Pagina 1 van 11
Project "Full LED"
Geplaatst: 25.10.2013 - 22:08
door eQuation
In dit topic kun je alles lezen over vele trial and error pogingen binnen wat we
"project full-LED" zijn gaan noemen.
In dit draadje willen we jullie informeren over de vorderingen (met foto's) en "how-to's" per lampje neerzetten. Vaste testers, naast de TS, zijn
Cascam en
Bas36.
Jullie vinden inmiddels het volgende:
Beschreven, met foto's en definitief door TS:
- stadslichten naar LED (bij niet Xenon-uitvoeringen) >>KLIK<< (foto's op pagina 2)
- achteruitrijd lampen naar LED
- buitenspiegel lampjes naar LED
Lopende onderzoeken:
- remlichten naar LED (weerstand problemen, nog niet opgelost)
- knipperlichten (voor en achter) naar LED (weerstand problemen, nog niet opgelost)
- voetverlichting (is al) LED (3500K naar dimbaar 6000K krijgen)
- portier verlichting (is al) LED (3500K naar 6000K krijgen)
- portier vak en dashboardkastje naar LED
- markeer lampen voor (naar LED, nog niet tevreden, nieuwe bestelling gedaan)
+ lopende discussie/test:
- makeup spiegel naar LED (pending)
- over Xenon after-market en H7/H9 Xenon-look
Re: Project "Full LED"
Geplaatst: 25.10.2013 - 22:14
door Timmie
eQuation schreef:V40 vrienden,
Vanavond begonnen, n.a.v. eerder topics en eigen vragen, aan de eerste pogingen om diverse niet-LED lampen om te zetten naar LED.
Aangezien ik redelijk enthousiast ben over de effecten ervan ben ik "project full-LED" begonnen.
Ik wil in dit draadje jullie informeren over de vorderingen (met foto's) en tevens kleine "how-to's" per lampje neerzetten.
Goed plan?
(Zal zo eerste post plaatsen: achteruitrijd lampen)
Ik zou zeggen, houd ons op de hoogte!
Geplaatst: 25.10.2013 - 22:42
door eQuation
Achteruitrijd lampen
Standaard in de V40:
P21W LL (symmetrisch)
Deze heb ik vervangen voor een "non-CANBUS" LED lamp met 19 LED's.
Effect:
Het vervangen van de standaard lamp is een zeer eenvoudige klus. De achterlicht unit is met een simpele "knijp" beweging los te maken.
De lamp draai je vervolgens gewoon los, LED erin, unit terugplaatsen en vrouwlief vragen even plaats te nemen achter het stuur voor een check.
Ik heb vandaag ook geprobeerd de knipperlichten LED te maken, maar het probleem is dat er vrijwel geen oranje LED te verkrijgen zijn die een a-symmetrisch bajonet hebben:
Vandaar dat ik voor nu er SilverVisions in het gezet. (O.a. in dit topic besproken:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... lvervision)
Ik blijf wel zoeken naar een LED oplossing hiervoor.
De remlichten achter, welke hetzelfde zijn als de achteruitrijd lampen, wil ik eerdaags ook doen. Ik wacht echter even af of ik storing ga krijgen aangezien ik non-CANBUS varianten gebruik nu.
Enige nadeel zover is dat de door mij gebruikte LED's "naar voren stralers" zijn. Deze hebben dus geen zij-licht en dat zou mijn inziens "refelectie-technisch" nog een voller effect geven. Qua felheid is dit overigens niet nodig, zoals jullie op de foto's kunnen zien.
(Later meer over de stads/parkeerlichten poging...)
Geplaatst: 25.10.2013 - 23:52
door Bas36
Cool, Leuk idee. Ik ben benieuwd. Als je een oplossing hebt voor de makeup spiegels hoor ik dit graag.
Geplaatst: 26.10.2013 - 07:31
door eQuation
Bas36 schreef:Cool, Leuk idee. Ik ben benieuwd. Als je een oplossing hebt voor de makeup spiegels hoor ik dit graag.
Prima. Komt als de buitenkant klaar is
Volstaat de "reguliere" T5 socket niet? Aangezien je zegt: "als je een oplossing hebt".
Andere vraag aan je. Ik las in een ander draadje dat jij écht exact dezelfde problemen hebt gehad met de stadsverlichting aanpassen als ik gisteren. Bij mij ook links eerst, werkte prima. Toen rechts, niets. Drukte vervolgens ook de connector naar binnen, dus unit er (toch maar) helemaal uit. Ben na herstel gestopt en heb de halogeen lampjes terug gezet. Mede om het effect, zie onder, ik vind het toch wel een erg groot contrast met de H7 dimplampen. (In het echt is het minder blauw, meer wit, maar toch...). Overdag dus top, maar 's avonds.... :?
