Pagina 1 van 2

ratel bij starten warme 2.4 motor

Geplaatst: 27.09.2013 - 20:41
door xxbv92
Onze s40 2.4 geartronic uit 2006 heeft bij het starten (meteen na het aanslaan) van een nog warme motor een ratel voor +/- een seconde.
Soms is het meer soms minder, echter alleen bij een nog warme motor tot +/- een uur na het afzetten.
Verder weinig problemen aan de auto, vraag me wel af wat het kan zijn en of het eventueel iets is wat aangepakt moet worden?

Geplaatst: 28.09.2013 - 15:00
door S40BlackDiesel
Hoi, lijkt op een hydraulische klep die even zonder olie staat te klapperen. Tip : olie verversen en goede olie er in doen. (dus de voorgeschreven olie )

Geplaatst: 29.09.2013 - 09:52
door xxbv92
Olie wordt jaarlijks bij zo'n 12000 km gereden te hebben vervangen, garage gooit er een goede 5w 40 in, op de stikker onder de motorkap staat 5w 30 zou daar zo veel verschil in zitten? Hij rateld even bij een nog warme motor, dan zou je het eerder bij een koude motor verwachten? (toch) of nie dan

Geplaatst: 29.09.2013 - 10:09
door S40BlackDiesel
5W30 moet er in , de viscositeit van olie is essentieel en deze motor is daar heel gevoelig voor. Ik zou zeggen, probeer het maar. Het is de goedkoopste oplossing en ik weet uit ervaring dat het verschil maakt. Alleen voorkomend bij warme motor is vreemd idd. Mogelijk is het zo dat de olie bij koude motor uiteraard dikker is en er net genoeg in de hydraulische stoter zit om te blijven hangen. Ik weet allen dat je nooit andere olie dan de voorgeschreven waarde moet gebruiken. Ze geven niet voor niets 5W30 op.

Geplaatst: 29.09.2013 - 11:15
door MarioC70
En misschien een nieuw oliefilter,dat wordt door een flink aantal bedrijven gemakshalve wel is vergeten is de ervaring,we komen olie filters tegen die je er uit moet steken met een schroevendraaier,zo,n dikke koek zit er dan in.

Geplaatst: 29.09.2013 - 12:47
door Dave07
Klepstoters van de benzine 2.4 motor zijn niet hydrolisch!

Geplaatst: 29.09.2013 - 13:46
door S40BlackDiesel
lijkt me stug, dus de kleppen moeten gesteld worden...lijkt me wat ouderwets. ...gewoon de voorgeschreven olie is een must, dat is gewoon zo. Let maar op bij vervangen.

Geplaatst: 29.09.2013 - 13:49
door S40BlackDiesel
Mijn excuses.....het zijn inderdaad vaste klepstoters.

Geplaatst: 29.09.2013 - 14:28
door MarioC70
S40BlackDiesel schreef:Mijn excuses.....het zijn inderdaad vaste klepstoters.


Dat is al vanaf 1999..

Geplaatst: 29.09.2013 - 18:06
door xxbv92
Bedankt, rij nog even tot volgende jaarbeurt, dan de 5w 30 erin, oliefilter gebeurt bij iedere oliewissel.
Kan me herinneren dat de volvo dealer er 0w30 in gooide, olie sites geven ook van 0w 30 tot 5w 40 aan.
Staat 5w 30 op sticker onder kap, dus houden dat in het vervolg maar aan, weet ook niet waarom garage er dan toch 5w 40 ingooit.

Geplaatst: 30.09.2013 - 09:22
door Dave07
Afbeelding

Heeft voornamelijk te maken met de viscositeit
Tussen de 0w30 en de 5w 30 zit niet zo gek veel verschil voor Nederlandse begrippen.

Sitaat:
Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (van belang bij koude starts). De meest voorkomende zijn: SAE: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W.

Het tweede getal na de letter W: hoe hoger het getal des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer). De meest gebruikte zijn: SAE: 30, 40, 50.

