Pagina 1 van 1

koppelingsprobleem, geen weerstand meer op pedaal(opgelost)

Geplaatst: 24.09.2013 - 19:43
door snowryder
Hallo allemaal, graag jullie mening over volgende:

Vrouw kwam van middag thuis en op moment dat ze de auto parkeert is de koppeling weg (pedaal blijft onderin en auto slaat af)
Thuisgekomen zelf gekeken en auto gestart, pedaal omhoog gehaald en zowaar ik had weer weerstand op pedaal en kon gewoon schakelen, en koppeling op laten komen, wel schurend geluid af en toe terwijl de motor loopt. Flink aantal keren pedaal ingetrapt en op gegeven moment blijft hij weer helemaal onderin. Daarna ook niet meer terug in werking te krijgen. De remmen ook nog eens goed geprobeerd en er leek iets druk weg te lopen. onder de auto gekeken en olie lekkage geconstateerd , denk hydraulische olie. later gekeken en geen verdere olielekkage dus denk alleen verlies bij druk.

Verdere info:
Auto is 2.4 170 pk 2001 met bijna 2 ton gelopen.
Vorige week dacht ik al een suizend geluid te horen met de koppeling ingetrapt, dacht toen zelf al aan druklager eens na te vragen bij garage.

Vraag dus wat kan ik verwachten ?
Koppelings cylinder , druklager of koppeling, of in ergste geval alles tegelijk?
Gaan druklager en koppeling samen normaal gesproken?

Had wat hier rondgeneusd en gezien wat ongeveer de kosten kunnen zijn en de uren die ervoor staan (koppeling kompleet incl drukgoep 6-8 uur , koppelings cylinder ook een paar uurtjes?. Kosten lopenaardig op dus.

Onderdelen origineel gebruiken aan te bevelen? Ik bestel vaak bij mister auto , bevalt op zich niet slecht.

Graag jullie mening en advies.

Geplaatst: 24.09.2013 - 20:35
door MarioC70
Wat voor advies wil je hebben,de bak moet er uit.
De kosten zijn.afhankelijk van waar je het laat repareren.

Geplaatst: 24.09.2013 - 20:35
door MarioC70
Zo rond de 800 euro..

Geplaatst: 24.09.2013 - 23:16
door lint
Dat wordt hoe dan ook een forse reparatie met bijbehorende kosten en je hebt al een prijsindicatie gekregen!

Geplaatst: 24.09.2013 - 23:32
door Johan s60
En dan hebben we het nog niet over het vliegwiel gehad, die was bij mijn met 233000 ook aan vervanging toe, dan ga je zeker over de 800 euro heen

Geplaatst: 24.09.2013 - 23:37
door MarioC70
Bij de dealer redt je het niet voor 800 ook niet zonder vliegwiel..

Geplaatst: 25.09.2013 - 07:26
door snowryder
MarioC70 schreef:Wat voor advies wil je hebben,de bak moet er uit.
De kosten zijn.afhankelijk van waar je het laat repareren.
Ok, voor bak eruit moet dus subframe eraf en motor steunen /takel op brug?
Als ik alles maar gelijk laat doen neem ik dan ook de krukas kering mee en die vriesstop die ik in meerdere threads tegenkom?

Welk speciaal gereedschap is er nodig?

Zijn onderdelen van LUK of VALEO te adviseren , of echt orgineel nemen van de Dealer ( kent iemand de dealer onderdeelprijzen?)

Vliegwiel , hoe beoordeel je die? Heb verder eigenlijk nog nooit iets gemerkt van trillingen of onbalans.

PS: weet zeker dat ik hier een thread gelezen heb van iemand die het zelf uitgevoerd heeft, met uitgebreide beschrijving, kan ik echter niet zo gauw meer terugvinden, wie wel?

Alvast weer bedankt,
Sjoerd

Geplaatst: 25.09.2013 - 11:18
door 850sittard
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... d99d893f58

die? van een V70 D5

vliegwiel merk, luk E 540,75 Luk word origineel ook door volvo gebruikt

Dat heeft hij ervoor gebruikt, LUK onderdelen blijken dus ook origineel gebruikt te worden?

Geplaatst: 25.09.2013 - 12:40
door snowryder
bedankt 850, hier heb ik al wat aan.
dacht wel dat ik een andere gezien had maar alles helpt.

inmiddels gevonden:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ight=//url

Geplaatst: 25.09.2013 - 14:48
door Wingman
Had bij 190000 precies hetzelfde euvel. Heb reparatie toen door de dealer laten doen voor 1200 Euro, zonder vliegwiel. Zit inmiddels boven de 310000 zonder verdere problemen met de koppeling (of vliegwiel).

Geplaatst: 26.09.2013 - 09:22
door RoyvW
Bij mij hebben ze bij het vervangen van de koppeling ook het vliegwiel laten zitten bij 276K, dit bleek nog goed te zijn. Nu bijna 300k op de teller zonder problemen.

Geplaatst: 26.09.2013 - 18:52
door snowryder
dat geeft hoop jongens, vliegwiel niet hoeven vervangen scheelt een boel geld.
Maar krukaskeerring en oliestop, geldt daar hetzelfde voor , die zitten toch achter het vliegwiel? Lekker laten zitten als die droog is, of vliegwiel demonteren en beide vervangen nu we ``er toch zijn``?

Ander puntje betreft de onderdelen:
Zijn bij verschillende webshops twee sets te leveren LUK 20 tands 228 mm en 23 tands 228 mm . Kom ook onderdelen tegen waar weer 300 mm vermeld staat.
eea zou ahv VIN nummer te bepalen zijn tiende positie VIN nummer zou bepalend zijn. Is het 1 dan een 20 tands prise ?as verbinding, bij een 2 een 23 tands as verbinding.
Bij mijn 2001 S60 is het een 1.
Delen gaan ws bij Brezan gehaald en gaan dan door mijn (universele) garagist gemonteerd worden.
Web prijzen heb ik , Brezan prijzen vraag ik nog op.

Geplaatst: 27.09.2013 - 07:35
door evert65
brezan?, vraag korting!
krijgik ook altijd , iets van 30%

Geplaatst: 28.11.2013 - 19:18
door snowryder
slordig van me , had jullie nog de afloop willen laten weten na reparatie.
Heb het bij mijn universele garage laten repareren na goed doorspreken van eea. Hij heeft de onderdelen ingekocht en drukgoep en koppeling en tevens krukas keerring (geen vriesstop gevonden).
Alles bij elkaar nog geen 750 euro, twijfel nog om uit te laten lijnen.

Geplaatst: 28.11.2013 - 22:44
door edraket
Dat is echt een heel nette prijs. Had ook zomaar het dubbele kunnen zijn.

Geplaatst: 28.11.2013 - 23:08
door lint
Mooi dat het probleem is opgelost voor een hele redelijke prijs.