Tectyl & snelheidsmeter-vraagje

Alles over de 440 / 460
Gebruikersavatar
V440_wrecker
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 31.10.2010 - 14:47

Helaas heb ik na bijna 6 jaar mn eerste Volvo 440 de deur uit moeten doen.
De welbekende roest bij de achterste wielkasten was doorgevreten naar het chassis. Hele stukke chassis waren gewoon compleet weg. Helaas werd het te duur om de vervangende wielkastranden in te lassen.

Er stond om en nabij 222000 km op de teller en ik was de 2e eigenaar. Wel een beetje jammer om hem weg te doen. Maar ja, het zij zo.

Ik ben nu dus naar mn 2e Volvo 440 over gegaan. De wagen is geheel origineel en in een stuk nettere conditie dan mn vorige. Om en nabij 125000 km op de teller en de wielkasten achter zijn zo goed als "droog".

De wielkasten zijn echter in zo'n goede conditie dat ik het met tectyl wel kan oplossen en in ieder geval de ergste roest kan uitstellen. In het verleden heb ik weleens vaker getectyleerd maar dit was met een transparante spray. Hier ben ik niet echt heel tevreden over dus ik wil het deze keer met de ouderwetse zwarte tectyl + kwast gaan doen. Iemand nog tips?

Dan zit ik nog met één andere vraag in mn hoofd.
Mn snelheidsmeter bladdert behoorlijk af. Hier door blijft de naald weleens op een bepaalde snelheid hangen. Althans, dat schijnt volgens meerdere mensen op dit forum de oorzaak te zijn.
Oplossing: Andere tellerbak of plaat van snelheidsmeter.

Ik zat dus te denken aan een andere plaat. Ik neem aan dat als je de plaat vervangt de originele km-stand nog steeds aanwezig blijft.
Is dit eenvoudig te doen? Moet ik het stuur er afhalen o.i.d.? Komt er ernstig moeilijke elektronica kennis bijkijken o.i.d.?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27654
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het nadeel van de ouderwetse zwarte undercoating is dat deze laag gaat uitdrogen en barsten. Dan komt er vocht onder en de roest kan doorgaan onder je mooie zwarte laag.
Beter is het om producten te gebruiken die elastisch blijven en om deze behandeling jaarlijks te controleren en eventueel te herhalen
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
V440_wrecker
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 31.10.2010 - 14:47

Hmm.. Dat moet ik natuurlijk ook weer niet hebben.
Ik zat aan dit merk te denken:
Valvoline Tectyl Bodysafe

http://www.formidotros.nl/formido/produ ... liter.html

Iemand bekend mee?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27654
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ja, die moet je dus niet hebben i.v.m. opdrogen/scheuren/barsten van het product.
Ik heb goede ervaringen met: http://www.caprotech.nl/indexRX.php
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

zwarte tectyl aan de binnenkant van de randen en vergeet ook niet de wielkasten binnen. Dus bekleding weg en vol spuiten met een waxproduct.

Ik heb wel is van een oude schipper gezien dat die zijn oude fiesta elk jaar behandelde met lijnolie en die auto was nog als nieuw na 15 jaar.
Clank
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 25.01.2013 - 12:04
Locatie: Tilburg

Fiesta's zijn ook geweldige auto's ;)

Maar volgens mij spreken jullie elkaar momenteel tegen. De een zegt dat je geen zwart tectyl moet gebruiken en de ander wel?
Ford Fiesta 1.25 16v Zetec
Volvo 440 1.8i
Gebruikersavatar
V440_wrecker
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 31.10.2010 - 14:47

Ik neem aan dat ik dan de Caprotech RX10 (voor chassis) nodig heb?
Het is niet de goedkoopste zo te zien. Is het echt 30 euro waard voor 1 liter tectyl ?
Gebruikersavatar
Rsport
3rd Gear member
Berichten: 378
Lid geworden op: 12.05.2005 - 15:11
Contacteer:

