ze het wel kunnen updaten, maar niet willen updaten.
En als het iets is wat Volvo zelf ontwikkeld, wil ik het eerst wel eens zien. Maar dat het huidige Sensus een (2013) update nodig heeft is wel duidelijk. Al vanaf het eerste moment was er door de 'professionals' in de autowereld kritiek op het 'trage' systeem. Het feit dat het van Volvo zelf komt, zorgt er in ieder geval niet voor dat ik direct naar de dealer hol.
Connect? Dan worden we vast ook weer terug geworpen naar 3g i.p.v HSDPA of het huidige 4G. Gezien het huidige oubollige fat32 USB systeem en het feit dat men roept dat de update te groot zou zijn. En idd we zien door de bomen het bos niet meer. Laat staan iemand die nu op het punt staat een auto te bestellen. Het riekt nu een beetje naar wispelturigheid, immers SCT is net uit!
Daarnaast is er nog een optie Sensus Pro las ik.
Geplaatst: 13.09.2013 - 16:26
door gebla
EN mijn auto loopt week 45 van de band

Geplaatst: 13.09.2013 - 21:20
door arnoud
gebla schreef:EN mijn auto loopt week 45 van de band

Wees blij, dat wordt een collectors item

Geplaatst: 14.09.2013 - 17:52
door Thom
Wat een amateurisme zeg...eerst met veel bombarie het brakke SCT in de markt zetten (nog maar enkele maanden leverbaar!), en dan nu wéér een ander systeem. Helaas nog altijd met het te kleine 7" scherm. Maar die kans had men ook bij de MY2014 update moeten aangrijpen.
Geplaatst: 26.09.2013 - 17:12
door Herko_ter_Horst
In de nieuwe prijslijsten (11 november 2013) van de S60, V60 en XC60 komen deze opties ook los voor:
Sensus Connect met High Performance Audio. Met 7 inch kleurenscherm, Online diensten, DVD-speler, 4x40 Watt versterker, 8 High Performance luidsprekers, USBaansluiting en Bluetooth handsfree systeem met audiostreaming 1)
Hier vallen de "Online diensten" op als nieuw onderdeel. De overige specs zijn gelijk aan de bestaande "High Performance Multimedia" optie (er is overigens ook een Sensus Connect optie met Premium Audio).
Sensus navigatie. Geïntegreerd hard-disk navigatiesysteem. Inclusief Nederlandstalige stembediening, stuurwielbediening, TMC , voorgeïnstalleerde Europa kaart en MapCare (gratis 2x update EU kaart)
Dit is exact dezelfde beschrijving als die van de bestaande RTI optie.
Sensus Pro met Volvo On Call. Met WiFi-hotspot en mobile App functionaliteit. Inclusief activeringskosten en
2-jarig data-abonnement (niet i.c.m. Warmtewerende voorruit)
Hier valt de WiFi-hotspot op als nieuwigheid. De mobile App functionaliteit lijkt puur te refereren naar de bestaande Volvo On Call app, niet naar de mogelijkheid om apps te installeren (dit leidt ik af uit de iets uitgebreidere beschrijving van deze optie bij de Scandinavian Line).
Wat verder opvalt, is dat er bij geen van deze opties nog wordt gerefereerd aan iets als "touch" of bediening via een touch-scherm.
Ook voor andere modellen (te weten: V40, V70, XC70 en S80) zijn er overigens nieuwe prijslijsten met als datum 11 november 2013. Wat opvalt is dat er verschil is tussen de *60 modellen, waarin deze nieuwe Sensus opties staan, en de overige modellen, waarin nog gewoon de oude opties staan: High Performance Multimedia, RTI, Sensus Connected Touch en Volvo On Call.
Deze nieuwe Sensus opties zijn dus voorlopig voorbehouden aan de S60, V60, V60 PiH en XC60.
