Pagina 1 van 2

Versnellingsbak service vereist

Geplaatst: 14.10.2013 - 18:02
door ArjenXC90
Beste Volvo rijders,

Sinds een week of 6 krijg ik periodiek de melding op de BC van mijn Volvo XC90 (van december 2004):"Versnellingsbak service vereist".

Nu heb ik op dit forum praktisch alle meldingen gelezen die betrekking hadden op dit onderwerp, maar de oplossing nog niet gevonden.

De melding kwam een week of 3 (en 3.000km verder) nadat ik op advies van mijn Volvo dealer de geartronic versnellingsbak preventief had laten flushen. Bij het verschijnen van de melding verdwijnt de D uit het dashboard en wordt vervangen door een liggend streepje, ook kan ik niet meer schakelen. Als ik de motor afzet en weer opnieuw start, ziet het dashboard er weer normaal uit, kan ik weer schakelen maar de melding kan alleen door de dealer uitgezet worden.

Na een software update heb ik probleemloos 3.000km kunnen rijden totdat hetzelfde fenomeen zich weer voordeed. Een harde 'kloenk' en de bak die zich in de noodloopt zet. Motor uit en weer aan en hij rijdt weer als een zonnetje.

Toch weer naar de dealer en de auto heeft daar 2 dagen gestaan. Uit diverse tests en in overleg met Volvo zou het probleem in een defecte schakelstandsensor zitten. Deze is vervangen a raison van 250,00 euro en je raad het al. Nu opnieuw de vermalendijende melding van de versnellingsbak. Ik heb er zo'n 1.500km mee gereden en weet niet meer waar te zoeken. Iemand een idee? Ik heb zelf spijt van het flushen want zonder problemen heb ik nu versnellingsbakproblemen. O ja de bak is geflushed bij 213.000km en hij heeft er nu 218.000km opstaan.

Graag jullie advies!

Gr,
Arjen

Geplaatst: 14.10.2013 - 18:10
door MarioC70
Ik kan me voorstellen dat je spijt hebt van het flushen,hebben ze de bak gereset enz.
Ook de magneetkleppen gecontroleerd met Vida?

Geplaatst: 14.10.2013 - 18:15
door ArjenXC90
Beste Mario C70,

Ik ga morgen weer naar de dealer en zal je opmerkingen meenemen. Bedankt!
Gr,
Arjen

Geplaatst: 14.10.2013 - 18:33
door MarioC70
Anders tijdens het rijden uitlezen,wanneer de storing zich voordoet en waarom..
Maar de meeste dealers hebben geen mobile Vida uitlees apparatuur helaas.
Ik wel,maar je woont niet om de hoek begrijp ik..

Geplaatst: 15.10.2013 - 20:29
door Varioclean
Arjen XC90,

is je probleem al opgelost en welke atf heb je gebruikt tijdens het spoelen?
zoals MarioC70 al zei kan flushen als het verkeerd wordt uitgevoed ook een probleem zijn.

groet

Geplaatst: 17.10.2013 - 17:09
door ArjenXC90
Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om naar de dealer te gaan en ik heb zelf stellig de indruk dat het een niet mechanisch probleem is, eerder een elektronisch probleem. Hij rijdt gewoon als een zonnetje, je voelt nauwelijks dat er geschakeld wordt! Het flushen heb ik overigens bij de Volvo dealer in Oud-Turnhout laten doen.

