Pagina 1 van 3

Vanavond OP "EEN"in "Volt" test van Volv

Geplaatst: 25.09.2013 - 20:38
door BlackcurrantV70
Volt, een consumenten programma vergelijkbaar met "Kassa" in NL toont vanavond een test over Volvo City Safety, hopelijk stopt de Volvo !

Geplaatst: 25.09.2013 - 21:41
door BlackcurrantV70
Ooops de XC60 stopte slechts bij 1 van de 4 tests van City Safety.

1. bij 60km/u naar voorligger rijden, auto stopte
2. bij 60km/u op een nep koe (grote van een grote hond) auto reed erover zonder te remmen.
3. bij 60km/u recht op grote stapel verhuisdozen, auto reed er doorheen zonder te remmen.
4. bij stapvoets rijden steekt een voetganger de straat over, auto remt niet en voetganger eindigt op de motorkap

IK ga het zelf niet uitproberen !

Geplaatst: 25.09.2013 - 21:45
door friend

Geplaatst: 25.09.2013 - 21:57
door Ben
Dan hebben ze die test niet goed gedaan
In de Volvo modellen vanaf modeljaar 2013 werkt City Safety tot een snelheid van 50 km/uur

Geplaatst: 25.09.2013 - 22:33
door JeroenSpock
Ach ja het blijft een hulpmiddel. Mensen gaan er wat te snel van uit dat de auto vanzelf wel stopt.

Geplaatst: 25.09.2013 - 23:01
door LightStar
Ben schreef:Dan hebben ze die test niet goed gedaan
In de Volvo modellen vanaf modeljaar 2013 werkt City Safety tot een snelheid van 50 km/uur
Klopt zo staat het ook in de boekjes..

Geplaatst: 26.09.2013 - 00:32
door friend
City Safety reageert niet op voertuigen die in een andere richting dan de eigen auto rijden, op kleine voertuigen, op motorfietsen of op mensen en dieren.
Wat de bedoeling van dat item bij Volt is, om letterlijk de reclame-uiting te toetsen. Daar hebben ze het over loslopende dieren in het verkeer in het kader van City Safety en er wordt in de reclame geen voorbehoud gedaan dat het niet meer werkt boven een bepaalde snelheid (en ja, ik weet dat binnen de bebouwde kom meestal 50 km/u de limiet is) of in niet alle situaties.
Gezien het voorbehoud van de loslopende dieren in de handleiding is wat dit betreft de reclame gewoon niet correct. En een (tekstuele) verwijzing dat City Safety alleen in bepaalde stads-situaties werkt lijkt mij dan ook wel op zijn plaats.

...Ik zie net dat voetgangers niet vallen onder City Safety, maar onder 'Collision Warning met Auto Brake en voetgangersdetectie':
Collision Warning reageert niet op tegenliggers noch op dieren..
Er wordt niet gewaarschuwd noch geremd voor voetgangers bij een rijsnelheid hoger dan 80 km/h.
Dus zou dat wel moeten werken bij 65 km/u, behalve voor dieren.

Geplaatst: 26.09.2013 - 09:22
door IkeV70
JeroenSpock schreef:Ach ja het blijft een hulpmiddel. Mensen gaan er wat te snel van uit dat de auto vanzelf wel stopt.
Hoewel je natuurlijk nooit de controle van je auto aan so'n systeem mag overlaten, dat spreekt voor zich, mag je er vanuit gaan dat het wel werkt. In zo'n test zou dat dus wel zichbaar moeten zijn.

Geplaatst: 26.09.2013 - 11:49
door BlackcurrantV70
Volgens mij moet city safety ook remmen boven de 50km/u, alleen kan bij snelheden boven de 50km/u geen ongeval meer vermeden worden, alleen de impact wordt verzacht door het automatisch remmen.

De eerste test met de remmende voorligger ging wel perfect, zelfs tegen 60km/u

De testauto was een XC60 MY14

Geplaatst: 26.09.2013 - 12:15
door NielsPHEV
die test met de dozen heb ik zelf gedaan en die werkte wel.

City safety werkt alleen wanneer jezelf echt niets doet zodra je gaat sturen of remmen gaat de auto er vanuit dat je het object gezien hebt en doet city safety niets. Tijdens de test met de dozen laat men de voeten en handen van de bestuurder niet zien en het zou dus weldegelijk zo kunnen zijn dat er een geremd of gestuurd is.

Pedestrian safety werkt kennelijk niet op Belgische stuntmannen.

Geplaatst: 26.09.2013 - 12:22
door V480-S60
In 2009 heb ik al met een XC60 het toenmalige City Safety tig keer uitgetest.

Dit werkte echt alleen zonder zelf in te grijpen. Grijp je zelf in. Dan gaat het gewoon mis.

Geplaatst: 26.09.2013 - 14:41
door BlackcurrantV70
Ik hoop dat de dealer hun dat verteld heeft toen ze de XC60 mee kregen voor de test ?

