Pagina 1 van 1

APK probleem, scheef afgesleten rechter voorband 2.0t

Geplaatst: 20.10.2013 - 22:11
door Swedishsteel4life
Tijdens mijn APK keuring, kwam aan het licht dat mijn rechter voorband volledig kaal was aan de binnenzijde van de band???
Rest van de ban nog ruim 5mm profiel.

Nu vroeg ik me af of er voor de hand liggende oorzaken zijn.

Zat zelf te denken aan de "uitlijning" verder nog ideeën?

Hoor het graag

Het betreft een 2004 s60 2.0t op lpg met four-c onderstel en 158k gelopen.

vrgr Fred

Geplaatst: 20.10.2013 - 23:06
door MarioC70
Je geeft zelf het antwoord al.. :)

Geplaatst: 20.10.2013 - 23:23
door lint
Of andere slijtage van de voorwielophanging, draagarmrubbers?

Geplaatst: 21.10.2013 - 10:02
door jpwg001
Eerst even de voorwielophanging laten nazien en daarna de auto laten uitlijnen. Doet wonderen! :P Was bij mijn auto ook het geval. Maar niets ernstigs, waarschijnlijk.

Geplaatst: 21.10.2013 - 18:29
door Swedishsteel4life
Dank voor de reacties,

Ben zelf wat huiverig voor problemen met het four-c gebeuren.
Ik heb woensdag een afspraak bij de uitlijn-specialist, wordt vervolgt.

Ik hoop idd dat het een simpel probleempje is.

Geplaatst: 21.10.2013 - 19:16
door Fredhead
Four C zal het niet aan liggen denk ik, eerder zoals Mario al zei de uitlijning of een rubbertje dat versleten is

Geplaatst: 22.10.2013 - 10:48
door jorrits60
Als het echt alleen de binnenkant van de band betreft denk ik direct aan het aanlopen van de banden bij scherp insturen door ontbreken van of verkeerde uitslagbegrenzers.

Geplaatst: 22.10.2013 - 12:36
door Fredhead
Zo hard slijt je band niet van het af en toe aanlopen tegen de wielkast

Geplaatst: 22.10.2013 - 13:12
door jaapburg
Bovendien zou je dan al 10 wielkastkuipen moeten hebben versleten voordat je band dusdanig is versleten ;)

Update

Geplaatst: 24.10.2013 - 08:05
door Swedishsteel4life
V70 tdi 1997 300000+ schreef:Dank voor de reacties,

Ben zelf wat huiverig voor problemen met het four-c gebeuren.
Ik heb woensdag een afspraak bij de uitlijn-specialist, wordt vervolgt.

Ik hoop idd dat het een simpel probleempje is.
Heb de auto laten uitlijnen, bleek rechtsvorm een redelijke afwijking te hebben. Naar alle waarschijnlijkheid is dit de oorzaak van de overmatige slijtage. Ik zal het goed in de gaten houden...

Dank voor de input

Geplaatst: 09.11.2013 - 20:06
door Swedishsteel4life
2 weken verder, lijkt het probleem niet geheel weg te zijn.

Ik heb ook het idee dat ik bij volledig insturen naar links, een geluid hoor alsof de auto over het rechter voorwiel glijdt.

Hoe kan ik eventuele slijtage draagarmen etc. checken?

Het voelt niet lekker namelijk.

Geplaatst: 09.11.2013 - 20:45
door jpwg001
Dat glijden, zoals je beschrijft, doen ze volgens mij allemaal.

Geplaatst: 09.11.2013 - 22:09
door Oceanracer
Klopt! Vooral als de temperatuur wat lager wordt.

Geplaatst: 09.11.2013 - 22:23
door Doeke Dobma
Draagarmen kun je checken door met een wringijzer de rubbers te 'testen'. Ze moeten heel zijn en niet te losjes wiebelen. Weet je hoe oud de draagarmen zijn?

Geplaatst: 13.11.2013 - 20:58
door Swedishsteel4life
Spul is allemaal origineel af fabriek, dus 9 jaar oud en heeft 160k achter de kiezen.

Geplaatst: 13.11.2013 - 21:03
door Bart Giesen
Veerpootlager, schokdemper?

Geplaatst: 14.11.2013 - 19:33
door Swedishsteel4life
Veerpootlager, schokdemper?


Geven die het beschreven slijtagebeeld, volledig kale binnenzijde van de band, tot 2 a 3 cm vanaf de binnen rand??