Geplaatst: 18.10.2013 - 13:25
door Varioclean
versnellingsbak service vereist melding kan ontstaan als er te veel slip wordt geregistreed door de bakcomputer,

de bak springt dan in noodloop zodat de slip niet verder kan gaan en dus de frictieplaten die slippen dan verder gespaart blijven,


te veel slip kan gevolg zijn van onjuiste of verouderde atf,
of van slijtage op de koppelingsplaten of van het kleppenhuis,
agv bv te lang met oude of verkeerde atf of een gesleten kleppenhuis rijden,

met schakelen hoef je dan niets verkeerds te voelen, bonken van de bak voel je, maar te veel slip helaas niet,

kan natuurlijk wat je zegt ook iets electronisch zijn,

het probleem kan ook electro hydraulisch zijn, dwz een solenoid die een klep bediend in het kleppenhuis en soms blijft steken, solenoids maken onderdeel uit van het kleppenhuis en slechte solenoids gaan vaak gepaard met uitgesleten kleppen die ze moeten bedienen, in dat geval is vervangen van het kleppenhuis de meest solide oplossing,

controleer wel wat voor een atf de dealer heeft gebruikt,

Geplaatst: 20.10.2013 - 18:02
door ArjenXC90
Beste Varioclean,
Aanstaande donderdag ga ik weer naar de dealer, afgelopen vrijdag hebben ze de computer uitgelezen maar ze weten niet wat de oorzaak is. Komende donderdag is ook de externe specialist die ze regelmatig inhuren voor het flushen van de bak uitgenodigd. Ik heb na het lezen van je stuk wel een aantal vragen.
Hoe weet ik of hij de verkeerde atf heeft gebruikt? Is het voor de dealer mogelijk om te beoordelen of er 1 of meerdere solenoids niet goed functioneren?
Kun je een indicatie geven van de investering die gemoeid is met: het vervangen van selenoids of het vervangen van het kleppenhuis?
De melding die ik nu krijg is gekomen nadat de bak preventief is geflushed en inmiddels ben ik 800 euro aan kosten verder, dus ik hoop maar dat het allemaal meevalt.
Gr.
Arjen

Geplaatst: 21.10.2013 - 13:44
door Varioclean
ArjenXC90,

dealer kan met vida solenoids testen maar dat is wel moment opname,

met nieuw kleppenhuis monteren ben je ongeveer duizend euro verder,

je zou er moeten achterkomen of de atf die gebruikt is jws3309 spec is, dus bv originele volvo atf of mobil3309 of de nieuwste generatie kroon sp2062,
maar niet een synthetische atf zoals mobil1 of BG, die zijn geen jws3309.

los solenoids vervangen zou ik niet doen, de solenoids slijten vanwege vervuiling maar ook vanwege het al moeizamer schuiven van de kleppen in het kleppenblok, dus beter meteen het kleppenblok incl solenoids vervangen,

Geplaatst: 22.10.2013 - 11:41
door ArjenXC90
Beste Varioclean
Thanks voor de input. Ik neem deze info donderdag mee.
Gr
Arjen

Geplaatst: 24.10.2013 - 09:15
door ArjenXC90
Even een update. Gisteravond is de olie in de versnellingsbak vervangen door Kroon olie met de specs van jws3309. Filip, de externe die hiervoor door de dealer wordt ingehuurd durfde het niet aan om een complete flush (met schoonmaakmiddel simpel gezegd) te doen aangezien de vorige flush een kleine 5.000km geleden was. Filip zegt dat hij in het verleden samen heeft gewerkt met Gerry Slot en nu zelfstandig in BE de flushes doet met hetzelfde materiaal als Gerry. De olie die is vervangen zag er goed bruin tot zwart uit! Dit had hij nog nooit eerder meegemaakt op zo weinig km's. Na het resetten van de versnellingsbak en een kort ritje waarbij de bak moest schakelen in alle versnellingen bij 2.000 toeren, 30 sec. Stilstaan en vervolgens met de kickdown rijden was het proces klaar. De versnellingsbak functioneerde naar behoren. Nu is het afwachten of de melding de komende weken weer terug komt. Ik hou jullie op de hoogte.
Gr.
Arjen

Geplaatst: 25.10.2013 - 12:06
door ArjenXC90
Update 2. Woensdagavond nieuwe ATF erin en na in totaal 120km rijden weer de melding versnellingsbak service vereist. Dit heeft dus niet geholpen. De dealer beschikt over een mobiele VIDA dus ik denk dat dit de vervolgstap gaat worden.

