Pagina 1 van 2

remschoenvoering handrem losgeslagen - nieuw probleem

Geplaatst: 22.09.2013 - 12:32
door Marelli
Gisteren zijn de voeringen van de rechter achter rem losgelaten van de remschoen. Alles lijkt met grof geweld door de blender te zijn gehakseld.
Zie foto's (beetje groot) [edit: weggehaald]
Hét probleem is dat de rechthoekige massief aluminium nok is losgeslagen van het wiellagerhuis.
Die nok is nodig omdat de handrem het anders niet kan doen. Zonder handrem is niet zo'n probleem omdat de bak toch een parkeerblokkering heeft. Maar ik vrees dat de eerst volgende keuring een probleem zal zijn.

Ik vrees dat het hele wiellagerhuis vervangen zal moeten worden....

iemand nog opbeurende ideeën?

Geplaatst: 22.09.2013 - 13:03
door Philken
sloopexemplaar zoeken?

Geplaatst: 22.09.2013 - 14:02
door Battlecruiser
Mijn dealer in Deventer heeft me vorig jaar het goede advies gegeven om die handremdinges preventief te vervangen, omdat het vaak voorkomt dat ze na verloop van jaren losschieten met veel schade.
Het is jammer dat het jou nou gebeurt, maar ik hoop dat het een waarschuwing is voor anderen. Preventief vervangen die boel!

Geplaatst: 22.09.2013 - 14:17
door 1-wiel
Je hoeft niet het hele wiellagerhuis te vervangen ,je kunt de nok ook los vervangen.
Je krijgt dan een metalen beugel die de nok vervangt.
Via skandix.de en er zijn meerdere bedrijven die hem aanbieden:

http://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile ... n/1021835/

Succes...

Geplaatst: 22.09.2013 - 14:40
door Ben
Bij mijn 245 kwam de voering ook een klein beetje los.
Ik heb dat vorige week ook preventief laten vervangen.

Geplaatst: 22.09.2013 - 14:52
door HansEindhovenV70
Jammer dat Marelli dit niet vaker gezien heeft op het forum, er is al het nodige over geschreven op het forum.... dit is inderdaad iets dat iedereen preventief zou moeten vervangen. Het is een eenvoudig klusje dat iedereen dit een beetje kluservaring heeft prima zelf kan uitvoeren.

Geplaatst: 22.09.2013 - 15:23
door lint
Misschien valt het mee en is met het vervangen van de nok het probleem op te lossen.

Geplaatst: 22.09.2013 - 16:08
door Marelli
Bedankt voor de tip van die vervangende nok. Ik zat al te kijken of het 2 gaten en schroefdraad tappen zou kunnen.

Idd niet vaak genoeg gekeken. Maand geleden de nivomats vervangen, dit had er even bijgekund.

Geplaatst: 22.09.2013 - 18:54
door staaf
Ik heb dit probleem al meerdere keren gelezen. Telkens vraag ik me af wanneer (welke leeftijd) is het interessant om deze te vervangen. Ik heb bij mijn V70 ('07) reeds 2x de staat van de verlijming van de remvoeringen gecontroleerd maar voorlopig nog alles OK.

Geplaatst: 22.09.2013 - 19:07
door 1-wiel
Daar staat geen interval/ kilometrage voor.
Gewoon vervangen door nieuwe als je de remschijven en blokken aan de achterzijde vervangt.
Zoals jij doet, kan het ook.
Meeste mensen doen zulke inspecties niet zelf...
Grt

Geplaatst: 22.09.2013 - 19:29
door HansEindhovenV70
Leeftijd zegt niet alles, maakt denk ik ook uit of de auto binnen staat of niet, als het vaak vochtig is zal het sneller roesten/loslaten. Controleren stelt niet zoveel voor en bij twijfel gewoon vervangen.

Geplaatst: 22.09.2013 - 19:31
door Edwin
De mijne zijn voor aankoop in februari 2011 ook vervangen door de dealer. Waren toen dan denk ik ook 11 jaar oud.

Weet iemand of het euvel nog km of tijd afhankelijk is?
Ik gebruik de handrem namelijk nooit en de voeringen zijn komend voorjaar dan ook weer 3 jaar oud (en nooit gebruikt)?

Gr. Edwin.

Geplaatst: 22.09.2013 - 19:41
door HansEindhovenV70
Leeftijd zegt niet alles, maakt denk ik ook uit of de auto binnen staat of niet, als het vaak vochtig is zal het sneller roesten/loslaten. Controleren stelt niet zoveel voor en bij twijfel gewoon vervangen.

Geplaatst: 23.09.2013 - 17:47
door Marelli
vandaag een kompleet lagerhuis bij de sloop gehaald (stond er nog nadat ik 2 weken geleden de nivomats er onderuit had gehaald). met 2 sets remschijven en -blokken en natuurlijk de handrem onderdelen...

maar: ik krijg de onderste bout van de draagarm met geen mogelijkheid los; is al 10 jaar niet losgeweest. Kruipolie, WD spul, heet stoken niets! ik wil niet teveel kracht zetten (met een arm van een meter ofzo) want als die bout breekt heb ik een groter probleem.
Heeft iemand nog zinvolle bewezen tips (dus niet uit grootmoeders keuken)

Geplaatst: 23.09.2013 - 17:55
door Hans oet Twent
Plat gezegd; Alles wat vast zit kan ook weer los.
Grote verlengde arm net ietsje vaster zetten en dan los proberen te draaien. Liefst laten schrikken. Jij trekt of duwt een nader slaat er met een hamer tegenaan. Wellicht na heet stoken. Moet los willen.

Geplaatst: 23.09.2013 - 17:57
door MN-NL
Kruipolie heeft tijd nodig!
En anders: op spanning zetten met de dopsleutel en dan een klap met de hamer of probeer de bout eerst een fractie strakker te draaien om zo de roestlaag e breken, daarna losdraaien.

Gr. Marc

Geplaatst: 23.09.2013 - 17:58
door Hans oet Twent
MN-NL schreef:Kruipolie heeft tijd nodig!
En anders: op spanning zetten met de dopsleutel en dan een klap met de hamer of probeer de bout eerst een fractie strakker te draaien om zo de roestlaag e breken, daarna losdraaien.

Gr. Marc
+1!

Geplaatst: 23.09.2013 - 17:58
door MN-NL
:-)

Da's 2 x

Geplaatst: 23.09.2013 - 17:59
door Marelli
OK, begrepen ;o)

Geplaatst: 23.09.2013 - 20:11
door lint
Aan het werk dus, met deze tips moet het zeker lukken de bout los te krijgen!