M'n 960 houdt er plotseling mee op tijdens rijden

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fjansz
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 12.06.2010 - 16:15
Locatie: Zeist

De BDP sensor? Zit zo'n ding ook in een 960 2.5L?
Had vanmiddag namelijk ook zo'n vreemd probleem met plotseling totaal stilvallen van de motor.
Starten ging vlot, wegrijden ook, maar toen ik een paar honderd meter op weg was, viel de motor ineens stil en vlogen alle dashboardlampjes aan. Gas deed ook niks meer (uiteraard).
Toen de wagen weer stil stond kon ik hem starten, maar bij gas geven sloeg de motor meteen af en alle dash-lampjes weer op kerstboom.
Na een paar keer dit ritueel herhaald te hebben, liet ik de 960 een paar minuten stationair draaien en kon ik m'n weg probleemloos vervolgen!
De garage stond voor een raadsel. Ik was wel blij dat het niet tijdens onze trip naar Zweden was gebeurd.
Heb al eerder contactslot laten vervangen, ook de startonderbreker laten vervallen, de bedrading van de bobines laten solderen. Kan verder met mijn beperkte kennis van zaken niks verzinnen.
Het is een erg fijne en strakke full options Estate met maar 240d km op de teller en een open dakkie. Maar als de ouwe dame (maart 1995) electronische nukken begint te vertonen is voor mij de pret snel over. Iemand een idee?
piet22
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01

Mogelijkheden zijn:
- Brandstofpomprelais slecht contact (anders dan bij een 940 komt dit niet zo vaak voor bij een 960II).
- Brandstofpomp op zijn eindje
- Onstekingsversterker met slecht contact

Heb je LPG? Dan kan het ook nog het onderbreekrelais zijn.
Zijn er foutcodes uitgelezen?

Piet
Gebruikersavatar
fjansz
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 12.06.2010 - 16:15
Locatie: Zeist

We zijn een week of drie verder.
Auto uitgelezen en tot 2x toe melding elektrische storing richting injectoren ontvangen, wat dat dan ook moge wezen.
Kabelboom gedemonteerd. Deel naar de injectoren zag er prima uit. Deel naar de 6 bobines nogal verrot.
Elbert heeft deel van de kabelboom naar de injectoren en naar de bobines compleet nieuw gemaakt met nieuwe stekkertjes.
Kabelboom weer gemonteerd.
Auto loopt weer, maar met onzuiver stationair. Liep bij starten ca 1250 tpm, wat na een poosje zakte tot ca 900.
Daarna begon het stationair te pendelen van 800-1200 tpm.
Conclusie garage; kapotte stappenmotor (was al eens vervangen). Waarvan we er weer drie geprobeerd hebben. De laatste werkte het best. Motor loopt weer erg mooi rond, gelijkmatige benzinetoevoer en alle cilinders krijgen mooi op tijd hun ontsteking zonder lekstroom door de nieuwe bekabeling. Met veel plezier naar huis gereden.
Drie uur later de wagen gestart maar valt tot m'n verbazing meteen weer stil.... geen stationair mogelijk.
Vijf keer gestart en met gaspedaal motor op toeren weten te houden. Op die manier weer terug naar garage gesukkeld. Tot m'n verbazing bleef de motor daar wel stationair draaien, zij het met de bekende pendel van 800 naar 1100 tpm en weer terug.
Rij nu weer in V40 leenauto, maar heb geen idee wat dit probleem kan zijn. Iemand van jullie wel?
broker
3rd Gear member
Berichten: 269
Lid geworden op: 17.01.2005 - 21:29

Kijk ook maar eens goed naar de diverse massapunten van de auto. Als er daar één of meerdere van gecorrodeerd is/zijn, kun je de vreemdste storingen krijgen. En controleer of je luchtmassameter in orde is. Maar begin met de zaken die eenvoudig/ low budget op te lossen zijn om te voorkomen dat je onnodig allerlei dure onderdelen gaat vervangen. En laat je auto eens uitlezen bij de Volvo dealer of een specialist. Kan heel verhelderend zijn.

Succes, Jan.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”