Hoe heb jij het uiteindelijk voor elkaar gekregen? En wat is het effect bij jou?

Xenon
Geplaatst: 26.10.2013 - 12:20
door rebride
Nu nog iemand hebben die een set xenon afzetmarkt in heeft gebouwd, het merk pilot blijkt zeer goed te zijn
Re: Xenon
Geplaatst: 26.10.2013 - 15:06
door LightStar
rebride schreef:Nu nog iemand hebben die een set xenon afzetmarkt in heeft gebouwd, het merk pilot blijkt zeer goed te zijn
Mag niet officieel geloof ik, bij nieuwe auto's is het verplicht om een koplamp-sproeiinstallatie te hebben.
Geplaatst: 26.10.2013 - 15:41
door Bas36
Je hebt helemaal gelijk Lightstar. Ik vraag me echter af of men hierop handhaaft? Ik kan me voorstellen dat bij die tuner auto's wel eens controle plaats zal vinden maar bij nieuwe voertuigen? Ik denk het niet.
Geplaatst: 26.10.2013 - 15:47
door rebride
Het de wet is verandert ook met nieuwe auto's mag je xenon inbouwen zonder koplampsproeiers etc etc, binnenkort krijg ik de v40 en mijn dealer gaat hem erin zetten voor mij, ik was alleen benieuwd of sommige mensen dit ook al gedaan hebben?
Geplaatst: 26.10.2013 - 16:28
door robbertos
Geplaatst: 27.10.2013 - 10:09
door LightStar
rebride schreef:Het de wet is verandert ook met nieuwe auto's mag je xenon inbouwen zonder koplampsproeiers etc etc, binnenkort krijg ik de v40 en mijn dealer gaat hem erin zetten voor mij, ik was alleen benieuwd of sommige mensen dit ook al gedaan hebben?
Lekker is dat..., die aftermarket setjes geven zo'n beroerd licht voor de medeweggebruiker...
Geplaatst: 27.10.2013 - 10:13
door rebride
Lightstar, niet die van pilot, die zijn kwalitatief zeer goed, maar ik ben het met je eens dat er ook rommel op de markt is voor 5 tientjes
Geplaatst: 27.10.2013 - 11:01
door Cascam
LightStar schreef:rebride schreef:Het de wet is verandert ook met nieuwe auto's mag je xenon inbouwen zonder koplampsproeiers etc etc, binnenkort krijg ik de v40 en mijn dealer gaat hem erin zetten voor mij, ik was alleen benieuwd of sommige mensen dit ook al gedaan hebben?
Lekker is dat..., die aftermarket setjes geven zo'n beroerd licht voor de medeweggebruiker...
Wat het licht zo beroerd maakt is omdat velen xenon inbouwen in lampen zonder helder glas, dit is ook verboden maar je ziet ze zoveel rijden, tevens staat er in de wet dat de koplampen naast een reinigings installatie ook automatische niveau regeling moeten hebben,zodat je de tegenliggers niet verblind als je over een hobbel gaat, of optrekt.
De V40 zonder xenon heeft niet die automatische niveau regeling, het is dus niet legaal om daar gewoon xenon in te bouwen.
Of je moet de gehele lampunits vervangen of niveau regeling erop bouwen, maar dat is duur
Geplaatst: 27.10.2013 - 11:05
door reingraat
Ik had ledjes besteld voor de spiegels, en achteruitrijlicht, maar van de vier, brandde er maar 1.
Heb alles intussen weggegooid. Later las ik dat dit te maken zou moeten hebben met de polariteit. Bij de spiegels zouden de ledjes eenvoudig gedraaid kunnen worden, maar bij de achterlichten zou ik de draden in de unit moeten wisselen.
Heeft iemand ervaring met dit probleem?
Geplaatst: 27.10.2013 - 11:12
door rebride
Heren voordat er weer allerlei onzin verteld wordt over wat wel en niet mag t.o.v xenon lees dit ff
http://www.sky-xenon.nl/Wetgeving.html
Geplaatst: 27.10.2013 - 11:15
door Cascam
Bas36 schreef:Je hebt helemaal gelijk Lightstar. Ik vraag me echter af of men hierop handhaaft? Ik kan me voorstellen dat bij die tuner auto's wel eens controle plaats zal vinden maar bij nieuwe voertuigen? Ik denk het niet.
Dit word gehandhaafd, een vriend van mij heeft een 2004 v40, met aftermarket xenon,
Die v40 heeft heldere koplampen, koplampsproeiers met wissers, hoogte verstelling maar geen automatische niveau regeling,
2 weken terug reed hij in een fuik, en daar was een agent die het opmerkte, bij geopende motorkap zag de agent de Pilot kastjes zitten, en ging toen alle regeltjes omtrent aftermarket xenon controleren.
€130,- per lamp,...
