Pagina 1 van 4
Over autoprijzen
Geplaatst: 17.09.2013 - 11:12
door Boreas
Begrijpen jullie de prijzenpolitiek van Volvo?
Consumentenprijs Duitsland vanaf november(incl. 19% BTW):
Volvo XC60 D4 Kinetic 131 kW (181 PS) 37.550 Euro
Nederlandse prijsopbouw:
D4 Kinetic Man-6: 34.225,64 (nettoprijs) + 5.581,98 (BPM) + 7.187,38 (21% BTW) = 46.995
46.995-5581= 41. 414 - (2% BTW is ongeveer) 685) = 40.729
Conclusie: Volvo vraagt in Nederland 3179 meer voor dezelfde auto!
Begrijpen jullie waarom?
Geplaatst: 17.09.2013 - 11:25
door Paul
Volgens mij 2671 euro.
37k is toch incl 19% btw?
BTW gaat over het Netto bedrag en niet over het bedrag waar BPM in zit.
Geplaatst: 17.09.2013 - 11:36
door Boreas
Paul schreef:Volgens mij 2671 euro.
37k is toch incl 19% btw?
BTW gaat over het Netto bedrag en niet over het bedrag waar BPM in zit.
Rekenen is inderdaad niet mijn sterkste kant Zou je vriendelijk willen zijn dit nog uit te leggen?
Uitgaande van de Nederlandse nettoprijs 34.225 en de Duitse 19% BTW (6502) kom ik op 40.227. Werkelijke prijs in Duitsland 37.550 . Verschil 3177!
Neem jij de BTW over de mij niet bekende Duitse nettoprijs? 30.415?
Geplaatst: 17.09.2013 - 11:51
door Paul
Jij geeft aan dat de auto in Duitsland 37.550 euro is incl BTW.
Dat is exclusief BTW: 31.554,62
Nederlandse Auto is Netto 34.225,64
Prijsverschil is dan 2671,02
Stel je moet de BTW betalen:
De Nederlandse BTW is 21% (op dit moment) dus incl BTW 38.181,09
Hier BPM bij (gelijk) 5.581,98 maakt de Duitse auto in Nederland 43.763,07
Nederlandse auto kost 46.995 dus prijsverschil € 3.231,93
Geplaatst: 17.09.2013 - 11:52
door Paul
Maar vergelijk je nu 2 identieke samenstellingen?
Geplaatst: 17.09.2013 - 12:00
door Boreas
Paul schreef:Jij geeft aan dat de auto in Duitsland 37.550 euro is incl BTW.
Dat is exclusief BTW: 31.554,62
Nederlandse Auto is Netto 34.225,64
Prijsverschil is dan 2671,02
Stel je moet de BTW betalen:
De Nederlandse BTW is 21% (op dit moment) dus incl BTW 38.181,09
Hier BPM bij (gelijk) 5.581,98 maakt de Duitse auto in Nederland 43.763,07
Nederlandse auto kost 46.995 dus prijsverschil € 3.231,93
Veel dank voor je toelichting, maar hoe heb je de Duitse nettoprijs berekend? 81% van 37.550 = 30.415
Of doe ik (weer) iets rekenkundig doms?
Hoe dan ook, Volvo vraagt in Nederland een aanzienlijk hoger bedrag voor dezelfde auto!
Geplaatst: 17.09.2013 - 12:08
door Fulaks
Je haalt de BTW er foutief uit. Je moet niet x 81 % doen, maar delen door 1,19.
Geplaatst: 17.09.2013 - 12:12
door Montalbano
@Boreas: BTW eraf doe je door te delen door 1,19 (of 1,21 voor NL).
Geplaatst: 17.09.2013 - 12:15
door Walter
MODS EDIT: verplaatst naar off topic algemeen, dit is geen Volvo Nieuws
Geplaatst: 17.09.2013 - 12:17
door Walter
Heb je ook de uitrustingen vergeleken? Zijn die identiek?
Geplaatst: 17.09.2013 - 12:36
door Boreas
Montalbano schreef:@Boreas: BTW eraf doe je door te delen door 1,19 (of 1,21 voor NL).
Allen hartelijk dank! Dat was weer een leermoment.
Geplaatst: 17.09.2013 - 12:46
door Boreas
Walter schreef:Heb je ook de uitrustingen vergeleken? Zijn die identiek?
