Pagina 1 van 1

940 start niet + valt uit tijdens rijden

Geplaatst: 14.09.2013 - 18:58
door Wilt
Hallo,

met heel veel plezier rijd ik in mijn 940 Estate uit 1998 - 272K op de teller.

Sinds een jaar vertoont hij echter twee zeer nare kuren. Hij start niet altijd, startmotor gaat NIET rond, controlelampjes doven. Heb als noodoplossing een startknop geinstalleerd om in ieder geval toch weg te kunnen rijden.

De tweede storing - die met de eerste samenhangt - is, dat hij tijdens het rijden compleet wegvalt. Lampjes aan, stuur- en rembekrachtiging weg, geen brandstoftoevoer meer.

Inmiddels zit er een nieuwe startmotor in en is het electronische deel van het contactslot vervangen, maar de klachten zijn gebleven. Vooral bij warm weer is er het startprobleem (koude start is eigenlijk meestal prima).

Heeft iemand ervaring met deze klachten en het liefst ook met de oorzaak?

Het is een fantastische auto die nog jaren meekan, maar onbetrouwbaarheid en de levensgevaarlijke situaties die daardoor kunnen ontstaan, gaan me eigenlijk te ver.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Wilt Idema

Geplaatst: 14.09.2013 - 23:29
door arjan_de_jong
Heb je het al eens met de reserve sleutel een tijdje geprobeerd? Jouw auto komt uit 1998 dus volgens mij heb je dan standaard de gecodeerde sleutel. Daar kan een probleem in zitten.

Anders kun je eens al je massa punten eens na kijken. O.a achter dashboard maar ook bij motor. Bij twijfel anders nieuwe massa kabel leggen tussen motor en auto en accu en auto.

Geplaatst: 14.09.2013 - 23:55
door MarioC70
contactslot schakelaar stuk denk ik.

Geplaatst: 15.09.2013 - 10:19
door arjan_de_jong
Daar zat ik ook al aan te denken maar hij geeft aan dat hij deze al vervangen heeft.

Al geprobeerd om hem uit te lezen?
Ben bang dat je al een ODB hebt om hem uit te lezen dus dan moet je daar voor naar de dealer.
Heb je toch nog zon stekkerdoos bij je veerpoot dan kan je hem zelf uit lezen.
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html

Geplaatst: 15.09.2013 - 17:52
door leidsekade
Een 98-er heeft een semi-obd connector in het vakje onder de armsteun. Daarop passen zelfbouwkastjes waar er veel van in omloop zijn. Ik heb er ook eentje in Utrecht.

Geplaatst: 15.09.2013 - 19:51
door MarioC70
Bedrading onder het inlaatspruitstuk slecht,dat komt namelijk vaak voor,die kun je dan zo uit elkaar punniken..

Geplaatst: 15.09.2013 - 22:57
door volvo-s40
Massakabel verrot bij de accu, kan ook zulke leuke problemen opleveren.

Geplaatst: 16.09.2013 - 07:58
door whitehorsekart
Het electronische deel van het contactslot is vernieuwd, maar het mechanische deel niet? Dat slijt toch harder? Met startknop werkt het wel, dan is er toch iets met het contactslot?

Geplaatst: 16.09.2013 - 15:02
door octavodia
BDP sensor kapot? was bij mij het geval..motor viel gewoon uit tijdens het rijden..

Geplaatst: 17.09.2013 - 17:53
door whitehorsekart
Of het kabeltje eraan...wil ook nog eens verteren.

Geplaatst: 17.09.2013 - 19:59
door leidsekade
Die bdp sensor kun je voor weinig al op sites al eBay kopen. Vervangen is een eitje. Zoek het einde ter hoogte van het je stuurwiel (maar dan onder de motorkap), volg de draad dan naar de motor, waar hij met twee boutjes vast zit. Zorg er alleen voor dat ze niet in het gat vallen, maar verder is het in 5-10 minuten gepiept. Is sowieso goed onderhoud, dus zeker aan te raden op onze bakstenen

Geplaatst: 20.09.2013 - 13:01
door Wilt
Hallo allemaal,

dank voor jullie reacties en vele suggesties. Heb me voorgenomen die eerst eens te inventariseren om daarna te beslissen wat ik het beste eerst kan oppakken.

Gisteren weer een nieuwe ontwikkeling: auto start niet met sleutel, maar ook NIET met startknop :-x Na 5 minuten WEL start met sleutel, maar nog steeds niet met knop. Vanochtend doen beide het weer WEL.

Werpt dit een nieuw licht op de meest waarschijnlijke oorzaak?

Nogmaals bedankt en hopelijk reageren jullie nog even op dit bericht.

Vriendelijke groet,
Wilt Idema

Geplaatst: 24.09.2013 - 21:45
door fjansz
BDP sensor? Zit zo'n ding ook in een 960 2.5L?
Had vanmiddag namelijk ook zo'n vreemd probleem met plotseling totaal stilvallen van de motor.
Starten ging vlot, wegrijden ook, maar toen ik een paar honderd meter op weg was, viel de motor ineens stil en vlogen alle dashboardlampjes aan. Gas deed ook niks meer (uiteraard).
Toen de wagen weer stil stond kon ik hem starten, maar bij gas geven sloeg de motor meteen af en alle dash-lampjes weer op kerstboom.
Na een paar keer dit ritueel herhaald te hebben, liet ik de wagen een paar minuten draaien en kon ik m'n weg probleemloos vervolgen!
De garage stond voor een raadsel. Ik was wel blij dat het niet tijdens onze trip naar Zweden was gebeurd.
Heb al eerder contactslot laten vervangen, ook de startonderbreker laten vervallen, de bedrading van de bobines laten solderen. Kan verder met mijn beperkte kennis van zaken niks verzinnen.
Het is een erg fijne en strakke full options Estate met maar 240d km op de teller en een open dakkie. Maar als de ouwe dame (maart 1995) electronische nukken begint te vertonen is voor mij de pret snel over. Iemand een idee?

Geplaatst: 25.09.2013 - 13:23
door whitehorsekart
Zeker het benzinerelais achter de asbak, of de BDP sensor. Daar moet de garage toch ook op kunnen komen hoor!