Ik vind de boete een beetje aso, hij had ook een voorwaardelijke boete kunnen uitschrijven ,
Bijv. Andere lampen erin, langs het politie bureau ,laten controleren, anders alsnog boete,..
Dat ze xenon controleren vind ik top,
Geplaatst: 27.10.2013 - 11:29
door Cascam
Volgens RDW mag xenon met gewone niveau regeling, automatisch is niet nodig,
Die auto van die vriend was was een maand ervoor ook gewoon goedgekeurd bij de APK,
Hij had dit ook aan de agent gevraagd en die zei, wij handhaven de wegenverkeerswet en niet de RDW regels, bij APK word bijvoorbeeld bij de uitlaat niet gekeken naar het aantal db's, enkel of de uitlaat van voor tot achter gasdicht is,..
Geplaatst: 27.10.2013 - 12:23
door eQuation
Terug naar het topic onderwerp?
Gisteren bezig geweest met de buitenspiegel lampjes (onderzijde) te vervangen voor LED's. Hier is al vaker over gesproken, maar er is ook vraag naar een "how-to". Ik heb daarom een korte handleiding gemaakt omdat het los halen van het kapje (uiteindelijk) eenvoudig is, maar wel tricky kan zijn (met kans op beschadigingen).
Alles hieronder overigens in telefonisch consult met mijn LED-collega Bas36
Foto 1 & 2:
De kapjes maak je los tussen de rand waar je lak van de spiegelkap overgaat naar de plastic rand van het lampkapje. Een platte met enigszins brede schroevendraaierkop zet je in het midden en druk je voorzichtig onder een hoek van 45 graden (t.o.v. de spiegel) 'naar binnen'. Zie rode pijl op de foto. Op de tweede foto zie je de positie na verwijderen kapje.
Druk de schroevendraaier voorzichtig omhoog zodat het kapje los "klikt". Ondanks dat dit de beste plek is om het kapje los te halen dien je voorzicht te werk te gaan. De spiegelkap zelf is plastic en "deukt" met lak en al makkelijk in. Het kapje gaat eenvoudig los, maar enig beleid is te adviseren.
Hierna is het eenvoudig. Draai de lamphouder, die in een dikke rubber socktet zit, los. Verwijder het halogeen lampje en zet de LED erin. Ik heb CANBUS LED's gebruikt aangezien niet-CANBUS bij mij niet werkte (bij Bas36 werken die wel, dus dat zal met de kwaliteit te maken hebben).
Test de LED en draai zo nodig de LED om. (LED's zijn polair en kennen in tegenstelling tot halogeen een + en een - zijde).
Klik vervolgens het kapje terug als op onderstaande foto. Op deze foto zie je overigens de LED uitvoering. Ik zal later avond-foto's plaatsen.
EDIT:
Hierbij de beloofde "avond-foto's" van de LED's in de spiegels. Op de onderste foto zie je de lichtopbrengst op een beukenheg naar mijn auto.

Geplaatst: 27.10.2013 - 12:28
door eQuation
Dit is de juiste bajonet ja, maar ik vraag me af of deze werken. Zoals je boven kan zien gebruik ik de symmetrische versie van deze lamp voor het achteruitrijd licht***.
Ze zijn echter niet-CANBUS. Zover ik heb kunnen nagaan is dat voor de knipperlichten wel van belang, in tegenstelling tot mijn ervaring met de achteruitrijd lampen en inmiddels ook de remlichten.
Mocht je het gaan proberen, dan ben ik wel erg benieuwd naar je ervaring, want dit is een mooi lampje en ze branden zeer fel.
***inmiddels zijn deze alweer vervangen voor "vollere" LED's samen met de remlichten. Hierover later meer (eerst avond foto's maken).
reingraat schreef:Ik had ledjes besteld voor de spiegels, en achteruitrijlicht, maar van de vier, brandde er maar 1.
Heb alles intussen weggegooid. Later las ik dat dit te maken zou moeten hebben met de polariteit. Bij de spiegels zouden de ledjes eenvoudig gedraaid kunnen worden, maar bij de achterlichten zou ik de draden in de unit moeten wisselen.
Heeft iemand ervaring met dit probleem?
Dat laatste zou ik zeker niet gaan doen! Zie ook niet waarom je denkt dat dit nodig is. LED's moeten gewoon werken. Het kan zijn dat sommige lampen CANBUS versies vereisen.
Overigens is het achter van belang dat je de lampjes goed erin zet. Je moet een soort klik voelen. Draai je ze iets verder dan doen ze het niet of maar half.
De polariteit is vooral van belang bij de steeklampjes (T10).
Mocht je er niet uitkomen laat het me dan even weten.
Geplaatst: 27.10.2013 - 15:08
door reingraat
Ik ga nieuwe bestellen, en nogmaals proberen, dank je