Pagina 1 van 1

Het toerental van de Volvo 460 1.8i blijft hangen

Geplaatst: 02.06.2006 - 13:36
door jo_boersma
Mijn vader is in het bezit van een Volvo 460 1.8i uit 1994 met 135.000 gereden km's. Het komt soms voor dat het toerental blijft hangen. Bij het verminderen van de snelheid omdat er een obstakel genaderd wordt kan dit, indien je er niet op verdacht bent, gevaarlijke situaties opleveren.

Heeft iemand dit meegemaakt, of weet iemand wat hier aan te doen is?

Geplaatst: 02.06.2006 - 14:54
door V480-S60
Ja, ik heb het ook gehad bij een 1.8i. Probleem ligt hem waarschijnlijk in een verontreinigde stappenmotor.
Zoek op dit forum met de zoekterm stappenmotor en voila dan kan je het antwoord mogelijk vinden hoe te handelen.

Geplaatst: 06.06.2006 - 10:34
door marsm104
Ik heb het ook eens onbewust meegemaakt. Ik dacht, wat trekt hij heerlijk fijn op in de 2e versnelling. Bleef het gas ook iets hangen. Soort choke. Verder geen last meer van gehad.

Geplaatst: 06.06.2006 - 10:41
door emielkosse
Ja had ik ook last mee, wanneer de motor koud was en ik op LPG reed bij mijn 440. Het kan ook een verontreinigde carberatuer zijn. Is idd link omdat het een soort cruise control is die niet uitgaat bij remmen.

Geplaatst: 06.06.2006 - 11:51
door Caerbannog
Ik heb dit probleem bij mijn 480 ook gehad, alleen dan net even anders dan hier omschreven.
Bij de 480 wil de snelheidsmeter nog wel eens uitvallen. Ik had het gevoel dat dit probleem dan ook opdoemde. Iemand die dit kan bevestigen?

Geplaatst: 24.06.2006 - 16:52
door Maurice Pierik
Gecondoleerd met je probleem. Ik heb zelf een 440 1.8i gehad met de B18U motor.
Leuk vlot wagentje, maar....
Als je langere tijd met constante snelheid reed en de koppeling wat langer intrapte konden er twee dingen gebeuren:
1. Toerental blijft hangen rond 1600rpm.
2. Motor sloeg direct af.
Ik ben er tig keer mee naar de garage geweest.
Blijkt dat dit een erkende fout te zijn, wat na 1996 door Volvo is ontdekt. De stappenmotor schijnt bij constant rijden niet meer 'te weten' wat zijn referentiepunt is, met gevolg dat ie niet naar het juiste toerental gaat bij stationair.
Het is een blijvrende narigheid gebleken. Ik denk dat je het beste naar de Volvo dealer of naar de importeur moet gaan om het geval voor te leggen.

Geplaatst: 24.06.2006 - 19:48
door Hang-oor
Ooit een gaskabel met een rafel gehad, het gas bleef daardoor ook wel eens hangen

Geplaatst: 12.07.2006 - 14:48
door marsm104
Sinds een paar dagen veel last van. Met airco aan blijft hij meestal op 1600 toeren hangen, met airco uit soms op 1200.

Ik ben d'r mee naar de garage geweest, en een afspraak gemaakt. Ik moet toch nog de distributieriem etc. onder handen laten nemen.

Geplaatst: 24.07.2006 - 11:04
door Tomba
Ik heb zelf ook eens gehad dat mijn vorige volvo (340) in een hoog toerental bleef steken. Helaas was dit toeren tal net wat TE-hoog. zo'n 5000/6000 toeren

Wat was het geval; door een fantastische samenloop van omstandigheden brak mijn gaspedaal af en was tegelijkertijd mijn gaspedaalkabel in de geleider ingeschuurt.
Oftwel, met mijn pedaal los op de automat, bleef ik plankgas geven! .... trap.. trap....oeps.

gelukkig biedt het contactslot dan nog een oplossing.