Pagina 1 van 2
standkachel verwarmt interieur niet
Geplaatst: 11.10.2013 - 18:44
door Bover
Beste forummers,
Al een jaar loop ik te zoeken naar de oplossing van mijn probleem. Twee volvo dealers Dordrecht en Zevenaar hebben er naar gekeken Nieuwe software erin ( 180,=) bedrading 185,=. ( en hun rekening gestuurd) maar niet kunnen oplossen.
Probleem: Kachel start volledig op, begint te verwarmen maar slaat dan af.
In de VIDA uitlezing is niets te vinden, alles is vernieuwd van de standkachelpot, bedrading, ontsteker, ventilator enz.
De monteur Volvo Zevenaar gaat nog eens in zijn eigen tijd kijken in de boeken. Hij snapt ook niet.
Wie weet raad?
Geplaatst: 11.10.2013 - 19:15
door Koosvm
ik heb precies dezelfde symptomen gehad. dit bleek de brandstofpomp te zijn. ook opstarten en afslaan. later ging hij na 3 keer starten in blokkeer stand (driehoekje). geen idee of het bij jou hetzelfde kan zijn?
Geplaatst: 11.10.2013 - 19:28
door Bover
Brandstof pomp ok en getest bij de dealer. Hij stopt ergens in middle of niets en dan inderdaad drie startpogingen en je moet weer recetten met VIDA
Geplaatst: 11.10.2013 - 19:32
door MarioC70
Denk toch een fout in de pomp of branderdeel.Weet bijna zeker..
Geplaatst: 12.10.2013 - 21:38
door Cederiek
Ik weet bij Mercedes dat er nog een elektrische waterpomp zit die stuk gaat.
Omdat de standkachel zijn warmte dan niet kwijt kan gaat hij na het opstarten weer uit.
Ik weet niet of volvo dat ook heeft ,moet bijna wel ,
Zou eens kijken of er zo n elektrische waterpomp op je auto zit ,deze moet je voelen en horen draaien als standkachel aanstaat .
Geplaatst: 12.10.2013 - 22:04
door 1-wiel
Elektrische waterpomp zit direct gemonteerd bij de standkachel.
Zou idd de oorzaak kunnen zijn,
Als de opgewekte warmte niet afgevoerd word richting koelsysteem/kachelradiateur zal het systeem uitgeschakeld worden om oververhitting te voorkomen.
Heb nog een complete standkachelunit met waterpomp en stuurapparaat te koop. :roll:
Geplaatst: 13.10.2013 - 01:02
door OracleDBA
Bover: dit is heel herkenbaar. Mijn nieuw ingebouwde standkachel heeft eigenlijk nooit goed gewerkt. Een heleboel euro's voor niets uitgegeven en ondanks zeer veel uren speuren en testen bij de dealer in Naaldwijk is het nooit goed gekomen. De melding die bij mijn V70 wordt uitgelezen is een zogenaamde vlamstoring. Dan zou inderdaad met de brandstofpomp te maken kunnen hebben.
Is jouw brandstofpomp vervangen? Mijn dealer geeft ook aan dat brandstoftoevoer voldoende is, maar toch slaat de kachel telkens uit. In het begin wilde de auto nog weleens redelijk warm worden en stond de kachel nog te brullen na 15 minuten. Wanneer ik hem nu op de timer aanzet (of handmatig) begint hij lekker te ronken om weer binnen een minuut te stoppen.
Na het lezen van deze topic begin ik toch te denken dat de brandstofpomp hier de oorzaak van kan zijn. Iemand een idee wat vervanging kost?
Geplaatst: 13.10.2013 - 01:32
door JeroenSpock
1-wiel schreef:Heb nog een complete standkachelunit met waterpomp en stuurapparaat te koop. :roll:
Alweer? haha
Geplaatst: 13.10.2013 - 08:56
door Bover
Het is reeds dubbel check vastgesteld dat het mechanische gedeelte van de standkachel 100% in orde is bij twee verschillende volvo dealers.
Daarnaast heeft Dennis850 de monteur er nog naar gekeken. alles doet het.
De vraag is ook dat mijn aanname is dat de warmete niet weg kan en daardoor de standkachel afslaat.
De module restwarmte werkt wel...
