Pagina 1 van 4

Aandraaimoment momentsleutel

Geplaatst: 23.10.2013 - 22:20
door Mike_V50
Volgende maand gaan de winterbanden er weer op, nu heb ik recent een momentsleutel gekocht. Weet iemand met hoeveel nM ik de wielmoeren moet aandraaien? Ik heb al gezocht op internet, maar krijg verschillende antwoorden, tussen de 110 en140 nM. Niet dat ik ze straks te vast of los aandraai.

Geplaatst: 23.10.2013 - 22:23
door jaapburg
Volgens mij gaan velgen bij Volvo op 140 Nm.

Geplaatst: 23.10.2013 - 22:30
door Oceanracer
140 it is!

Geplaatst: 23.10.2013 - 22:49
door diesel01
Ja 140nm, tenminste dat is wat Volvo schrijft in het instructieboekje.
Ik trek na 150km nogmaals na op 140nm maar dat is meer voor de gemoedsrust/een tik van mij dan dat het nodig is.
Edit om ze de eerste slag los te draaien heb ik voor een paar euro een bandensleutel met uitschuifbare arm gekocht, werkt perfect zonder als dommekarcht op je moeren los te moeten.

Geplaatst: 23.10.2013 - 23:06
door jaapburg
Ja een velgje langs de kant verwisselen gaat niet zonder flinke hefboom. Een stukje steigerbuis oid op de kruissleutel is wel nodig!

Geplaatst: 23.10.2013 - 23:48
door MarioC70
jaapburg schreef:Ja een velgje langs de kant verwisselen gaat niet zonder flinke hefboom. Een stukje steigerbuis oid op de kruissleutel is wel nodig!

Meer spek eten zou ik zeggen..sjonge jonge,je zet ze hopelijk niet vast met die steigerpijp? :)

Geplaatst: 23.10.2013 - 23:52
door lint
Als je een pijp op de kruissleutel moet zetten om de boel los te maken dan zijn de wielmoeren veel te vast gezet.

Geplaatst: 24.10.2013 - 08:37
door diesel01
lint schreef:Als je een pijp op de kruissleutel moet zetten om de boel los te maken dan zijn de wielmoeren veel te vast gezet.
Na een half jaar zitten mijn moeren, die op 140nm zijn vast gezet, dusdanig stevig vast dat een simpele kruissleutel niet volstaat.
En ja ik heb vroeger ook met het handje vrachtwagen wielen vervangen aan de kant van de weg dus ik ben wel wat gewend

Geplaatst: 24.10.2013 - 09:12
door jaapburg
MarioC70 schreef:
jaapburg schreef:Ja een velgje langs de kant verwisselen gaat niet zonder flinke hefboom. Een stukje steigerbuis oid op de kruissleutel is wel nodig!

Meer spek eten zou ik zeggen..sjonge jonge,je zet ze hopelijk niet vast met die steigerpijp? :)
Ik zet ze vast met een momentsleutel, eerst handvast, dan met de momentsleutel op 100, daarna nog een keer met 140. Nog meer spek eten gaat niet, die bouten zitten gewoon flink vast! Ik doe er dan ook geen kopervet aan. Misschien is dat een optie..

Geplaatst: 24.10.2013 - 10:06
door lint
jaapburg schreef:
MarioC70 schreef:
jaapburg schreef:Ja een velgje langs de kant verwisselen gaat niet zonder flinke hefboom. Een stukje steigerbuis oid op de kruissleutel is wel nodig!

Meer spek eten zou ik zeggen..sjonge jonge,je zet ze hopelijk niet vast met die steigerpijp? :)
Ik zet ze vast met een momentsleutel, eerst handvast, dan met de momentsleutel op 100, daarna nog een keer met 140. Nog meer spek eten gaat niet, die bouten zitten gewoon flink vast! Ik doe er dan ook geen kopervet aan. Misschien is dat een optie..
Over het toepassen van kopervet zijn de meningen verdeeld, ik gebruik het spaarzaam en het werkt maar dat is een N=1 studie!

Geplaatst: 24.10.2013 - 11:13
door jaapburg
Daarom gebruik ik het ook niet, omdat je er ook negatieve verhalen over hoort icm wielbouten. Veiligheid telt in mijn opzicht. Heb geen zin dat er wielbouten uit draaien tijdens een rit.

Geplaatst: 24.10.2013 - 11:29
door lint
Daarom gebruik ik het kopervet ook spaarzaam en na 2weken nog een keer de wielmoeren natrekken met de momentsleutel.
Dit gaat al jaren goed!

Geplaatst: 24.10.2013 - 16:38
door tuftuf
Wielbouten = 140
Wielmoeren = 90

Geplaatst: 24.10.2013 - 16:53
door lint
Dat scheelt nogal wat, waarom dat verschil in aantrekkoppel?
Zal wel te maken hebben met materiaal sterkte, maar weet het niet zeker.

Geplaatst: 24.10.2013 - 17:04
door diesel01
tuftuf schreef:Wielbouten = 140
Wielmoeren = 90
Heeft Volvo ook moeren?
Ik heb op al mijn Volvo's alleen bouten gehad.

Geplaatst: 24.10.2013 - 17:29
door Oceanracer
Dacht op een S40/V40.

Geplaatst: 24.10.2013 - 18:53
door tuftuf
En op de C70
Jan.

Geplaatst: 24.10.2013 - 19:07
door MarioC70
Dat zijn bouten dus geen moeren..

Geplaatst: 24.10.2013 - 19:11
door lint
Weer het misverstand over het verschil tussen boten en moeren!
Terwijl het al een keer heel duidelijk is uitgelegd.

Geplaatst: 24.10.2013 - 19:18
door MarioC70
Bijna hetzelfde als, wat is links en wat is rechts bij een auto.. :)