Pagina 1 van 1
waterpomp vervangen
Geplaatst: 16.10.2013 - 10:31
door cuba pete
Ervaringsdeskundigen gevraagd.
Mijn waterpomp is aan het "huilen" en ik wil deze binnenkort gaan vervangen. Is het noodzakelijk om de gehele distributie riem te verwijderen of kan deze klus geklaard worden door alleen de riem te ontspannen?
Geplaatst: 16.10.2013 - 10:33
door edraket
De riem moet zowiezo los. Waarom zou je hem op zijn plaats willen laten zitten? Hij zit dan behoorlijk in de weg. Ik zou de riem en rollen ook vervangen als je de pomp vervangt.
Weet je zeker dat het de waterpomp is? Hoeveel km heeft de auto gelopen en wanneer is de riem voor het laatst vervangen?
Geplaatst: 16.10.2013 - 10:40
door cuba pete
De auto heeft nu 246.000 km gelopen en de riem is gewisseld bij 159.000 km.
Dus deze moet nog wel een aantal kilometer mee kunnen.
Ik ben van plan om volgend jaar de riem en rollen te vervangen, omdat ik dan waarschijnlijk de kleppen moet stellen en de hele boel toch los moet.
Zeker weten dat de waterpomp het is doe ik niet voor de volle 100%, maar door ervaring herken ik helaas het geluid. Ook ik zie wat lichte vloeistof lekkage bij de pompzijde en het koelvloeistof niveau daalt langzaam.
Geplaatst: 16.10.2013 - 11:37
door edraket
Waarom dan niet ineens alles doen, dus ook de kleppen stellen, pomp, riemen en rollen?
Geplaatst: 16.10.2013 - 11:42
door MarioC70
Een oude riem mag je officieel niet opnieuw spannen.
Dus verstandig is om alles te vervangen.
Geplaatst: 16.10.2013 - 11:54
door cuba pete
Ik weet dat je "officieel" een oude riem niet opnieuw mag spannen, maar ik heb op dit moment geen tijd om alles in één keer te doen.
Dat risico durf ik wel te nemen.
Het kleppen stellen is veel werk en ik wil dit op mijn gemak kunnen doen (bij beter weer), want ik heb dit nog niet eerder zelf gedaan.
Gelukkig is er op dit forum een duidelijke handleiding te vinden

De kleinste speling op dit moment is 0,4 uitlaatklep cil. 1, met een verloop van 0,05 per 40.000 km.
Geplaatst: 16.10.2013 - 12:03
door MarioC70
0.40 mm voor een uitlaatklep is goed,niks mis me dus.
Geen tijd zeg je,het is net zoveel werk om een nieuwe riem te monteren dan de oude,dus dat begrijp ik niet.
Geplaatst: 16.10.2013 - 12:11
door cuba pete
Daarmee refereerde ik naar het voorstel van edraket, om gelijk het kleppen stellen mee te nemen.
Mijn gedachte is om in de zomer de klepspeling te controleren en zo nodig preventief te stellen. Daarbij wil ik dan de riemen en rollen gelijk vervangen, zie het als een frisse start voor een nieuwe onderhoudscyclus.
De auto zal dan 20.000 km meer gelopen hebben dan nu.
Geplaatst: 16.10.2013 - 13:18
door MarioC70
cuba pete schreef:Daarmee refereerde ik naar het voorstel van edraket, om gelijk het kleppen stellen mee te nemen.
Mijn gedachte is om in de zomer de klepspeling te controleren en zo nodig preventief te stellen. Daarbij wil ik dan de riemen en rollen gelijk vervangen, zie het als een frisse start voor een nieuwe onderhoudscyclus.
De auto zal dan 20.000 km meer gelopen hebben dan nu.
Weet wel waar je aan begint.het is geen eenvoudige klus dat kleppen stellen.
Als je geen sleutelervaring hebt kun je het wel vergeten denk ik.
Geplaatst: 16.10.2013 - 13:23
door dutchlimits
Scheelt je juist tijd als je die riem meteen meeneemt, anders moet de boel over een jaar weer helemaal uit elkaar..
Geplaatst: 16.10.2013 - 13:31
door cuba pete
Met de sleutel ervaring zit t wel goed.... daar zorgt de s60 wel voor :p , een kleine greep uit klussen tot nu toe:
- wiellager RV vervangen
- draagarmen vervangen
- handrem vervangen
- gasklephuis gereviseerd (contactloos sacer)
- vvt solenoid vervangen
- hydrauliekblok ABS
- remslangen
- centrale portier vergrendeling RV
- deurbedieningsmodule LV
- complete deur rechts achter na schade.
- Bobines
- dashboard verlichting
- accu
Dit naast t reguliere onderhoud..
Geplaatst: 16.10.2013 - 14:20
door MarioC70
Dat zijn simpele klussen,maar kleppen stellen is toch andere koek..
Maar niet geschoten is altijd mis...