Om meer ruimte te krijgen bij de demontage van de EGR koeler had ik ook de brandstofpomp losgehaald. Helaas heb ik bij de montage ervan een fout gemaakt en een verkeerde (te lange) bout van de EGR mixer geprobeerd vast te draaien. Wel hersteld en de originele bout vastgezet, maar het bleef daar niet bij.
De te lange bout heeft tegen het inlaatspruitstuk (edit: kleppendeksel) geduwd en nadat ik alles gemonteerd had en klaar dacht te zijn, de motor gestart: rook en bij een nadere inspectie ook olie!
Ik dacht eerst dat het de brandsstofpomp was die ik misschien niet goed had bevestigd, maar toen zag ik dat op de plek waar de bout tegen het inlaatspruitstuk (edit: kleppendeksel) geduwd had, er een gat geslagen was na het starten. Door de druk van de bout is die plek zwak geworden en de stukje aluminium van het gat zijn door de druk gewoon naar buiten geslagen.
Ik zit nu dus met een gat in het inlaatspruitstuk (edit: kleppendeksel). Hoe kan ik dit voor morgen snel met een tijdelijke fix herstellen???
HELP! Gat kleppendeksel door verkeerde bout
Gelukkig zijn alle metaaldeeltjes naar buiten geblazen, ik kon het gat precies reconstrueren met de aangetroffen losse delen.
Dit is wel het laatste wat ik op dit moment kan gebruiken, net een draagarm en een wiellager voor de kiezen gehad. Financieel zit het even flink tegen dus. En het kleppendeksel vervangen kan ik niet zelf, daar heb ik gewoon de kennis en het gereedschap niet voor :
Morgen maar wel alvast bellen naar Auto Rima voor een gebruikt kleppendeksel.
Welke onderdelen heb ik nu allemaal nodig? Nieuw (gebruikt) kleppendeksel, brandplaatjes voor de verstuivers, pakking. Welke nog meer?
Ik laat de auto maar staan deze week. Zijn er nog handige klussers in Almere die willen helpen met het vervangen van het kleppendeksel?
Dit is wel het laatste wat ik op dit moment kan gebruiken, net een draagarm en een wiellager voor de kiezen gehad. Financieel zit het even flink tegen dus. En het kleppendeksel vervangen kan ik niet zelf, daar heb ik gewoon de kennis en het gereedschap niet voor :
Welke onderdelen heb ik nu allemaal nodig? Nieuw (gebruikt) kleppendeksel, brandplaatjes voor de verstuivers, pakking. Welke nog meer?
Ik laat de auto maar staan deze week. Zijn er nog handige klussers in Almere die willen helpen met het vervangen van het kleppendeksel?
Een vriend van me is monteur en is bereid te helpen met vervangen van het kleppendeksel. Moet daarvoor alleen wel een stukje rijden.
Om bij de garage te komen een heel erg tijdelijke oplossing bedacht. Met de dremel een stukje staal op maat gemaakt, zodat het tussen het gat en de brandstofpomp geklemd kan worden. Als eerste wat alufolie tegen het gat, vervolgens tape om het stukje staal gedaan en dat zachtjes met een hamer er tussen getikt. Klemt goed genoeg om stationair olielekkage tegen te gaan.
Zijn er mensen die een handleiding tot hun bechikking hebben (aanhaalmomenten en pakkingen etc.) en nogmaals de vraag welke onderdelen allemaal nodig zijn.
Om bij de garage te komen een heel erg tijdelijke oplossing bedacht. Met de dremel een stukje staal op maat gemaakt, zodat het tussen het gat en de brandstofpomp geklemd kan worden. Als eerste wat alufolie tegen het gat, vervolgens tape om het stukje staal gedaan en dat zachtjes met een hamer er tussen getikt. Klemt goed genoeg om stationair olielekkage tegen te gaan.
Zijn er mensen die een handleiding tot hun bechikking hebben (aanhaalmomenten en pakkingen etc.) en nogmaals de vraag welke onderdelen allemaal nodig zijn.
- mjeuring
- 3rd Gear member
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56
Grote pleister van 2 mm aluminium maken die er ruim omheen past en dan met een 2 componenten aluminium epoxy lijm mee vast zetten. Is gas en olie dicht en gaat nooit meer los.
Ik zou haast zeggen neem een stuk hoekprofiel 20x20x2 en "Dremel" dat op maat.
Ik zou haast zeggen neem een stuk hoekprofiel 20x20x2 en "Dremel" dat op maat.
Klinkt als een logische oplossing. Wordt alleen wel lastig om de hoek precies pas te maken, de onderste rand van het gat zit precies in de knik van het kleppendeksel.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Aluminium is goed te bewerken met een hamertje...
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- mjeuring
- 3rd Gear member
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56
Met epoxy kun je rustig kieren tot 1 mm opvullen. Wel zorgen dat het niet in het gat looptS60_D5 schreef:Klinkt als een logische oplossing. Wordt alleen wel lastig om de hoek precies pas te maken, de onderste rand van het gat zit precies in de knik van het kleppendeksel.

- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Je geeft eerst aan dat je inlaatspruitstuk kapot is en later het kleppendeksel. Waar zit nu precies een gat in?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Sorry, ik dacht eerst dat het het bovenste metalen deel van het inlaatspruitstuk was, maar het is het kleppendeksel (zie ook eerste foto). Titel even aangepast.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Ook bij een turbo motor..
Het kleppendeksel is een geheel met het inlaatspruitstuk,er zijn drie types in,dus let op de goeie..
14 Inl.spruitstuk 1.00 30614422
-2002, (30637137)
Inl.spruitstuk 1.00 8677953
MAN.TRANS, 2003-, ENG -76469, AUTO.TRANS, 2003-, ENG -76471
Inl.spruitstuk 1.00 8692397
MAN.TRANS ENG 76470-, AUTO.TRANS ENG 76472-
15 Positiesensor, nokkenas 1.00 8631533
16 Borgbout
Het kleppendeksel is een geheel met het inlaatspruitstuk,er zijn drie types in,dus let op de goeie..
14 Inl.spruitstuk 1.00 30614422
-2002, (30637137)
Inl.spruitstuk 1.00 8677953
MAN.TRANS, 2003-, ENG -76469, AUTO.TRANS, 2003-, ENG -76471
Inl.spruitstuk 1.00 8692397
MAN.TRANS ENG 76470-, AUTO.TRANS ENG 76472-
15 Positiesensor, nokkenas 1.00 8631533
16 Borgbout
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Bij een turbo motor heb je toch een overdruk van 1 bar? De intercoolers van diesels worden niet voor niets bol. En na de egr mixer heb je dan niet in eens een onderdruk.
Maar het gat zit volgens mij thv de tandwielen van de nokkesassen? Daar weet ik niet of er over of onderdruk heerst.
Maar het gat zit volgens mij thv de tandwielen van de nokkesassen? Daar weet ik niet of er over of onderdruk heerst.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 4th Gear member
- Berichten: 927
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
Meen dat ik eens gelezen heb dat er tegenwoodig ook een soort hittebestendige kit voor is?
Ik heb inmiddels Loctite 3455 kneedbaar aluminium besteld. Gecombineerd met een 2mm dik stukje aluminium zal ik komende weekend het gat proberen te dichten. De auto staat nu voor de zekerheid even stil.
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11744
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Dan maar duct tape...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green