Over mijn V70 2.4D Edition Sport => kapot
Geplaatst: 05.10.2013 - 21:57
Beste Volvo liefhebbers,
Even voorstellen. Mijn naam is Arjan, ik woon in Utrecht. Mijn vriendin rijdt op dit moment in een V40 Bifuel. Met 325.000 kilometer op de teller lijkt het einde nabij. Tijd om wat anders te zoeken, wat groter ook. Daarom zijn we op zoek naar een V70 II of III (V70N resp. 70NN?) of een XC70 van de vorige generatie is ook mogelijk. Ik heb me op het forum al behoorlijk ingelezen op de verschillen, waar je op moet letten en karaktereigenschappen van de V70 II/V70 III/XC70 en de verschillende dieselmotoren. Uiteraard is zelf rijden van belang voor het maken van een (definitieve) keuze. Maar ik hoor jullie ervaringen.
Mijn vriendin rijdt het meeste. Drie tot vier keer in de week naar werk, in totaal zo'n 90 kilometer. Daarnaast gebruiken we de Volvo ook voor vakanties en de veel andere ritjes. Wat mij betreft kopen we nu een diesel in plaats van een bifuel. En het wordt een handgeschakelde.
Over de motoren:
We wonen in Utrecht. De gemeente lijkt van plan om over enkele jaren een milieuzone in te voeren voor personenauto's. De grens ligt bij Euro IV voor dieselmotoren. Dan vallen diesels voor 2005 af, als ik het goed heb en zit je direct aan een roetfilter.
Bij de V70 II heb je de keuze uit een 2.4D en D5. Allebei vijfcilinders, de D5 heeft meer vermogen.
Vragen:
1. Ik lees verschillende berichten over wervelkamers en kleppen die vastzitten. Dat kan bij zowel de 2.4D als D5 voorkomen?
2. Welke van deze twee blokken is zuiniger? Of scheelt het niet zoveel?
3. Is er nog verschil in onderhoudskosten tussen de 2.4D en D5?
4. De D5's die nu nog rondrijden, hebben de aanpassingen al achter de rug? Waar kun je dat aan zien?
Overigens zou mijn voorkeur bij de V70 II uitgaan naar de D5.
Bij de V70 III is de keuze groter als ik kijk naar de modellen tot 2011: 2.0D, 2.4D, D5, D3. Ik lees dat de 2.4D meerdere varianten kent (dubbele turbo of juist enkele). Ik begrijp dat de D3 een 2-liter 5 cilinder is en vrij zuinig is in gebruik. Bij de D5 is er niet zoveel gewijzigd, als ik het goed heb. De 2.0D is relatief minder zuinig zo begrijp ik.
Nu is verbruik niet het allerbelangrijkste punt, maar als een klein blok relatief niet eens zo heel veel zuiniger is dan een 2.4D of D5 dan liever dik.
De D3 lijkt een fijn blok: fijn vermogen en redelijk verbruik. Nadeel is dat die volgens mij pas in 2010 leverbaar was. Daarvan zijn de prijzen nog aan de hoge kant.
Vraag:
Welk van de 2.4D en D5 blokken zijn het meest betrouwbaar, zuinig en degelijk?
Mijn voorkeur: achtereenvolgens D3, 2.4D, D5
Over de jas (V70 II vs V70 III)
Ik begrijp dat de V70 II wat wolliger/comfortabeler rijdt en de V70 III stugger is. De V70 III is vaak duurder in aanschaf dan een V70 II. Met een V70 II schrijf je minder af, uitgaande van veel jaren blijven rijden.
Vragen:
1. De V70 II lijkt minder te verbruiken dan de V70 III uit 2008-2010. Klopt dat?
2. Welke vinden jullie prettiger rijden (is een persoonlijke zaak): de V70 II of V70 III?
3. Wat is de fijnste uitvoering voor een V70 II en III? Ik kijk zelf voor de V70 II naar een Edition I of II of Summum. Voor de V70 III is Summum natuurlijk leuk, maar Momentum volstaat ook.
En waar moet ik dan de XC70 II plaatsen? Die staat wat hoger en lijkt dan nog wat wolliger?
