Pagina 1 van 1

1.8 motor V40 loopt niet goed

Geplaatst: 21.10.2013 - 11:51
door Baskov
Beste leden,

Graag zou ik jullie om suggesties willen vragen. Ik heb wat problemen met mijn Volvo V40 uit 1996 met nog maar 292.000 km op te teller.

De auto:
Rijdt op LPG en Benzine. Motor (1,8) heeft 100.000 minder gelopen, omdat de distributie bij de vorige eigenaar (schoonzus) is geknapt. Motor toen vervangen.

Onlangs vervangen: thermostaat (bij het aandraaien van de verwarming kelderde de motortemperatuur) bobines, bougiekabels, bougies, luchtfilter, olie, etc. Verder heeft een LPG specialist het LPG gedeelte nagekeken, nadat het systeem een tijdje niet zo goed functioneerde.

Om uit te sluiten dat er geen verbrande klep is o.i.d. heb ik de compressie gemeten (warme motor) de compressie was op alle cilinders ongeveer hetzelfde en hoog.

Verder heb ik de volvo al twee keer laten uitlezen. Twee keer gaf de computer een fout op de lambdasonde. Echter, deze functioneert wel en is bij lopende motor gewoon aan het corrigeren. Ook als ik de sonde er uit draai ziet deze er mooi bruin uit. Zeker geen vieze aanslag. Ik vermoed dat de lambasonde een fout geeft omdat de waardes abnormaal zijn, niet omdat de lambda zelf kapot is.


De problemen:
De motor stottert en ze loopt niet goed stationair. Rijdt vervelend. Hoog verbruik (1 op 8, terwijl eerst 1 op 11).

In het begin had ik het vermoeden dat het aan achterstallig onderhoud lag, dus grote beurt gegeven.

Probleem was niet verholpen en auto had moeite met overschakelen op LPG. Storing in o.a. schakelhuis is verholpen door LPG specialist.

Probleem met stotteren was echter nog steeds niet over. Auto blijft problemen houden op zowel LPG als benzine. Vervolgens bougiekabels en bobines vervangen.

Probleem nog steeds niet verholpen. Nu loopt de motor vrij goed (niet 100%) op benzine nadat ik er een flesje injectorreiniger heb in gegooid. Als ik overschakel op LPG dan veranderd er eerst niets, maar na een tijdje begint de motor weer slechter te lopen. Uiteindelijk gaat dan ook met motormanagement lampje aan. Als ik dan terug schakel op benzine dan loopt de motor weer steeds beter en bij een volgende start blijft het motormanagement lampje ook weer uit. Bougies zijn momenteel mooi schoon en hebben allemaal zelfde mooie kleur.

Weet iemand wat het probleem kan zijn? Ik heb nog de volgende suggesties:
Vuil in inlaatspruitstuk?
Slechte injectoren?
Lambda?
Of wellicht iets heel anders?

Geplaatst: 21.10.2013 - 12:29
door MarioC70
Denk toch iets met de lpg installatie,filtertjes dicht?
Achter bij de tank zit er eentje en in de lpg afsluiter..

Geplaatst: 21.10.2013 - 12:35
door Baskov
Ja, kan. Maar installatie is net helemaal nagekeken, inclusief filters. Daarbij vind ik het vreemd dat de problemen op LPG langzaam opkomen en niet meteen. Bij terugschakelen naar benzine verdwijnen de problemen ook langzaam (maar niet helemaal).

Geplaatst: 21.10.2013 - 13:02
door MarioC70
Verdamper stuk wellicht?hebben ze de gasdruk gemeten bij warme motor?
Zijn de filters vervangen?

Geplaatst: 21.10.2013 - 13:53
door Baskov
Gasdruk was in orde. Filters zijn gecheckt en/ of vervangen.

Geplaatst: 21.10.2013 - 13:55
door MarioC70
Dan toch de lambda sensor,maar raar dat hij op benzine wel goed doet.

Geplaatst: 21.10.2013 - 14:07
door Baskov
Nou ja, doet het op benzine een stuk beter. Let wel, is benzine gemengd met injector reiniger. Is er een manier om je injectoren te controleren? Gaan die stuk?

Geplaatst: 21.10.2013 - 14:56
door MarioC70
Alles kan stuk natuurlijk,staat de distributieriem goed?

Geplaatst: 21.10.2013 - 16:13
door Baskov
De riem is 70.000 km geleden gedaan. Kan die zijn versprongen?

Geplaatst: 21.10.2013 - 16:32
door MarioC70
Nee,dat gebeurd niet zo snel..keer uit laten lezen tijdens het rijden brengt wellicht de oplossing.
Wellicht heeft de dealer nog een oud uitleeskastje of Vadis..