ATF olie wissel automaatbak Varioclean

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Gebruikersavatar
Peter-S80
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 06.09.2013 - 11:47
Locatie: Oosten van het land

Afgelopen week bij Varioclean geweest om de automaatbak van de S80 te laten flushen. Heb wel geen klachten maar toch, voorkomen is beter als genezen met 201.000 tot nu toe probleem vrije kilometers op de klok.
Bij Varioclean gebruiken ze de drain en fill methode wat mij wel een beetje verbaasde gezien het feit dat ze op de website wel Powerflush apparatuur hebben staan.

Eerst olie afgetapt nieuwe olie bijgevuld en daarna rijden zodat ATF olie bak schoonmaakt. Daarna complete olie wissel met Kroon Oil 2062.

Wat vervelend was dat er zonder overleg nieuwe software voor de automaatbak is geladen wat niet was afgesproken. Ook vertelde men dat de B4 cover een storing ? gaf en deze vervangen zou moeten.

Na de olie wissel auto opnieuw ingereden ingeleerd voor de nieuwe ATF olie. Schakelen was nog zeker niet perfect, maar de auto zou na een aantal honderden kilometers beter gaan schakelen en zich aanpassen aan de olie werd mij verteld.

De reis naar huis aanvaardt met de nieuwe verse Kroon ATF olie. Kon eigenlijk direct zo geen verschil merken eigenlijk schakelde de bak zelfs minder als toe ik kwam voor de hele schoonmaakbeurt.

Inmiddels hebben we meer als 500km gereden allemaal langere stukken en het schakelen is nu aanmerkelijk verslechterd ipv. dat ik een betere schakelende bak heb gekregen doet deze nu hakkelen en bonken wat hij nog nooit heeft gedaan.

Varioclean opgebeld en het verhaal uitgelegd. Mij werd verteld dat het mogelijk nog een vuiltje ergens vast zat en men er nog een keer extra olie doorheen moest jagen volgens mijheer Arthuur. Ook werden de slechte schakel eigenschappen mogelijk mede veroorzaakt door de defecte B4 cover werd mij verteld
.
Maar als ik hier op het forum lees zorgt de B4 cover toch alleen maar voor het schakelen van 2 naar 3 en omgekeerd. Hoe kan dat dan invloed hebben op mijn slechte schakelen na de Varioclean drain en fill in van 1 naar 2 en van 3 naar 4?

Volgens Varioclean moet ik eerst nog meer rijden zodat er zeker 1000km mee gereden is zodat de bak zich nog verder zou herstellen aanpassen.

Ben zwaar teleurgesteld omdat ze mij hadden belooft een beter schakelende bak te krijgen en ook omdat ze zonder overleg nieuwe software hebben geladen welke ik ook moet betalen. Als eind resultaat heb ik in plaats van een goed schakelende auto nu een auto gekregen welke minder schakelde na mijn bezoek aan Varioclean en het wel lijkt alsof de bak steeds minder gaat schakelen. Ook loopt mijn brandstof verbruik steeds verder op.

Wie kan mij zeggen wat te doen. Het vertrouwen in Varioclean met de mooie verhalen van mijnheer Arthuur is wel ingezakt. Beloftes worden niet waargemaakt en erger nog mijn automaatbak heeft
Gebruikersavatar
TPRPowerflush
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 20.01.2013 - 22:30
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Tja,
Een echte goede Powerflush doe je als volgt:
- reiniger in de bak doen middels de machine ( een bewezen goede reiniger zoals GS en wij gebruiken )
- 20-25 minuten laten draaien ( door alle schakel standen gaan )
- Dan spoelen met 15 liter volsynthetische ATF tot er weer rode olie uit komt
- teller van de olie vervuiling in de transmissie resetten
- indien nodig ( bij schakel problemen adaptieve waardes resetten, en automaat opnieuw inleren )

Je gaat dan weg met een automaat die helemaal gespoeld is en alleen maar nieuwe ATF in zich heeft.
Het grote gevaar is dat , als je nieuwe ATF gaat mengen met oude, dat de geest uit de fles gelaten wordt.
De nieuwe bijgevoegde ATF kan dan vuil losmaken dat je niet los wilt hebben, en dan kan je dergelijke problemen krijgen.
ATF additieven reinigen zeer sterk namelijk, en om problemen te voorkomen moet je juist alle ATF vervangen .......
Powerflush in de randstad?
www.tprpowerflush.nl

voor: Powerflush, uitlezen, inleren, reparaties, diagnose, EGR klep reiniging, EGR klep softwarematig wegschrijven, kwaliteits ( Eco ) Tuning by Volvotune.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Als de bak al defect was voor het flushen,dan helpt dat natuurlijk niet en flushen is ook niet altijd zaligmakend,er kleven risico,s aan,daar zullen ze je ongetwijfeld op gewezen hebben of vergis ik me.
Soms gaat het mis,zo werkt het..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13822
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

@ Peter

Wat een vervelende ervaring. Wat mij wel verbaasd is dat Varioclean andere lijntjes op dit forum stevig en "onderbouwd" beweert heeft dat alleen minerale
olie goed zou zijn voor de Volvobak.:roll:

Daarnaast is " dril en fill"" wat anders dan Powerflush methode. ( Ik heb al vier keren flush uitgevoerd met 60.000km per jaar.)

