Pagina 1 van 1

Startproblemen na lang stilstaan

Geplaatst: 16.10.2013 - 22:12
door HenkTI
DAg allemaal, na een flink aantal probleemloze kilometers heb ik nu het volgende probleem waar mijn garage ook niet meteen een antwoord op heeft. Misschien dat hier er iemand is die het probleem herkent.

O ja, Volvo s60 d5 bj 2003
kilometerstand 300.000 km

Als de auto een tijd (langer dan zo'n 6 a 7 uur) heeft stilgestaan moet ik zo'n 15 tot 20 seconden starten voordat de auto aanslaat. Heeft de motor eenmaal gedraaid start hij weer als vanouds.

Geen blauwe rook uit de uitlaat bij starten
geen extra rook onder het rijden (ook niet bij accelereren)
Geen prestatieverlies, trekt als een lier (Fasttech.....)


Nu heb ik begrepen dat startproblemen vaak aan de injectoren ligt, echter zou je denken dat de startproblemen zich elke keer voordoet.

De garage heeft de gloeibougies getest, 4 van de 5 deden het niet meer.
Deze worden zsm vervangen. Echter heb ik ook gelezen dat dit niet het probleem kan zijn bij een d5 motor bij deze temperaturen.

BC geen ook geen melding aan.
Accu moet volgens mij ook goed zijn gezien het feit dat hij zo lang kan starten. Startmotor klinkt ook goed.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Ik heb geen zin om allerlei zaken te vervangen wat niet nodig is.

alvast bedankt!!

Geplaatst: 16.10.2013 - 22:14
door Oceanracer
Ik denk dat je zelf de oorzaak wel al weet, maar liever je kop in het zand steekt... :wink:

Geplaatst: 16.10.2013 - 22:22
door HenkTI
Oceanracer schreef:Ik denk dat je zelf de oorzaak wel al weet, maar liever je kop in het zand steekt... :wink:
Als ik het antwoord wist zou ik jullie er niet mee vermoeien.

Maar ik heb het idee dat jij wel een idee hebt???

Geplaatst: 16.10.2013 - 22:34
door 1-wiel
4 van de 5 gloeibougies defect..........
:hello1:

Denk dat 5 nieuwe je probleem oplossen....... :violent1:

Vergeet niet het verschil te posten :greenjumpers:

Geplaatst: 16.10.2013 - 22:44
door HenkTI
1-wiel schreef:4 van de 5 gloeibougies defect..........
:hello1:

Denk dat 5 nieuwe je probleem oplossen....... :violent1:

Vergeet niet het verschil te posten :greenjumpers:
Nou ja dat valt nog te bezien........
Ik heb me in de materie ingelezen en lees toch vaak dat bij deze temperaturen de gloeibougies nog niet echt een functie hebben.

Bij de garage werd gezegd dat de compressie van de motor genoeg was om te starten. Alleen bij hele lage tempraturen zouden de gloeibougies een functie hebben.

Maarja als het goed is worden morgen nieuwe geplaatst. Ik laat het wel weten, maar ik heb zo'n vermoeden.......

Geplaatst: 16.10.2013 - 22:53
door jaapburg
Volgens mij doen gloeibougies het altijd bij een diesel, of het nu koud of warm is.

Zou het boeltje maar laten vervangen, en we vernemen idd graag de bevindingen.

Uitlezen bij een officiele dealer scheelt ook nogal eens, die kunnen meer uitlezen en ook directer het probleem benoemen...

Geplaatst: 16.10.2013 - 22:57
door 1-wiel
Compressie moet idd genoeg warmte opwekken, maar bij koude/eerste start is extra hulp (warmte van gloeibougies) welkom om aanslaan te vergemakkelijken en beter voor het milieu.....

Geplaatst: 16.10.2013 - 22:59
door edraket
Dit wordt zeker niet veroorzaakt door de gloeibougies. Zou de retour van de injectoren even laten meten, of de correctie mbv vida, dan weet je eigenlijk meteeen voldoende. Verder zou je foutcodes kunnen laten uitlezen. Soms is bijv een sensor van de brandstofpomp of raildruk de veroorzaker.

Geplaatst: 16.10.2013 - 23:05
door HenkTI
edraket schreef:Dit wordt zeker niet veroorzaakt door de gloeibougies. Zou de retour van de injectoren even laten meten, of de correctie mbv vida, dan weet je eigenlijk meteeen voldoende. Verder zou je foutcodes kunnen laten uitlezen. Soms is bijv een sensor van de brandstofpomp of raildruk de veroorzaker.
BC is uitgelezen, geen foutcodes.