Tot zover de feiten die rechtstreeks zijn af te leiden uit de nieuwe prijslijsten.
Wat betekent dit nu voor SCT (in mijn optiek)?
In elk geval dat Volvo SCT - in elk geval voorlopig - niet laat verdwijnen. Op de V40, V40CC, V70, XC70 en S80 blijft dit systeem leverbaar. Dit lijkt me goed nieuws voor bestaande SCT gebruikers, aangezien er dan meer kans is dat problemen worden opgelost met updates.
Het betekent m.i. ook dat er voor de *60 modellen geen SCT meer geleverd gaat worden. Op basis van de beschrijvingen in de nieuwe prijslijst, lijkt het me namelijk stug dat de genoemde "Online diensten" overeenkomen met de huidige SCT apps, zeker gezien het feit dat navigatie "gewoon" via een (al dan niet geüpdatet) RTI-systeem gaat lopen.
Het bestaande Volvo On Call (waarvoor al een SIM-kaart en bijbehorend abonnement in de auto aanwezig moest zijn) wordt blijkbaar uitgebreid met een WiFi hotspot (wat voor mij betekent dat het abonnement wordt uitgebreid met data). Dit klinkt ook niet als SCT, waarbij juist het omgekeerde het geval was: je moest zelf een WiFi hotspot (of 3G dongle) meenemen.
Mijn conclusie is dus:
- de V40, V40CC, V70, XC70 en S80 houden het bestaande Sensus systeem en RTI, met Sensus Connected Touch als uitbreiding/vervanging
- de S60, V60, V60 PiH en XC60 krijgen een geüpdatet Sensus systeem met nog onbekende "Online diensten" en (bij Sensus Pro) een WiFi hotspot. Dit systeem zal m.i. niet gebaseerd zijn op de Parrot Asteroid.
Geplaatst: 03.10.2013 - 18:12
door Thom
Is het al bij iemand bekend of het mogelijk is om het vernieuwde Sensus Connect in te bouwen in een reeds geproduceerde auto? Feitelijk behelst het niet zoveel, software en een knopje op de middenconsole..
Geplaatst: 03.10.2013 - 20:33
door arnoud
Geloof me: daarmee heb je geen schijn van kans. Dat is onmogelijk.
De electronische systemen kletsen tegenwoordig dusdanig veel met elkaar dat je daar niet 'even' wat onderdelen van uit kunt wisselen...
Geplaatst: 03.10.2013 - 20:50
door Thom
Stimmt, aber...als men een 7" scherm, RTI, SCT e.d. kan inbouwen op auto's die dat niet af-fabriek hebben, dan zou dit toch ook moeten kunnen (op termijn)?!
Geplaatst: 03.10.2013 - 21:46
door arnoud
Ik ben bang dat ze ook de hardware die het scherm aanstuurt hebben vervangen door een nieuw systeem.
Ze claimen bij Volvo dat het Sensus Connect systeem in ieder geval een stuk sneller zou moeten zijn dan het oude systeem, en ik heb sterk het vermoeden dat ze dat niet alleen met optimalisatie van de software hebben behaald.
In theorie kun je alles upgraden natuurlijk, maar als je geen medewerking krijgt van Volvocars om dit soort nieuwe dingen in oude modellen in te bouwen heb je tegenwoordig geen schijn van kans meer om het werkend te krijgen.
En aangezien het voor hun commercieel geen interessant verhaal zal zijn geef ik je weinig kans.
Geplaatst: 04.10.2013 - 01:11
door drowel
En aangezien het voor hun commercieel geen interessant verhaal zal zijn geef ik je weinig kans.
Dat ben ik alleen niet met je eens. In de ogen van veel (huidige) gebruikers is het "oude" systeem een flutsysteem. Dan heeft het toch waarde om deze mensen de mogelijkheid te bieden een goed werkend systeem in te laten bouwen?
Of het technisch mogelijk zal zijn heb ik geen idee van natuurlijk, maar dat is weer iets anders.