Ik hou jullie op de hoogte.

Gr,
Arjen

Geplaatst: 02.11.2013 - 13:07
door Remi
Mijn XC90 schakelt soms ook met een snok als ik rem of het duurt iets langer voordat de versnellingsbak schakelt. Nu wil ik mijn bak ook flushen.
Kan het zijn dat ik ook de foutmelding krijgt van:"Versnellingsbak service vereist".?

Gr

Geplaatst: 02.11.2013 - 14:26
door lint
Dat kan gebeuren, een flush van de bak lost geen bestaande defecten op!

Geplaatst: 04.11.2013 - 06:43
door jeromski
arjen ga jij naar van herck in oud turnhout met je Volvo??

Geplaatst: 07.11.2013 - 18:37
door ArjenXC90
Ja dat klopt maar inmiddels niet meer. Ze komen er niet uit. Van de week naar Van Houdt geweest en ze vermoeden dat het een storing in de kabels zit achter cq onder het dashboard. Ik werd vorige week getrakteerd op de volgende meldingen, naast versnellingsbak service vereist: skid anti actie vereist; airbag service spoed en vervolgens viel het heke dahboard uit! Radio, telefoon en navigatie werkten gewoon maar geen beeld (de meters werkten dus ook niet meer en geen dashboardverlichting meer). Ik wordt het zo langzamerhand wel zat.

Geplaatst: 07.11.2013 - 20:03
door jeromski
vind van herck persoonlijk geen goede garage. ze proberen altijd ik dacht dat je in de garage wist wat je moet doen om je klanten te helpen

Geplaatst: 08.11.2013 - 08:16
door jaapburg
ArjenXC90 schreef:Ja dat klopt maar inmiddels niet meer. Ze komen er niet uit. Van de week naar Van Houdt geweest en ze vermoeden dat het een storing in de kabels zit achter cq onder het dashboard. Ik werd vorige week getrakteerd op de volgende meldingen, naast versnellingsbak service vereist: skid anti actie vereist; airbag service spoed en vervolgens viel het heke dahboard uit! Radio, telefoon en navigatie werkten gewoon maar geen beeld (de meters werkten dus ook niet meer en geen dashboardverlichting meer). Ik wordt het zo langzamerhand wel zat.
Dat zijn signalen dat het spanningsrelais van je CEM kapot is... Is al het nodige over geschreven op dit forum en heb het zelf ook meegemaakt. Bij mij is er onder garantie een nieuwe CEM in gezet, maar een relais doorsolderen schijnt ook te kunnen.

Geplaatst: 08.11.2013 - 09:40
door jpwg001

Geplaatst: 01.12.2013 - 13:48
door ArjenXC90
Hoe kun je controlerem of het spanningsrelais van de CEM de oorzaak is? Ze hebben de kabelboom onder de parafan gecontroleerd en die was goed (geen vocht oid). Inmiddels is er ook een nieuwe DIM geplaatst maar dit heeft ook niet geholpen.

Wat wel opvallend is dat ik alleen de melding SRS Airbag Service vereist krijg en die gaat ook niet meer weg. Daarnaast werkt de cruisecontrol totdat het rode alarmlogo van de airbag knippert. Dan werkt de cruise control niet meer. Tot slot valt het mij op dat na ongeverer een uur het dashboard uitvalt zonder voorafgaande waarschuwingsmelding. Het lijkt dus te maken te hebben met hetzij de factor tijd dan wel de facor hitte. Wanneer het dashboard is uitgevallen en ik de auto zo'n 10 minuten stilzet, sleutel uit het contact werkt het dashboard weer normaal. De melding van de airbag blijft overigens gewoon staan.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Alvast bedankt voor het meedenken.