Geplaatst: 26.09.2013 - 14:46
door NielsPHEV
het is op zijn minst opvallend dat je bij de eerste test de voeten en handen vrij ziet en in de dozen test niet. Ik heb het meermaals geprobeerd en het werkte.

Geplaatst: 26.09.2013 - 21:13
door JeroenSpock
Met ingrijpen hebben we toch ook over een klein beetje sturen of gas los laten?

Geplaatst: 26.09.2013 - 21:55
door NielsPHEV
JeroenSpock schreef:Met ingrijpen hebben we toch ook over een klein beetje sturen of gas los laten?
jazeker

Geplaatst: 29.09.2013 - 01:24
door Mike Philippens
Dan is het natuurlijk ook nutteloos. Je wou toch niet zeggen dat het systeem alleen werkt als je met handen en voeten in de lucht zit? Heeft Volvo zo'n lage dunk van haar berijders? Dat we niet opletten, ok. Maar dat je ook geen handen aan het stuur hebt en geen voet op de pedaal is toch erg strak.

In een V60 die ik ooit als leenauto mee kreeg, greep dat ding ook in toen ik een stel langzame auto's in wilde halen en ik misschien een beetje te dicht op de voorganger naderde voor het wegsturen naar de andere weghelft. Op dat moment gaf ik gas en stuurde ik. En ik werd toen wel degelijk een beetje afgeremd door 'iets'. Alsof mijn instructeur ingreep zeg maar.

Nee, natuurlijk kan dit systeem niet 100% werken. Volvo heeft zelf ook een keer een test verprutst. Er zijn een aantal sensoren in het spel en die kunnen door van alles en nog wat gestoord worden of een verkeerde indruk van de realiteit krijgen.
Als het echt een soort radarsysteem is, zou het kunnen dat het niet bij alle objecten reageert omdat je een bepaalde reflectie moet hebben. Bij de First Gear test hadden ze het ook over een obstakel dat er voor de sensoren uitziet als een auto.

Maarehhh...heeft die auto geen voetgangersairbag? Of is dat momenteel alleen de V40 die dat heeft?

Geplaatst: 03.10.2013 - 08:22
door Superfunky
Ik vraag me toch echt af of de helft van jullie betaald wordt voor jullie posts!!
Product doet niet wat het belooft, reactie: verkeerd getest, mij lukt het wel, read the f#%king manual!

Kom op nou! Je kunt zeggen dat de dozen test verkeerd was uitgevoerd, maar de voetganger vond ik toch een heel zorgelijk testje, want daar is het toch vooral voor bedoeld! Anyway, toch maar weer zelf rijden en weer een knopje dat alleen dient om het UIT te zetten ;) ;) ;)

Geplaatst: 03.10.2013 - 08:46
door NielsPHEV
SF Ik post nog niet voldoende om te mogen factureren maar hoop dat stadium binnenkort te bereiken.

De test is wel goed uitgevoerd en het systeem heeft gewerkt, het is nl zo gemaakt dat het alleen maar ingrijpt als de bestuurder totaal niets doet. Dat is overigens precies wat zo'n testje best lastig maakt weet ik uit ervaring. Als de bestuurder wel wat doet (stuurt of remt) dan gaat het systeem er vanuit dat de bestuurder een betere inschatting maakt van de situatie. Het moment dat de systemen de reactie van de mens gaan overrulen is naar mijn inschatting nabij maar fabrikanten zullen terughoudend zijn als was het maar vanuit aansprakelijkheidsoogpunt.

Wellicht zijn er forumleden die het clipje naar Volvo willen sturen voor commentaar.

Geplaatst: 03.10.2013 - 09:02
door Ben
Mike Philippens schreef:Volvo heeft zelf ook een keer een test verprutst.
Dat was een testauto en de monteur was vergeten het systeem 'aan' te zetten'
Mike Philippens schreef: Maarehhh...heeft die auto geen voetgangersairbag? Of is dat momenteel alleen de V40 die dat heeft?
Ja, alleen de V40

Geplaatst: 03.10.2013 - 10:01
door Koidream
NielsPHEV schreef:...het is nl zo gemaakt dat het alleen maar ingrijpt als de bestuurder totaal niets doet...
En hoe dom is dat dan weer, of is dit speciaal bedoeld om een excuus te hebben voor wanneer het niet werkt. Iedereen zal namelijk reageren in een "reactie" situatie.
Ik weet niet hoe het met de andere veiligheidssnufjes is in jou wagen zit, maar bij mij blijven de airbags, gordelspanner, kreukelzones, ABS, DSTC, enz... gewoon verder werken. Ook al reageer ik en geef ik zogezegd aan dat ik de situatie "beter" heb ingeschat.
Neen, het systeem staat nog niet op punt en had nog niet mogen geïmplementeerd worden. Weer een mooie voorzet om de concurrentie het systeem te laten vervolledigen en wel een deugdelijk systeem op de markt te brengen.