V440_wrecker schreef:
Ik zat dus te denken aan een andere plaat. Ik neem aan dat als je de plaat vervangt de originele km-stand nog steeds aanwezig blijft.
Is dit eenvoudig te doen? Moet ik het stuur er afhalen o.i.d.? Komt er ernstig moeilijke elektronica kennis bijkijken o.i.d.?
Tellerbak is er makkelijk zelf uit te halen en vervolgens ook prima zelf open te schroeven. Je kunt dan de zwarte wijzerplaat vervangen zonder dat je de kmstand veranderd. Het is tenslotte maar een dun plaatje met opdruk wat voor de kmtellerunit langs ligt.
Volvo 480 GT-Turbo 1995
Volvo V40 T4 1998
Volvo 460 1.7 GLE 1990
Volvo 850 TDI 1996
Volvo 480 Turbo 1994
Volvo 850 2.3 T5 automaat 1994
Volvo 460 2.0 Sports Line 1995
Volvo 460 1.8 1996
Volvo 460 1.6 1995
Volvo 480 GT-Turbo 1994
Volvo 480 Turbo 1993
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27654
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

V440_wrecker schreef:Ik neem aan dat ik dan de Caprotech RX10 (voor chassis) nodig heb?
Het is niet de goedkoopste zo te zien. Is het echt 30 euro waard voor 1 liter tectyl ?
Klopt, is niet goedkoop maar wel goed spul!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
V440_wrecker
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 31.10.2010 - 14:47

Thanks!
Ik ga eerst de kabel proberen te smeren.
Ik heb de kabel in het blok in ieder geval gevonden.
Iemand enig idee hoe ik deze los krijg als ik deze moet vervangen?

En wat smering betreft?
Dunne olie?
Gebruikersavatar
dash
3rd Gear member
Berichten: 438
Lid geworden op: 06.12.2006 - 18:43

Tellerbak verwijderen:

- 2 afdekkapjes van de bovenste schroefjes verwijderen.
- 4 schroeven loshalen.
- stuur in onderste stand
- omranding loshalen (niet te ver) en aansluiting verlichtingsknop loshalen.
- omranding verwijderen
- 2 schroeven aan de linker kant van de tellerbak verwijderen.
- heb je geen info center: vierkante kapje verwijderen onder je dashboard
- haal de tellerbak aan de linker kant naar je toe (niet te veel de kabel vd - km-teller zit nog vast)
- hand door het vierkant gaatje de kabel opzoeken en losdraaien.
- tellerbak verder los en de 2 stekkers loshalen
- tellerbak kan er nu volledig uit.
Gebruikersavatar
V440_wrecker
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 31.10.2010 - 14:47

dash schreef:Tellerbak verwijderen:

- 2 afdekkapjes van de bovenste schroefjes verwijderen.
- 4 schroeven loshalen.
- stuur in onderste stand
- omranding loshalen (niet te ver) en aansluiting verlichtingsknop loshalen.
- omranding verwijderen
- 2 schroeven aan de linker kant van de tellerbak verwijderen.
- heb je geen info center: vierkante kapje verwijderen onder je dashboard
- haal de tellerbak aan de linker kant naar je toe (niet te veel de kabel vd - km-teller zit nog vast)
- hand door het vierkant gaatje de kabel opzoeken en losdraaien.
- tellerbak verder los en de 2 stekkers loshalen
- tellerbak kan er nu volledig uit.
Ik heb geen verstelbaar stuur :shock:
Is dat erg?
Gebruikersavatar
dash
3rd Gear member
Berichten: 438
Lid geworden op: 06.12.2006 - 18:43

V440_wrecker schreef: Ik heb geen verstelbaar stuur :shock:
Is dat erg?
lol, Dacht dat dat standaard was. Had een glt.
Om de omranding eraf te halen moest die bij mij in de onderste stand. Weet niet of het zonder goed gaat.
ff proberen of dit lukt. Lukt dit niet dan moet je stuur eraf. Heb je een airbag dan moet, volgens mij, daar eerst de stroom van los.

Meest lastige vond ik nog het weer terug aansluiten van de km-tellerkabel.

Die kabel kun je inspuiten met schiliconenspray of id.
nick460
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 31.05.2013 - 23:46
Locatie: Leiden

Kan precies tussen het stuur en het dash door. Met een beetje beleid breekt het oude plastic niet af. Ik heb met mijn handen formaatje kolenschop anderhalf uur zitten tobben om die kabel er weer op te krijgen. Had de vingertoppen en onderarmen helemaal kapot. Geen fijn klusje.
Gebruikersavatar
V440_wrecker
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 31.10.2010 - 14:47

Ik heb voor de zekerheid mn oude tellerbak bewaard.

