Pagina 1 van 2

Vervangen remblokken V70NN

Geplaatst: 20.10.2013 - 17:33
door Gast
In dit topic: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=59310 , waar ik vroeg naar de handremvoering en kreeg ik de volgende opmerking.
1-wiel schreef:Om de remblokken achter te vervangen moet je middels vida de achterremklauwen/zuigers in servicestand zetten.
Anders kun je de remblokken niet losnemen.
Na vervanging middels vida weer service ongedaan maken.
Succes
Inmiddels zijn de remblokken vervangen, maar ik ben langer bezig geweest om in VIDA uit te zoeken waar ik de serviestand kon activeren, dan met het daadwerkelijk vervangen van de remblokken.
Met als gevolg dat ik een melding kreeg: lage accuspanning. Nu begrijp ik waarom men bij de Volvo-dealers tijdens het gebruik van VIDA de auto ook aan de lader zetten.

Even in vogelvlucht door VIDA (na het aansluiten van de Dice, contact in stand II, selecteren van de auto, enz...):
Boven in de balk zie 7 tabbladen, je gaat naar het tabblad: informatie.
Daaronder verschijnen weer tabbladen en ga je naar het tabblad: storing zoeken.
En vervolgens het tabblad: Autocommunicatie, hierna zie je een auto met elektronicamodules.
Je klikt op de handremmodule PBM en vervolgens op tabblad: geavanceerd
Onder de balk verschijnt PBM, met het +je komt o.a.: activering en service te voorschijn (hierop dubbel klikken).
In het nieuwe scherm verschijnt dat je voor activeren moet klikken op het VTC2000 logo (dus NIET op doorgaan zoals wij Windows gebruikers gewend zijn).
Vervolgens krijg je een popup scherm waar je op de button: Handrem lossen kan klikken, dan gebeurd er nog niets.
Je moet ook klikken op de button: Activeer de serviestand.
Vervolgens hoor je een hoop gezoem bij je achterwielen vandaan komen, de handrem stelt zich terug.
Op het scherm zie je 2 regels (linker en rechter) remblok, uitgebreid lossen op: ja staan.
De zuigers mag je ouderwets terug drukken. :wink:

Let op: vergeet niet na het vervangen van de remblokken om de button: verlaat de servicestand aan te klikken.

Hieronder nog wat foto's die ik gemaakt heb van het scherm.

Geplaatst: 20.10.2013 - 17:35
door Gast
Oja, ook nog wat foto's van het vervangen. :P
Zowel voor als achter.

Geplaatst: 20.10.2013 - 18:08
door lint
Dat is een heel duidelijk verhaal.
Maar wat een gedoe om je achterremblokken te vervangen, lang leve de elektronica en vooruitgang!

Geplaatst: 20.10.2013 - 19:38
door MarioC70
lint schreef:Dat is een heel duidelijk verhaal.
Maar wat een gedoe om je achterremblokken te vervangen, lang leve de elektronica en vooruitgang!

Gelukkig wel,dan houdt het zelf knoeien door mensen die er totaal geen verstand van hebben een keer op.. :)

Geplaatst: 20.10.2013 - 19:48
door Gast
MarioC70 schreef:
lint schreef:Dat is een heel duidelijk verhaal.
Maar wat een gedoe om je achterremblokken te vervangen, lang leve de elektronica en vooruitgang!
Gelukkig wel,dan houdt het zelf knoeien door mensen die er totaal geen verstand van hebben een keer op.. :)
Nu ben ik het een keer niet met je eens. :D
Het is natuurlijk belachelijk dat je zo'n (lange) procedure moet doorlopen om simpelweg een paar remblokken te vervangen.
Ik geloof ook niet dat hierdoor het knoeien minder zal worden, maar juist zal toenemen.
Want wie verwacht nu dat je dit moet doen met een computer.

Geplaatst: 20.10.2013 - 20:34
door MarioC70
Dat doe je een tweede keer natuurlijk veel sneller met Vida,dat is een uitgebreid en niet altijd even makkelijk progamma..
Dat is inmiddels al weer een aantal jaren oud dat remsysteem,VW had het al een tijdje.

Geplaatst: 20.10.2013 - 22:58
door den toerist
het is een duurder systeem éénerzijds en tevens tijd rovend anderzijds bij het vervangen van de achterste remblokken.
Tja zonder VIDA kan je er niet aan beginnen, dus zijn er nogal wat doe het zelvers die op hun honger blijven zitten.
Echter wordt dit systeem niet gebruikt bij de V40, dat een jonger model is.
Daar wordt terug de (ouderwetse) handrem met kabel gebruikt.

