Diesellekkage (vermoedelijkde retourleiding) [OPGELOST!]
Geplaatst: 17.09.2013 - 10:53
Goedemorgen forumhelden,
Ik heb jullie hulp nodig bij het volgende:
Nadat ik de 180.000 km beurt heb uitgevoerd, zit ik met een dieselgeur tijdens het rijden. In eerste instantie dacht ik dat het nog een restant was van een beetje gelekte diesel tijdens het vervangen van het brandstoffilter en vervolgens van het ontluchten van het systeem. Aan de auto niets te merken; hij start goed, rijdt goed en ik bemerk nergens een tekort aan vermogen.
Afgelopen weekend vertrouwde ik de lucht echter niet meer en trok ik de kap open. Tot mijn verbazing lag er diesel op mijn blok! Ik heb dit drooggemaakt en opnieuw gestart. Wederom verscheen er diesel (schone diesel) rondom de verstuivers, bij een nadere blik lijkt dit uit de retourleiding te komen. Mogelijke conclusie: retourleiding lek. De leiding ziet er echter nog perfect uit, is niet hard of bros en zit nergens los. De diesel komt er daarbij ook uit bij de aansluitingen.
Het vreemdste vind ik echter nog dat er niet alleen bij mijn verstuivers diesel tevoorschijn komt, maar ook onder het inlaatspruitstuk (daar waar de retourleiding aangesloten zit op een soort "collectiepunt"). Aangezien de retourstroom een lage druk systeem is (1 bar volgens VIDA) wat een vrije uitloop zou moeten geven lijkt het er nu juist op dat de retourstroom geen vrije doorgang meer heeft. In dit geval zou (een deel van) de retourleiding onder te hoge druk komen te staan en zoekt de diesel zijn uitweg via de aansluitpunten.
Tijdens de 180k beurt is er bij het ontluchten toch lucht in het systeem gekomen. Na nogmaals ontluchten en drie startpogingen draaide de motor echter weer en vanaf dat punt start hij elke keer weer direct. Ik zit nu dus echter met bovenstaande lekkage.
Nu zit ik met de volgende vragen:
Kan het zijn dat er lucht in de retourleiding zit (bijvoorbeeld bij het "collectiepunt" onder de inlaat) wat de uitstroom blokkeert?
Kan er vervuiling in de retourleiding (of verder stroomafwaarts) zitten wat de uitstroom blokkeert? Zit hier ergens een filter wat mogelijk verstopt kan zitten?
Zijn er andere dingen waar jullie aan moeten denken?
Graag hoor ik van jullie waar ik de oplossing kan vinden, want op dit moment ben ik er niet van overtuigd dat het simpelweg vervangen van de retourleiding de lekkage oplost.
Groet,
Robin
Ik heb jullie hulp nodig bij het volgende:
Nadat ik de 180.000 km beurt heb uitgevoerd, zit ik met een dieselgeur tijdens het rijden. In eerste instantie dacht ik dat het nog een restant was van een beetje gelekte diesel tijdens het vervangen van het brandstoffilter en vervolgens van het ontluchten van het systeem. Aan de auto niets te merken; hij start goed, rijdt goed en ik bemerk nergens een tekort aan vermogen.
Afgelopen weekend vertrouwde ik de lucht echter niet meer en trok ik de kap open. Tot mijn verbazing lag er diesel op mijn blok! Ik heb dit drooggemaakt en opnieuw gestart. Wederom verscheen er diesel (schone diesel) rondom de verstuivers, bij een nadere blik lijkt dit uit de retourleiding te komen. Mogelijke conclusie: retourleiding lek. De leiding ziet er echter nog perfect uit, is niet hard of bros en zit nergens los. De diesel komt er daarbij ook uit bij de aansluitingen.
Het vreemdste vind ik echter nog dat er niet alleen bij mijn verstuivers diesel tevoorschijn komt, maar ook onder het inlaatspruitstuk (daar waar de retourleiding aangesloten zit op een soort "collectiepunt"). Aangezien de retourstroom een lage druk systeem is (1 bar volgens VIDA) wat een vrije uitloop zou moeten geven lijkt het er nu juist op dat de retourstroom geen vrije doorgang meer heeft. In dit geval zou (een deel van) de retourleiding onder te hoge druk komen te staan en zoekt de diesel zijn uitweg via de aansluitpunten.
Tijdens de 180k beurt is er bij het ontluchten toch lucht in het systeem gekomen. Na nogmaals ontluchten en drie startpogingen draaide de motor echter weer en vanaf dat punt start hij elke keer weer direct. Ik zit nu dus echter met bovenstaande lekkage.
Nu zit ik met de volgende vragen:
Kan het zijn dat er lucht in de retourleiding zit (bijvoorbeeld bij het "collectiepunt" onder de inlaat) wat de uitstroom blokkeert?
Kan er vervuiling in de retourleiding (of verder stroomafwaarts) zitten wat de uitstroom blokkeert? Zit hier ergens een filter wat mogelijk verstopt kan zitten?
Zijn er andere dingen waar jullie aan moeten denken?
Graag hoor ik van jullie waar ik de oplossing kan vinden, want op dit moment ben ik er niet van overtuigd dat het simpelweg vervangen van de retourleiding de lekkage oplost.
Groet,
Robin