Pagina 1 van 2

Volvo dik de baas op Nederlandse ev-markt

Geplaatst: 04.10.2013 - 16:23
door Ben
Het is niet Opel met z'n Ampera, niet Toyota met de Prius Plug-in Hybrid en niet Tesla met z'n Model S. Nee, het is het Zweedse Volvo dat in Nederland het ev-segment domineert. En niet zo'n klein beetje, maar met ongekende superioriteit.

Volvo V60 phev: royaal aan kop
Dat blijkt uit de data van VWE Trendweb. Met 1.315 verkochte elektrische auto's was september een recordmaand voor wat betreft de verkoop van elektrische auto's in Nederland. Met dank dus aan Volvo dat maar liefst 755 stuks van de V60 Plug-in Hybrid op de weg zette. De nummer twee is Tesla's Model S dat op respectabele afstand volgt met 171 exemplaren. Opel is nipt derde met 170 Ampera's.

Gekeken naar de eerste drie kwartalen in z'n geheel is ook Volvo de koploper (1.794) gevolgd door de Prius Plug-in Hybrid (1.288) en wederom de Ampera als nummer drie (982). Dit jaar zijn er 5.586 elektrische auto's op kenteken gezet. Een mooie score vergeleken met de 5.099 over heel 2012 en 823 in 2011. Van de pure ev's doet de Nissan Leaf het het best met 308 stuks in 2013, circa honderd per kwartaal. De nieuwkomer Renault Zoe, toch al weer ruim vijf maanden leverbaar, komt tot 211 stuks en voelt de hete adem van de Tesla Model S in in zijn nek. De Amerikanen zetten in twee maanden tijd 177 auto's op kenteken.
Het laatste kwartaal is begonnen en voor de zakelijke markt is dat traditioneel niet het beste kwartaal. Maar met het oog op de veranderende bijtellingsregels per 2014 kan het deze keer anders uitpakken voor de ev-registraties. Het derde kwartaal van 2013 was goed voor 3.205 registraties. Deze lijn doortrekkend, levert 2013 richting de 8.800 ev-verkopen op. Maar Mitsubishi belooft zevenduizend Outlanders phev aan het contigent toe te voegen, waarmee een totaalaantal van vijftienduizend ev's in 2013 zicht komt. Dat is drie keer meer dan vorig jaar (glas halfvol). Dit met dank aan Volvo dus en Mitsubishi. Trek je die merken eraf, dan staat de EV-markt vrijwel stil (glas half leeg). (Bron: ZERauto)

bron: http://www.automobielmanagement.nl

Geplaatst: 04.10.2013 - 16:45
door Marc Apeldoorn
Tsja Ben, die Outlander die gaat de V60 nog wel voorbij, die gaan de laatste 2.5 maanden NL uitleveren....

Geplaatst: 04.10.2013 - 19:06
door ferretje
Marc Apeldoorn schreef:Tsja Ben, die Outlander die gaat de V60 nog wel voorbij, die gaan de laatste 2.5 maanden NL uitleveren....
De dealer waar een kennis van mij zijn missiebussie heeft gekocht moet tussen 20 nov en 31 dec nog 100 van die outlanders gaan afleveren....

Geplaatst: 04.10.2013 - 19:30
door Ben
Ze zijn nu allemaal Metsubsidie ;-)

Geplaatst: 04.10.2013 - 19:32
door Oceanracer
Met een vanaf-prijs van € 36.000,- ex BTW is dat een stúkken interessanter dan de € 53.000,- van Volvo, dus die gaan inderdaad als warme broodjes. Ik heb hem zelf ook nog in overweging.

Geplaatst: 04.10.2013 - 19:47
door Marc Apeldoorn
Nou Oceanracer, die ga je dan in ieder geval niet meer krijgen in 2013....
Je krijgt wel veel meer ruimte dan in de V60, wel veel minder actieradius, slechtere batterijen, maar inderdaad een stuk goedkoper dan de V60.

Geplaatst: 04.10.2013 - 20:01
door Oceanracer
Weet ik, maar die 7% bijtelling lukt bij Volvo ook niet meer, dus dat is om het even. En 7% over 65 mille of over 42 mille dat scheelt nogal! Daarbij kost die Volvo de helft meer, maar rijdt hij niet de helft zo ver en hoe de accu's zich op de lange termijn houden (ook die van Volvo) is voor iedereen nog maar de vraag. Komt nog bij dat door Mitsubishi veelal langer garantie op de auto's wordt gegeven dan bij Volvo.

Ik zal zelf trouwens nooit een auto kopen uit een boekje o.i.d. maar wil er in gereden hebben, alvorens hem aan te schaffen. En aangezien ze nog maar net in productie zijn, viel de 0%-mogelijkheid daardoor al snel af.