Geplaatst: 16.10.2013 - 23:59
door MarioC70
De gloeibougies heb je bij deze temperaturen niet nodig,ze werken ook amper nu.
Er is een of meerdere injectoren lek,het is simpel te testen,laat iemand de retourslang van de injectors dichtknijpen met een tang,als hij dan vlotter start is er dus een injector lek.

Geplaatst: 17.10.2013 - 21:16
door HenkTI
MarioC70 schreef:De gloeibougies heb je bij deze temperaturen niet nodig,ze werken ook amper nu.
Er is een of meerdere injectoren lek,het is simpel te testen,laat iemand de retourslang van de injectors dichtknijpen met een tang,als hij dan vlotter start is er dus een injector lek.
Thanx. Ik had het na mijn werk al even willen proberen maar na een werkdag van 13 uur ben ik ingestapt en weggereden...... Auto sloeg aan na ongeveer 10 seconden.

ik houd jullie op de hoogte.

En mochten het de injectoren zijn, weet iemand nog een goed adresje omgeving Zwolle?

mvrgr

Geplaatst: 22.10.2013 - 16:13
door jp-v60
dit probleem had ik ook met mijn sl 450 uit '79 benzine, bleek idd lekkende injectoren te zijn. Deze moeten de druk vasthouden en als ze lekken doen ze dat niet en moet er eerst druk worden opgebouwd.

Geplaatst: 22.10.2013 - 16:16
door MarioC70
HenkTI schreef:
MarioC70 schreef:De gloeibougies heb je bij deze temperaturen niet nodig,ze werken ook amper nu.
Er is een of meerdere injectoren lek,het is simpel te testen,laat iemand de retourslang van de injectors dichtknijpen met een tang,als hij dan vlotter start is er dus een injector lek.
Thanx. Ik had het na mijn werk al even willen proberen maar na een werkdag van 13 uur ben ik ingestapt en weggereden...... Auto sloeg aan na ongeveer 10 seconden.

ik houd jullie op de hoogte.

En mochten het de injectoren zijn, weet iemand nog een goed adresje omgeving Zwolle?

mvrgr

Zwolle is niet om de hoek van hier,anders kon ik wel voor je kijken,maar is beetje ver,in de buurt van Zwolle zou ik niet weten..

Geplaatst: 24.10.2013 - 19:59
door HenkTI
Nou even een update: zaterdagochtend wilde de auto helemaal niet meer aanslaan. Het trucje van MarioC70 hielp niet.

Uiteindelijk naar de garage. 2 verstuivers defect en brandstoffilter vervangen.

Start nu weer vlot. Trouwens ook veel vlotter dan ik ooit gewend was. Vanaf ik de auto heb (nu zo'n 140.000 km moest hij altijd 3/4 keer rond voor hij aansloeg.

Anyway, bedankt voor het meedenken en ik hoop dat ik de komende tijd weer vooruit kan.

Geplaatst: 24.10.2013 - 20:05
door Oceanracer
Zoals ik eerder al zei, je wist de oplossing al... Afijn, hij rijdt weer en je weet wat het je gaat kosten als één van de drie andere binnenkort gaat lekken.

Geplaatst: 24.10.2013 - 22:01
door HenkTI
Oceanracer schreef:Zoals ik eerder al zei, je wist de oplossing al... Afijn, hij rijdt weer en je weet wat het je gaat kosten als één van de drie andere binnenkort gaat lekken.
een flinke bom duiten.......

ja Volvo rijden is niet goedkoop is mijn ervaring.......

Ze kunnen lang mee, maar dan moet je veel vervangen....
Elke auto kan blijven rijden als je veel vervangt.

Maar goed, na deze investering blijf ik wel weer even doorrijden

Geplaatst: 24.10.2013 - 23:13
door MarioC70
Ben wel benieuwd naar die bom duiten :)

Geplaatst: 25.10.2013 - 12:03
door HenkTI
Zodra ik de rekening heb laat ik het weten.

Geplaatst: 21.11.2013 - 11:03
door HenkTI
belofte maakt schuld: de rekening

2 x injector vervangen a 233,- eur per stuk = 466,-
werkplaatstarief 2,75 x 49,50 = 136,-

de andere drie zijn getest en zouden nog goed zijn. Hopen dat ze het nog even volhouden