Varioclean deed toch alleen met mineralen olie wisselen voor Volvo?. Kan het nu ff niet vinden op forum maar ze hebben hele betogen gehouden over de schadelijke invloeden van synthetische olie.

Peter ik zou beleefd vragen en er op staan dat Varioclean gratis de bak nog een keer spoelde of naar een ander gaan. ( kost natuurlijk extra geld..)

@ Peter, DE specialist op dit gebied in Nederland en degene die flushen bekend heeft gemaakt in Nederland is Gery Slot van GS Powerflush.
Mogelijk telefoontje aan wagen? Het kan ook zijn dat er iets aan je bak scheelt natuurlijk en dat zou ik willen uitsluiten voordat je nieuwe stappen neemt.

Gr Bob
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.viewtopic.php?t=83680&start=5740

en nu op mijn eigen blog [bcolor][/bcolor]https://bobvermeer.eu/

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
prwi
3rd Gear member
Berichten: 291
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

Fijn die agressieve marketing van TPRPowerflush, heb jij je wel eens verdiept in de (technische) achtergronden van de mannen van Varionclean ? Ik denk dat daar iets meer kennis zit dan bij TPR.
Audi A2 forum
V70 2.5T Geartronic MY04
C30 1.6D MY07
VW Polo 1.4TDI Bluemotion Executive Plus MY15
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1498
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

prwi schreef:heb jij je wel eens verdiept in de (technische) achtergronden van de mannen van Varionclean ? Ik denk dat daar iets meer kennis zit dan bij TPR.
Als dat zo is dan is het toch hun eer te na om Peter op deze manier te laten zitten?

Graag horen we hoe dit verhaal verder loopt.

Peter, sterkte!
mmts
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 03.03.2013 - 08:48

Hoi Peter
Het klopt inderdaad dat nieuwe ATF olie reinigd, maar dat duurt wel iets langer dan 2X een kwartier rijden. Een zeer logisch gevolg is na een paar honderd km versmering in de vitale delen van de automaat, waardoor je nu problemen hebt. Wij van Powerflush gebruiken een reiniger die vervuiling oplost waardoor met spoelen alles er echt uit gaat en er geen "vuiltjes" achterblijven.
Ik heb in de wandelgangen al meerdere keren gehoord dat deze firma een topverkoper van automaatbreinen is. Waarschijnlijk zul jij dit advies ook krijgen, wat een nogal kostbare ingreep is. Uit jouw verhaal verneem ik dat je voor de oliewissel geen problemen had. Er is dus wel degelijk iets met het spoelen gebeurt wat voor jou nadelig kan zijn.
Mijn advies aan jouw is; neem eens kontakt op met Geri Slot van GS Powerflush of TPR Powerflush.
Deze jongens kunnen je een goed advies geven en zijn echt de vakmensen op het gebied van Flushen.
Gr MMTS
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

De een zou beter zijn dan de ander,gezwets in de ruimte dus,als er een mechanies of electronisch probleem in de bak zit,kun je flushen wat je wilt,maar helaas zonder resultaat.
Of is dit een wedstrijd..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
mmts
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 03.03.2013 - 08:48

Mario als je goed leest dan had Peter geen problemen voor het spoelen.. deze zijn pas ontstaan na het spoelen.. Maar jij hebt gelijk een mechanisch probleem is met spoelen niet op te lossen.. Maar maakt wel veel duidelijker waar het probleem zich voordoet, en kun je vaak met een deelreparatie een perfect schakelende automaat krijgen. Dit is vele malen goedkoper dan een totale revisie.
Ik denk echter dat het in het geval van Peter geen mechanisch defect is maar zuiver versmering die losgekomen is.
Gebruikersavatar
jaapburg
4th Gear member
Berichten: 565
Lid geworden op: 05.08.2012 - 12:35
Locatie: Alkmaar

Waarom wordt ieder topic altijd maar gekaapt om er reclame rond te strooien en onderling oorlog te voeren???