Een algemene stelregel is dat: hoe hoger het SAE nummer, hoe hoger de viscositeit

Geplaatst: 30.09.2013 - 13:08
door Schorpioen
S40BlackDiesel schreef:lijkt me stug, dus de kleppen moeten gesteld worden...lijkt me wat ouderwets. ..
Is toch zo. Steeds meer fabrikanten stappen weer van de hydraulische stellers af. Teveel problemen.

Geplaatst: 30.09.2013 - 18:44
door xxbv92
Vandaag avonddienst dus vanmorgen zelf toch maar aan de gang gegaan geschikte 5w 30 olie gehaald, oliefiltersleutel 36 mm, carterring en oliefilter, op m.n garagevloer liggend kreeg ik de carterplug niet los, uiteindelijk bij bevriende profile monteur op de hoek een brug mogen gebruiken.
Resultaat, volgens mij langzaam beter, paar keer gestart en gereden, ratel was nog niet helemaal weg maar lijkt minder te worden.
Hopelijk verdwijnt het helemaal zonder naverschijnselen of schade door verkeerde olie.
HAKUNA MATATA
Bedankt in ieder geval voor de reactie's!!

Geplaatst: 01.10.2013 - 08:55
door T4
xxbv92 schreef:Vandaag avonddienst dus vanmorgen zelf toch maar aan de gang gegaan geschikte 5w 30 olie gehaald, oliefiltersleutel 36 mm, carterring en oliefilter, op m.n garagevloer liggend kreeg ik de carterplug niet los, uiteindelijk bij bevriende profile monteur op de hoek een brug mogen gebruiken.
Resultaat, volgens mij langzaam beter, paar keer gestart en gereden, ratel was nog niet helemaal weg maar lijkt minder te worden.
Hopelijk verdwijnt het helemaal zonder naverschijnselen of schade door verkeerde olie.
HAKUNA MATATA
Bedankt in ieder geval voor de reactie's!!
Wil je even laten weten of het helemaal weg is, ik heb namelijk die ratel ook al een lange tijd.

Geplaatst: 01.10.2013 - 11:06
door xxbv92
Hoi T4

Ja natuurlijk doe ik dat!, heb dit ook nog gevonden,

http://www.amtgarageforum.nl/volvo/s40/ ... 29136.html

Wat voor olie heb jij erin zitten?

Geplaatst: 01.10.2013 - 11:46
door T4
xxbv92 schreef:Hoi T4

Ja natuurlijk doe ik dat!, heb dit ook nog gevonden,

http://www.amtgarageforum.nl/volvo/s40/ ... 29136.html

Wat voor olie heb jij erin zitten?
Olie weet ik zo niet, garage heeft dat gevuld. Ik dacht gewoon volgens boekje.

ben wel langs dealer geweest, toen kwam het geluid natuurlijk weer niet... Maar hij zei ook dat het inlaat nokkenastandwiel kon zijn.

Geplaatst: 02.10.2013 - 12:23
door xxbv92
Nog geen ratel gehoord!, ik heb deze fiets dan ook nog niet zo lang.

T4 Zodra ik de auto weer gebruik, van het weekend denk ik, dan laat ik het weten

Geplaatst: 06.10.2013 - 20:18
door xxbv92
Ratel bij warme motor lijkt weg te zijn, ik hoop van harte dat ie wegblijft, doe het reguliere onderhoud voortaan maar zelf met de geschikte 5w 30 olie.

Thanks everyone!!!!!

Geplaatst: 06.10.2013 - 20:22
door T4
xxbv92 schreef:Ratel bij warme motor lijkt weg te zijn, ik hoop van harte dat ie wegblijft, doe het reguliere onderhoud voortaan maar zelf met de geschikte 5w 30 olie.

Thanks everyone!!!!!
okeey!

Geplaatst: 06.10.2013 - 22:51
door MarioC70
En om de 15000km verversen..ipv 30000km