Dat kan ik (nog) niet zien, omdat er nog geen nieuwe Duitse prijslijsten zijn. Er is alleen en persbericht met summiere gegevens. Ik vrees achter asl je de de lijsten gaat analyseren, je zult merken dat het BPM voordeel van de nieuwe zuinige motoren slechts ten dele aan de consument wordt doorgegeven.
Vergelijk dat eens bijvoorbeeld wat Honda doet met de introductie van de CR-V 1.6 diesel die zo'n 10.00 goedkoper is dan de 2.0 AWD diesel. In vergelijking daarmee lijkt de XC60 FWD plotseling wel erg duur. Natuurlijk wel zo'n 50 pk en 100 KW meer bij Volvo, maar bij FWD zijn die toch vaak moeilijk op het asfalt te krijgen onder Nederlandse omstandigheden.
Geplaatst: 17.09.2013 - 13:44
door OGA244
Even de huidige situatie:
XC60 D4 163pk Kinetic
DE € 30.798,03 ex de btw
NL € 31.043,83 ex de btw
Met als opties:
Parkassist achter
RTI
High perf audio
DE € 1.638,66
NL € 987,60
Totaal:
DE € 32.536,69
NL € 32.031,43
in NL ben je op dit moment ex de btw € 500,-- minder kwijt.
Waarom zou een BPM voordeel ineens weggegeven moeten worden? een BPM nadeel wordt ook al vaak geabsorbeerd.
Geplaatst: 17.09.2013 - 13:53
door Walter
Boreas schreef:Walter schreef:Heb je ook de uitrustingen vergeleken? Zijn die identiek?
Dat kan ik (nog) niet zien, omdat er nog geen nieuwe Duitse prijslijsten zijn. Er is alleen en persbericht met summiere gegevens. Ik vrees achter asl je de de lijsten gaat analyseren, je zult merken dat het BPM voordeel van de nieuwe zuinige motoren slechts ten dele aan de consument wordt doorgegeven.
Vergelijk dat eens bijvoorbeeld wat Honda doet met de introductie van de CR-V 1.6 diesel die zo'n 10.00 goedkoper is dan de 2.0 AWD diesel. In vergelijking daarmee lijkt de XC60 FWD plotseling wel erg duur. Natuurlijk wel zo'n 50 pk en 100 KW meer bij Volvo, maar bij FWD zijn die toch vaak moeilijk op het asfalt te krijgen onder Nederlandse omstandigheden.
Vergelijk met Honda lijkt me irrelevant. Het 'mopperen' over het prijsverschil tussen de XC60 op de Duitse en Nederlandse markt heeft alleen zin als je de exacte uitrusting kan vergelijken.
Daarbij is het zoals OGA244 doet ook relevant te kijken naar de opties die eigenlijk op alle auto besteld worden. Dan valt het allemaal erg mee lijkt me
Geplaatst: 17.09.2013 - 14:10
door NielsPHEV
OGA244 schreef:
Waarom zou een BPM voordeel ineens weggegeven moeten worden? een BPM nadeel wordt ook al vaak geabsorbeerd.
Nou dat is nu toch wel duidelijk OGA, zoals uit eerdere (PIH) prijs discussies al bleek willen we wel de voordelen en niet de nadelen en gunnen we voordelen alleen aan de consument zelfs in een open markt. Dat een autofabrikant die innovatief ontwikkeld en de daar bijhorende risico's neemt probeert iets aan zijn producten te verdienen en gebruik maakt van marktwerking vinden we NIET acceptabel. Lijkt me logisch.
Geplaatst: 17.09.2013 - 15:12
door Boreas
Vergelijk met Honda lijkt me irrelevant. Het 'mopperen' over het prijsverschil tussen de XC60 op de Duitse en Nederlandse markt heeft alleen zin als je de exacte uitrusting kan vergelijken.
Daarbij is het zoals OGA244 doet ook relevant te kijken naar de opties die eigenlijk op alle auto besteld worden. Dan valt het allemaal erg mee lijkt me
Dit klinkt een beetje tegenstrijdig. Aan de ene kant alleen willen vergelijken als je de exacte uitrusting kent, en aan de andere kant van de hypothese uitgaan dat het allemaal wel meevalt en dus toch al vast een vergelijking maken. Een kritische consument denkt echt anders.
Het is uiteraard evident dat geen enkele auto zich met een Volvo laat vergelijken. Toch zijn er consumenten die een XC60, X3, Q5, CR-V, RAv4, Outlander etc. vergelijken. Onbegrijpelijk.
