Volvo 440 1994 B18u 1800 Monopoint - Te hoog stationair
Geplaatst: 15.10.2013 - 12:40
Dag allen,
Mijn B18U loopt stationair niet helemaal regelmatig, al diverse dingen vervangen waaronder het gasklephuis, inlaatspruitstukpakking, pakkingen tussen gasklephuis e.d. Kleppen nog niet gesteld/gecheckt.
Vorige week reed ik 120 op de snelweg en liet mijn gas los, maar auto bleef 120 rijden (jaja, cruisecontrol!!!). Koppeling in: toerental schoot omhoog.
Stationairtoerental dus zo'n 5000 rpm.
Later de stappenmotor eraf gehaald en vervangen voor een goedwerkend exemplaar en de motor liep weer goed.
Nu 1 week / 200 km later loopt de motor weer veel te hoog stationair (3/4 gas).
Mijn vermoeden is dat de aansturing v/d stappenmotor niet goed is. Het lijkt erop dat de stappenmotor wel uit draait maar niet meer in draait waardoor hij het toerental alleen ''sneller'' kan bijregelen, dat is tenminste mijn theorie.
Iemand een idee wat het kan zijn, en vooral: hoe kan ik een diagnose maken?
Bedankt!
Mijn B18U loopt stationair niet helemaal regelmatig, al diverse dingen vervangen waaronder het gasklephuis, inlaatspruitstukpakking, pakkingen tussen gasklephuis e.d. Kleppen nog niet gesteld/gecheckt.
Vorige week reed ik 120 op de snelweg en liet mijn gas los, maar auto bleef 120 rijden (jaja, cruisecontrol!!!). Koppeling in: toerental schoot omhoog.
Stationairtoerental dus zo'n 5000 rpm.
Later de stappenmotor eraf gehaald en vervangen voor een goedwerkend exemplaar en de motor liep weer goed.
Nu 1 week / 200 km later loopt de motor weer veel te hoog stationair (3/4 gas).
Mijn vermoeden is dat de aansturing v/d stappenmotor niet goed is. Het lijkt erop dat de stappenmotor wel uit draait maar niet meer in draait waardoor hij het toerental alleen ''sneller'' kan bijregelen, dat is tenminste mijn theorie.
Iemand een idee wat het kan zijn, en vooral: hoe kan ik een diagnose maken?
Bedankt!