Pagina 1 van 1
Welk type Haldex op de V70NN
Geplaatst: 24.09.2013 - 14:42
door Silver_R
Wie kan mij vertellen welk type Haldex op de V70 van MY08 en nieuwer zit.
Hoe belangrijk is het dat je de profieldiepte in de gaten houdt.
Bij MY03 en nieuwer was dit al minder aan de orde maar je behoort het wl in de gaten te houden.
Is dit niet meer nodig bij MY08 en verder...
Vanochtend ben ik gaan kijken bij een V70 T6, en die had goed profiel op de voorbanden naar achter waren ze zo goed als kaal.
Vond ik wel vreemd.
Geplaatst: 24.09.2013 - 14:46
door Ben
Haldex zit toch alleen op een XC cq een AWD ?
Geplaatst: 24.09.2013 - 14:47
door OGA244
een T6 was altijd een AWD
Geplaatst: 24.09.2013 - 16:21
door lint
Bij de nieuwere types AWD is het verschil in profieldiepte van de banden niet meer zo van invloed op de werking van de aandrijving.
Geplaatst: 24.09.2013 - 16:26
door Silver_R
lint schreef:Bij de nieuwere types AWD is het verschil in profieldiepte van de banden niet meer zo van invloed op de werking van de aandrijving.
Klopt, dat wist ik al.
Maar is het bij de NN nog minder belangrijk dan bij de N?
Geplaatst: 24.09.2013 - 16:44
door Jers3n
Ik heb al de nodige sites bekeken om meer te weten te komen over het AWD-systeem cq "instant traction", en herinner me niet iets gevonden te hebben over de meer of mindere gevoeligheid van het HALDEX-systeem voor verschil in profieldiepte. Profieldiepte was zoals al gezegd enkel bij een visco-koppeling een kritisch punt, bij Haldex niet meer.
Wikipedia of AWDwiki leveren iig enige informatie op mbt de generaties van het HALDEX-systeem, echter vanaf wanneer welke fabrikant welke generatie monteert staat helaas niet of slechts deels aangegeven. Maar het zou heel goed kunnen dat een MY08 is voorzien van de derde generatie.
Geplaatst: 24.09.2013 - 16:59
door Silver_R
Jers3n schreef:Profieldiepte was zoals al gezegd enkel bij een visco-koppeling een kritisch punt, bij Haldex niet meer.
Toch wordt er bij MY03 en nieuwer wel geadviseerd om het profiel zoveel mogelijk gelijk te houden.
Niet met de schuifmaat maar een beetje op het blote oog. Niet super belangrijk dus, een beetje.
Jers3n schreef:Maar het zou heel goed kunnen dat een MY08 is voorzien van de derde generatie.
Dat had ik ook gehoord.
Eigenlijk wil ik dus weten of dat weer een echte verbetering is tov de vorig Haldex.
Geplaatst: 24.09.2013 - 18:55
door BlackcurrantV70
De XC60 AWD heeft de 4e gen Haldex heb ik ergens gelezen, de mijne is van 2011
Geplaatst: 24.09.2013 - 19:26
door Silver_R
BlackcurrantV70 schreef:De XC60 AWD heeft de 4e gen Haldex heb ik ergens gelezen, de mijne is van 2011
Nu zie ik op deze
site dat er vanaf 2008 Haldex generatie 4 gebruikt wordt.
Vanaf 2012 generatie 5.
Staat rechts boven op de site.
Geplaatst: 24.09.2013 - 21:02
door Discovery
Voor Volvo: alle AWD modellen vanaf my09 hebben generatie 4.
Geplaatst: 24.09.2013 - 21:04
door Jers3n
Kijk op diezelfde site dan ook even bij VOLVO. (dmv klikken op 'volvo' in linker kolom bijna onderaan.)
Introductie datum/jaartal van een volgende HALDEX generatie, hoeft niet perse overeen te komen met het implementatie jaartal of modeljaargang.
Zo meen ik dat Saab het eerste jaar alleen recht had op hun XWD (1e gen IV) systeem.
Silver_R schreef:...
Toch wordt er bij MY03 en nieuwer wel geadviseerd om het profiel zoveel mogelijk gelijk te houden.
Niet met de schuifmaat maar een beetje op het blote oog. Niet super belangrijk dus, een beetje....
Je zult er m.i. inderdaad verstandig aan doen niet met kale banden op 1 as en splinternieuwe om de ander as te gaan rijden, 'daar kan het systeem niet tegen'. Waarmee, naar ik dacht, bij HALDEX bedoelt wordt dat het systeem dan van slag raakt omdat het te lang te grote verschillen in wiel-draai-snelheden constateert en daar niet 'tegenop kan regelen'. Dat zal dan door meer regel-/aanpassingshandelingen meer slijtage tot gevolg hebben.
Dit in tegenstelling tot de Viscokoppeling, die in een vergelijkbare situatie in de soep draait.
Silver_R schreef:...
Eigenlijk wil ik dus weten of dat weer een echte verbetering is tov de vorig Haldex.
Generatie IV is zoals ik het begrepen heb dus geïntroduceerd in de Saab 93
XWD en is een duidelijke verbetering tov gen. III.
O.a. meer vermogen naar achter en door gebruik van 2 koppelingen de mogelijkheid om een enkel (achter)wiel aan te drijven.
Geplaatst: 24.09.2013 - 21:19
door Silver_R
Discovery schreef:Voor Volvo: alle AWD modellen vanaf my09 hebben generatie 4.
Heb ik in ieder geval een goed excuus om te zoeken naar MY 09 of nieuwer.
@Jers3n, duidelijk verhaal.
De eigenaar van de auto die ik vanochtend bekeken heb, met kale achterbanden, lijkt me dus niet echt verstandig om te gaan met zijn auto.