Begrijp me niet verkeerd, ben voorstander van flushen... Maar er zijn nu eenmaal meerdere van die machines en dus meerdere bedrijven die dit doen. Houdt nu allen eens op te roepen dat de een beter is dan de ander, daar schieten forumlezers niets mee op.
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

mmts schreef:Mario als je goed leest dan had Peter geen problemen voor het spoelen.. deze zijn pas ontstaan na het spoelen.. Maar jij hebt gelijk een mechanisch probleem is met spoelen niet op te lossen.. Maar maakt wel veel duidelijker waar het probleem zich voordoet, en kun je vaak met een deelreparatie een perfect schakelende automaat krijgen. Dit is vele malen goedkoper dan een totale revisie.
Ik denk echter dat het in het geval van Peter geen mechanisch defect is maar zuiver versmering die losgekomen is.
Precies en daarom zijn ze bij Volvo, ik eigenlijk ook niet, geen voorstanders van flushen,het kan ook fout aflopen,gezien het topic.
Ik zelf heb er ook een nare ervaring mee met een S80.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28084
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Wat is het advies van Volvo als flushen van de bak wordt afgeraden?
Toch niet nooit verversen van de olie omdat het voor de levensduur van de auto/automaat goed blijft.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ze gaan er van uit dat de olie die erin zit net zo lang meegaat als de bak zelf,die gaat ook een keer stuk.
Het is afhankelijk van rijstijl,aanhanger gebruik enz hoe lang een automaat meegaat.
Er zijn veel meer merken die een oliewissel van de bak niet als standaard hebben.
En hoe meer dat flushen enz in de publiciteit komt,hoe meer gezeur je er over krijgt.
Het is nu eenmaal niet zaligmakend,die bakken blijven echt stuk gaan en flushen kan daar een bijdrage aan leveren.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Dit bedrijf geeft daar een eerlijk advies over!
Die zeggen precies hetzelfde als ik,het kan goed gaan en fout..




http://www.autrans.nl/automaatolie_verversen_/_spoelen
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16545
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

prwi schreef:Fijn die agressieve marketing van TPRPowerflush, heb jij je wel eens verdiept in de (technische) achtergronden van de mannen van Varionclean ? Ik denk dat daar iets meer kennis zit dan bij TPR.
Dat is nogal een stelling die je doet. Zou je die stelling ook eens met feiten kunnen onderbouwen?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19870
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ook ik merk dat de automaat van de XC best wel slip toelaat bij volle acceleratie.
Auto heeft bij 56k(nu 68k)een flush gehad met alleen nieuwe minerale olie, 8liter oud eruit 8liter nieuw erin.
Bij 55km/u legt de bak de 5e versnelling in en gaat hij in slip wanneer er vermogen wordt gevraagd een tikje tegen de pook om handmatig de bak een versnelling terug te zetten helpt maar lijkt mij niet een producteigenschap.
Is een flush met reiniger iets of moeten dergelijke eigenschappen gezocht worden in de software?
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
jaapburg
4th Gear member
Berichten: 565
Lid geworden op: 05.08.2012 - 12:35
Locatie: Alkmaar

@diesel01, heel normaal als je 55 rijdt en vermogen vraagt dat je bak dan slip toelaat. Liever zelfs nog een tandje terug schakelen! Veel vermogen in lage toeren vragen door hem te locken in z'n 5 levert op den duur een olieverbruikende diesel op. Liever een beetje toeren maken!
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19870
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Dat snap ik.
Ik vind het vreemd dat de bak bij 55 naar 5 gaat en dan slippend zijn werk doet terwijl hij in vier gewoon in lockup gaat en zonder slip zijn werk doet.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
jaapburg
4th Gear member
Berichten: 565
Lid geworden op: 05.08.2012 - 12:35
Locatie: Alkmaar

Lijkt me een gevalletje overbrengingsverhouding dan? Mijn GT locked zn 4 pas bij 65 ongeveer. Terwijl als je rustig 60 rijdt hij idd naar 5 gaat en idd in de slip rijdt. Lijkt me dus een producteigenschap ;)
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
prwi
3rd Gear member
Berichten: 291
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

V70/2.4D/2003 schreef:
prwi schreef:Fijn die agressieve marketing van TPRPowerflush, heb jij je wel eens verdiept in de (technische) achtergronden van de mannen van Varionclean ? Ik denk dat daar iets meer kennis zit dan bij TPR.
Dat is nogal een stelling die je doet. Zou je die stelling ook eens met feiten kunnen onderbouwen?
De mensen bij varioclean komen uit de auto-industrie (Ingenieur bij Saab), TPR is een chiptuner die flush-apparaat heeft gekocht. Dat kan iedereen. Net als chiptunen met standaardsoftware.

En de stelling dat je zoveel mogelijk reinigende additieven door de bak moet jagen, daar verschillen de meningen ook nogal over. Bij de Volvo specialist in Tynaarlo (de kenners weten dan wie ik bedoel), zijn ze een hele andere mening toegedaan. Dat zijn Volvo mensen met decennia ervaring, daar heb ik meer vertrouwen in dan een chiptuner met flush-apparaat.
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”