Pagina 1 van 3

Over mijn V70 2.4D Edition Sport => kapot

Geplaatst: 05.10.2013 - 21:57
door ArjanU
Beste Volvo liefhebbers,

Even voorstellen. Mijn naam is Arjan, ik woon in Utrecht. Mijn vriendin rijdt op dit moment in een V40 Bifuel. Met 325.000 kilometer op de teller lijkt het einde nabij. Tijd om wat anders te zoeken, wat groter ook. Daarom zijn we op zoek naar een V70 II of III (V70N resp. 70NN?) of een XC70 van de vorige generatie is ook mogelijk. Ik heb me op het forum al behoorlijk ingelezen op de verschillen, waar je op moet letten en karaktereigenschappen van de V70 II/V70 III/XC70 en de verschillende dieselmotoren. Uiteraard is zelf rijden van belang voor het maken van een (definitieve) keuze. Maar ik hoor jullie ervaringen.

Mijn vriendin rijdt het meeste. Drie tot vier keer in de week naar werk, in totaal zo'n 90 kilometer. Daarnaast gebruiken we de Volvo ook voor vakanties en de veel andere ritjes. Wat mij betreft kopen we nu een diesel in plaats van een bifuel. En het wordt een handgeschakelde.

Over de motoren:
We wonen in Utrecht. De gemeente lijkt van plan om over enkele jaren een milieuzone in te voeren voor personenauto's. De grens ligt bij Euro IV voor dieselmotoren. Dan vallen diesels voor 2005 af, als ik het goed heb en zit je direct aan een roetfilter.

Bij de V70 II heb je de keuze uit een 2.4D en D5. Allebei vijfcilinders, de D5 heeft meer vermogen.

Vragen:
1. Ik lees verschillende berichten over wervelkamers en kleppen die vastzitten. Dat kan bij zowel de 2.4D als D5 voorkomen?
2. Welke van deze twee blokken is zuiniger? Of scheelt het niet zoveel?
3. Is er nog verschil in onderhoudskosten tussen de 2.4D en D5?
4. De D5's die nu nog rondrijden, hebben de aanpassingen al achter de rug? Waar kun je dat aan zien?

Overigens zou mijn voorkeur bij de V70 II uitgaan naar de D5.

Bij de V70 III is de keuze groter als ik kijk naar de modellen tot 2011: 2.0D, 2.4D, D5, D3. Ik lees dat de 2.4D meerdere varianten kent (dubbele turbo of juist enkele). Ik begrijp dat de D3 een 2-liter 5 cilinder is en vrij zuinig is in gebruik. Bij de D5 is er niet zoveel gewijzigd, als ik het goed heb. De 2.0D is relatief minder zuinig zo begrijp ik.
Nu is verbruik niet het allerbelangrijkste punt, maar als een klein blok relatief niet eens zo heel veel zuiniger is dan een 2.4D of D5 dan liever dik.

De D3 lijkt een fijn blok: fijn vermogen en redelijk verbruik. Nadeel is dat die volgens mij pas in 2010 leverbaar was. Daarvan zijn de prijzen nog aan de hoge kant.

Vraag:
Welk van de 2.4D en D5 blokken zijn het meest betrouwbaar, zuinig en degelijk?

Mijn voorkeur: achtereenvolgens D3, 2.4D, D5

Over de jas (V70 II vs V70 III)
Ik begrijp dat de V70 II wat wolliger/comfortabeler rijdt en de V70 III stugger is. De V70 III is vaak duurder in aanschaf dan een V70 II. Met een V70 II schrijf je minder af, uitgaande van veel jaren blijven rijden.

Vragen:
1. De V70 II lijkt minder te verbruiken dan de V70 III uit 2008-2010. Klopt dat?
2. Welke vinden jullie prettiger rijden (is een persoonlijke zaak): de V70 II of V70 III?
3. Wat is de fijnste uitvoering voor een V70 II en III? Ik kijk zelf voor de V70 II naar een Edition I of II of Summum. Voor de V70 III is Summum natuurlijk leuk, maar Momentum volstaat ook.

