Pagina 1 van 1
Vliegwiel vervangen? S60 D5?
Geplaatst: 19.10.2013 - 10:32
door johanoosting
Sinds 1,5 jaar rijd ik een S60 D5 met inmiddels 287dkm op de teller.
Als sinds het begin hoor ik tijdens stationair draaien een geluid dat weg is als ik de koppeling in trap.
Ik heb al veel gelezen over het vervangen van het vliegwiel en gelijk daarbij de koppeling en druklager etc. Koppeling is goed, slipt niet, maar haakt wel een beetje van 2 naar 3.
Ben van plan er nog ca. 100 - 120 dkm mee te rijden.
Vraag me af of het verstandig is het vliegwiel te vervangen (omdat ik niet 100% zeker van ben dat deze versleten is) of om door te rijden dat het echt merkbaar is. Ook ben ik benieuwd of doorrijden verdere schade aan je bak kan veroorzaken, omdat de trillingen niet meer worden opgevangen door het vliegwiel en nu naar de bak doorgegeven worden.
Graag jullie reacties.
mvg
Johan
Geplaatst: 19.10.2013 - 11:17
door V70/2.4D/2003
Wat niet kapot is behoeft geen vervanging. Het antwoord op deel 2 van je vraag, ten aanzien van schade tgv doorrijden, moet ik je het antwoord schuldig blijven.
Mogelijk dat MarioC70 hier iets van kan zeggen of, PM hem even.
Geplaatst: 19.10.2013 - 13:19
door MarioC70
Er kan inderdaad vervolgschade ontstaan bij een defect vliegwiel,maar op afstand is dat niet te beoordelen in hoeverre hij stuk is.
Geplaatst: 19.10.2013 - 22:41
door zwolly
als je vliegwiel kapot is merk je dat wel, trillend koppelingspedaal, op een gegevebn moment schokkend/bonkend wegtekken en of overschakelen.... duur grapje,, gelukkig destijds bij mijne oude S60 onder garantie vevangen, en die malloot heeft het 2x over moeten doen omdat ie te zuinig was orginele volvo delen te gebruiken, tjielpte met die sachs rommel, zeg neee opnieuw anders koop de auto maat terug... beroerd dat ie werd..uiteindelijk toch maar naar furness en orginele volvo delen en...perfect rijdende D5!! Km stand was bij vervanging 232000km....
Geplaatst: 19.10.2013 - 22:45
door dennis850estate
een dmf dat kapot is veroorzaakt soms zelfs trillingen in je motorblok. Van alle dmf'en die ik inmiddels vervangen heb had er niet 1 schade aan motor of bak veroorzaakt. Als je bij gas los en gas geven een soort klap voelt en bij stationaire loop al hoort kun je er bijna van uit gaan dat hij stuk is. Op youtube staat een mooi filmpje als je dmf intoetst
Geplaatst: 19.10.2013 - 22:45
door Johan s60
zwolly schreef:als je vliegwielen die malloot heeft het 2x over moeten doen omdat ie te zuinig was orginele volvo delen te gebruiken, tjielpte met die sachs rommel
En jij denkt dat Volvo die koppeling zelf maakt, Sachs is een goed merk, wat vaak als eerste montage gebruikt wordt.
Geplaatst: 20.10.2013 - 00:20
door zwolly
toch is er 2x sachs ingekomen,niet goed uds in dit geval...pfff, meen lucas orgineel volvo?? Natuurlijk denk ik niet dat volvo die dingen zelf maakt,waar schrijf ik dat toch??... die sachs tjielpte het uit man! met starten en uitzetten... maar ach jij bent een kenner, ik schrijf maar wat onzin..
Je reactie voegt echt wat toe voor de topicstarter met zijn vraag wbt het dmv...... zucht....
Geplaatst: 20.10.2013 - 08:12
door Doeke Dobma
Nee Zwolly, jij beweert dat Sachs slecht spul is, en de enige onderbouwing die je gebruikt is dat ie in jou auto tjilpte. Sachs is echter veelgebruikt, van goede kwaliteit een veelal oem-spul. Het is te kort door de bocht om te concluderen dat het tjilpen veroorzaakt werd doordat het Sachs materiaal is. Wellicht dat er niet de juiste onderdelen zijn gebruikt of dat er iets fout is gegaan. Zolang je geen keihard en onomstotelijk bewijs hebt zijn jouw beweringen gebakken lucht.
Dus niet zo fel van leer trekken tegen johan s60, da's nergens voor nodig.
En om maar met je eigen woorden te spreken:
Je reactie voegt echt wat toe voor de topicstarter met zijn vraag wbt het dmv...
Geplaatst: 20.10.2013 - 11:19
door JeroenSpock
zwolly schreef:als je vliegwiel kapot is merk je dat wel, trillend koppelingspedaal.
Nou lekker dan... mijn koppeling en vliegwiel zijn vervangen, maar dat getril in het koppelingspedaal is altijd gebleven.