_________________
Geplaatst: 17.09.2013 - 15:14
door Boreas
NielsPHEV schreef:OGA244 schreef:
Waarom zou een BPM voordeel ineens weggegeven moeten worden? een BPM nadeel wordt ook al vaak geabsorbeerd.
Nou dat is nu toch wel duidelijk OGA, zoals uit eerdere (PIH) prijs discussies al bleek willen we wel de voordelen en niet de nadelen en gunnen we voordelen alleen aan de consument zelfs in een open markt. Dat een autofabrikant die innovatief ontwikkeld en de daar bijhorende risico's neemt probeert iets aan zijn producten te verdienen en gebruik maakt van marktwerking vinden we NIET acceptabel. Lijkt me logisch.
Het is volstrekt acceptabel dat Volvo meer aan de Nederlandse consument dan aan de Duitse consument wil verdienen. Helemaal eens.
Geplaatst: 17.09.2013 - 15:24
door Gast
OGA244 schreef:Even de huidige situatie:
XC60 D4 163pk Kinetic
DE € 30.798,03 ex de btw
NL € 31.043,83 ex de btw
Met als opties:
Parkassist achter
RTI
High perf audio
DE € 1.638,66
NL € 987,60
Totaal:
DE € 32.536,69
NL € 32.031,43
in NL ben je op dit moment ex de btw € 500,-- minder kwijt.
Waarom zou een BPM voordeel ineens weggegeven moeten worden? een BPM nadeel wordt ook al vaak geabsorbeerd.
Dat is ook de reden waarom ik mijn nieuwe auto's in NL gekocht heb.
Zonder BPM en zonder BTW, met vergelijkbare uitrusting was ik in Duitsland duurder uit geweest.
Geplaatst: 17.09.2013 - 16:09
door Boreas
dbosker schreef:OGA244 schreef:Even de huidige situatie:
XC60 D4 163pk Kinetic
DE € 30.798,03 ex de btw
NL € 31.043,83 ex de btw
Met als opties:
Parkassist achter
RTI
High perf audio
DE € 1.638,66
NL € 987,60
Totaal:
DE € 32.536,69
NL € 32.031,43
in NL ben je op dit moment ex de btw € 500,-- minder kwijt.
Waarom zou een BPM voordeel ineens weggegeven moeten worden? een BPM nadeel wordt ook al vaak geabsorbeerd.
Dat is ook de reden waarom ik mijn nieuwe auto's in NL gekocht heb.
Zonder BPM en zonder BTW, met vergelijkbare uitrusting was ik in Duitsland duurder uit geweest.
Daarin heb je vast helemaal gelijk voor de
oude situatie. Mijn
vraag gaat echter over de nieuwe situatie met de vier cyl. D4 die een lagere uitstoot heeft. Daarbij is de eerste indruk (zonder nog over de exacte specificaties te beschikken) dat de nettoprijs van een XC in Duitsland lager is. Uiteraard kun je door gegoochel met allerlei opties dat verschil groter of kleiner maken, als Volvo voor die opties ook weer verschillende prijzen vraagt. Ik wilde de vergelijking maar even beperken tot de prijs van de uitvoering sec. Anders raak
ik in ieder geval de draad kwijt.
Als het verschil in prijs (zo aanwezig) is vastgesteld, mag iedereen daar het zijne/hare van vinden. Laten we feiten en meningen echter vooral niet door elkaar halen. Er zijn allerlei redenen en invalshoeken die je mening hierover kunnen beïnvloeden. Zelf ben ik een eenvoudige consument die zich gedraagt zoals in een open markt betaamt: hij zoekt het beste product voor de laagste prijs. Ik heb geen emotionele redenen om meer voor een Volvo te betalen dan zijn marktwaarde.
Geplaatst: 17.09.2013 - 16:15
door Boreas
Boreas schreef:NielsPHEV schreef:OGA244 schreef:
Waarom zou een BPM voordeel ineens weggegeven moeten worden? een BPM nadeel wordt ook al vaak geabsorbeerd.
Nou dat is nu toch wel duidelijk OGA, zoals uit eerdere (PIH) prijs discussies al bleek willen we wel de voordelen en niet de nadelen en gunnen we voordelen alleen aan de consument zelfs in een open markt. Dat een autofabrikant
die innovatief ontwikkeld en de daar bijhorende risico's neemt probeert iets aan zijn producten te verdienen en gebruik maakt van marktwerking vinden we NIET acceptabel. Lijkt me logisch.
Het verdient de voorkeur om niet alleen zuivere vergelijkingen te maken, maar ook zuiver taalgebruik te hanteren.