En waar moet ik dan de XC70 II plaatsen? Die staat wat hoger en lijkt dan nog wat wolliger?

Als ik alles bij elkaar optel, kom ik op papier uit op een V70 II D5. Zie ik dan wat over het hoofd?

Geplaatst: 06.10.2013 - 15:26
door w.stif
Dat is een goede keus,de V70 II D5, niet te gek en ook niet te gewoon.
Alleen denk ik wel dat je, als Utrecht het plan doorzet,pittig de "sjaak" bent met zo'n "vieze" diesel.

Hou er rekening mee dat er wel wegenbelastingbetaald moet worden, ze zijn zwaar,en de XCis dan nog weer zwaarder, en zwaardere auto's drinken ook meer.
Maar je krijgt er heel wat voor terug.
Goed dat je geen automaat neemt, want als je dat doet wil je nooit meer anders.

Geplaatst: 06.10.2013 - 18:18
door V480-S60
Maak je maar niet druk. Utrecht kan dat er niet door krijgen. Dat is zelfs Amsterdam niet gelukt.

Maar je conclusie voor een V70 II uit circa 2006 met een 2.4D motor is wel een goede keuze. 8)

Geplaatst: 06.10.2013 - 18:34
door ArjanU
Beste forummers,
Bedankt voor jullie reactie. De wegenbelasting voor diesel tikt flink aan, maar dat geldt ook voor de bifuel. Ik heb zelf wel vaker met automaten gereden, heerlijk. Automaat zou voor mij wel een optie zijn, voor vriendin niet. Ik heb ook nog op spritmonitor gekeken naar de verbruikscijfers. Die ontlopen elkaar niet heel veel.
Over die milieuzones moeten we het maar niet hebben...
Groeten, Arjan

Geplaatst: 06.10.2013 - 19:10
door Niels S60
Praktijk verbruik van mijn s80 2.0d MY2009 met handbak komt uit op zo'n 1:16 met gemiddelde rijstijl en relatief veel korte afstanden. Zuinig voor zo'n grote bak vind ik. Gelet op mijn beperkte jaarkilometrage (15K, dus nabij omslagpunt) was voor mij het verbruik wel relevant. Volgens mij haal je dit zeker niet met een 2.4D van vergelijkbaar bouwjaar en al helemaal niet icm met een automaat. Daarom gezocht naar een 2.0D met handbak. Was een beetje huiverig gezien de relatief lichte motor, dus af laten hangen van een proefrit. Viel me 100% mee: fijne stille motor met ruim voldoende power.

Geplaatst: 06.10.2013 - 19:50
door Chrizzle D5
Een voor mij herkenbare gedachtengang, Arjan. Ik kijk ook af en toe naar de V70 diesels. Nog enkele punten ter overweging die ik nog niet in jouw verhaal zag:

- volgens mij is een bepaalde dieseluitvoering van de V70N net iets lichter dan de rest (ik meen 2.4 vergeleken met D5), waardoor de eerste net in een gunstigere belastingcategorie valt.

- verbruik automaat of handbak scheelt denk ik toch nogal (autospecificaties via autoweek). Dus ik zou het bij handbak houden als je zuinig wilt rijden.

- generaliserend over de V70 diesels: gek genoeg heb ik de indruk dat oudere modellen toch iets zuiniger zijn dan de nieuwe (iets minder gewicht, geen roetfilter, minder milieueisen etc.)

- je hebt bij V70N wel verschillende D5-versies (160 en 180 pk meen ik)

- enne... zou het nou zo'n vaart lopen met die milieuzone in Utrecht? Ik vraag het me af.... Dan kun je nog een V70 classic gaan rijden (qua comfort stapje terug, maar nog steeds zuinig, volop karakter en weinig afschrijving...) :)

Geplaatst: 06.10.2013 - 20:36
door Fredhead
De oudere blokken zonder roetfilter zijn het zuinigste, maar dat geld eigenlijk voor zo'n beetje alle modellen van Volvo heb ik het idee.