Geplaatst: 21.10.2013 - 07:49
door Gast
MarioC70 schreef:Dat doe je een tweede keer natuurlijk veel sneller met Vida,dat is een uitgebreid en niet altijd even makkelijk progamma..
Ja, maar voor mijn auto zal dat zeker nog 2 a 3 jaar duren.
Dan ben ik het alweer vergeten. Gelukkig heb ik het forum dan nog. :P

Geplaatst: 21.10.2013 - 08:44
door 1-wiel
Het is je dus gelukt met de achterremmen...
Maar wat zie ik bij de voorremmen..... Je deelt de remklauw in tweeën..!?
Dat is toch niet nodig...
Gewoon de twee inbus geleidepennen loshalen en het veertje aan de voorkant, kun je de klauw in zijn geheel van het anker afhalen...
Verder wel een duidelijke beschrijving voor diegene die het zelf nog noet gedaan hebben met vida...

Geplaatst: 21.10.2013 - 11:26
door MarioC70
Dat mag ook niet de remklauw delen,ivm lekkage.
Is ook niet nodig.

Geplaatst: 21.10.2013 - 15:53
door Gast
MarioC70 schreef:Dat mag ook niet de remklauw delen,ivm lekkage.
Is ook niet nodig.
Lekkage? Het zijn 2 vlakke delen die tegen elkaar zitten.
Zo uit mijn geheugen; je krijgt de klauw anders ook niet van de geleidebussen.
Trouwens volgens de handleiding, die bij de blokken zit, moet je bij bepaalde formaten schijven 4 bouten los halen.

Geplaatst: 21.10.2013 - 15:57
door Gast
1-wiel schreef:Verder wel een duidelijke beschrijving voor diegene die het zelf nog noet gedaan hebben met vida...
Graag aanvullen als ik ergens een stap vergeten ben of een stap die niet juist is.

Geplaatst: 21.10.2013 - 16:24
door diesel01
Zo die kon idd wel een paar nieuwe remblokken gebruiken..
Wat remmen de nieuwe versie's beter dan de N, of niet?
Ik vond het een enorm verschil tussen de V70N en de huidige XC.

Geplaatst: 21.10.2013 - 16:28
door MarioC70
AlexV70 schreef:
MarioC70 schreef:Dat mag ook niet de remklauw delen,ivm lekkage.
Is ook niet nodig.
Lekkage? Het zijn 2 vlakke delen die tegen elkaar zitten.
Zo uit mijn geheugen; je krijgt de klauw anders ook niet van de geleidebussen.
Trouwens volgens de handleiding, die bij de blokken zit, moet je bij bepaalde formaten schijven 4 bouten los halen.

Die geleide bussen losdraaien en de bussen eruit trekken,zoals jij het doet is link..
Die handleiding klopt dus niet.
Als er iets vuil tussen de twee delen komt heb je een probleem,niet meer doen dus. :)
Je kunt beter een keer een half dagje hier heen komen,dan kunnen we je nog wel wat leren merk ik,ook wat Vida betreft. :)

Geplaatst: 21.10.2013 - 17:44
door Gast
Sorry, maar ik heb de geleidebussen niet losgedraaid.
Die zitten namelijk verder naar achteren in de klauw.
Volgens mij krijg je de klauw er op een andere manier niet af.
Zowel, graag wat foto's hoe het wel moet.

Geplaatst: 21.10.2013 - 19:20
door MarioC70
Je hebt zelf Vida en daar staat precies in hoe en wat,het is 20min werk per kant incl wiel de en monteren..
Die geleidebussen zitten achter die rubber stopjes,imbus 7 erin en eruit draaien,zo simpel is het..

Geplaatst: 21.10.2013 - 19:21
door MarioC70
Ok,

Geplaatst: 21.10.2013 - 20:17
door Gast
Ik heb het maar even opgezocht.
Jullie hebben gelijk, 2 dopjes eruit, boutjes los en klaar is "Kees".... :P

Maar het is goed gekomen hoor. :wink:

Geplaatst: 21.10.2013 - 21:08
door 1-wiel
Het gaat me niet om het hebben van gelijk of ongelijk.....
Veiligheid boven alles....
Net wat Mario c70 zegt..... :angel9:
Enne marioc70, ik wil wel een keer bij je op bezoek komen voor wat vida tips etc...
Grt Emiel

Geplaatst: 21.10.2013 - 21:12
door 1-wiel
Sorry, maar ik heb de geleidebussen niet losgedraaid.
Die zitten namelijk verder naar achteren in de klauw.
Volgens mij krijg je de klauw er op een andere manier niet af.
Zowel, graag wat foto's hoe het wel moet.

Kijk maar eens bij projecten en dan bij v70 d5 2007,
Daar staat mijn ombouw naar xc90 remmen op mijn v70 bij....