Pagina 1 van 1

RTFM en zo

Geplaatst: 22.09.2013 - 13:15
door Ben
Ik bespeur de laatste tijd veel vragen over zaken die gewoon in het boekje staan.
Als een nieuwe auto wordt afgeleverd neemt de verkoper de tijd om alle functies van zo'n computer op wielen met de nieuwe rijder door te nemen.
Ik vind dat eigenlijk niet de taak van de verkoper. dat is dan wel degene waarmee je de auto hebt besproken en geconfigureerd maar afleveren zou eigenlijk moeten gebeuren door iemand die alles van de auto weet enm dat ook duidelijk kan uitleggen. En dat is een ander vak dan verkopen.

Er is berekend dat voor het uitleggen van alle functies inb.v. een V60 PIH tussen de 3 en 4 uur nodig is. Maar wat is de praktijk? De klant vindt het wel genoeg als na een uur? de belangrijkste functies zijn uitgelegd. Menselijkerwijs kun je ook niet meer bevatten dan dat. Vervolgens rijdt hij naar huis met het voornemen om de handleiding toch echt te gaan bestuderen om alle functies van de auto te leren kennen en te kunnen gebruiken.

Jaja, mooi voornemen maar hoeveel procent van de autobezitters gaat een middag in de auto zitten om alles uit te proberen?

Wat was het leven vroeger toch veel makkelijker, sleutel in het contactslot, starten en rijden. Uitleg? Niet nodig :-)

Geplaatst: 22.09.2013 - 13:23
door RoaldH
Het is heel herkenbaar. Ik heb vanwege de complexiteit van de PIH de quick start handleiding eerst gedownload en gelezen voordat ik de proefrit maakte (feb/mrt 2013). Daarna een poging gewaagd om de meer dan 400 pagina's van de normale gebruiksaanwijzing te lezen, voordat ik ben afgereisd naar Zuid Duitsland... Sommige dingen staan niet beschreven en moet je "ondervinden". Ik heb het idee dat de kennis van de dealers met my2014 een stuk is toegenomen. Wel heb ik een intensiever contract met de Volvo dealer dan met de BMW/Mini dealer ;)

Geplaatst: 22.09.2013 - 13:37
door lint
Bij een auto krijg je nog een instructieboekje, veel andere gebruiksgoederen worden geleverd met een verwijzing naar internet voor de gebruiksaanwijzing.
Het uitleg geven over een nieuwe auto moet zich beperken tot de basisfuncties en iedereen is vrij om te besluiten het hele boekwerk door te worstelen maar bij het stellen van vragen op het forum is het wel handig even de gebruiksaanwijzing na te lezen voordat je een vraag stelt.

Geplaatst: 23.09.2013 - 21:29
door wolff24v
In het verleden bij een dealerbedrijf gewerkt (non-Volvo). Wij stuurden de instructieboekjes ca 1,5 week voor aflevering naar de klant ter voorbereiding. Vaak zat ik dan tijdens de aflevering ca 2 uur met de klant in de auto, om alles rustig door te nemen. Langer is toch niet zinvol, omdat men dan minder opneemt. Wij deden ca 2 weken na aflevering een nabel ronde, en dan kwamen er regelmatig goede vragen over bediening. Niet zelden maakte ik dan een afspraak om de klant nog een keer rustig alles uit te leggen en te laten zien. Nadat een klant een paar weken in de auto heeft gereden kan hij alle functionaliteit wat makkelijker plaatsen, en dus ook onthouden.
Ik denk dat de manier om al die functionaliteit over te brengen moet bestaan uit een gefaseerde "toediening" van informatie, met een deel eigen ervaring van de gebruiker.

Geplaatst: 23.09.2013 - 21:35
door Ben
Naast een afdeling verkoop lijkt me een afdeling nazorg helemaal geen gek idee.

Geplaatst: 23.09.2013 - 22:03
door evert65
he leuk voor hakan, die zoekt zich suf naar een bijbaan bij volvo

Geplaatst: 23.09.2013 - 22:20
door bart simpson
een soort carrelatie?

