Pagina 1 van 3

De 940 van Emile

Geplaatst: 06.10.2013 - 23:53
door MU
Hallo allemaal,

Op deze pagina zal ik eens in de zoveel tijd wat posten over mn 940. De vorige eigenaar had nogal wat deuken achtergelaten ... na aankoop heb ik zelf met een vriend het bestuurdersportier uitgedeukt waar een grote vouw in zat. Dat is best goed gelukt (zonder spuiten, oordeel zelf), weinig fotos van helaas... zal nog ff zoeken :wink:

Afgelopen vrijdag kreeg hij zijn grootste cadeau tot nu toe, 'nieuwe' velgen!! ::D 20 jaar oud maar dat zie je er niet aan af.

Een kennis van mn vader heeft een bandenbedrijf dus daarheen gegaan om mn banden over te laten zetten op de nieuwe velgen, meteen de kans om de onderkant eens goed te inspecteren.

Eerdere fotos zijn te vinden in mn voorsteltopic: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=1096153

De glans is overigens te danken aan een uitgebreide poets- & polijstbeurt die Koen aka "The Volvoboy" laatst heeft uitgevoerd :)

Geplaatst: 06.10.2013 - 23:57
door lint
Staan goed de "nieuwe" velgen!

Geplaatst: 07.10.2013 - 08:54
door Scotloop
Wauwie! Mooie auto :D

Geplaatst: 07.10.2013 - 23:50
door MU
Thx Leo en Olivier :)

Geplaatst: 08.10.2013 - 09:55
door Gast
Prachtige 940, zuinig op zijn!

Geplaatst: 05.01.2014 - 21:36
door Scotloop
Je auto blijft een plaatje! :)

Geplaatst: 05.01.2014 - 23:43
door MU
Tja jongens :) hij blijft het gewoon doen en nieuwe plannen heb ik momenteel niet met 'm dus het bleef een beetje stil van mijn kant hehe

Zal van de week wel ff wat foto's posten van onder zijn kilt die ik nog heb liggen met wat vraagjes over specifieke onderdelen
(ja mannelijk, een auto is voor mij een man tot het tegendeel bewezen is ::D )

Geplaatst: 06.01.2014 - 20:51
door Msuidgeest
Nu herken ik de velgen pas. Die had ik ook standaard 15 inch onder mijn eerste 960 van september 1991.

Geplaatst: 06.01.2014 - 23:58
door MU
Heb een paar vragen over de kastjes die Volvo her en der in de auto verstopt heeft. Sommigen zijn me duidelijk, anderen minder.


Eerst maar de duidelijke:

- Airbagsensor onder mn bestuurdersstoel incl merkreclame voor een winkelketen ;)

- ECU rechts in de voetenruimte van de voorpassagier


Dan de onduidelijke:

- 2 kastjes boven de pedalen (zie rode cirkels)

- rechter kastje is vermoedelijk de ICM (ignition control module) -- waarom is die apart van de ECU? wat doet de een dat de ander niet doet? lijkt me logischer om het gewoon te combineren?

- iemand een idee over het linker kastje? iets met het ABS-systeem? sorry dat er geen duidelijke foto is, zal morgen pogen eentje te maken maar misschien weet iemand dat uit zn hoofd :)


Alvast dank voor enige uitleg.

Geplaatst: 10.01.2014 - 21:09
door mightyspawn
Dat is te modern denken dat alles vanaf een centraal punt geregeld wordt. Vroeger had je overal losse kastjes voor. Niet iedere auto had alle opties. Tegenwoordig is een auto een uniform systeem, hangt er een laptop aan en je verandert iets software matig waardoor opties beschikbaar komen of niet. Vaak zit dit ding tegenwoordig onder de motorkap en bestaande uit modules die je er in of uit kunt trekken, als in een computer met uitbreidingskaarten.

Maar geen idee verder, zoals je al doet aan hand van de Bosch nummers kun je veel achterhalen.

De Ecu deed toen echt alleen het motormanagement regelen. Staat zelfs het type management op vermeld. Jetronic van Bosch. Nee die doet verder niks anders, wees blij. Die moderne zooi wil je allemaal niet. Kapot ding vervang je gewoon t kastje van een sloper voor een paar euro. Nou dat lukt je tegenwoordig niet meer hoor. God wat een gedoe als je wat aangekoekte printplaat banen hebt.

Geplaatst: 10.01.2014 - 21:45
door MU
Dank voor je uitleg ;)

Onderhand ben ik ook de immobilizer tegengekomen, maar dat ene kastje blijft een mysterie. Staat geen (zichtbaar) onderdeelnummer op en ik ga niet alles demonteren alleen uit nieuwsgierigheid. Hij moet wel blijven rijden ::D


Wie oh wie weet wat dit doet?

Geplaatst: 11.01.2014 - 12:04
door Msuidgeest
Volgens mij is dat een relaiskast van de verlichting. Zet de verlichting maar eens uit en aan, gebruik grootlicht en voel eens of je wat geklik hoort in die kastjes.

Geplaatst: 11.01.2014 - 21:53
door MU
Thx, net even geprobeerd: het relais van de verlichting zit gewoon tussen de andere relais achter de asbak in de middenconsole. Er was niets te voelen of horen aan het mysterieuze kastje.

Het mysterie is nog niet opgehelderd! :-k

Geplaatst: 12.01.2014 - 00:26
door Msuidgeest
Oh ... In onze S90 zit op die plek namelijk een kastje met relais' dat meeschakelt met de verlichting. En volgens schema zijn het inderdaad de verlichtingrelais'.

Geplaatst: 12.01.2014 - 01:02
door MarioC70
De zwarte met de grote stekker is van het ontstekings systeem en de andere is voor het brandstof systeem,zijn apart dus.
De bovenste foto is de airbag module.

Geplaatst: 12.01.2014 - 01:13
door MU
Thx, dat was bekend ;)

Maar ik weet onderhand ook wat het mysterieuze kastje is: de "ABS Control Module", de ABS-computer dus :)

Lang leve ebay!

Geplaatst: 12.01.2014 - 21:05
door mightyspawn
In welk jaar is eigenlijk de tiewrap (tyrap) uitgevonden? :D

Geplaatst: 12.01.2014 - 21:18
door MU
Is dat een bonusvraag in het kader van de kleine mysterietjes die opgelost worden hier? ::D

Maar het antwoord is waarschijnlijk 1958. Ga ik nu door voor een gratis ABS-computer?

Geplaatst: 12.01.2014 - 21:19
door martin _b
mightyspawn schreef:In welk jaar is eigenlijk de tiewrap (tyrap) uitgevonden? :D
Op 30 november 1978 is de patentaanvraag gedaan.
Dus zal wel rond die tijd zijn geweest.

Is uitgevonden door Emil L. Munch

Zie: http://www.google.nl/patents/US4214349

Geplaatst: 12.01.2014 - 21:48
door mightyspawn
Ik dacht al niet veel eerder, in de paar jaren 70 auto's die ik gesloopt heb nog nooit zulke dingen gezien. En autos van begin jaren 80 wel.

Zelfde als de torx schroef, op een 85er zie je ze nergens. Laatst wat spullen van 89er 740 gedemonteerd, zoals de achterklep vanger en die zaten met torx vast, was t daarvoor nog kruiskop. Heb gelukkig altijd torx bij me op de sloop.

Maarja wordt beetje offtopic.