Als ik alles bij elkaar optel, kom ik op papier uit op een V70 II D5. Zie ik dan wat over het hoofd?
Even voorstellen. Mijn naam is Arjan, ik woon in Utrecht. Mijn vriendin rijdt op dit moment in een V40 Bifuel. Met 325.000 kilometer op de teller lijkt het einde nabij. Tijd om wat anders te zoeken, wat groter ook. Daarom zijn we op zoek naar een V70 II of III (V70N resp. 70NN?) of een XC70 van de vorige generatie is ook mogelijk. Ik heb me op het forum al behoorlijk ingelezen op de verschillen, waar je op moet letten en karaktereigenschappen van de V70 II/V70 III/XC70 en de verschillende dieselmotoren. Uiteraard is zelf rijden van belang voor het maken van een (definitieve) keuze. Maar ik hoor jullie ervaringen.
Mijn vriendin rijdt het meeste. Drie tot vier keer in de week naar werk, in totaal zo'n 90 kilometer. Daarnaast gebruiken we de Volvo ook voor vakanties en de veel andere ritjes. Wat mij betreft kopen we nu een diesel in plaats van een bifuel. En het wordt een handgeschakelde.
Over de motoren:
We wonen in Utrecht. De gemeente lijkt van plan om over enkele jaren een milieuzone in te voeren voor personenauto's. De grens ligt bij Euro IV voor dieselmotoren. Dan vallen diesels voor 2005 af, als ik het goed heb en zit je direct aan een roetfilter.
Bij de V70 II heb je de keuze uit een 2.4D en D5. Allebei vijfcilinders, de D5 heeft meer vermogen.
Vragen:
1. Ik lees verschillende berichten over wervelkamers en kleppen die vastzitten. Dat kan bij zowel de 2.4D als D5 voorkomen?
2. Welke van deze twee blokken is zuiniger? Of scheelt het niet zoveel?
3. Is er nog verschil in onderhoudskosten tussen de 2.4D en D5?
4. De D5's die nu nog rondrijden, hebben de aanpassingen al achter de rug? Waar kun je dat aan zien?
Overigens zou mijn voorkeur bij de V70 II uitgaan naar de D5.
Bij de V70 III is de keuze groter als ik kijk naar de modellen tot 2011: 2.0D, 2.4D, D5, D3. Ik lees dat de 2.4D meerdere varianten kent (dubbele turbo of juist enkele). Ik begrijp dat de D3 een 2-liter 5 cilinder is en vrij zuinig is in gebruik. Bij de D5 is er niet zoveel gewijzigd, als ik het goed heb. De 2.0D is relatief minder zuinig zo begrijp ik.
Nu is verbruik niet het allerbelangrijkste punt, maar als een klein blok relatief niet eens zo heel veel zuiniger is dan een 2.4D of D5 dan liever dik.
De D3 lijkt een fijn blok: fijn vermogen en redelijk verbruik. Nadeel is dat die volgens mij pas in 2010 leverbaar was. Daarvan zijn de prijzen nog aan de hoge kant.
Vraag:
Welk van de 2.4D en D5 blokken zijn het meest betrouwbaar, zuinig en degelijk?
Mijn voorkeur: achtereenvolgens D3, 2.4D, D5
Over de jas (V70 II vs V70 III)
Ik begrijp dat de V70 II wat wolliger/comfortabeler rijdt en de V70 III stugger is. De V70 III is vaak duurder in aanschaf dan een V70 II. Met een V70 II schrijf je minder af, uitgaande van veel jaren blijven rijden.
Vragen:
1. De V70 II lijkt minder te verbruiken dan de V70 III uit 2008-2010. Klopt dat?
2. Welke vinden jullie prettiger rijden (is een persoonlijke zaak): de V70 II of V70 III?
3. Wat is de fijnste uitvoering voor een V70 II en III? Ik kijk zelf voor de V70 II naar een Edition I of II of Summum. Voor de V70 III is Summum natuurlijk leuk, maar Momentum volstaat ook.
En waar moet ik dan de XC70 II plaatsen? Die staat wat hoger en lijkt dan nog wat wolliger?
Als ik alles bij elkaar optel, kom ik op papier uit op een V70 II D5. Zie ik dan wat over het hoofd?