Pagina 1 van 1
Tik bij linkervoorwiel bij gasgeven - loslaten
Geplaatst: 18.10.2013 - 14:37
door Diesel70
Sinds deze week hoor ik een lichte tik die bij het linkervoorwiel weg lijkt te komen. Je hoort het geluid als je ongeveer 40 km/uur rijdt en even het gaspedaal loslaat (tik) en weer aanraakt (weer een tik).
Dacht eerst aan de remmen,raakpunten remblokken opnieuw ingevet, maar dat heeft niet geholpen.
Zo op het eerste gezicht zit er nergens speling in de ophanging.
Iemand een idee waar (en hoe) ik iets specifieker kan gaan zoeken naar de oorzaak?
Betreft een MY2007 D5 automaat met 197.000 km op de teller.
Geplaatst: 18.10.2013 - 15:11
door JosW
Lagers of homokineet.
Geplaatst: 18.10.2013 - 15:16
door edraket
Is de aandrijfas. Als het goed is heeft jouw auto al speciale bouten met een conische rubber inserts. Die rubbers voorkomen dat de aandrijfas gaat tikken. Je kunt de kapjes in het hart vd velg even los halen en controleren of de bouten vast zitten. Deze moeten op moment worden vastgezet (uit mijn hoofd 40Nm) worden vastgezet en nog nadraaien met een hoek.
Geplaatst: 18.10.2013 - 15:20
door JosW
edraket schreef:Is de aandrijfas. Als het goed is heeft jouw auto al speciale bouten met een conische rubber inserts. Die rubbers voorkomen dat de aandrijfas gaat tikken. Je kunt de kapjes in het hart vd velg even los halen en controleren of de bouten vast zitten. Deze moeten op moment worden vastgezet (uit mijn hoofd 40Nm) worden vastgezet en nog nadraaien met een hoek.
Je bent vrij stellig maar is inderdaad een mogelijkheid. Ik herken de klacht van TS en in mijn geval was het de homokineet.
Geplaatst: 18.10.2013 - 16:04
door edraket
Inderdaad ben ik vrij stellig. Uiteraard kan het iets anders zijn, maar in 9 van de 10 gevallen is het de aandrijfas die speling heeft in de naaf.
Geplaatst: 18.10.2013 - 16:57
door lint
Eerst de bouten van de aandrijfas controleren, kost weinig tijd en moeite en als dat het niet is verder gaan zoeken naar andere oorzaken die mogelijk duurder zijn om te repareren.
Geplaatst: 18.10.2013 - 18:03
door edraket
Dat zeg ik toch al
Geplaatst: 19.10.2013 - 00:33
door Diesel70
Bedankt allemaal,
Ga morgen maar eens kijken.
Even nagezocht: 50NM zonder hoekverstelling
Geplaatst: 19.10.2013 - 07:26
door Gast
Maar jij hebt waarschijnlijk geen rubberen kegel. Bij mijn weten zijn die origineel niet geleverd op V70.
Geplaatst: 19.10.2013 - 09:40
door Sjo
Rubberen kegel is toch alleen bij XC modellen, of niet??
Geplaatst: 19.10.2013 - 10:49
door Diesel70
Zojuist even gezocht:
Vanaf chassisnummer 660110 wordt een ander type schroef gebruikt.
Als ik op beide nummer google kom ik echter nergens tegen dat er iets van rubber zit.
Ook de XC70 maakt gebruik van het zelfde nummer schroef.
Toch maar controleren met 35Nm + 90graden?
Mijn vrouw is nu met de auto weg, straks even controleren.
Geplaatst: 19.10.2013 - 11:55
door Mart van der Steeg
Vastzetten met locktite?
Even zoeken op het forum, is vaak een topic geweest.
Geplaatst: 19.10.2013 - 13:24
door MarioC70
Bout eruit draaien,as iets terug tikken,klein beetje lock tite gebruiken,bout er in draaien,handvast zetten,niet te gek vast,want dan breekt hij een uurtje laten staan en klaar is het.
Mits het geen fusee kogel is met speling of een ander probleem natuurlijk.
Geplaatst: 19.10.2013 - 15:08
door wim de jong
Datzelfde soort tikje had ik ook bij de V70 ( RIP ).......de complete bout was eruit gelopen, en het afdekplaatje was ik ook kwijt. Ik ging pas echt serieus kijken toen er een foutmelding kwam op het scherm over de ABS. Bleek dat het hele wiel ietsjes naar buiten kwam, waardoor de ABS sensor het tandwiel niet meer zag.
Nieuwe bout erin, vastgezet, en tadaaa, weg problemen.
Geplaatst: 19.10.2013 - 16:19
door Diesel70
edraket: =D>
Bout (Volvo heeft het over schroef) linksvoor zat inderdaad een klein beetje los. Weer vastgezet en de tik is weg!
Mijn hartelijke dank, wat kan het leven soms simpel zijn \:D/
Geplaatst: 19.10.2013 - 16:51
door MarioC70
Ja en vooral als je hier goed leest..

Geplaatst: 19.10.2013 - 23:21
door edraket
Dat zijn de betere oplossingen! Fijn dat het zo simpel is opgelost.