CEM ?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
sjors86
2nd Gear member

Hallo leden,

ik had een weekje of wat terug een zekering die stuk was.
Dat is de zekering geweest voor oa CEM. Na het vervangen van de zekering was alles gelijk weer in orde en sindsdien geen problemen, daar gaat het gelukkig niet over ;)

Nu vroeg ik me wel af wat de CEM nou eigenlijk precies doet in de S60,
kan iemand me dat uitleggen, alles werkt namelijk gewoon nog zonder die zekereing :S

Ik las ergens dat het bij een ander type met binnenverlichting etc te maken heeft, maar dat werkte in mijn auto nog gewoon. Veel verder kwam ik eigenlijk niet met mijn zoektocht.
De andere 2 zaken die op dezelfde zekering zitten deden het nl. niet meer (lees: alarm van de gordel en het waarschuwingslampje boven de binnenspiegel).

Dus, wat doet die CEM??
S60 2001 T5|18'' Pegasus, zomer|17'' Tethys, winter|
|BSR opti-flow intake|IPD HD ignition coils|IPD transmission mount|Powerflex-bussen|

S60 2000 2.4|16'' Mimas, zomer|16'' Staal, winter|
|Custom 2,5'' exhaust|IPD endlinks|EBC 16'' (yellowstuff)|Powerflex-bussen|Klapsleutel|Sunblinds|
MarioC70
6th Gear member

De CEM is de centrale electronica module,waarin de gegevens staan van het voertuig,deze is alleen te vervangen met behulp van Vida.
De CEM regeld diverse onderdelen,waaronder sleutelherkenning,startonderbreker en nog veel meer componenten.
Dus nooit aan rommelen of sleutelen zonder dat je er kennis van hebt,bij fouten loopt de auto namelijk niet meer.

Centrale elektronicamodule (CEM), vervangen
Blootleggen en verwijderen van relaiskastje in passagierscompartiment

Attentie! Lees de geprogrammeerde klantgegevens af voordat u de regeleenheid vervangt. Nadat u de nieuwe regeleenheid hebt gemonteerd, moet u de informatie in de regeleenheid invoeren. Dit wordt uitgevoerd via VIDA-voertuigcommunicatie.
Opmerking! Geldt voor voertuigen -2003. Bij het programmeren van een nieuwe regeleenheid zijn alle contactsleutels nodig.
Opmerking! Voor auto's die uitgerust zijn met Volvo On Call (zie toetsenveld van de telefoon) wordt de minkabel van de accu als eerste verwijderd. Anders kan het automatische alarm voor hulpdiensten worden geactiveerd. Zie Accu, ontkoppelen
Opmerking! De bestuurdersinformatie-eenheid (DIM) mag niet tegelijkertijd worden vervangen, aangezien dan de kilometerstand wordt gewist.

Voor meer informatie, zie: Software downloaden en de regeleenheid vervangen
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
sjors86
2nd Gear member

Bedankt voor je reacti4e MarioC70!

Ik ben in ieder geval heel blij dat de huidige zekering het gewoon weer doet en dat ik geen verdere storingen heb.

Gr
S60 2001 T5|18'' Pegasus, zomer|17'' Tethys, winter|
|BSR opti-flow intake|IPD HD ignition coils|IPD transmission mount|Powerflex-bussen|

S60 2000 2.4|16'' Mimas, zomer|16'' Staal, winter|
|Custom 2,5'' exhaust|IPD endlinks|EBC 16'' (yellowstuff)|Powerflex-bussen|Klapsleutel|Sunblinds|
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”