Pagina 1 van 2
Auto opkrikken
Geplaatst: 09.10.2013 - 21:58
door JosW
Heren, dames ook,
binnenkort weer de winterbandjes er onder. Nu heb ik voor een paar euro bij de Lidl zo'n garagekrik gekocht omdat ik de standaardkrik zo'n gedoe vind. Vraagje, wat zijn de punten waar de auto (V70 2001) opgekrikt mag worden? Het instructieboekje zegt daar niets over.
Geplaatst: 09.10.2013 - 22:02
door V70/2.4D/2003
Simpel, de plek waar je de "af fabriek krik" ook plaatst. Wel een blokje hout gebruiken ivm beschadigingen.
Geplaatst: 09.10.2013 - 22:10
door Fredhead
Houten blokje zoals de meneer boven mij zegt zeker doen met deze krik, punt waar de auto op rust is niet heel groot bij dit model krik en anders heb je gegarandeerd lelijke plekken na een aantal keren opkrikken.
Heb het al eens bij een ander zien gebeuren
Geplaatst: 09.10.2013 - 22:22
door JosW
Helder heren. Bedankt.
Geplaatst: 09.10.2013 - 22:35
door w.stif
Geplaatst: 09.10.2013 - 22:36
door w.stif
Kijk zo heb ik het gedaan, ik moet wel zeggen dat ik bij beide niet echt een goed gevoel heb.
onder de dorpel zitten aan beide kanten 2 kriksteuntjes, tpv de deuren de voorste is voor de voor wielen en de achterste is voor de hele zijkant.
Dit staat ook in het boekje, maar ook op je originele krik!
Als ik al mag kiezen dan doe ik het het liefst zoals op de laatste foto.(mijn huidige V)
Geplaatst: 09.10.2013 - 23:26
door MarioC70
En altijd bokjes gebruiken als je er onder werkt.
Geplaatst: 09.10.2013 - 23:27
door MarioC70
Als je de krik onder de hoek van het subframe voor zet,net achter het voorwiel,gaat de achterkant ook mee omhoog,de krik in het midden is niet aan te raden,de carrosserie tordeerd daarbij erg.Aan de achterkant weegt de auto stuk minder dan voor..
Geplaatst: 10.10.2013 - 08:34
door Quota
MarioC70 schreef:Als je de krik onder de hoek van het subframe voor zet,net achter het voorwiel,gaat de achterkant ook mee omhoog,de krik in het midden is niet aan te raden,de carrosserie tordeerd daarbij erg.Aan de achterkant weegt de auto stuk minder dan voor..
+1, ook mijn ervaring, auto in de versnelling en op de handrem, wielmoeren losdraaien, dan opkrikken achter het voorwiel en dan pas de moeren/bouten eruit draaien en wisselen. Natrekken na dat de auto weer op de wieltjes is geland. That's my trick.
Geplaatst: 10.10.2013 - 08:59
door elianmars
Ik pak het krikpunt onder de voordeur en als ik aan de auto werk, gaat deze op assteunen.
Geplaatst: 10.10.2013 - 09:58
door lint
MarioC70 schreef:Als je de krik onder de hoek van het subframe voor zet,net achter het voorwiel,gaat de achterkant ook mee omhoog,de krik in het midden is niet aan te raden,de carrosserie tordeerd daarbij erg.Aan de achterkant weegt de auto stuk minder dan voor..
Ja, zo doe ik het ook. Het subframe is een stevig deel van de auto en je hebt in 1 keer de auto vrij van de grond aan die kant.
Geplaatst: 06.11.2013 - 19:36
door Gerald de Groot
Volgende keer ga ik dat ook proberen. Bij de mijne tordeert de auto wel wanneer ik de beide wielen vrij krik achter het voorwiel. Je merkt dan dat de deuren wat klemmen bij openen en sluiten. Bij mijn vorige auto (peug 406 break) verbaasde me dat niet, maar van de V70 had ik dat niet verwacht. De duitse toppertjes hebben daar geen last van.
Geplaatst: 06.11.2013 - 23:31
door elianmars
lint schreef:MarioC70 schreef:Als je de krik onder de hoek van het subframe voor zet,net achter het voorwiel,gaat de achterkant ook mee omhoog,de krik in het midden is niet aan te raden,de carrosserie tordeerd daarbij erg.Aan de achterkant weegt de auto stuk minder dan voor..
Ja, zo doe ik het ook. Het subframe is een stevig deel van de auto en je hebt in 1 keer de auto vrij van de grond aan die kant.
Zo doe ik het niet, want dat punt van het subframe is juist net het punt waar ik de assteun onder zet :razz:
Geplaatst: 06.11.2013 - 23:39
door dutchlimits
w.stif, Nooit in het midden de krik plaatsen, daar is de dorpel minder sterk.
Ik heb meestal rijbokken eronder, mits mogelijk natuurlijk.
Geplaatst: 08.11.2013 - 22:30
door w.stif
Tja je hebt natuurlijk gelijk.
Bij mijn oldtimers deed/doe ik dit natuurlijk niet.
Moet je eens voorstellen 1600 kilo gedeeld door twee is 800 kilo op het kwetsbaarste stuk van de dorpel.
Ben blij dat ze d'r onder zitten.
Geplaatst: 09.11.2013 - 15:11
door Edwin
w.stif schreef:
Foei, een pneumatische slagmoersleutel :evil:
Nooit gebruiken, zetten de boel altijd veels te vast.
Bij wielen altijd het betere handwerk toepassen, handvast draaien met kruissleuteltje en dan de momentsleutel (140nm) erover heen!
Tenzij het geen slagmoersleutel is links onderin de foto, dan heb ik weer eens een te grote en voorbarige mond gehad...
Gr. Edwin.
Geplaatst: 09.11.2013 - 15:34
door Thijs
Ik vind persoonlijk die krik onder de trekhaak niks hoor..
Geplaatst: 09.11.2013 - 17:27
door lint
Thijs schreef:Ik vind persoonlijk die krik onder de trekhaak niks hoor..
Daar zijn de trekhaak en zijn bevestigingspunten ook niet voor gemaakt!
Geplaatst: 10.11.2013 - 11:19
door MN-NL
Een trekhaak waar je een kleine 2 ton mee mag slepen en die onder de langsliggers gemonteerd wordt met 6x M12 uit mijn hoofd, daar kan je gerust de krik onder zetten hoor, om de wielen te wisselen of bokjes te plaatsen.
gr. Marc
Geplaatst: 10.11.2013 - 12:08
door Edwin
MN-NL schreef:Een trekhaak waar je een kleine 2 ton mee mag slepen en die onder de langsliggers gemonteerd wordt met 6x M12 uit mijn hoofd, daar kan je gerust de krik onder zetten hoor, om de wielen te wisselen of bokjes te plaatsen.
gr. Marc
Dat klinkt inderdaad solide genoeg, maar waarom is de kogeldruk dan in verhouding zo laag? Ik begrijp dat trekken aan de haak een andere belasting op de constructie geeft dan druk recht van boven. Maar is die druk recht van onder, als de krik eronder zit, dan niet net zo belastend op/voor de constructie als van bovenaf? En zou dan in dat geval ook maar maximaal 75~100 kg. mogen zijn?
Gr. Edwin.