Geplaatst: 20.10.2013 - 11:43
door Richard
Ik had in mijn v70 ook een probleem met het vliegwiel. Dealer onderhouden etc. bij de dealer ook naar laten kijken en die gaven mij het advies om door te rijden omdat ze nog niet meegemaakt hadden dat er een stuk was gegaan of extra schade veroorzaakte. Ik heb er toen nog een dikke ton mee door gereden. Zonder problemen.
Geplaatst: 20.10.2013 - 12:02
door dennis850estate
zwolly schreef:toch is er 2x sachs ingekomen,niet goed uds in dit geval.....
Waar ik benieuwd naar ben
Hoe reageerde Sachs toen ze de set retour kregen? Product aansprakelijkheid. Lag het volgens Sachs aan de set? Hebben ze erkend dat er een productiefout was ontstaan? Zou graag willen weten!
Geplaatst: 20.10.2013 - 12:57
door zwolly
Weet ik niet, heb er nimmer wat van weer gehoord, weet wel dat de reparateur beide sets heeft geretouneerd en ea zou onderzocht worden, vond het ook zeer apart dat toen de onderdelen bij furness in zwolle werden ingekocht ea weer perfect was... wel heeft bovengenoemde problemen en een behoorlijke rare ervaring bij furness te zwolle met de "chef"werkplaats mij doen besluiten de volvo de deur uit te doen en een mercedes S te kopen... helaas, echt fijne wagens maar toch wel wat probleempjes die ik met nu bijna 4 jaren mercedes niet mee heb gemaaakt, dat is gewoon normaal ondehoud,natuurlijk ad prijs, maar verders geen fratsen.... jammer dat 1 probleem volvo je kan doen besluiten om nimmer meer een €20000+ volvo te kopen...
Even een reactie op dat sachs spul: deze 2 sachs vliegwielen voldeden niet, dat alles van sachs slecht is zal ik niet beweren, maar hierdoor zal ik sachs zoveel mogelijk mijden..
Het is niet normaal dat een volvo s60 D5 met een nieuwprijs van ruim €40000 euries tjipt met uit en aan zetten, zo een wagen verkoop je nimmer weer,of voor heel weinig....
Johan schrijft: En jij denkt dat Volvo die koppeling zelf maakt... Wel, dit heb ik niet geschreven,zo intrepeteerd Johan dat helaas, maar goed idd beetje te fel gereageerd, was ook laat id avond.
iig fijne dag allen ! En veel succes met de DMV!
Geplaatst: 20.10.2013 - 13:14
door laheije
Over welk vliegwiel wordt er hier gesproken.
Is het misschien de starterkrans?
Huub
Geplaatst: 20.10.2013 - 13:15
door MarioC70
Ik kan dat raadsel wel oplossen denk ik,het ligt niet aan het merk maar aan de manier van monteren,voor de zelfstellende drukgroepen is een speciale montage procedure en dat gaat vaak fout.
Sachs is een goed merk,we hebben er zelf nooit problemen mee.
En Volvo koppelingen worden geleverd door toeleverings bedrijven,zoals bijna alle onderdelen.
Geplaatst: 21.10.2013 - 09:28
door zwolly
Alle 3 de vliegwielen , 2x sachs (gekocht bij schaftenaar zwolle)en 1x (lucas?) die bij furness zwolle is gekocht zijn gemonteerd door een "volvo specialist", en wel door freek heino (
www.A-f-h.nl) Deze beste man weet goed wat hij doet en heeft idd de juiste gereedschappen voor dergelijke klusjes.
Geplaatst: 21.10.2013 - 10:57
door jpwg001
zwolly schreef:Alle 3 de vliegwielen , 2x sachs (gekocht bij schaftenaar zwolle)en 1x (lucas?) die bij furness zwolle is gekocht zijn gemonteerd door een "volvo specialist", en wel door freek heino (
www.A-f-h.nl) Deze beste man weet goed wat hij doet en heeft idd de juiste gereedschappen voor dergelijke klusjes.
Daar ben je stellig in. Je hebt de procedures gecontroleerd? En je kent de aangepaste procedure, waar Mario over rept, ook?
Als jij er twee vliegwielen doorheen jaagt in niet al te lange tijd, mag je je dat best ook afvragen. En wat heeft Sachs over dit voorval gemeld? Indien het product niet goed is, kun je je schadeloos laten stellen, denk ik?
Geplaatst: 21.10.2013 - 11:27
door MarioC70
zwolly schreef:Alle 3 de vliegwielen , 2x sachs (gekocht bij schaftenaar zwolle)en 1x (lucas?) die bij furness zwolle is gekocht zijn gemonteerd door een "volvo specialist", en wel door freek heino (
www.A-f-h.nl) Deze beste man weet goed wat hij doet en heeft idd de juiste gereedschappen voor dergelijke klusjes.
Er is toch duidelijk iets mis gegaan,dat blijkt wel,specialist of niet..