Pagina 1 van 1

Vreemd trillen na monteren nieuwe banden

Geplaatst: 16.09.2013 - 14:23
door Bainrow
Beste forum leden,

ik heb het e.e.a. gevonden qua trillingen maar niet iets wat ik direct kon linken.

Ik rij een V50 2.0D uit 2004, deze gekocht op winterbanden.
Dus direct maar een set 17" volvo velgen onder gelegd met zomerbanden.

Op zich niets aan de hand....ging allemaal prima alleen de banden die op de set velgen lag was niet al te best dus deze voor een lange rit toch maar vervangen. 4 Splinternieuwe Goodyear Eagle F1 Asymetric 2 bandjes erop...netjes uitgelijnd en gebalanceerd zodat het helemaal goed moest zijn. Alleen toen begon de ellende al een beetje....zo tussen de 90 en 110 zat er een "trilling" in de auto maar bij de 120 - 130 merkte je daar niets meer van. 80 of lager merkte ik er ook niets van trouwens. Nu dacht ik eerst nog dat misschien de bandjes ingereden moesten worden dus niet te veel aandacht aan besteed maar 2000 KM later zat de trilling er nog steeds en begon het toch te irriteren.

Terug naar de garage, banden (gratis) opnieuw gebalanceerd. Er was een onbalans ontstaan LN en RA wat kan komen doordat de band zich op de velg gaat zetten werdt mij verteld. Alleen heb ik nu het idee dat het trillen erger is geworden. Vanmorgen in de file voelde het bijna alsof de banden niet rond maar ovaal zijn (ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven). Het trillen doet zich nu eigenlijk bijna continue voor...ook bij lagere snelheden 40 - 70 is het nu (minimaal) merkbaar bij 80 - 110 lijkt het weg en bij 110+ komt het weer iets terug.

Het irriteert ondertussen mateloos.....omdat het probleem zich eerder ook niet voordeed. De velgen komen van een V70 met 225/45/17 banden en waren vanwege de afwijkende naaf gemonteerd met naafringen. Kan het ontbreken van een naafring deze irritante trilling veroorzaken? Uitlijnen en 2x balanceren zou op zich goed moeten zijn maar mogelijk dat met balanceren 1 of meerdere ringen eraf zijn gevallen? Ik kan namelijk niet veel anders bedenken...hij heeft net nieuwe APK en technisch qua schokbrekers/ophanging/draagarmen en alles is prima in orde (uitzonderlijk goed zelfs volgens garage).

Ik ga morgen wel terug maar misschien hebben jullie nog tips waar ik hun op kan laten checken of wat ik mogelijk zelf kan nog kan checken.

Grtz

Bainrow

Geplaatst: 16.09.2013 - 14:34
door Bas1982
Trilling is of niet goed gebalanceerd of de velg is krom. Maar kromme velgen merk je gelijk als je gaat balanceren.
Niet de goede centreerringen zou natuurlijk ook kunnen, dat de velg dan niet 100% gecentreerd zit. Ze zou ook nog de band kunnen draaien en het loopvlak voelen op een bult, maar met nieuwe banden lijkt me dat sterk.

Ook even de bandenspanning na laten kijken.

Geplaatst: 16.09.2013 - 14:57
door Candisa
Begrijp ik goed dat er naafringen nodig zijn om deze velgen precies rond de naaf van jouw auto te laten passen?

Controleer dan zeker eens of die naafringen wel aanwezig zijn, of ze effectief mooi rond de naven van jouw auto passen zonder speling (mag niet spannen, maar er mag ook zeker geen speling op zitten!) en netjes in de naafgaten van de velgen klemmen!

De naaf dient juist om het gewicht van de auto op de velgen te laten dragen. Als hier ergens speling zit, komt dat gewicht op de bouten terecht. Deze bouten zijn enkel gemaakt om de velgen op de auto te houden, niet om de auto te dragen.
Ik heb zelf door een ontbrekende naafring zo ooit bijna een (perfect uitgebalanceerde, netjes ronde) velg verloren doordat 1 bout was losgetrild en 2 andere waren afgebroken!

Isabelle

Geplaatst: 16.09.2013 - 15:58
door Bainrow
Dat heb je inderdaad helemaal goed Isabelle.
Dank je voor deze tip en info.

Het zijn velgen die oorspronkelijk op een V70 liggen.
Ik heb deze met naafringen prima passend gekregen alleen ben ik bang dat misschien 1 of meer van deze ringen verloren is gegaan met de montage van de nieuwe banden en het balanceren.

Grtz

Geplaatst: 16.09.2013 - 16:34
door V50-Mart
succes, en laat je even weten hoe het is afgelopen? ter lering ende vermaeck?

Geplaatst: 16.09.2013 - 16:49
door Walter
kan ook zo maar zijn dat de banden niet rond zijn. Misschien hebben ze al lang ergens op de verkeerde wijze opgeslagen gelegen.

Geplaatst: 16.09.2013 - 17:15
door Dave07
Ik heb met een bedrijf auto nieuw vanaf de dealer zelfde probleem gehad.
Ook paar keer laten uitlijnen ballanseren etc etc.

Nieuwe bandje eronder weg probleem.

Als je alles al hebt gedaan is het de band.