DE DEALER ZEGT DAT ER NIETS TUSSEN ZIT AAN MECHANIEK NA DE WATERPOMP STANDKACHEL :roll:
Geplaatst: 13.10.2013 - 10:42
door Koosvm
die brandstofpomp kost iets van 150 euro. Zit rechts achter onder de achterdeur. Lijkt mij iets wat zelf te vervangen is. ik geloof dat mijn dealer er ook moeite mee had om de oorzaak te vinden. De pomp kan in vida in orde lijken (ik had zelf ook de weerstand gemeten) maar kan toch stuk zijn. Ben benieuwd wat het uiteindelijk is iig
Geplaatst: 13.10.2013 - 10:52
door Bover
Maar als de pomp stuk is dan zou de standkachel niet eens kunnen branden en dat doet deze duidelijk wel :roll:
Is er geen klepje onder dashbord of zo die instroom warme lucht tegen kan houden?
Geplaatst: 13.10.2013 - 11:49
door herbert (c5)
Ik weet niet zeker of het bij de personenauto's ook zo is , maar bij mijn Volvo vrachtwagen zit er een schoepenwieltje in die los rond kan draaien als de verwarming niet werkt, maar deze moet wel ronddraaien als de kachel aan staat, deze pompt dan het koelwater rond om zo het blok , en dus ook de kachelradiator te verwarmen.
Als dit schoepen wieltje niet soepel ronddraait dan slaat de kachel vanzelf uit(veiligheid) hoop dat je er iets aan hebt.
Geplaatst: 13.10.2013 - 12:46
door w.stif
Als ik dit verhaal lees, dan denk ik dat het zoals hierboven ook is gezegd, het waterpompje is.
De kachelmotor slaat naar mijn idee uit om veiligheisredenen.
Zelf ben ik ook in het bezit van een standkachel, hij rookt,stinkt,maakt mensen onrustig, maar is wel lekker warm in de winter, helaas heb ik geen stoelverwarming in mijn lederen interieur.
Ik zou het zo omwillen ruilen.
Geplaatst: 13.10.2013 - 13:09
door Bover
ik vrees dat ik alsnog dan waterpompje moet vervangen... Alhoewek hij wel draait. Is dan schoepen stuk of zo?
Geplaatst: 13.10.2013 - 13:16
door 1-wiel
Allebei is nog beter....
Als je kachel rookt, is de verbranding niet optimaal, de vernevelaar of je ventilator bovenin de kachel zijn dan waarschijnlijk de boosdoener..
@jeroenspock. Dit is een origineel Volvo/eberspacher exemplaar
Geplaatst: 13.10.2013 - 16:50
door Marelli
weet je zeker dat de vlam ontstoken wordt?
de eerste 3 seconden zal de unit eerst de ventilator aanzetten, dat hoor je.
dan gaat de brandstof pomp aan, een pulserend tikkend geluid bij de tank.
Op dat moment gaat ook de ontsteker gloeien de sproeier sproeit er diesel op.
Er moet dan wat rook buiten te zien zijn. Als de vlam goed is ontstoken gaat ook de waterpomp aan. Als de vlam niet gedetecteerd wordt gaat de unit uit. Afslaan op hoge temperatuur komt veel later pas omdat het even duurt om de boel boven de max temp te krijgen.
Het kan zijn dat de vlamsensor of (nog) erg beroet is of gewoon kapot.
Als er geen rook komt of een verbrande diesel geur dan kan het ook de brandstoftoevoer zijn. Laatst bij een grote reparatie een lege toevoerleiding gehad. Alles goed met diesel gevuld en het ding deed het weer.
Geplaatst: 13.10.2013 - 19:34
door Bover
Dank voor adviezen, maar alles werkt alleen de warmte kan niet weg en dan slaat die af.
Geplaatst: 13.10.2013 - 19:58
door JeroenSpock
1-wiel schreef:@jeroenspock. Dit is een origineel Volvo/eberspacher exemplaar
Oh zo, helaas een jaartje te laat.
Geplaatst: 28.10.2013 - 23:03
door 1-wiel
En hoe staat het met je storing...?
Als je vida aansluit kun je erg veel parameters controleren vwb de status tijdens het starten etc van de standkachel....
Geplaatst: 29.10.2013 - 10:04
door VolvoTech
Het kan heel goed zijn dat de kachel zijn warmte niet kwijt kan...
Heb je wel Vida voor nodig om eea te bekijken.
- staan de kleppen (climate control) naar het interieur open bijv?
Deze kunnen "gecalibreerd" worden!