Pagina 1 van 1

Verschillen in motorcodes 240

Geplaatst: 18.09.2013 - 23:05
door witte480
Ik heb een 240 uit 1981 (nu nog op lpg) met een B230FD. Met carbrateur. Is een omgebouwede motor, orgineel komt hij uit een 1993 classic.

Nu de inbrekers uit Den Haag de hele oldtimer belasting op de schop willen gooien, en ik geen zin heb om de volle mep belasting te gaan betalen, moet hij dus naar benzine.

Ik wil dus een gewone injectie erin hebben, niet het gedoe met carbrateur.

Ik lees dat er verschillende versies zijn van de 240 motoren.
Mijne zou orgineel 115 pk moeten hebben (met multipoint inspuiting). Maar ik zie ook 240's met 131 pk, in hoeverre verschillen deze blokken van elkaar? Of is dit enkel het motormangement?

Geplaatst: 18.09.2013 - 23:42
door witte480
Trouwens, het EGR systeem werkt niet meer en is afgekoppelt

Geplaatst: 19.09.2013 - 08:14
door Walter
Dat wordt een heel gedoe denk ik. Als ik het goed begrijp, heb je het B230FD blok zonder appendages, injectie, computers etc. En die draait nu met een Stromberg van je B23? En loopt 'ie wel op gas maar slecht op benzine?

Je zal een keuze moeten maken; of een complete B230FD ingebouwd hebben en dus alle missende delen zoeken (geen idee of je de computers aan de gang krijgt in een '81-er) of zorgen dat de motor goed op benzine loopt met de huidige set up

Geplaatst: 19.09.2013 - 08:32
door admiral
Wil je idd die 131 PK hebben dan zal je zoals reeds mijn voorganger heeft verteld het hele gebeuren rondom de motor ook over moeten nemen. Je zou ook een B230FK kunnen pakken uit een 940 dit is een LPT motor van 135 pk met 230Nm koppel en met een simpele ingreep middels een MBC is deze al op 165 PK (HPT) te krijgen met een koppel van 260 Nm. Ik rij een 940 esteate met de originele 135 pk's en door de die LPT vindt ik het een heerlijke soepele motor. Een HPT schijnt weer een hele andere beleving te zijn, een stuk sneller en die turbo die je veel meer voelt dan bij een LPT. Verbruik wordt trouwens iets gustiger wordt gezegd.

Geplaatst: 19.09.2013 - 08:48
door Walter
Die LPT is inderdaad een aanrader. Maar admiral, weet jij of dat ook op een '81-er plug&play is?

Geplaatst: 19.09.2013 - 12:23
door admiral
Walter schreef:Die LPT is inderdaad een aanrader. Maar admiral, weet jij of dat ook op een '81-er plug&play is?
Nou daar zeg je zowaar wat volgens mij kom je met de ontsteking tegen het schutbord aan. Ik heb wel is gehoord dat je die moet uitkloppen om ruimte te krijgen.

Geplaatst: 19.09.2013 - 12:40
door Arjan.
Of de ontsteking voorop zetten zoals hij bij de 240 zit, heb je wel de hulpas uit het 240 blok nodig.

Geplaatst: 19.09.2013 - 16:56
door admiral
Arjan. schreef:Of de ontsteking voorop zetten zoals hij bij de 240 zit, heb je wel de hulpas uit het 240 blok nodig.
Ontsteking van een 940 2,3 lpt zit op de kop aan de achterkant. Vandaar dat je het schutbord moet indeuken. Volgens mij zit er in het onderblok van een 940 geen mogelijkheid meer om daar een ontsteking in te zetten

Bij de B21 zit hij voor op het onderblok net zoals bij de B18-20, echter bij de B21 zit er aan de achterkant een plaatje op het onderblok en daar kan de ontsteking ook geplaatst worden. Ik weet niet of je bij de latere 240 blokken de plek van de ontsteking kan wisselen

Geplaatst: 19.09.2013 - 22:07
door witte480
Hij rijd nu niet op benzine. Start er wel op als het moet, maar verzuipt gewoon. Dit was met het oude blok ook het geval (B19)

Maar inprincipe als ik alles spullen heb van een 131 pk (non-turbo) heb zou ik ook op dat vermogen komen? Motor zelf is hetzelfde?

LPT is ook een optie, er heb ik ook wel aangedacht. Maar dan moet ik nog meer aanpassen volgens mij (motorsteunen).

Geplaatst: 19.09.2013 - 22:18
door admiral
witte480 schreef:Hij rijd nu niet op benzine. Start er wel op als het moet, maar verzuipt gewoon. Dit was met het oude blok ook het geval (B19)

Maar inprincipe als ik alles spullen heb van een 131 pk (non-turbo) heb zou ik ook op dat vermogen komen? Motor zelf is hetzelfde?

LPT is ook een optie, er heb ik ook wel aangedacht. Maar dan moet ik nog meer aanpassen volgens mij (motorsteunen).
Motorsteunen is niet het grootste probleem die kun je kopen bij de tuning zaken zoals Tinus Techniek en is dat niet zo dan kun je ze zelf maken of laten doen. De bedrading en de computer dat is een uitdaging, maargoed die ga je nu ook aan denk ik.

Maar idd als je alle spullen hebt dan heb je de 131 PK versie zonder turbo. Kijk is op MP daar staan zat 240 voor een habbekrats te koop. Heb je gelijk reserve onderdelen.

Geplaatst: 19.09.2013 - 22:25
door witte480
Is idd dezelfde uitdaging qua aansluiten. Opzich te doen, weet wel aantal voorbeelden. Tijd heb ik er wel voor. Het is niet zo dat ik niet zonder auto kan.

Is er qua rijden veel verschil tussen de 115 en 131 pk versie? Ken wel een 950 met die 131 pk motor, maar denk niet dat ik dat helemaal kan vergelijken (lpg, 540 dkm)

Geplaatst: 20.09.2013 - 22:17
door admiral
witte480 schreef:Is idd dezelfde uitdaging qua aansluiten. Opzich te doen, weet wel aantal voorbeelden. Tijd heb ik er wel voor. Het is niet zo dat ik niet zonder auto kan.

Is er qua rijden veel verschil tussen de 115 en 131 pk versie? Ken wel een 950 met die 131 pk motor, maar denk niet dat ik dat helemaal kan vergelijken (lpg, 540 dkm)
Qua snelheid niet denk ik. Maar qua koppel bij lagere toeren wel. Maar dan zou je de motorspecificaties erbij moeten pakken.

Geplaatst: 22.09.2013 - 10:28
door whitehorsekart
Een gereviseerde Stromberg is veruit de goedkoopste en snelste oplossing..bij deze is de naald versleten en waarschijnlijk zuigt hij ook lucht over de as.

Geplaatst: 23.09.2013 - 16:04
door dopdedouwer
Alle injectie onderdelen vinden en op je huidige motor schroeven lijkt me het makkelijkst. Als je denkt aan een B230FK, heb je precies dezelfde problemen; je moet nog steeds het injectiegedeelte aansluiten, maar ook de ontsteking verplaatsen, turbo en intercooler een plek geven, uitlaat aanpassen etc.

Lijkt me wel erg veel werk voor een paar PK. Een goede carb moet ook gewoon goed werken.

Geplaatst: 23.09.2013 - 19:17
door martin _b
Ik heb nog een bijna compleet injectiesysteem liggen.
Mocht je interesse hebben dan maak ik wel foto's van de onderdelen.