Geplaatst: 16.09.2013 - 17:23
door Michel84
Dave07 schreef:Ik heb met een bedrijf auto nieuw vanaf de dealer zelfde probleem gehad.
Ook paar keer laten uitlijnen ballanseren etc etc.

Nieuwe bandje eronder weg probleem.

Als je alles al hebt gedaan is het de band.
Uit het verhaal begrijp ik juist dat meneer er 2 nieuwe banden onder heeft, dus dat is het niet...

Ben ook benieuwd naar de oorzaak.
Misschien kunnen ze er 2 andere banden om leggen om te kijken of het niet aan je nieuwe Goodyears ligt?

Geplaatst: 16.09.2013 - 19:13
door sequence
Ik heb hetzelfde probleem, maar ik merk het vooral wanneer de winterbanden eronder zitten. In een bepaald gebied (80-100) is een trilling waarneembaar.
De bandenzaak heeft alles zo secuur mogelijk uitgebalanceerd.

Laatste redmiddel is balanceren aan de auto, want ook in de aandrijfas kan onbalans zitten. Bij mij is het niet helemaal weg, maar wel acceptabel.

Geplaatst: 16.09.2013 - 19:39
door V50-Mart
kan het misschien je wiellager zijn?

Geplaatst: 17.09.2013 - 11:04
door Bas1982
Michel84 schreef:
Dave07 schreef:Ik heb met een bedrijf auto nieuw vanaf de dealer zelfde probleem gehad.
Ook paar keer laten uitlijnen ballanseren etc etc.

Nieuwe bandje eronder weg probleem.

Als je alles al hebt gedaan is het de band.
Uit het verhaal begrijp ik juist dat meneer er 2 nieuwe banden onder heeft, dus dat is het niet...

Ben ook benieuwd naar de oorzaak.
Misschien kunnen ze er 2 andere banden om leggen om te kijken of het niet aan je nieuwe Goodyears ligt?
Niet goed gelezen, zijn 4 nieuwe banden op gekomen :wink:

Geplaatst: 17.09.2013 - 20:12
door Dave07
Michel84 schreef:
Dave07 schreef:Ik heb met een bedrijf auto nieuw vanaf de dealer zelfde probleem gehad.
Ook paar keer laten uitlijnen ballanseren etc etc.

Nieuwe bandje eronder weg probleem.

Als je alles al hebt gedaan is het de band.
Uit het verhaal begrijp ik juist dat meneer er 2 nieuwe banden onder heeft, dus dat is het niet...

Ben ook benieuwd naar de oorzaak.
Misschien kunnen ze er 2 andere banden om leggen om te kijken of het niet aan je nieuwe Goodyears ligt?
Nieuwe bus is geleverd met nieuwe banden. Deze waren blijkbaar niet goed. Er zijn nieuwe banden uiteindelijk onder gezet waarna het probleem weg was.

Er zijn gewoon banden die niet goed zijn.Glippen door de misproductie controles. Tevens hanteerd elke merk andere marges.
Zou inderdaad eens een ander merk eronder laten gooien.
Wat is de dot code van de banden trouwens?

Geplaatst: 18.09.2013 - 09:33
door Bainrow
Nou...gisteren bij de garage geweest.
Testrit gemaakt en het was toen ook duidelijk merkbaar.

Besloten om, gezien het weer en dat over een maand er toch gewisseld ging worden, de winterbanden (andere velgen) erop te lepelen.
Weer testrit en vreemd genoeg is het trillen in een keer over.

Besloten deze eronder te laten liggen.
Inderdaad missen op mijn zomervelgen de naafringen.
Deze gaan ze keurig kostenloos bestellen omdat deze vermoedelijk met de banden vervangen eruit zijn gevallen.

Als deze er zijn gaan we nog eens testen met de zomerbanden......dus wordt vervolgd.

Geplaatst: 18.09.2013 - 16:25
door Candisa
Goed dat je voorlopig maar op je wintervelgen rijdt, velgen waar een naafring in moet en er geen in zit is zéér gevaarlijk, zie mijn hoger beschreven avontuur!!!

Tip: Laat die naafringen in de velgen lijmen met een lijm die best wat kracht kan hebben, maar wel met een solvent makkelijk te verwijderen blijft.
Bij een volgende bandenwissel verdwijnen je naafringen niet opeens spoorloos, en toch kunnen ze er nog uit als de velgen ooit op een auto met andere naafdiameter moeten komen.

Isabelle

Geplaatst: 14.10.2013 - 11:57
door Bainrow
Probleem is gevonden en opgelost.
Inderdaad bleken de naafringen het issue te zijn.

Vanuit de garage zijn ze bij een velgen specialist geweest....de velgen verder zijn prima en ET waarde end. zijn ook allemaal ok om onder de V50 te passen.

Dus vanuit de garage nieuwe naafringen besteld....gelijk gekozen voor metalen omdat die toch net wat degelijker zijn en er minder snel uitvallen. De Tip van Isabelle ook doorgegeven aan de garage en gaan ze zo regelen.

Ik rij nu....gezien het weer....toch tot de lente op de Winterbandjes. Maar de test met mijn zomerbanden MET ringen was prima. Het schijnt dat de V50 hier nogal gevoelig voor is. Meeste auto's met conische bouten/moeren zouden ook zonder ring goed in balans moeten zijn/blijven....en zou jet niet merken....maar ja V50 dus wel......goed om te weten.

Grtz

Bainrow