Geplaatst: 23.09.2013 - 22:44
door Ben
Ik herinner me dat ik eens meer dan een half uur om een auto gedraald heb terwijl de verkoper iets aan een nieuwe Volvorijder probeerde uit te leggen.
Wilde de verkoper alleen even bedanken voor een geleverde service maar ik kwam er niet tussen.
Volle concentratie!
Zoiets zou je toch door after sales specialisten moeten laten doen :-)

Geplaatst: 24.09.2013 - 12:13
door Schorpioen
Wij hebben meerdere monteurs die de nieuwe auto's opbouwen, aflever klaar maken en aan de chauffeur uitleg geven hoe alles werkt.
Hiervoor gaan ze ook 2x naar de importeur om extra informatie te krijgen en rijden dan ook met de nieuwste voertuigen.
Aflevering van een nieuw voertuig hoort inderdaad niet door de verkoper gedaan te worden.
De monteur die de auto opbouwt weet ook waar alles voor dient en hoe het werkt.
Daarbij is het met een nieuwe auto rijden heel anders dan met een oude.
De betreffende monteur is hier ruim 1,5 uur mee bezig en we bellen na en 2 weken de chauffeur of alles goed is en of er nog vragen zijn.
Ons motto: Verkoper is er om auto's te verkopen en officieel af te leveren. Uitleg hoort bij degene die er verstand van hebben.

Geplaatst: 24.09.2013 - 12:16
door Ben
Dabedoelik :D

Geplaatst: 24.09.2013 - 14:07
door inbedrijf
@Schorpioen eigenlijk zeg je nu dat verkopers geen verstand hebben van auto's ;-)

Geplaatst: 24.09.2013 - 14:46
door Schorpioen
Inderdaad, Ze verkopen een hoop onzin.
Iets van technisch een klok horen luiden maar toch echt niet weten waar de klepel is.

Geplaatst: 24.09.2013 - 16:23
door lint
Als het goed is moet een verkoper naast een goede verkooptechniek toch ook kennis hebben van de producten die hij/zij verkoopt!

Geplaatst: 26.09.2013 - 05:00
door Thijs
Menig verkoper moest ik vertellen dat er verschillende facelifts zijn geweest op de V70 en wat die ongeveer inhielden...

Geplaatst: 26.09.2013 - 07:11
door OGA244
het onderwerp was volgens mij een bijgeleverd instructieboekje dat gelezen kan/moet worden....

Geplaatst: 26.09.2013 - 09:17
door Fulaks
Niets leuker dan het weekend na aflevering van een nieuwe auto er in gaan zitten het het instructieboekje grondig lezen, alles proberen en betasten. Zalig.

Mijn vrouw vind dit een vreemde afwijking, maar weet natuurlijk ook niet dat je bij achterruit rijden de rechter spiegel naar onder kan laten draaien, weet niet dat bij hard remmen de vier knipperlichten aangaan, enzovoort enzovoort. Ze rekent erop dat ik dat allemaal met veel liefde uitleg, en dat doe ik. Tien minuten later is ze het vergeten.

Geplaatst: 26.09.2013 - 12:30
door mad
Fulaks schreef:Niets leuker dan het weekend na aflevering van een nieuwe auto er in gaan zitten het het instructieboekje grondig lezen, alles proberen en betasten. Zalig.

Mijn vrouw vind dit een vreemde afwijking.
Jij hebt een vrouw zonder gebruiksaanwijzing. Zalig. :P

Geplaatst: 26.09.2013 - 12:39
door Silver_R
Fulaks schreef:Niets leuker dan het weekend na aflevering van een nieuwe auto er in gaan zitten het het instructieboekje grondig lezen, alles proberen en betasten. Zalig.
Heel herkenbaar. :lol:
Fulaks schreef:en betasten. Zalig.
Sowieso een leuke bezigheid. 8)

Geplaatst: 26.09.2013 - 13:29
door Fulaks
mad schreef:Jij hebt een vrouw zonder gebruiksaanwijzing. Zalig. :P
Dat moet een misverstandje zijn. Bestaan die dan ? Eerlijk, ik heb weinig te klagen hoor, al een slordige 25 jaar samen, ik ken inmiddels het instructieboekje wel uit het hoofd (om zo netjes terug on topic te komen :-))

Geplaatst: 26.09.2013 - 13:52
door lint
Fulaks schreef:
mad schreef:Jij hebt een vrouw zonder gebruiksaanwijzing. Zalig. :P
Dat moet een misverstandje zijn. Bestaan die dan ? Eerlijk, ik heb weinig te klagen hoor, al een slordige 25 jaar samen, ik ken inmiddels het instructieboekje wel uit het hoofd (om zo netjes terug on topic te komen :-))
Na 25 jaar mag dat ook wel!