Rijd zelf een S60 2.4D met Geartronic uit 2007 (met roetfilter dus) en rijd gemiddeld 1 op 15 met een vlotte rijstijl.
Ging van slechter uit, dus het is een positieve meevaller. Zelf een V70 in dezelfde combinatie overwogen, maar voor de keren dat ik de ruimte nodig heb is het zonde om er de rest van de tijd extra voor te betalen.

Bij de V70N kan je kiezen uit de oude 2.5D, de D (2.4 5 cilinder ook) met 131 pk, 2.4D met 163 pk (ook wel de D5 tot modeljaar 2005) en de D5 met 185 pk en vanaf modeljaar 2005 te krijgen.
Qua betrouwbaarheid, de 5 cilinder motoren zijn zolang je maar wat respect voor de techniek hebt en op tijd onderhoud doet over het algemeen oer betrouwbaar

Geplaatst: 06.10.2013 - 21:24
door ArjanU
Het wordt so wie so een diesel die aan de Euro IV norm voldoet. Ik wil niet gokken op een eventuele milieuzone. Niet dat we elke dag met de auto het centrum bezoeken, maar toch. Ik lees inderdaad ook dat de V70N wat zuiniger lijkt dan de NN. Ik zal ook nog eens naar de massa kijken. Net een klasse lager is natuurlijk ook wel interessant voor de wegenbelasting.
Groeten, Arjan

Geplaatst: 06.10.2013 - 21:53
door ArjanU
Gelijk nog een vraag. Ik wil graag een V70 met lederen interieur. Als ik er één zie zonder lederen interieur, kun je er dan makkelijk ééntje zelf inzetten?
Groeten, Arjan

Geplaatst: 07.10.2013 - 09:20
door jpwg001
Ja, dat kan. Kost wat tijd, maar is goed te doen.

Geplaatst: 07.10.2013 - 11:05
door Jers3n
Wij hebben bijna 3 jaar terug een vergelijkbare overstap gemaakt. Al zijn wij van een V40 Sports Edition diesel uit 2003, die een erg lekker sportief onderstel heeft, naar een XC70(N) gegaan. Maar wij hebben naast deze XC ook een de V70 serieus overwogen.

Indien het budget het toelaat is een V70N in Edition Sport uitvoering (Modeljaar 2007) geleverd vanaf medio 2006 een erg mooie en erg complete uitvoering. Standaard met leer, stoelgeheugen, adaptief xenon, sportief onderstel, nivomat etc.
Kijk anders ook eens in de prijslijsten van de bouwjaren 05-07 (08) op volvocars.nl, daar is nog wel wat info uit te halen mbt uitrusting etc.

Zelf hebben wij uiteindelijk gekozen voor onze huidige handgeschakelde XC70 D5 Summum uit 2007, met sport styling pakket en daardoor een bijna dezelfde uitrusting als een V70 Edition Sport (uiteraard geen sport onderstel en space ball, wel een heerlijke standkachel). De uitstraling van een XC sprak ons toch net wat meer aan, daarnaast zijn de AWD (stond hoog op't wensenlijstje), de standkachel en het dakvenster fijne extra's.

De XC70 rijdt zeker een heel stuk comfortabeler of zo je wilt wolliger dan een V70, zeker tov het sport onderstel, maar dat past ook wel bij deze auto. Het rijdt dus ook duidelijk anders dan de V40 :D , hij leent zich niet echt voor snelle stuurmanouvres (rotondes etc.), maar snellere bochten op de snelweg zijn geen probleem. De XC bevalt ons uitstekend, meer dan voldoende power, erg comfortabel, lekker ruim, etc.
Ook het verbruik is met 1 op 13 (ca. 50% snelweg) iets beter dan de 1 op 12 waar wij voor aanschaf op gerekend hadden, waarbij meer snelweg km's zich vrij duidelijk terug laten zien in een beter verbruik (1 op 15 is dan vrij eenvoudig te halen).