Geplaatst: 04.10.2013 - 20:05
door Marc Apeldoorn
Dan ben je netto voor de Volvo circa 190 Euro kwijt (bij 52% belasting) en bij de Outlander 123 Euro, dus slechts 67 Euro per maand..
De bijtelling kan dus nooit de doorslag geven.
En de Volvo rijdt wel degelijk de helft zover, tenzij je alles electrisch gaat rijden....

Geplaatst: 04.10.2013 - 20:21
door Oceanracer
Ik denk dat we 80% van de km's elektrisch zouden kunnen rijden. Feit blijft dat bij een gecombineerd verbruik de diesel van Volvo qua verbruik en prestaties in het voordeel is t.o.v. de Mitsubushi maar dat verschil alleen kan ik gemakkelijk betalen door het verschil in bijtelling, dus dat streept het dan tegen elkaar weg.

Voordeel is dat de Mitsubishi 2 tot 3 categorieën lichter is voor de MRB vanaf 2016 en er € 20.000,- minder voor hoeft te worden neergelegd. Ik heb ergens gelezen dat ik hem als ondernemer dan voor ca € 18.000,- netto al heb. Tja, dan ga je rekenen....

Geplaatst: 04.10.2013 - 20:40
door RoaldH
Oceanracer schreef:Ik denk dat we 80% van de km's elektrisch zouden kunnen rijden. Feit blijft dat bij een gecombineerd verbruik de diesel van Volvo qua verbruik en prestaties in het voordeel is t.o.v. de Mitsubushi maar dat verschil alleen kan ik gemakkelijk betalen door het verschil in bijtelling, dus dat streept het dan tegen elkaar weg.

Voordeel is dat de Mitsubishi 2 tot 3 categorieën lichter is voor de MRB vanaf 2016 en er € 20.000,- minder voor hoeft te worden neergelegd. Ik heb ergens gelezen dat ik hem als ondernemer dan voor ca € 18.000,- netto al heb. Tja, dan ga je rekenen....
Ik denk dat de restwaarde van een Mitsubishi een stuk minder is. Je kunt al Ampera's krijgen voor 20000-25000 van nog geen jaar oud.

Geplaatst: 04.10.2013 - 20:55
door Oceanracer
Opel doet het al jaren erg slecht, wat enorm drukt op de restwaarde. Een Mitsubishi doet het gebruikt best leuk, maar zal zeker (procentueel) meer afschrijven dat de Volvo. Maar dat zal de meerprijs van 20.000,- niet compenseren.

Geplaatst: 04.10.2013 - 21:01
door Marc Apeldoorn
Netto zal die dus geen 20K extra kosten.....
De extra afschrijving, de VPB die je niet betaald etc verminderen het verschil tot volgens mij 10K netto.
Die je voor een behoorlijk gedeelte weer terug krijgt via restwaarde

Geplaatst: 04.10.2013 - 21:06
door Oceanracer
Maar die 20K moet wel gelijk op tafel...

Geplaatst: 04.10.2013 - 21:08
door Marc Apeldoorn
Die moet inderdaad gelijk op tafel.
Ergo, al je KIA, MIA en VAMIL voordelen verdampen als je de aankomende 5 jaar er niet in slaagt winst te draaien.............

Geplaatst: 04.10.2013 - 21:12
door Msuidgeest
Er wordt in Nederland tegenwoordig gecalculeerde auto's verkocht: zo goedkoop mogelijk is het motto, dan komen er klanten.
Gevolg is dus dat er hele hordes auto's op de markt zijn gekomen waar je weinig tot niets mee kunt want echt zuinig zijn ze niet altijd, een aanhanger kun je ook wel vergeten en om de haverklap veranderen de belastingregels.

Geef mij maar een emotionel auto met een eigen gezicht en geen windtunnel uiterlijk. En ook een dikke motor is gewoon prettig rijden. Vooral goed voor de rust in de auto in plaats van een gillende 1,2 TSI ...

Geplaatst: 04.10.2013 - 21:17
door Ben
En dan gaan we het nu weer over het bericht waarmee dit topic begon hebben.

Geplaatst: 04.10.2013 - 21:20
door Msuidgeest
Een Tesla S heb ik nog niet in het wild gezien maar die Yotota zie je op bijna elke straathoek.

Die Volvo valt natuurlijk wel op omdat ik toch liever naar een Volvo kijk dan naar ... Ik betrap mij erop dat ik dan een beetje suggestief (eenkennig) begin te worden.

Geplaatst: 04.10.2013 - 21:24
door Ben
Ik zou bij zo'n volledig elektrische auto toch altijd een beetje bang zijn dat hij plotseling geen energie meer heeft.

Geplaatst: 04.10.2013 - 21:26
door Msuidgeest
Niet geheel onterecht maar een zaklamp gaat ook langzaam uit en niet plotseling.

Geplaatst: 04.10.2013 - 21:28
door Ben
Maar als dat 's nachts op een verlaten plek gebeurt ....