Kan ik zonder inbouwen de tellerbak testen?
Dus alle lampjes en meters controleren op werkzaamheid?
RubenB
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 17.09.2013 - 13:57

Dat is prima mogelijk, dan moet je alle sier stukken verwijderen, dan leg je gewoon de kofferbak in het grote lege gat waar eerst de oude tellerbak zat. Als je gaat rijden moet je er wel voor zorgen dat de tellerbak geen beschadigingen kan oplopen door schuiven en stuiteren.

En als je bedoelt buiten de auto testen, daar zou ik niet 1 2 3 op durven antwoorden. Ik zou 'm gewoon in de auto stoppen zonder helemaal vast te maken zodat je alles kan aansluiten en op die manier ook kan testen.
Volvo 440 1.8 GLE Maart 1993 (Groen, 230.000km).
Volvo 440 1.8 GLE April 1993 (Zilver 124.000km).
Foto van de auto's:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 8624_n.jpg
Clank
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 25.01.2013 - 12:04
Locatie: Tilburg

Dan kun je hopelijk niet de motorstoring enzo testen. Je zou alles los door kunnen meten, maar met de kans op beschadigingen zou ik dat niet doen. Gewoon zoals boven proberen en kijken of alles het zo doet.
Ford Fiesta 1.25 16v Zetec
Volvo 440 1.8i
Gebruikersavatar
V440_wrecker
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 31.10.2010 - 14:47

Het is me gelukt!
Ik heb de teller en de tellerplaat van elkaar kunnen scheiden zonder schade aan te brengen.

De onderstaande foto is een foto van mn oude teller.
Nu hoop ik dat het tellerprobleem (het regelmatig blijven hangen van de naald) in de tellerplaat zit. Deze is namelijk ernstig aan het loslaten.

Stel dat het nu aan de teller zelf ligt. Hoe zou ik de onderstaande teller op mn eigen kilometerstand kunnen krijgen. Er zit namelijk een ton verschil in.


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
RubenB
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 17.09.2013 - 13:57

ik weet niet of deze terug draait wanneer je de boormachine der aan hangt met een teller kabel. Bij mijn scooter kon ik gewoon de boor machine aan de kabel bij het wiel hangen en een paar uur laten draaien voor 10.000km.

Probeer even ergens een scooter kilometer teller kabel op de kop te tikken, ik denk ten minste dat het principe van de kabel het zelfde is.

Is de kabel vierkant aan het uit einde wat in de teller zit?

zo ja dan haal je een scooter kabel die kosten niet zo veel tweede hands ( van een Yamaha aerox is vierkant aan het uiteinde ter dikte van een fiets rem kabel), dan probeer je terug te draaien, heeft dit geen effect? dan moet je 900.000km vooruit draaien wat wel even duurt. zorg er voor dat de boormachine dan niet oververhit raakt, zet er dus iets van koeling naast zodat het de warmte kwijt kan, de boormachine is er natuurlijk niet op gemaakt om zo lang te draaien.

Ik had geprobeert met de hand de cijfers te draaien waarmee ik de teller, van mijn scooter, kapot maakte en dus maar de andere met de boormachine terug draaide.
(Mijn motorblok van de scooter werd vervangen met een nieuw gebouwd blok met 0kilometers). :P
Volvo 440 1.8 GLE Maart 1993 (Groen, 230.000km).
Volvo 440 1.8 GLE April 1993 (Zilver 124.000km).
Foto van de auto's:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 8624_n.jpg
Gebruikersavatar
Rsport
3rd Gear member
Berichten: 378
Lid geworden op: 12.05.2005 - 15:11
Contacteer:

Met een kleine platte schroevendraaier kun je ze voorzichtig door drukken zodat je per cijfer deze doordraait tot de juiste stand.
Volvo 480 GT-Turbo 1995
Volvo V40 T4 1998
Volvo 460 1.7 GLE 1990
Volvo 850 TDI 1996
Volvo 480 Turbo 1994
Volvo 850 2.3 T5 automaat 1994
Volvo 460 2.0 Sports Line 1995
Volvo 460 1.8 1996
Volvo 460 1.6 1995
Volvo 480 GT-Turbo 1994
Volvo 480 Turbo 1993
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”