Maar mijn advies zou zeker zijn om met alle modellen die je serieus gaat overwegen te gaan rijden, dat is natuurlijk de enige manier om het echt goed te kunnen afwegen.

Geplaatst: 07.10.2013 - 11:11
door Ron 123gt
Mijn tip: Koop een V70 2.0D Limeted Edition, staan er voldoende te koop voor redelijke prijzen, zijn goed uitgerust met extra's (ook leer). Ben een klein beetje bevooroordeeld, heb er zelf sinds 4 maanden een.... Bevalt prima, mijn verbruik is ongeveer 1 op 15 maar ik rijd veel kleinere stukjes.

Ron

Geplaatst: 07.10.2013 - 20:26
door peter ambu
Ikzelf heb vorig jaar een V70 2.4D met roetfilter modeljaar 2006 gekocht, 230.000 op teller en summun uitvoering en 6 versnellingen handgeschakeld.
Nu 22.000 km verder, gemiddeld 1:14,8 aan de pomp gemeten.
Zoek een volvo V70 met een gewicht onder de 1550 kg, scheelt weer wegenbelasting. Die van mij was 1525 kg, scheelt weer ruim 200 euro op jaarbasis.
Rijd uitstekend !!

Suc6 met het zoeken

Geplaatst: 09.10.2013 - 21:13
door passenger
Mijn voorkeur, XC70 MY05, met 185 pk 2.4 D5. Zalige motor, verrassend zuinig. Ik zou die kleinere motorblokken links laten liggen, mij gevoel zegt dat die een stuk minder ver gaan komen dan de grotere als de D5.

Geplaatst: 09.10.2013 - 22:27
door Quota
@ passenger, je onderschrift slaat ook op het verhaal daarboven? De MY 2005 van de v/xc 70 is alleen geleverd met de 2.4 liter, vijf cilinder diesel motoren met respectievelijk, 126, 163 of 185 pk diesel. Er zijn dus geen kleinere motoren geleverd alleeen minder sterke configuraties.

Geplaatst: 09.10.2013 - 23:04
door ArjanU
Inmiddels weer wat nieuwe reacties. Dank hiervoor. Ik vind een XC70 wel stoerder en nog een voordeel voor een stadsbewoner. Geen meegespoten bumpers. Dat lijkt me ook wel fijn. Ik zou me erg irriteren als er weer een kras op de bumper zit... De MY 2007 versie van de V of XC70 lijkt me inderdaad wel wat. Ik kijk ook op de Europese versie van Autoscout. De prijzen in D zijn wel lager, maar de BPM/CO2 heffing maakt het verschil wel heel klein. Twee voordelen: ze zijn vaak wel wat luxer en de kilometerstand is wat lager.

Een verbruik van 1:15 zou mooi zijn. Scheelt flink wat tanken tov de Bifuel...

Groeten, Arjan

Geplaatst: 03.11.2013 - 10:59
door ArjanU
Beste allen,
Het was even rustig vanwege de zoektocht naar een mooie V70N. En we zijn geslaagd! Het is een Barents blauwe (?) V70N 2.4D Edition Sport geworden uit 2007 met beige leer. Net iets meer dan 200.000 op de teller. Goed onderhouden en rijdt heerlijk.
Groeten, Arjan

Geplaatst: 03.11.2013 - 11:03
door jpwg001
Fotooooooooooooooos!!!!!!!!! En gefeliciteerd natuurlijk.

Geplaatst: 03.11.2013 - 11:22
door NJ8
proficiat, en inderdaad, fotos :)

Geplaatst: 03.11.2013 - 13:46
door ArjanU
Die komen snel, als die voor de deur staat...